Holdet gf3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Anne-Kirsten Mose, Pernille Bærentsen Justesen, Signe Maria Nielsen, Thorsten Høgh Jørgensen
Hold 2025 nv/gf3 (gf3 nv prøvebånd, gf3 nv-bi, gf3 nv-bi øv1, gf3 nv-bi øv2, gf3 nv-fy, gf3 nv-fy øv1, gf3 nv-fy øv2, gf3 nv-ke, gf3 nv-ke øv1, gf3 nv-ke øv2, gf3 nv-ng, gf3 nv-ng øv1, gf3 nv-ng øv2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb: Chili (bi/ke)
Titel 2 Varme (Fy + ng)
Titel 3 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb: Chili (bi/ke)

Biologi:
Læst stof:
Henrik Amtoft Neubauer, Jens Christian Thybo Weibel: CHILI, Nucleus: side 6-10, 33-38

Øvelser med dertilhørende journal:
- Aktivitet 1.1: Fødevarers påvirkning af smagssansen  
- Aktivitet 2.1: Undersøgelse - Mikroskopi af celler
- Aktivitet 2.2:Lugtesansen
- Aktivitet 2.3: Supersmager
- Aktivitet 2.4: Tæthed af smagsløg
- Aktivitet 4.2: Sensorisk undersøgelse: Smag en chili
- Kvalitativt forsøg – fotosyntese og respiration med BTB
- Kvantitativt forsøg – lysintensitetens betydning for fotosyntesen

Andet
- Tegneserie om forsvarsstoffer


Kemi:
Modeller og molekylers opbygning
polaritet og opløselighed
opløselighed og farve
lysabsorption
bestemmelse af koncentration af farve
spektrofotometri
tyndtlagschromatografi TLC

forsøg
Iods opløselighed
Ekstrahere plantefarver
Chlorofyl
bestemmelse af farvestofindholdet i en cuba rasberry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer