Holdet 1j sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Støvring Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Sara Frederiksen
Hold 2025 sa/j (1j sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark (grundforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark (grundforløb)

Som en del af grundforløbet i samfundsfag startede i med et forløb om ulighed. I den forbindelse har I arbejdet med følgende emner.

Ligestilling mellem køn
(begreber: kønsroller, kvindekvoter)
Vi startede med, at I skulle placere jer, alt efter om i troede der var ligestilling mellem kønnene i Danmark. Alle undtagen to elever, mente at der var ligestilling mellem kønnene. Resultatet så helt anderledes ud, da forløbet var slut. Igennem statistikker og relevante aktuelle artikler fandt i ud af, at når kom til økonomi, topposter og familieliv, var der stadig nogle punkter hvor kvinderne haltede bagefter. Vi fandt dog også ud af, at mændende havde en højere selvmordsrate og haltede bagefter på uddannelsesområdet. I debatterede løsninger på ligestillingsudfordringerne (blandt andet kvindekvoter).

Social ulighed
(Teori/begreber: Bourdieu, social arv, social mobilitet, Minerva modellen, Højrups livsformer, de fem sociale klasser)
Vi lavede blandt andet rollespil over de forskellige sociale klasser, vi anvendte Bourdieus begreber på Jimmi, som vi mødte i "blok på bistand" og vi analyserede familien Olsen ud fra Minerva modellen.

Økonomisk ulighed
(de tre ulighedsmål med særlig fokus på gini-koefficienten, relativ og absolut fattigdom, marginalisering).
Her fokuserede vi især på tabellæsning. Vi sammenlignede også DK med USA, og fandt ud af, at vi stadig er et ret lige land, selvom uligheden er stigende. Vi kiggede på konsekvenserne af ulighed ved at se to klip fra  DR's "Barndom på bistand" (episode 4) og fra DRs serie "En syg forskel" episode 3.

Politiske ideologier og partier
(Begreber: konservatisme, liberalisme, socialisme, de ideologiske forgreninger, fordelings og værdipolitik, rød/blå blok).
I skulle tage billeder, der indkapslede de stikord der passede til ideologierne. Derudover skulle I koble ideologierne til de danske partier. Vi sluttede forløbet af med en kæmpe stor partilederdebat, hvor alle fra klassen deltog. I skulle repræsentere partiernes syn på følgende emner, som I øvrigt var omdrejningspunktet for forløbet: 1) kvindekvoter 2) Er den stigende ulighed et problem 3) Skattelettelser. I var klædt ud så I lignede partierne, og I havde medbragt en fysisk ting, der koblede sig til partiet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Eleverne har fået tre læreroplæg, men summeøvelser og tid til noter undervejs.
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling - Eleverne skulle deltage i en partilederdebat. Alle var på banen.
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Undervejs arbejdede vi med "Læring". Vi gennemgik teorien om, hvordan man lærer bedst. Eleverne udfyldte læringsdagbog løbende
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Vi har lavet brainbreaks til hvert forløb med formålet at ryste eleverne lidt bedre sammen.
Væsentligste arbejdsformer