Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Støvring Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Sara Frederiksen
|
|
Hold
|
2025 sa/j (1j sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i Danmark (grundforløb)
Som en del af grundforløbet i samfundsfag startede i med et forløb om ulighed. I den forbindelse har I arbejdet med følgende emner.
Ligestilling mellem køn
(begreber: kønsroller, kvindekvoter)
Vi startede med, at I skulle placere jer, alt efter om i troede der var ligestilling mellem kønnene i Danmark. Alle undtagen to elever, mente at der var ligestilling mellem kønnene. Resultatet så helt anderledes ud, da forløbet var slut. Igennem statistikker og relevante aktuelle artikler fandt i ud af, at når kom til økonomi, topposter og familieliv, var der stadig nogle punkter hvor kvinderne haltede bagefter. Vi fandt dog også ud af, at mændende havde en højere selvmordsrate og haltede bagefter på uddannelsesområdet. I debatterede løsninger på ligestillingsudfordringerne (blandt andet kvindekvoter).
Social ulighed
(Teori/begreber: Bourdieu, social arv, social mobilitet, Minerva modellen, Højrups livsformer, de fem sociale klasser)
Vi lavede blandt andet rollespil over de forskellige sociale klasser, vi anvendte Bourdieus begreber på Jimmi, som vi mødte i "blok på bistand" og vi analyserede familien Olsen ud fra Minerva modellen.
Økonomisk ulighed
(de tre ulighedsmål med særlig fokus på gini-koefficienten, relativ og absolut fattigdom, marginalisering).
Her fokuserede vi især på tabellæsning. Vi sammenlignede også DK med USA, og fandt ud af, at vi stadig er et ret lige land, selvom uligheden er stigende. Vi kiggede på konsekvenserne af ulighed ved at se to klip fra DR's "Barndom på bistand" (episode 4) og fra DRs serie "En syg forskel" episode 3.
Politiske ideologier og partier
(Begreber: konservatisme, liberalisme, socialisme, de ideologiske forgreninger, fordelings og værdipolitik, rød/blå blok).
I skulle tage billeder, der indkapslede de stikord der passede til ideologierne. Derudover skulle I koble ideologierne til de danske partier. Vi sluttede forløbet af med en kæmpe stor partilederdebat, hvor alle fra klassen deltog. I skulle repræsentere partiernes syn på følgende emner, som I øvrigt var omdrejningspunktet for forløbet: 1) kvindekvoter 2) Er den stigende ulighed et problem 3) Skattelettelser. I var klædt ud så I lignede partierne, og I havde medbragt en fysisk ting, der koblede sig til partiet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Globalt udviklingsmål: Ligestilling mellem mænd og kvinder
-
I skal hver i sær medbringe 1 ting hjemmefra, som fortæller noget om, hvem I er. Det må ikke være jeres telefon. Det skal være en konkret ting eller et billede, der fortæller noget om jer, jeres familie, eller hvad I laver uden for skolen. I vil alle
-
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke (2017) Luk samfundet op. Columbus, 3. udgave.; sider: 12-25, 89-105, 108-121
-
Lektien til i dag består i, at I skal besvare det spørgeskema, som jeg har lagt til jer op i lectio, senest søndag kl. 20.00. Spørgeskemaet findes på forsiden i lectio.
-
01 + 02 + 03 - Ligestilling mellem kønnene (arbejdsark).docx
-
Ulige alderdom.pdf
-
Hvad er danske kvinders største udfordring i forbindelse med karriere og ledelse? l Lederne
-
Hvad skal der til for at få flere kvinder i ledelserne? l Lederne
-
Skal vi indføre kønskvoter i Danmark? | Udvid min horisont | DR3
-
Kvoter for kvinder i bestyrelser er ikke tvang, det er fælles frihed .docx
-
Nej, Lykkeberg - kvoter, der signalerer, at kvinder er det svage køn, fører ikke til frihed.docx
-
04 - Bourdieu.docx
-
Blok på bistand (afsnit 1 om Jimmy)
-
05 - Livsformer og livsstile.docx
-
Klip fra blok på bistand
-
Hvem er klasserne?
-
Derudover vil jeg bede jer om at tage stilling til, hvad I synes om, at staten betaler for et nyt gebis til Jimmi på 35.000 kroner.
-
06 Klasser og socialarv .docx
-
Økonomisk ulighed (læreroplæg).mp4
-
08 - Økonomisk ulighed.docx
-
Ulighedens mange ansigter (67-74)pdf.pdf
-
07 + 09 - Konsekvenser af ulighed .docx
-
Minervamodellen - kort fortalt
-
10 + 11 - Politiske ideologier.docx
-
12 + 13 - De politiske partier i Danmark.docx
-
De der ikke fik uploadet billederne af ideologierne til mig sidste gang, skal sørge for at de ligger under elevfeedback under dette modul senest onsdag kl. 21.00
-
Ulighed i Danmark (samlet begrebsliste).docx
-
Lektien til i dag består i, at I møder op til timen og har styr på, hvem der spiller hvilke roller, og hvad I skal sige til de tre emner, som vi diskuterer på timen: Kønskvoter, skattepolitik og ulighed. Hvert parti skal medbringe mindst en fysisk ge
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Eleverne har fået tre læreroplæg, men summeøvelser og tid til noter undervejs.
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling - Eleverne skulle deltage i en partilederdebat. Alle var på banen.
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige) - Undervejs arbejdede vi med "Læring". Vi gennemgik teorien om, hvordan man lærer bedst. Eleverne udfyldte læringsdagbog løbende
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne - Vi har lavet brainbreaks til hvert forløb med formålet at ryste eleverne lidt bedre sammen.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143564102",
"T": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143564102",
"H": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143564102"
}