Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Støvring Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Maja Korsgaard Mulbjerg
|
|
Hold
|
2025 sa/p (1p sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i Danmark
Grundforløbet startede med en introduktion til samfundsfag og begrebet “ligestilling”. Eleverne arbejdede med og diskuterede, hvad en kønsrolle er. Dernæst har eleverne undersøgt, hvordan ligestillingen er i Danmark, samt hvordan de forskellige politiske partier i Danmark forholder sig til ligestillingsdebatten. Eleverne har arbejdet med social differentiering, herunder Højrups livsformer, minervamodellen og Bourdieu. I forlængelse heraf blev eleverne introduceret til social arv samt sociale klasser. Eleverne så og analyserede ”En syg forskel”. Som afslutning på forløbet skulle eleverne forberede og fremføre en debat om, hvorvidt ulighed er et problem i Danmark.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op, Peter Brøndum, Thor Banke Hansen, Columbus, 2017, 3.udgave; sider: 12-20, 27
-
Emoji-quiz, uden svar.docx
-
Ligestilling
-
Ligestilling - Indeks for skævfordeling mellem køn
-
PowerPoint_hvadhandlersamfom.pptx
-
1915-2015: Kvinders Valgret 100 år
-
(02) Ligestilling - del 2.pptx
-
(03) Luk samfundet op, s. 89-98.docx
-
Husk grundbogen
-
(04) Luk samfundet op, s. 98-107.docx
-
En syg forskel ( 1 )
-
En syg forskel.docx
-
Husk jeres læringsdagbog :-)
-
(07) Luk samfundet op, s. 108-115.docx
-
(07) Skema over ideologier.doc
-
Husk grundbogen!
-
(08) Ideologiernes syn på ulighed.ppt
-
(08) Quiz i ideologierne.docx
-
(08) Luk samfundet op, s. 115-118.docx
-
Arbejdsark_fremlæggelse.docx
-
Kaarestrøm,molin.ppt
-
Arbejdsark_Ulighedens mange ansigter, s. 67-74.docx
-
Ulighedens mange ansigter, s. 67-74.pdf
-
Arbejdsark.partier.ideologi.gruppearbejde.docx
-
Husk at aflevere mobiltelefonen i starten af timen :-)
-
Husk grundbogen.
-
DRTV - Gintberg går til valg
-
Kandidattest Kommunal- og Regionsvalg 2025 | Valgtest fra DR
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143570498",
"T": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143570498",
"H": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69143570498"
}