Holdet 1p sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Støvring Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maja Korsgaard Mulbjerg
Hold 2025 sa/p (1p sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark

Grundforløbet startede med en introduktion til samfundsfag og begrebet “ligestilling”. Eleverne arbejdede med og diskuterede, hvad en kønsrolle er. Dernæst har eleverne undersøgt, hvordan ligestillingen er i Danmark, samt hvordan de forskellige politiske partier i Danmark forholder sig til ligestillingsdebatten. Eleverne har arbejdet med social differentiering, herunder Højrups livsformer, minervamodellen og Bourdieu. I forlængelse heraf blev eleverne introduceret til social arv samt sociale klasser. Eleverne så og analyserede ”En syg forskel”. Som afslutning på forløbet skulle eleverne forberede og fremføre en debat om, hvorvidt ulighed er et problem i Danmark.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå  
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer