Holdet 1l ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Støvring Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Anne Christensen, Helle Lindskov Simonsen
Hold 2025 ap/l (1l ap alm, 1l ap latin)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløbsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløbsbeskrivelse

Almendelen af almen sprogforståelse.

Eleverne blev i starten af forløbet introduceret til sproghistorie, herunder sprogæt og sprogfamilie samt arveord, låneord og fremmedord (direkte lån og oversættelseslån). Eleverne blev i de efterfølgende moduler introduceret til substantiver, pronominer, numeralier, adjektiver, verber, præpositioner (herunder præposition, styrelse og præpositionsforbindelse), adverbier og konjunktioner. Eleverne har desuden lært om hel- og ledsætninger. Mod slutningen af forløbet lærte eleverne om morfemer, fonemer, sociolingvistik, danismer, homofoner og idiomer. Sidst har eleverne øvet passiv/aktiv.

Eleverne har løbende analyseret sætninger med "sætningstoget" både selvstændigt og i gruppearbejde. Eleverne har både arbejdet med at lave syntaktisk og morfologisk analyse.

Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer