Støvring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Støvring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1l ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Støvring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anne Christensen, Helle Lindskov Simonsen
Hold
2025 ap/l (
1l ap alm
,
1l ap latin
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløbsbeskrivelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløbsbeskrivelse
Almendelen af almen sprogforståelse.
Eleverne blev i starten af forløbet introduceret til sproghistorie, herunder sprogæt og sprogfamilie samt arveord, låneord og fremmedord (direkte lån og oversættelseslån). Eleverne blev i de efterfølgende moduler introduceret til substantiver, pronominer, numeralier, adjektiver, verber, præpositioner (herunder præposition, styrelse og præpositionsforbindelse), adverbier og konjunktioner. Eleverne har desuden lært om hel- og ledsætninger. Mod slutningen af forløbet lærte eleverne om morfemer, fonemer, sociolingvistik, danismer, homofoner og idiomer. Sidst har eleverne øvet passiv/aktiv.
Eleverne har løbende analyseret sætninger med "sætningstoget" både selvstændigt og i gruppearbejde. Eleverne har både arbejdet med at lave syntaktisk og morfologisk analyse.
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Lav resten af opgaverne fra vores første AP-modul færdige, hvis I ikke nåede helt i mål i modulet. Læs desuden s. 41-43 i AP-bogen. Husk, at I IKKE skal lave opgaverne i bogen. OBS! De to links skal først bruges i modulet.
Minlæring - link til screening
Babelstårnet s. 86-87.pdf
LATIN kompendium 2025.pdf
Repeter forskellen på arveord, låneord og fremmedord i form af direkte lån samt oversættelseslån, som vi talte om i sidste modul. Læs desuden om den ordklasse, vi kender som substantiver = navneord på s. 7-9 i AP-bogen (NB! I skal ikke lave opgaverne
Vi skal i dagens modul kigge på følgende ordklasser: pronominer (stedord), artikler (kendeord), numeralier (talord) og adjektiver (tillægsord). I skal derfor læse om dem i bogen s. 10-13. Lav desuden dine opgaver om substantiver færdige, hvis du ikke
Lav L 10 - opgave til "De lingua Latina" - altså det læsestykke, vi fik oversat på klassen onsdag. Det er s. IV i kompendiet.
1.Træn at kunne bøje esse (sum) udenad - se s. IV i kompendiet.
Vi skal i dagens modul kigge på ordklasserne numeralier (talord) og adjektiver (tillægsord). I skal derfor læse om dem endnu en gang i bogen s. 12-13. Lav desuden dine opgaver om pronominer færdige, hvis du ikke nåede dem alle i onsdagsmodulet. Brug
Vi skal i dagens modul kigge på ordklassen "verber" = udsagnsord. I skal derfor læse om dem i bogen s. 17-18 + 20-21. Lav desuden dine opgaver om numeralier (talord) og adjektiver (tillægsord) færdige, hvis du ikke nåede dem alle i onsdagsmodulet. OB
Vi skal i dagens modul kigge på præpositioner (forholdsord) og adverbier (biord) I skal derfor læse om dem i bogen s. 22+24. Lav desuden dine opgaver om verber færdige, hvis du ikke nåede dem alle i mandagsmodulet: Opgaver til verber.docx
Heus 1l!
1.Lav opg. 2 - 4 på s. XXI i latinkompendiet: OPGAVER TIL ROMULUS ET REMUS! Husk at læse arkets overskrift!
1.Læs i Carpe Diem s.8-9 om de romerske guder og romersk religion (pdf. er vedhæftet nedenunder, hvis du skulle mangle bog, så der er ingen undskyldning for ikke at forberede sig). Du skal skrive noter til s. 9. Skriv en sætning på dansk om hvert afs
Bestem ordklasserne i sætning 1-15 sidst i det vedhæftede dokument, som I fik udleveret i kopi i sidste modul: Første øvelser til syntaktisk og morfologisk analyse .docx Brug gerne den blå oversigt over ordklasser, som sidder forrest i jeres AP-mappe
1. Vi løber oversættelse og syntaktisk analyse af hele stk. 2 igennem: "Dei Romani". Under latinmodul 6 i sidste uges skema finder du vedhæftet nødvendigt materiale (gloseliste og bøjningsskema). Dette skal du bruge, hvis du endnu ikke har "Carpe die
1 ) I Latinkompendiet skal du læse og tage noter til Pompeji: s. VIII-XI i Latinkompendiet (noterne skrives på den blanke side i kompendiet til s. VIII-XI).
Pompejis sidste timer NYESTE.docx
Kontaktgrupper september.docx 1L.docx
1) Lav en syntaktisk analyse af sætning 1-8 i det vedhæftede dokument (I har det også i kopi): Første øvelser til syntaktisk og morfologisk analyse .docx 2) Læs desuden det vedhæftede dokument om hovedsætning, ledsætning og konjunktioner (bindeord):
Læs. 55-57 om sproglige registre i AP-bogen. NB! I skal ikke lave opgaverne. Lav desuden en syntaktisk analyse af sætning 9-15. PS! Nogen vil måske have gavn af at få forklaret de forskellige led i den syntaktiske analyse på anden vis - se fx følgend
1. Læs om Gajus Julius Caesar, s. 13 i "Carpe diem". Tag noter til stykket, som du skriver ind på det blanke ark ved øvestykke 3 (om netop Cæsar) i kompendiet.
Repetition til den skriftlige prøve - modul XII.doc
Gajus Julius Caesar.docx
I dette modul skal i høre foredraget "Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere og terrorister".
Oversæt derhjemme på kompendiets s. XVI fra l. 5 og øvelsen ud! (Fortsat læsning om Caesar). Lav syntaktisk analyse af de 5 første linjer, idet du bruger sætningstoget (og din viden fra AP almen).
Lav syntaktisk analyse af Caesar-stykket s. XVI i kompendiet - fra l. 6.
Læs det vedhæftede dokument om fonemer, morfemer, præfiks og suffiks igennem: fonemer og morfemer.pdf NB! I fik dokumentet udleveret i kopi i sidste modul. OBS! I skal ikke lave opgaverne. I skal til gengæld lave opgaverne på opgavearket, som I fik u
Lav HELE s. XXIX i kompendiet - brug bøjningsskemaer s. 47 og 48 i "Carpe diem".
Som lektie til dagens AP-modul skal du både lave en syntaktisk og en morfologisk analyse af sætning 1-10 i det vedhæftede dokument: Træning i syntaktisk analyse.docx Repeter desuden, hvad aktiv og passiv form handler om (se s. 21 i bogen)
Gennemgå oversigten: Hvad skal vi kunne til AP-prøven - almendelen.docx Overvej, hvad du gerne vil have forklaret igen. Træn desuden de forskellige opgaver derhjemme ved at lave de udleverede prøver.
Mød op 10.15 :-) Husk at tisse af, så du ikke skal bruge tid på det under prøven! Medbring blyant og viskelæder og evt. en flaske vand. Husk at trække vejret under prøven og tænk dig om - det hele skal nok gå og er overstået efter 1,5 time 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144664497", "T": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144664497", "H": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144664497" }