Støvring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Støvring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1o ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Støvring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Helle Lindskov Simonsen, Mette Rasmussen
Hold
2025 ap/o (
1o ap alm
,
1o ap latin
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Almendelen af almen sprogforståelse + latin:
Eleverne blev i starten af forløbet introduceret til sproghistorie, herunder sprogæt og sprogfamilie samt arveord, låneord og fremmedord (direkte lån og oversættelseslån). Eleverne blev i de efterfølgende moduler introduceret til substantiver, pronominer, numeralier, adjektiver, verber, præpositioner (herunder præposition, styrelse og præpositionsforbindelse), adverbier og konjunktioner. Eleverne har desuden lært om hel- og ledsætninger. Mod slutningen af forløbet lærte eleverne om morfemer, fonemer, sociolingvistik, danismer, homofoner og idiomer. Sidst har eleverne øvet passiv/aktiv.
Eleverne har løbende analyseret sætninger med "sætningstoget" både selvstændigt og i gruppearbejde. Eleverne har både arbejdet med at lave syntaktisk og morfologisk analyse.
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
I bogen "Grammatiknøglen" (Almen-del - den med den grønne forside") skal du læse s. 36-40 (om sproghistorie) som lektie til i dag. Du skal IKKE lave opgaverne, men må gerne kigge lidt på kort og figurer. (Bogen har du fået udleveret første skoledag)
Hvis ikke alle har fået bogen, så ligger lektien her i en pdf: Grammatiknøglen s 36-40.pdf
Babelstårnet s. 86-87.pdf
I bogen "Grammatiknøglen" (Almen-del - den med den grønne forside") skal du læse s. 41-43 (om sproghistorie) som lektie til i dag. Du skal IKKE lave opgaverne.
LATIN kompendium 2025.pdf
Læs i ap-bogen ("Grammatiknøglen" (med den grønne forside)) s. 7-12 om substantiver og pronominer (lav IKKE opgaver)
Lav L 10 - opgave til "De lingua Latina" - altså det læsestykke, vi fik oversat på klassen onsdag. Det er s. IV i kompendiet.
Læs i ap-bogen ("Grammatiknøglen" (med den grønne forside)) s.12-16 om numeralier og adjektiver (lav IKKE opgaver)
1.Træn at kunne bøje esse (sum) udenad - se s. IV i kompendiet.
Heus 1o!
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside) s. 17-21 (om verber)
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside) s. 22-25 midt (om præpositioner og adverbier)
1.Lav opg. 2 - 4 på s. XXI I latinkompendiet!
Læs vedhæftede ark med oversigt over konjunktioner
konjunktioner OCR .pdf
I dag skal I have en lille midtvejsscreening. Sørg for at øve på følgende hjemmefra:
1.Læs i Carpe Diem s.8-9 om de romerske guder og romersk religion (pdf. er vedhæftet nedenunder, hvis du skulle mangle bog). Du skal skrive noter til s. 9. Skriv en sætning på dansk om hvert afsnit. Sætningerne skriver du på den blanke side i kompend
Afsnit
Lav i latinkompendiet følgende opgaver til "Dei Romani": S. XXII (22), opg. 1 + 3. Skriv svarene i hæftet.
Læs s. 49 i latindelen af bogen.
Hjemmefra: Lav syntaktisk (x o osv) og morfologisk (ordklasse) analyse af følgende sætninger:
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside), s. 55-57 om Sproglige registre (lav ikke opgaver)
1 ) I Latinkompendiet skal du læse og tage noter til Pompeji: s. VIII-XI i Latinkompendiet (noterne skrives på den blanke side i kompendiet til s. VIII-XI).
Pompejis sidste timer NYESTE.docx
Forslag til kontaktgrupper 1o.docx
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside), s. 44-48 om Sprogstrategier og oversættelsesproblematikker (lav ikke opgaver)
+ husk at tænke over, hvad du gerne vil have repeteret
1. Læs om Gajus Julius Caesar, s. 13 i "Carpe diem". Tag noter til stykket, som du skriver ind på det blanke ark ved øvestykke 3 (om netop Cæsar) i kompendiet.
Repetition til den skriftlige prøve - modul XII.doc
Gajus Julius Caesar.docx
Oversæt derhjemme på kompendiets s. XVI fra l. 5 og øvelsen ud! (Fortsat læsning om Caesar).
Vi mødes i lokale 412 i starten af modulet, hvor der føres fravær.
Lav opg. 1 på s. XXIII(23) i kompendiet. Det er øvelser til læsestykket om Caesar. Læs først den teori, der er fremhævet i en firkant øverst.
Vi samler op på de repetitionsøvelser, som I lavede i klassen før ferien. (se modul 11 i OneNote)
Lav HELE s. XXIX i kompendiet - brug bøjningsskemaer s. 47 og 48 i "Carpe diem".
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665069", "T": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665069", "H": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665069" }