Støvring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Støvring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1p ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Støvring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Benedikte Svinth-Johansen, Helle Lindskov Simonsen
Hold
2025 ap/p (
1p ap alm
,
1p ap latin
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløbsbeskrivelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløbsbeskrivelse
Almendelen af almen sprogforståelse + latin
Eleverne blev i starten af forløbet introduceret til sproghistorie, herunder sprogæt og sprogfamilie samt arveord, låneord og fremmedord (direkte lån og oversættelseslån). Eleverne blev i de efterfølgende moduler introduceret til substantiver, pronominer, numeralier, adjektiver, verber, præpositioner (herunder præposition, styrelse og præpositionsforbindelse), adverbier og konjunktioner. Eleverne har desuden lært om hel- og ledsætninger. Mod slutningen af forløbet lærte eleverne om morfemer, fonemer, sociolingvistik, danismer, homofoner og idiomer. Sidst har eleverne øvet passiv/aktiv.
Eleverne har løbende analyseret sætninger med "sætningstoget" både selvstændigt og i gruppearbejde. Eleverne har både arbejdet med at lave syntaktisk og morfologisk analyse.
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Medbring Grammatiknøglen (Den tynde, grønne bog).
1) Undersøg: Hvad er globalisering? (Diskutér det eventuelt med dine forældre. Det kan jo være, at de har nogle gode vinkler på det!)
Sørg for, at have jeres UNI-login/MIT-id klar, så I kan logge ind på www.minlæring.dk. Vi skal nemlig lave en lille startscreening her i AP.
Babelstårnet s. 86-87 (1).pdf
LATIN kompendium 2025.pdf
Læs i ap-bogen ("Grammatiknøglen" (med den grønne forside)) s. 7-12 om substantiver og pronominer (lav IKKE opgaver).
Genlæs s. 10-12 i ap-bogen om pronominer.
Lav L 10 - opgave til "De lingua Latina" - altså det læsestykke, vi fik oversat på klassen onsdag. Det er s. IV i kompendiet.
1.Træn at kunne bøje esse (sum) udenad - se s. IV i kompendiet.
Heus 1p!
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside) s. 17-21 (om verber)
Orientér dig i denne pdf om sætningsanalyse:
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside) s. 22-25 midt (om præpositioner og adverbier)
1.Lav opg. 2 - 4 på s. XXI (21) i latinkompendiet: Opgaver til ROMULUS ET REMUS! (LÆS ARKETS OVERSKRIFT!)
konjunktioner OCR .pdf
Afsnit
I dag skal I have en lille midtvejsscreening. Sørg for at øve på følgende hjemmefra:
Læs s. 49 i latindelen af bogen (den brune forside af Grammatiknøglen): Affikser (præfikser og suffikser).
1.Læs i Carpe Diem s.8-9 om de romerske guder og romersk religion (pdf. er vedhæftet nedenunder, hvis du skulle mangle bog, så der er ingen undskyldning for ikke at forberede sig). Du skal skrive noter til s. 9. Skriv en sætning på dansk om hvert afs
Lav i latinkompendiet følgende opgaver til "Dei Romani": S. XXII (22), opg. 4, 5 og 6. Skriv svarene i hæftet. Sidst fik vi samlet op på opg. 1 og 3.
Opgaver:
Hjemmefra: Lav syntaktisk (x o osv.) og morfologisk (ordklasse) analyse af følgende sætninger:
1 ) I Latinkompendiet skal du læse og tage noter til Pompeji: s. VIII-XI i Latinkompendiet (noterne skrives på den blanke side i kompendiet til s. VIII-XI).
Pompejis sidste timer - nyeste, 2025.docx
Kontaktgrupper 1p_15. september_ny.docx
Øvelse i syntaks:
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside), s. 55-57 om Sproglige registre (lav ikke opgaver)
1. Læs om Gajus Julius Caesar, s. 13 i "Carpe diem". Tag noter til stykket, som du skriver ind på det blanke ark ved øvestykke 3 (om netop Cæsar) i kompendiet.
Repetition til den skriftlige prøve - modul XII.doc
Gajus Julius Caesar.docx
Oversæt derhjemme på kompendiets s. XVI fra l. 5 og øvelsen ud! (Fortsat læsning om Caesar). Lav syntaktisk analyse af de 5 første linjer, idet du bruger sætningstoget (og din viden fra AP almen).
Opsamling på foredraget, 'sprogdetektiv'.docx
NB: Efter foredraget går I med ind i lokale 316 sammen med 1.k!
Lav opg. 1 på s. XXIII(23) i kompendiet. Det er øvelser til læsestykket om Caesar. Læs først den teori, der er fremhævet i en firkant øverst.
Læs i "Grammatiknøglen" (grøn forside), s. 44-48 om Sprogstrategier og oversættelsesproblematikker (lav ikke opgaver)
Lav øvelsen i syntaks færdig (analyse af led i sætningen):
NB: Der er en del lektier til i i dag, men vigtigst er: I skal kigge jeres noter til AP almen igennem. Bladr også igennem de sider, vi har læst i "Grammatiknøglen", og dan jer et overblik. Notér, hvad I har svært ved, og hvad vi med fordel kan repete
Træn bøjning i tid (tempus) af følgende verber:
Lav en morfologisk analyse (ordklasser) af de to sætninger og derefter en syntaktisk analyse (sætningsled):
Et overblik over sætningsled:
Lav HELE s. XXIX i kompendiet - brug bøjningsskemaer s. 47 og 48 i "Carpe diem".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665977", "T": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665977", "H": "/lectio/286/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69144665977" }