Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pia Kamilla Børglum Fisker
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0: Grundforløb (almen sprogforståelse)
Titel 2 1: Familierelationer
Titel 3 2: Retorik & argumentation
Titel 4 3: Minimalisme i litteraturen (+værk)
Titel 5 4: Tv-satire
Titel 6 5: DHO: det moderne & det folkelige gennembrud
Titel 7 6: Ny dansk litteratur: "Nye rejsende" (værk)
Titel 8 7: Dokumentarfilm: Testamentet (værk)
Titel 9 8: Intro til den reflekterende artikel
Titel 10 9: Middelalderlitteratur: slægt, ære & hævn
Titel 11 10: Manderollen i dag
Titel 12 11: Bavian - værklæsning
Titel 13 12: Oplysningstid, romantik & romantisme
Titel 14 13: Storby & provins
Titel 15 14: Kvindernes stilling i DMG (+ værk)
Titel 16 15: Realisme & modernisme (+værk)
Titel 17 16: Tv-nyhedsjournalistik (+værk)
Titel 18 17: Afrunding & repetition
Titel 19 18: Skriftlig dansk, eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0: Grundforløb (almen sprogforståelse)

INTRODUKTION
Grundforløbet dækker over fagene dansk, engelsk, latin og AP. Forløbet har til formål at styrke elevernes sprogforståelse, opnå sproglig bevidsthed og analysefærdigheder.

I forløbet arbejdes der med sprogbrugen på sociale medier, talesprog vs. skriftsprog, kommunikationsanalyse, sproglig analyse, sociolingvistik, norsk- og svensksprogede tekster, de litterære genrer epik, lyrik og drama samt novelle-, digt- og dramaanalyse.

PRÆMÆRTEKSTER I DANSK (fra kompendium)
Sprog i sociale medier - Tråd s. 20-21
Sprog i sociale medier - Øvelser s. 60 - 61- Mine forældre kommer
Sprog i sociale medier - Øvelser s. 73
Facebooktråd - Søren Pape og Nick
Artikel: Facebook er en sproglig slagmark

"Doppler" af Loe, Erland, (2004) Uddrag (norsk)
"Ondskan" afJan Guillou, (1981) Uddrag (svensk)
"Blomster", (2000) af Jakob Ejersbo
"Gaden" af Emil Bønnnelycke (1917)
"Gaden" af Mund de Carlo (2015)
"Farvel, Thomas" af Leif Panduro. (1962) Uddrag af stykket

SEKUNDÆRTEKSTER  I DANSK:
Håndbog til Dansk - ordklasser (s. 134-140)
Håndbog til Dansk - talesprog og skriftsprog (s. 145-146)
Håndbog til Dansk - kommunikationsanaIyse (s. 176-177)
Håndbog til Dansk - retorik og Ciceros pentagram (s. 150-153)
Håndbog til Dansk - dialekter og andre lekter (s. 109)
Håndbog til Dansk - kommunikationsanalyse (s. 176 - 188)
Håndbog til Dansk - kontrakter, koder og genrer (s. 20)
Håndbog til Dansk - fakta og fiktionskoder (s. 26 - 27)
Håndbog til Dansk - epik, lyrik og drama (s.29-30)
Håndbog til Dansk - novelle og digt (s. 79 -81)
Håndbog til Dansk - oversigt over sproglige billeder (s. 122)
Håndbog til Dansk - drama (s. 84-86)


FAGLIGE MÅL
̶ anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
̶ identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
̶ belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
̶ forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
̶ anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
̶ anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.

FAGLIGT INDHOLD
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed
̶ sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
̶ elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.

KERNESTOF JF. LÆREPLANEN
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-  tekster fra sociale medier.
- visuelle udtryksformer
- norske og svenske tekster på originalsprog
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1: Familierelationer

INTRODUKTION
Vi har i dette forløb arbejdet tematisk på tværs af fiktive genrer. Vi har således både arbejdet med forskellige skønlitterære tekster og en kortfilm, der tematiserer familierelationer på forskellige måder. I forløbet har eleverne også arbejdet med kreativ skrivning.

PRIMÆRTEKSTER
Noveller:
Korsgaard: "Vintermedister"
Korsgaard: "I bor da meget pænt"
Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" (2006)

Digte:
Yahya Hassan: "BARNDOM" (2013)
Gustav Munch-Petersen: "Til mine forældre" (1932)

Kortfillm:
Kortfilm: "9 meter" instrueret af Anders Walter (medieværk)

SEKUNDÆRTEKSTER
Kapitlet "Tendenser i nyere dansk litteratur - om autofiktion og Yahya Hassan" fra  e-bogen: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen, Systime 2022

VI HAR ARBEJDET MED
Novelleanalyse
Den moderne novelle (vs. den traditionelle novelle)
Digtanalyse, herunder begrebet initiale determinanter
Analyse af kortfilm
Filmiske virkemidler
Kreativ skrivning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2: Retorik & argumentation

INTRODUKTION
Vi arbejder i dette forløb med retorik og argumentation samt arbejde med skriftlighed (den debatterende artikel).

PRIMÆRTEKSTER
Taler:
- Dronningens nytårstale 2022
- Dronningens nytårstale 2023
- Nytårstale af Maj My Midtgaard Humaidan (forfatter til "Ærømanifestet") i Deadline, DR2

Artikler:
- "Nationaløkonom med hobbylandbrug og fire børn har selv haft lyst til at stå af ræset", TV 2 Fyn
- "Hun inspirerer til at arbejde mindre: Maj Mys manifest giver socialdemokraterne røde knopper", TV 2 Fyn

TV-debatprogrammer:
- Debatten på DR: "Minister kritiserede populær forfatter; Hvis alle levede, som hun gjorde, så er hun godt klar over, at vi ville gå i stå"

SEKUNDÆRTEKSTER
Håndbog til dansk: "Argumentation" s. 157-167
Video om retoriske virkemidler v. lektor Søren Vrist Christensen:
https://dettildansk-grundbog.praxis.dk/10001

KERNESTOF JF. LÆREPLANEN
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3: Minimalisme i litteraturen (+værk)

INTRODUKTION
Vi arbejder i dette forløb med minimalisme i litteraturen med fokus på Helle Helles forfatterskab. I forløbet arbejder vi endvidere med remediering (fra novelle til kortfilm) samt kreativ skrivning.  

PRIMÆRTEKSTER
Helle Helle: novellen "Mere kaffe?"
Helle Helle: novellen "En stol for lidt"
Helle Helle:  romanen "Rødby-Puttgarden" (værklæsning)
Raymond Carver: novellen "Naboer" - international litteratur

SEKUNDÆRTEKSTER
- Video: "Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur" v.  lektor Søren Vrist Christensen:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

- Portrætfilm: "Helle Helles portrætter" fra i-bogen "Danske forfattere" (interviews med Helle Helle om tematikker i hendes litteratur + om hendes forfatterskab som helhed):
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2109#c3755

VI HAR AREJDET MED
Roman- og novelleanalyse
Samtaleanalyse, herunder sproghandlinger (til analyse af dialogerne)
Minimalisme i litteraturen
Remediering
Kreativ skrivning


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4: Tv-satire

Specialestuderende Camilla fra AAU stod for undervisningen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5: DHO: det moderne & det folkelige gennembrud

INTRODUKTION
Dette forløb fungerer som optakt til DHO. Fokus er på det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud. Eleverne har bl.a. arbejdet med at tilegne sig og videreformidle viden om det moderne gennembrud via grafisk facilitering.

PRIMÆRTEKSTER
Det moderne gennembrud:  
- Pontoppidan: "Ane-Mette"
- E. Henningsen: "Barnemordet" (maleri)
- Brendekilde: "Udslidt" (maleri)

Det folkelige gennembrud:
- Aakjær: "Jens Vejmand"
- Nexø: Uddrag af romanen "Pelle Erobreren"
- Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)"
- Nexø: "Frihedens fe" (1908)
- U.P. Overby: "Snart dages det, brødre" (arbejdersang)

SEKUNDÆRTEKSTER
- Kapitlet "Henrik Pontoppidan - ud med Gud", Brug litteraturhistorien.
- Kapitlet "1870-1890: Det moderne gennembrud", Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- "Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) s. 168-171, Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- "Industriens århundrede - starten af 1900-tallet", Brug litteraturhistorien

VI HAR ARBEJDET MED
Historisk læsning
Novelleanalyse
Digtanalyse/ analyse af sangtekst
Billedanalyse
Grafisk facilitering


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6: Ny dansk litteratur: "Nye rejsende" (værk)

INTRODUKTION
Vi arbejder med genrehybriden/digt-romanen "Nye rejsende" (2017) af Tine Høeg. I forløbet har vi fokus på litteraturanalyse, sproglig analyse og fortolkning. Derudover indgår der kreative skriveøvelser, hvor eleverne selv prøver kræfter med Tine Høegs sproglige stil og opstilling af teksten på verslinjer samt reflekterer over virkningen heraf.

PRIMÆRTEKSTER
Tine Høeg: "Nye rejsende" (2017), værklæsning

VI HAR ARBEJDET MED
- Litterær analyse, herunder analyse og diskussion af genren
- Sproglig analyse (ordklasser, ordvalg, sætningsstruktur, stil)
- Parateksten (herunder periteksten og epiteksten) og de forventninger, parateksten skaber hos læseren
- Kreativ skrivning: kopier den sproglige stil + opsætningen af teksten

En skriftlig aflevering er tilknyttet til forløbet.

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN
- Værklæsning (roman)
– tekster fra 2000-tallet
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7: Dokumentarfilm: Testamentet (værk)

INTRODUKTION
Om analyse af dokumentarfilm, herunder fiktionskoder og autenticitetsmarkører, filmiske virkemidler samt dokumentarfilmtyper.


PRIMÆRTEKSTER:
"Testamentet" (2011), instrueret af Christian Sønderby Jepsen

SEKUNDÆRTEKSTER:
- Håndbog til dansk: kapitlet "Dokumentarfilm og Mockumentary"
- Ppt. om dokumentarfilmgenren, fiktionskoder og autenticitetsmarkører (bygger på Håndbog til dansk)
- Filmcentralen.dk: filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8: Intro til den reflekterende artikel

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9: Middelalderlitteratur: slægt, ære & hævn

INTRODUKTION
Dette forløb omhandler skæbne, slægt, ære & hævn. Vi har fokus på middelalderlitteratur i form af folkeviser og folkeeventyr.

(Syrebadsteknik, formelsprog, klippeteknik, flade personer vs. runde personer)

PRIMÆRTEKSTER
- Ebbe Skammelsøn (riddervise)
- Germand Gladensvend (folkevise)
- Prinsessen på glasbjerget (folkeeventyr)

SEKUNDÆRTEKSTER
- Kapitlet "1000-1536: Middelalderen" fra bogen "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" s. 10-11m + s. 25-28 m + s. 30-32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10: Manderollen i dag

INTRODUKTION
Kort tematisk forløb, hvor fremstillinger af manderollen undersøges med afsæt i A. H. Rasmussens tale v. mændenes internationale dag og Tobias Rahims sangtekst "Når mænd græder". Med afsæt i arbejdet med teksterne diskuterer eleverne manderollen i dag.

PRIMÆRTEKSTER :
- Anders Haahr Rasmussen: Tale ved mændenes internationale kampdag 2019, bragt i P1 morgen d. 19/11 2019
- Tobias Rahim: "Når mænd græder", 2022 (sangtekst)

VI HAR ARBEJDET MED:
Analyse af taler
Digtanalyse/analyse af sangtekst
Diskussion: argumentation og retorik i praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11: Bavian - værklæsning

INTRODUKTION
I dette forløb har eleverne læst novellesamlingen "Bavian" og arbejdet i grupper med hver sin novelle; eleverne har analyseret novellen og efterfølgende udarbejdet et oplæg indeholdende undervisningssekvenser. Dvs. at eleverne både har trænet deres analysefærdigheder og formidlingsevne, ligesom de har opnået erfaringer med at arbejde didaktisk med stoffet. (Info til eleverne: didaktik: disciplin inden for pædagogik som beskæftiger sig med, hvordan man bedst underviser. Kilde: ordnet.dk).

PRIMÆRLITTERATUR
Novellesamlingen "Bavian" af Naja Marie Aidt" (2006)

I forløbet har der været særligt fokus på følgende noveller fra novellesamlingen:

"Slik"
"Bulbjerg"
"Tur i bil"
"Solbær"
"Bryllupsrejse"
"Stjernehimmel"
"Søndag"
"Hun græder ikke"

KERNESTOF JF. LÆREPLANEN
– tekster fra 2000-tallet
- værklæsning (novellesamling fra 2000-tallet)
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12: Oplysningstid, romantik & romantisme

INTRODUKTION
Fokus på læsning af skønlitteratur i et historisk perspektiv, analyse af skønlitteratur samt bevidsthed om analysemetode: nykritik (nærlæsning) vs. biografisk læsemetode (brugt i forhold til Blichers digt "Sig nærmer tiden").

PRIMÆRTEKSTER:
Oplysningstid:
Holberg: Epistel 91 om kaffedrikning

Romanikkens forskellige strømninger:
Nyplatonisme:
Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Universalromantikken:
H. C. Andersen: "Klokken"

Nationalromantikken:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Udvalgte landskabsmalerier (guldaldermalerier)

Romantisme:
Aarestrup: "Paa Sneen"
Blicher: "Sig nærmer tiden"

Biedermeier-kultur:
Udvalgte malerier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13: Storby & provins

Litterært og mediemæssigt perspektiv

INTRODUKTION
Tematisk forløb som drejer sig om livet forskellige steder i Danmark med fokus op storbyen og provinsen. Vi arbejder både med medietekster (tv-dokumentar) og skønlitterære tekster (noveller & digte).

PRIMÆRTEKSTER
- Helle Helle: "Der er ikke noget nyt" (1996)
- "Prinsesserne fra blokken" sæson 1, episode 2, "...8 år senere" episode 1
- Leif Panduro: "Uro i forstæderne"
- "På røven i Nakskov", episode 1
- Dan Turéll: "Til storbyens pris"
- Emil Bønnelycke: "Gaden"
- DR-dokumentaren "Christianias børn - skyggesiden af eventyret"
- Anders Bodelsen: novellen "Signalet", 1965 (uddrag)

SEKUNDÆRTEKSTER
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=3s
- Dansk og historie: kapitlet "Storbyen" (uploadet dokument)
- Dansk og historie: kapitlet "Provinsen" (uploadet dokument)
- Filmcentralen: Filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

DET HAR VI ARBEJDET MED
- analyse af digte, noveller, uddrag af roman og tv-dokumentar
- billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning)
- minimalisme i litteraturen (Helle Helle)
- kreativ skrivning


KERNESTOF JF. LÆREPLANEN
- visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Førskrivningsopgave Signalet 30-09-2024
LL: analyserende artikel 02-10-2024
Færdig opgave om "Signalet" 10-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14: Kvindernes stilling i DMG (+ værk)

PERSPEKTIV
Litterært perspektiv

INTRODUKTION
I dette forløb er fokus på kvinderollen, seksualitet og kvindernes stilling i samfundet under det moderne gennembrud. I forløbet har eleverne læst og arbejdet med tekster, der tematiserer dette på forskellig vis, ligesom de har arbejdet med remediering (fra romanuddrag (Constance Ring) til filmscene).

PRIMÆRTEKSTER
Skram: "Constance Ring" (uddrag)
Bang: "Den sidste balkjole"
Ibsen: dramaet "Et dukkehjem" , 1879 (værklæsning)
Tv-teateropsætningen af "Et dukkehjem" fra 1974 med Ghita Nørgaard:
https://www.dr.dk/drtv/program/et-dukkehjem_442945
Korfilmen "Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's "A Doll's House"":
https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM

SEKUNDÆRTEKSTER
"Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der":
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=BqHK5gUqzus&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- "Klassisk dansk: Amalie Skram (video):
https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
- Forskelligt undervisningsmateriale om dramagenren (uploadet under lektionerne).
- "Mande- og kvinderoller til debat" - om kønsroller under DMG (uv-materiale uploadet under lektionerne)
- Ppt om impressionisme i litteraturen
- "Henrik Ibsen" - fra i-bogen Litteraturhistorien på langs og på tværs





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering & refleksionsskrivning 14-11-2024
Førskrivning debatterende artikel 29-11-2024
Debatterende artikel 19-12-2024
3a DA Terminsprøve 21-01-2025
Refleksionsskrivning 24-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15: Realisme & modernisme (+værk)

LITTERATURHISTORISK FORLØB
Realisme & modernisme

INTRODUKTION
I dette litteraturhistoriske forløb arbejder vi realistiske og modernistiske tekster fra det 20. årh.

I forløbet opnår eleverne bl.a. kendskab til karakteristika v. hhv. realistisk og modernistisk litteratur, ligesom tekstanalytiske færdigheder trænes, og der arbejdes både med næranalyse (nykritisk metode), biografisk læsemetode og historisk læsning.

Derudover arbejder eleverne som en del af forløbet med omlagt skriftlighed for at træne deres skriftlige udtryksfærdigheder.

PRIMÆRTEKSTER

Tidlig modernisme:
Johannes V. Jensen: "På Memphis station" (1906)
Broby-Johansen: digtsamlingen "BLOD", 1922 (værk, ekspressionisme)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Edith Södergran: "Dagen svalnar mot kvällen" (1916), svensk

Karen Blixen: "Ringen"

Efterkrigstiden: skæbne & valg - 1950'erne:
Martin A. Hansen: "Roden" (1955) (Heretica-modernisme, kristen eksistentialisme)

60'er-modernisme:
Konfrontationsmodernisme (lyrik):
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
Prosaen i 60'erne:
Seeberg: "Patienten" (1962)

Sekundærtekster:
Brug litteraturhistorien:
- "Oplysningen: fornuftens tidsalder", i-bog
- "1800-tallet - en kaotisk tidsalder" i-bog
- "Biedermeier: enhedskultur og idyl" i-bog
Kjær-Hansen m.fl: Litteraturen på langs og på tværs, Systime 2012-2013: "1890-2000: Modernisme og realisme" (udleveret bog):
- s. 122-126 (Første verdenskrig og ekspressionisme)
- kompendium om modernisme og realisme
- PowerPoint-præsentation om modernisme og realisme
- PowerPoint-præsentation om litteraturen i 1900-tallet
Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015-2017), 4. udgave, Systime:
- s. 42-43 (Tid og miljø)
- s. 44-45 (Personkarakteristik)
- s. 54- 60 (Fortæller)
- s. 61-65 (Fremstillingsformer)

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 16: Tv-nyhedsjournalistik (+værk)

PERSPEKTIV
Mediemæssigt perspektiv

INTRODUKTION
Der er i dette forløb fokus på, at eleverne skal opnå kendskab til og analysefærdighed inden for tv-nyhedsformidling. I forløbet har vi arbejdet med følgende:  

Analyse af tv-nyhedsindslag:
- nyhedsindslagets opbygning
- brugen af fremstillingsformer
- Kildetyper
- studieværtens, journalisternes og de interviewedes roller.
- vinkling af nyhedshistorien
- nyhedskriterier
- nyhedstrekanten (den omvendte nyhedstrekant)

I forløbet er vi afslutningsvis kort kommet omkring avisjournalistik, herunder avistyperne, stof- og samfundsområder, de fem nyhedskriterier, kilder, vinkling og nyhedsgenrerne.

FAGLIGE MÅL
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier (her: fjernsynsmediet & på nettet)
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

KERNESTOF
Primærtekster:
- 18.30-TV-avisen på DR d. 4. maj 2025 (værk)
- Indslaget "Succesforsker: Kvinden bag nyt slankemiddel" fra DR Nyhederne. DR1, 24. marts 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio.
-Nyhedsindslag om slankemidlet Wegovy: "Caspers vilde forvandling - men ikke alle jubler over populært slankemiddel" d. 19. dec. 2023, TV2 Kosmopol:
https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/caspers-vilde-forvandling-men-ikke-alle-jubler-over-populaert-slankemiddel (nyhedsindslaget findes under arriklen)
- Nyhedsindslag på TV2 Nord

Sekundærtekster:
- Kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed - fra nyheder til reality" af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe, Systime 2022
- Kompendium om nyhedsformidling
- PowerPoint-præsentation om tv-nyhedsformidling og nyhedskriterier. Tager afsæt i kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed"
- PowerPoint-præsentation om tv-nyheder, kilder, roller og opbygningen. Tager afsæt i kapitlet "Nyheder" fra i-bogen "Den iscenesatte virkelighed"
- PowerPoint om avisnyhedsjournalistik med afsæt i kapitlet "Avisjournalistik" s. 198-213 fra Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (2015-2017), Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 17: Afrunding & repetition

Litterære analysemetoder:
- Nykritisk metode/nærlæsning (fokus på teksten som en isoleret enhed)
- Socialhistorisk analysemetode (teksten et produkt af sin samtid og et udtryk for denne samtid)
- Psykoanalytisk analysemetode  (baserer sig på Freuds psykoanalyse og personlighedsmodel)

PRIMÆRTEKST:
Grundtvig: "Sov sødt, barnlille", 1844, 1850 og 1864. Bearbejdet 1872. Biografisk læsning af salmen

SEKUNDÆR TEKST:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", kapitlet "Litterære metoder", s. 87-99
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 18: Skriftlig dansk, eksamen

Eleverne må benytte sig af følgende hjælpemidler på nettet:

http://ordnet.dk/ddo
http://ordnet.dk/ods
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
https://www.ordbogen.com/da/
https://synonymet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://abc.ordbogen.com/

Filmcentralen, om filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Eleverne må klikke på fanerne, der beskriver de forskellige filmiske virkemidler:
-Billedbeskæring
-Billedkomposition
-Billedstil
-Farver
-Filmisk tid
-Kamerabevægelser
-Kameravinkler
-Klipning
-Lyd
-Lys
-Musik
-Objektiv og subjektiv synsvinkel

Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/45

Eleverne må klikke på fanerne under minlæring.dk. Siderne om eksamensgenrerne kan tilgås her:

Den analyserende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60634

Den debatterende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60635

Den reflekterende artikel:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60636




HUSK MAN SKAL HAVE LINKENE SOM FAVORITTER ELLER SKRIVE DEM DIREKTE IND. MAN MÅ IKKE GOOGLE EFTER DEM ELLER HENTE DEM I LECTIO.

Øvrige links, som fremgår af undervisningsbeskrivelsen, som kan downloades, skal downloades. Det vil sige, man skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv som pdf). Man må selvfølgelig heller ikke gå på OneNote, Lectio, GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades på forhånd.

Al anden internetadgang er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer