Titel
1
|
0: Grundforløb (almen sprogforståelse)
INTRODUKTION
Grundforløbet dækker over fagene dansk, engelsk, latin og AP. Forløbet har til formål at styrke elevernes sprogforståelse, opnå sproglig bevidsthed og analysefærdigheder.
I forløbet arbejdes der med sprogbrugen på sociale medier, talesprog vs. skriftsprog, kommunikationsanalyse, sproglig analyse, sociolingvistik, norsk- og svensksprogede tekster, de litterære genrer epik, lyrik og drama samt novelle-, digt- og dramaanalyse.
PRÆMÆRTEKSTER I DANSK (fra kompendium)
Sprog i sociale medier - Tråd s. 20-21
Sprog i sociale medier - Øvelser s. 60 - 61- Mine forældre kommer
Sprog i sociale medier - Øvelser s. 73
Facebooktråd - Søren Pape og Nick
Artikel: Facebook er en sproglig slagmark
"Doppler" af Loe, Erland, (2004) Uddrag (norsk)
"Ondskan" afJan Guillou, (1981) Uddrag (svensk)
"Blomster", (2000) af Jakob Ejersbo
"Gaden" af Emil Bønnnelycke (1917)
"Gaden" af Mund de Carlo (2015)
"Farvel, Thomas" af Leif Panduro. (1962) Uddrag af stykket
SEKUNDÆRTEKSTER I DANSK:
Håndbog til Dansk - ordklasser (s. 134-140)
Håndbog til Dansk - talesprog og skriftsprog (s. 145-146)
Håndbog til Dansk - kommunikationsanaIyse (s. 176-177)
Håndbog til Dansk - retorik og Ciceros pentagram (s. 150-153)
Håndbog til Dansk - dialekter og andre lekter (s. 109)
Håndbog til Dansk - kommunikationsanalyse (s. 176 - 188)
Håndbog til Dansk - kontrakter, koder og genrer (s. 20)
Håndbog til Dansk - fakta og fiktionskoder (s. 26 - 27)
Håndbog til Dansk - epik, lyrik og drama (s.29-30)
Håndbog til Dansk - novelle og digt (s. 79 -81)
Håndbog til Dansk - oversigt over sproglige billeder (s. 122)
Håndbog til Dansk - drama (s. 84-86)
FAGLIGE MÅL
̶ anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
̶ identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
̶ belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
̶ forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
̶ anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
̶ anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
̶ anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
FAGLIGT INDHOLD
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed
̶ sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
̶ elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.
KERNESTOF JF. LÆREPLANEN
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- tekster fra sociale medier.
- visuelle udtryksformer
- norske og svenske tekster på originalsprog
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet
|