Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Schytte
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Identitet og genre
Titel 2 Forløb#2 Folkeeventyr
Titel 3 Forløb#3 Folkeviser
Titel 4 Forløb#4 Minimalisme
Titel 5 Forløb#5 Dokumentar
Titel 6 Forløb#6 DHO
Titel 7 Forløb#7 Oplysningstid
Titel 8 Forløb#8 Retorik og argumentation
Titel 9 Forløb#9 Romantikken
Titel 10 Forløb#11 Det moderne Gennembrud
Titel 11 Forløb#10 Værklæsning Strindberg
Titel 12 Forløb#0 Overblik over tilladte links
Titel 13 Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb
Titel 14 Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)
Titel 15 Forløb#14 Værklæsning Kirstens Hævn
Titel 16 Forløb#15 Mini-SRP
Titel 17 Forløb#16 Nyheder og nyhedskriterier
Titel 18 Forløb#17 Litteratur i 100 år (del 2:1950-2000)
Titel 19 Forløb#18 Ny dansk litteratur
Titel 20 Forløb#19 Skriftlighedsforløb SRP
Titel 21 Forløb#20 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Identitet og genre

Forløbet er det første i studieretningsklasserne, og det har til formål at lære eleverne om tekstanalyse og introducere dem til en række grundlæggende fagbegreber som fortæller, komposition, genre.
Primær litteratur:
Jesper Wung Sung: ”De tre veninder”
Pia Juul: ”En flinker fyr”
Naja Marie Aidt: ”En kærlighedshistorie”
Tove Ditlevsen: ”Så tag mit hjerte” + ”De evige tre”
Intro til Breaking Bad, sæson 1, afsnit 1.

Sekundær litteratur:
Håndbog til dansk
- s.54-65 om fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
- s.70 om novellegenren

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Folkeeventyr

Forløbet er anvendt som en indførelse i tekstanalyse, hvor der er stor fokus på personkarakteristik, udvikling af personerne, symboler, freudiansk analyse (og dermed metode). Eleverne kender folkeeventyr fra folkeskolen, så derfor er forløbet på mange måder nemt at gå til for dem, mens det samtidig udfordrer dem at analysere med andre briller på. Derudover lægger forløbet op til det næste om folkeviser, hvor der er overlap på eksempelvis tematik omkring barn-til-voksen.

Primær litteratur:
Skrubtudsen
Rødhætte
De tre gaver
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm
Charlotte Weitze ”Villy”
Afsnit af julekalenderen ”Den anden verden”

Sekundær litteratur:
Den gyldne nøgle s.17-29 om eventyr
Gys, Splat og Freud s. 28-30+35+37 (om Freuds personlighedsmodel)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Folkeviser

Klassisk forløb omkring folkeviser med fokus på opbygning, temaer, typer af viser og samtid.

Primær litteratur:
Ebbe Skammelsen
Torbens datter
Harpens kraft
Germand Gladensvend
Brødre af Susanne Bier

Sekundær litteratur:
Litteraturhåndbogen s.81-87

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Minimalisme

Forløbet er kort og har kun fokus på 1990’ernes minimalistiske litteratur og de særlige kendetegnene ved perioden. Derudover læser klassen et værk samt verdenslitteratur i oversættelse.
Primær litteratur
Helle Helle ”Søndag 15:10” og ”En stol for lidt”
Naja Marie Aidt ”Bavian” som værk
Raymond Carver ”Løgnen”

Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs – afsnittet om Minimalisme

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Dokumentar

Forløbet har til formål at lære eleverne om filmiske virkemidler og indholdsanalyse af levende billeder. Det hele er med udgangspunkt i dokumentaren og dermed også dokumentartyper mm. Derudover arbejder klassen med en dokumentar som værk.


Primær litteratur
Uddrag af ”Ekspeditionen til verdens ende”
Uddrag af ”Indefra med Anders Agger” afsnit ”Reklamemand”
Kampagnefilm fra Rådet for sikker trafik ”Hjelm har alle dage været en god ide” https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/
Reklamefilm fra Danske Spil https://www.youtube.com/watch?v=85eBUOq2K5M
”100 falske forelskelser” afsnit 1, 2 og 4 (nr. 3 var ikke obligatorisk)
Som værk dokumentaren ”Bag om kemoland”

Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk. Afsnit om ”dokumentar” + ”Fakta- og fiktionskoder” + Autencitetsmarkører i dokumentarfilm” + ”Filmiske virkemidler”

Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 DHO

Forløbet er det faste forløb op til DHO-opgaveugen, hvor der samarbejdes med historie omkring et fælles emne. ”Det folkelige gennembrud” og ”Industrialiseringen” er omdrejningspunktet for forløbet, og vi har i dansk fokuseret på litteraturhistoriske tendenser, forhold på landet og forholdet i byen samt danskfagets metoder.

Primær litteratur:

Jeppe Aakjær: ”Stensamlersken” + ”Høstvise”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl”
Johannes V. Jensen: ”Ane og Koen”
U.P. Overby ”Snart dages det brødre” + ”Proletarernes vise”

Hertil har klassen valgt mellem opgaverne om Jeppe Aakjær ”Jens Vejmand” og ”Ole sad på en knold og sang” eller Martin Andersen Nexø uddrag af ”Pelle Erobreren bog IV”

Sekundær litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - afsnittet om realisme i begyndelsen af år 1900
Brug litteraturhistorien - kapitlet ”industriens årh.”

Faglige mål:
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Oplysningstid

Forløbet er en kort introduktion til oplysningstiden med fokus på tidens tanker, historisk samtid, litteraturhistorisk kontekst og Holberg. Det starter med en kort introduktion til barokken og vanitas, fordi… ja bare fordi er det er noget, som er mega fedt!

Primær litteratur
David Bailly: ”Selvportræt med vanitassymboler”
Holberg: ”Censur”

Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs om ”Barok og Vanitas”
Litteraturens veje om ”Oplysningstiden”
Brug Litteraturhistorien om ”Oplysningstiden”

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Retorik og argumentation

Klassen arbejder med retorik og argumentation ved at få overblik over de mange fagbegreber og øve genkendelse af disse fagbegreber igennem analyse af forskellige taler. Det er bl.a. retoriske virkemidler, sproglige figurer, appelformer, Ciceros pentagram. Til sidst holder alle en tale om et valgfrit emne, hvor de skal øve sig i anvende fagbegreberne.

Primær litteratur:
Sofie Lindes tale ved Zulu comedy galla
Sara Omars nytårstale DR2
Indledninger til Anders Fogh Rasmussens nytårstale 2008 og Helle Thornings Smiths nytårstale 2015
Ulla Dahlerups tale ved årsmøde i DF 2003
Dimissionstale fra Henrik Stokholm, rektor ved Nyborg Gymnasium

Sekundær litteratur:
Håndbog til dansk s. 112-122 + s.150-161

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Romantikken

Klassisk forløb om romantikken, hvor de fire strømninger i tiden gennemgås med fokus på kendetegn. Derudover er der fokus på samtidens indflydelse på litteraturen og på det litteraturhistoriske. Derudover læser klassen et værk i tilknytning til forløbet.

Primær litteratur
Staffeldt: Indvielsen
H.C. Andersen: Klokken + I Danmark er jeg født
Oehlenschläger: Fædrelandssang + Guldhornene
Grundtvig: Det er så yndigt at følges af
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Peter Faber: Højt fra træets grønne top.
Blicher: Trækfuglene + Sildig Opvaagen (som værk)
Aarestrup: Paa Sneen, Angst og Til en veninde
Caspar David Friderich: Vanderen over Taagehavet + Vinterlandskab
Krøyer: Det Hirschsprungske familiebillede
Eckersberg: Nøgen kvinde sætter sit hår foran spejl

Sekundær litteratur
Brug litteraturhistorien - kapitlet om Romantikken
Litteraturhistorien på langs og på tværs om romantismen

Derudover har vi set en række reklamefilm som trækker på Biedermeier

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11 Det moderne Gennembrud

Klassisk forløb om Det moderne Gennembrud med fokus på de nye strømninger i tiden, modsætningsforholdet til romantikken samt litteraturhistorisk kontekst. Derudover er der fokus på impressionismen, som afrundes med en sammenligning med minimalismen. Klassen har desuden læst et værk i tilknytning til forløbet.

Primær litteratur
Pontoppidan: Muldskud
J.P. Jacobsen: AF Fru Marie Grubbe
Ibsen: AF Et dukkehjem
Bang: Frøkenen + Pernille
Strindberg: Frk. Julie som værk
Helle Helle: En stol for lidt
Erik Henningsen ”Summum jus, summa injuria” - Barnemordet
Brendekilde “Udslidt”


Sekundær litteratur
Brug litteraturhistorien om det moderne gennembrud
Litteraturhistorien på langs og på tværs om det moderne gennembrud
Litteraturhistorien på langs og på tværs om impressionisme

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund – demonstrere kendskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#10 Værklæsning Strindberg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#0 Overblik over tilladte links

[ http://ordnet.dk/ddo ]ordnet.dk/ddo
[ http://ordnet.dk/ods ]ordnet.dk/ods
[ https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/ ]https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
[ https://www.ordbogen.com/da/ ]https://www.ordbogen.com/da/
[ https://synonymet.dk/ ]https://synonymet.dk/
[ https://www.ordbogen.com/da/#/ ]https://www.ordbogen.com/da/#/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb

Forløbet skal klæde eleverne bedre på til de skriftlige genrer. Der er særligt fokus på at øve reflekterende artikel igennem forskellige skriveøvelser

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)

Forløbet er et lange linjer forløb fra 1900 - 1950. Det hænger sammen med et senere forløb i året (Litteratur 1950 - 2001). Formålet er, at eleverne fornemmer de strømninger og tendenser, som løber hele vejen op igennem det 20.århunderede. Der er fokus på realisme og modernisme i forløbet, samt den historiske kontekst. Da forløbet ligger i 3.g vil der langsomt blive lagt mere og mere over på eleverne, mens lærerens styring er mere tilbagetrukket. Derudover er der lagt mindre kreative skriveopgaver ind.

Primær litteratur:
Jeppe Aakjær: Ole sad på en Knold og sang + Jens Vejmand
Martin Andersen Nexø: AF: Pelle Erobreren bog 1 og bog 4
Johannes V. Jensen: Bo'l + Paa Memphis Station
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal + Nat i Berlin + Angst
Kjell Abel: Sangen om Larsen

Edvard Munch: Skriget + Madonna
Picasso: Kvinderne fra Avignon
Jais Nielsen: Afgang
H.A. Brendekilde: Udslidt (som perspektivering)

Sekundær litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - de kapitler, som passer på perioderne.

Brug litteraturhistorien - de kapitler, som passer på perioderne.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#14 Værklæsning Kirstens Hævn

Klassen har læst ”Kirstens Hævn” af Bjørn Rasmussen. Fokus har været på genre, fortæller, komposition og sprog.

Faglige mål:
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#15 Mini-SRP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#16 Nyheder og nyhedskriterier

Forløbet er et kort forløb om nyheder og nyhedskriterier. Eleverne skal lære at genkende forskellige typer af aviser, avisernes målgruppe og profil samt lave sproglige analyser af eks. forsider og overskrifter fra aviserne. Derudover er der fokus på mediehistorie.

Håndbog til dansk:

s.198-200 (om avistyper)
s. 203 - 204 (om nyhedskriterier)
s. 205 - 208 (om ydre komposition og vinkling)
s. 217 - 219 (om indre komposition)

Diverse forsider af aviser

Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#17 Litteratur i 100 år (del 2:1950-2000)

Forløbet er anden del af litteraturhistoriske gennemgang af det 20.århundrede.

Primær litteratur:
Martin A. Hansen: Agerhønen
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Patienten
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Vita Andersen: Fredag lørdag søndag
Michael Strunge: Plasticsolen
Helle Helle: Søndag 15:10
Raymond Carver: Løgnen

Uddrag af filmen Den Afrikanske farm

Sekundær litteratur:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorie
- s. 162- 164 (om Efterkrigstiden)
- s. 180 - 186 (om Modernisme og Rifbjerg)
- s. 196 - 207 (om 1980'erne, Strunge og Vita Andersen)

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs
- 131 - 136 (om Heretica, Karen Blixen mm.)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#18 Ny dansk litteratur

Ny dansk litteratur

Forløbet tager udgangspunkt i perioden 2001 - frem til i dag. Klassen har allerede arbejdet med Kirsten Hævn af Bjørn Rasmussen, og har gennemgået en introduktion til perioden.
Fokus har primært været på de nye tendenser i litteraturen som performativ biografisme, dobbeltkontrakten, den indadvendte og den udadvendte tendens, hjemstavnslitteratur, identitetssøgning, ophævelse af genren mm.

Primær litteratur:
Katrine Marie Guldager: Voksne kan godt tale om sex
www.dasbeckwerk.com
Ursula Andkjær Olsen: På os skal land bygges
Peter Adolphsen: Pilk fra en mlif-noitca + Madeleine eller lille trist roman
Knud Romer: AF: Den, som blinker er bange for døden
Lone Hørselv: Jeg ved ikke, om den slags tanker er normale.
Yahya Hassan: Barndom
Maja Lee Langvad: Danskerloven
Rasmus Seebach ”Du har gjort mig til den jeg er”



Sekundær litteratur:
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs:
- s.164 - 183 (om nye tendenser i litteraturen)

Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien
- s.232 - 238 (om selvbiografi og selviscenesættelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#19 Skriftlighedsforløb SRP

Forløbet tager udgangspunkt i bogen ”Sådan skriver du SRP”, hvor eleverne læser egen DHO og SRO samt relevante kapitler fra bogen for at blive klædt bedre på til SRP

Faglige mål:
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Forløb#20 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer