Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Martin Mølholm
|
Hold
|
2022 En/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Eleverne introduceres til analyse af non-fiction og fiction ved brug af the formalist approach/New criticism.
Eleverne læser forskelligartede tekster om emnet 'Growing Up', hvor nogle tekster passer til elevernes egen referenceramme, og andre giver ny indsigt i temaer under emnet (parents, innocence lost, sexuality, class, and different time periods). Eleverne har i denne periode også et JOMO-forløb, som fokuserer på unges brug af sociale medier og konsekvenserne heraf.
Kernestof:
- An Open Letter to My Phone (2018), Price, Catherine. (1 ns.)
- Clara's Day, Lively, Penelope, 1986 (6 ns.)
- Do Helicopter Moms Do More Harm than Good?, 2005 https://abcnews.go.com/2020/Health/story?id=1237868&page=1 (2 ns.)
Supplerende materiale:
- The Five-paragraph essay
- How to analyse Short story or novel, The English Handbook, Systime, Kapitel 6.1
- How to analyse Non-fiction text, The English Handbook, Systime, Kapitel 6.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Humour
Forløbet fokuserer på forskellige humoristiske virkemidler i forskelligartede tekster (sketch, essay, short story, comedic TV shows) fra forskellige tidsperioder. Forløbet fokuserer hovedsageligt på britisk humor og hvad der får briterne til at grine. Eleverne arbejder individuelt, i par, og i projektgrupper med fremlæggelse for øje.
Nøgleord: Sarcasm, irony, satire, absurdity, class, superiority- relief- and incongruity theory, caricature, stereotypes.
Kernestof:
Serious business - humour theory (forfatter og årstal mangler) (14 ns.)
Understanding British Humour - https://greatbritishmag.co.uk/uk-culture/10-types-of-british-humour-explained/ (2,5 ns.)
Class (1979), Jilly Cooper (0,8 ns.)
The Humour Bible, Serious Business (forfatter og år mangler) (2,5 ns.)
Working-Class Playwright (1969), Monty Python (3 ns.)
A Modest Proposal (1729), Jonathan Swift (uddrag: side 126-130) (3,5 ns.)
The Office UK and The Office US, s01e01, Ricky Gervais (svarer til ca. 8 ns.)
The Rejection (2007), Woody Allen (3 ns.)
The Difference Between American and British Humour (2011), Ricky Gervais (2 ns.)
Supplerende materiale:
- Uddrag af selvvalgte britiske komedieserier.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
America: Race and culture clash (eksamen)
Forløbet fokuserer på raceforhold i USA fra borgerkrigens afslutning i 1865 til Black Lives Matter i dag. Vi gennemgår forskelligartede tekster (uddrag af roman, short story, digt, sang, dokumentar, tale) som tager det afroamerikanske perspektiv på ulighed og undertrykkelse.
Kernestof:
- This Is My Living Room (1966), McAfee, Tom (3,8 ns.)
- 13th (2016), Duvernay, Ava (documentary) (svarer til ca. 18 ns.)
- A More Perfect Union (2008), Obama, Barack (2 ns.)
- Letter to the Free (2017), Common (song) (svarer il ca. 1 ns.)
- Let America Be America Again (1935), Hughes, Langston (3 ns.)
- The Underground Railroad (2017), Whitehead, Colson (uddrag) (5 ns.)
- Coffee Break (1965), Hughes, Langston (1,3 ns.)
Supplerende materiale:
- Narrator, POV, and character analysis, Systime
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ireland/værklæsning (exam)
Forløbet handler om Irlands og Nordirlands historie, samfundsforhold, sprog, og litteratur. Eleverne skal opnå en overordnet forståelse af Irlands forhold til United Kingdom, Irlands forhold til Nordirland, og Irland som selvstændig stat. Dette gøres gennem historiske gennemgange og vha. fiktion i varierende medieplatforme. Forløbets primære omdrejningspunkt er romanen "The Snapper" (1990) af Roddy Doyle, som afspejler samfunds- og familieforholdene i Irland på daværende tidspunkt.
Kernestof:
- Doyle, Roddy, The Snapper, (1990) - 216 s.
- Field of Tears, Connaughton, Declan J., (2011) - 3,9 ns.
F̶aglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Christmas
- How the Grinch Stole Christmas, 2,5 ns.
- The Fir Tree, 5 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rhetoric/speeches (eksamen)
Forløbet går i dybden med retoriske virkemidler, og har til formål at gøre eleverne bevidste om hvordan et budskab kan leveres på forskellige måder for enten at overbevise, uddanne eller underholde et publikum. Dertil kigger vi på hvordan et godt argument opbygges, og undersøger hvorvidt argumenterne i de forskellige taler er velstrukturerede eller ej.
Talerne er primært politiske taler, som har til formål at overbevise publikum om noget. Der arbejdes med taler af Nigel Farage, Donald Trump, Joe Biden og Leonardo DiCaprio.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Horror (eksamen)
Forløbet introducerer eleverne til Horror-genren, og hvorfor genren er appelerende. I forløbet fokuseres der på tekster som appelerer til menneskets psyke og natur, samt tekster som kigger på horror i et samfundsperspektiv.
Nøgleord: human psyche, human nature, society, archetypes.
Kernestof:
- The Tell-tale Heart (1843), Poe, Edgar Allen (4 ns.)
- The Raven (1845), Poe, Edgar Allan (3,6 ns.)
- Dracula (1897), Bram Stoker (kapitel 2, 3, 4) (14,8 ns.)
- Film: Bram Stoker's Dracula (1992), Francis Ford Coppola, 2t.8m.
Supplerende materiale:
- Horror introduction (2023), Drisdal & Hansen, Systime (3 ns.)
- Gender roles in the Victorian age (2003), Mortensen & Erbst, Systime (0,8 ns.)
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SRO - latinos in the US.
Forløbet fungerer som optakt til elevernes SRO.
Fokus er på latinamerikanere i USA; hvorfor vælger mange latinoer at immigrere til USA? Push/pull-faktorer. Får de det liv som de ønsker? Hvordan er amerikanernes syn på invandringen over den amerikansk-mexicanske grænse? Narkosmugling. Kontrasterne ved den amerikansk-mexicanske grænse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Postmodern literature
Forløbet dykker ned i postmoderne litteratur, med særligt fokus på karakteristiske fællestræk for perioden. Eleverne skal have en forståelse for periodens baggrund og udspring, samt kunne se litteraturens udtryk som et symptom på samfundets strukturer.
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Fight Club, 1997, Chuck Palahnuik (film)
Auggie Wren's Chrsitmas Story, Paul Auster (1990)
The Idea, (1976), Carver, Raymond
Supplerende stof:
Suzie and Choo Choo's day in New York (excerpt) - ukendt forfatter
Postmodernism - Literary Background, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Election year
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Shakespeare (eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Podcasts - True crime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314403176",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314403176",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314403176"
}