Holdet 2022 EN/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Dorte Schartau Rasmussen
Hold 2022 EN/u (1u EN, 2u EN, 3g EN (2), 3u EN LL)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Growing Up and Family Relations (eksamen)
Titel 2 2. Food and Drinking (eksamen)
Titel 3 3. Today's issues (eksamen)
Titel 4 4. Ireland and Northern Ireland (eksamen)
Titel 5 5. American Values and the American Dream (eksamen
Titel 6 Eksamenslinks
Titel 7 6. Multi-ethnic Britain and Cultural Clashes(ek)
Titel 8 3g EN 1. Cli-fi (exam)
Titel 9 3g EN 2. Australia (exam)
Titel 10 3g EN 3. US Election Day
Titel 11 3g EN 4. Shakespeare (exam)
Titel 12 3gEN Eksamenslinks
Titel 13 3gEN 5. Man and Nature (Exam)
Titel 14 3gEN 6. Crime in Fiction (exam)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Growing Up and Family Relations (eksamen)

Fokus er på introduktion til faget samt på anvendelse af sproget og udvikling af ordforrådet. Desuden introduceres eleverne til grammatikken og brugen af ordbøger samt grammatikbogen og andre opslagsværker. Eleverne introduceres til analyse af forskellige genre af både non-fiction og fiction.
Eleverne læser forskelligartede tekster om emnet 'Growing Up and Family Relations', hvor nogle tekster passer til elevernes egen referenceramme, og andre giver ny indsigt i temaer under emnet. Der er fokus på brugen af sproget og udvide ordforrådet.

Faglige mål, der er arbejdet med i forløbet:
- Forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner.
- Beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en - samtale og diskussion på engelsk.
- Analysere og fortolke litterære tekster og ikke-litterære tekster.
- Formulere egne synspunkter på engelsk.
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Kernestof dækket i forløbet:
- Det engelske sprogs grammatik
- Udtale og ordforråd
- Standardsprog
- Tekstanalytiske begreber
- Idioms

Tekster:
Popular Mechanics (short story)
Clara's Day (short story)
Helicopter Moms vs. Free-Range Kids (article from Newaweek – Excerpt)
Growing Up (song by Macklemore - skr. afl.)
Tich Miller (poem)
Just Like That (short story)
The Splinter (short story - skr. opgave)

I alt: 21 sider

Andet:
Læringsstrategier
Idioms
Annotations
Brug af ordbog
Udtale og lydskrift
Grammatik: Ordklasser, kongruens, genitiv, substantiver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Clara's Day 16-11-2022
Afl. 2. Comment 30-11-2022
LL-1 afl. 3 Growing Up 09-12-2022
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Food and Drinking (eksamen)

I dette forløb har vi arbejdet med food and Drinking.som et relevant, alment, fagligt og aktuelt emne. Vi har bl.a. haft fokus på dokumentar-genren og hvordan budskaber formidles med anvendelse virkemidler til at udtrykke forskellige synspunkter både i dokumentarer og i tekster.
Fokus har desuden været det skriftlige arbejde.
Gruppeprojekt om obesity in the US + fremlæggelser.

Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genre af en vis længde om almene og faglige emner
-skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af korrekthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- anvende viden om faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almen og faglige sammenhænge

Kernestof:
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Tekster:
Bog: From where you are:
Food:
Penne with sun-dries tomato pesto (1)
They are not your husband (8)
The Naked Chef Goes to School (3)
Bad Food Britain
Don’t Eat this Book - Girth of a Nation (extract) (8)
Jamie Oliver and The Dinner Ladies | School Dinners | Jamie Oliver (video 8 mins.)
: TV-addict kids run greater risk of obesity: study. A news article published by Agency France Press, 2004
Text 4: From Children teased and bullied at school over healthy food choices, an article by Lucy Ward published by The Guardian, November 9, 2004

Drinking:
Binge drinking is good for you (3)
On the streets of Binge Britain (6)
Smashed (7)
The truth about alcohol (dokumentar) 1 time

I alt 36 sider + 2 timer dokumentar
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4th written assignment The Splinter 09-01-2023
5th written assignment 07-02-2023
Obesity project 13-02-2023
LL-2 Prøve 09-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Today's issues (eksamen)

Vi arbejder med en række af emner, der debatteres i dag fx: Befolknings-vækst og overbefolkning, aktiv dødshjælp, og rugemødre. Fokus vil være på debat og på at eleverne bliver i stand til at have og udtrykke holdninger til de forskellige emner med bevidsthed om kommunikations strategier.
Værklæsning inddrages i dette forløb.

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- Formulere egne synspunkter på engelsk med anvendelse af hensigtsmæssige kommunikations strategier.
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-  det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
-  principper for tekstopbygning

Tekster:
It's All in the (Parental) Genes (article)
Surrogate motherhood - the ethical issue (article)
How will we survive when the population hits 10 billion? (TED-talk)
The System (short story)
2BR02B (short story)
How many people can our world support? (article)
World-o-meter (web page)
Geriatric Ward (poem)
TED talks: Let's talk about dying
Terminal (short story - 4,7 ns)
Whose Life is it anyway? (Play + film + værklæsning)
Euthanasia: The Big Debate

Sider i alt: 51 sider + (2)4 timers film

Andet:
Fokus på skriftlige eksamens opgaver med indledninger til opgaver.
Fokus på den globale verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Ireland and Northern Ireland (eksamen)

Dækker andet engelsksproget område end UK og US.
Klassen har været på studietur til Dublin og har arbejdet med Irland i samarbejde med musik i SRO.
Emnet har været delt i en general introduktion til Irlands historie frem til Brexit og tekstlæsning. Vi har lavet nedslag i nogle perioder og arbejdet med tekster i forbindelse med disse.

Faglige mål vi har arbejdet med:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik
- ordforråd
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Materiale:
- The Lake of Innisfree (poem)
- A Brief History of Ireland (documentary)
- Black '47 (grafisk novelle (uddrag) om kartoffelpest
- Easter, 1916
- The Irish War of Independence (non-fiction)
- The Wind that Shakes the Barley (film)
- To Keep the Faith (short story)
- The Civil War and the Troubles (non-fiction)
- Good Girl (short story)
- U2: Bloody Sunday
- The Flats (dokumentar i biografen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. American Values and the American Dream (eksamen

I dette forløb har fokus været på amerikanske værdier og den amerikanske drøm. Emnet er belyst fra en historisk vinkel samt fra forskellige synsvinkler i dagens USA. Der er lagt vægt på at opnå en forståelse af betydningen af værdierne i samfundet, men også at vise, at det ikke er alle, der mener, de har muligheder for at skabe sig en god tilværelse.


Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og et kort elevoplæg om historien.

Faglige mål og kernestof:
- Forstå fhv. komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner.
- Give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling
- Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Tekstanalytiske begreber

Tekster:
-The Frontier Heritage
-Looking at the USA - A Historical Overview (Targets) + Timeline (game) + internet search: The History of the USA (pair presentations).
-Charters of Freedom --> The Declaration of Independence
-Adam (Contexts)
-I Have a Dream
-The American Promise (Obama)
-Park Avenue (dokumentar)
-Bernie Sanders to Brooklyn College Graduates: Don’t ‘Allow Demagogues to Divide Us (fra opgavesæt)
- Hillbilly Elergy (skr. opg)
- Hillbilly Elergy (film)


Sider i alt: 34 + 3,5 timers film/dokumentar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamenslinks

Links der må bruges til eksamen:

ENGRAM: https://app.minlaering.dk/bog/1

Do it, write!: https://app.minlaering.dk/bog/25

Oxford learner’s dictionary
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/

Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Multi-ethnic Britain and Cultural Clashes(ek)

I dette forløb har fokus været på the UK som et multikulturelt samfund. Historiske perspektiver og samfundsmæssige perspektiver er blevet inddraget. Forløbet blev startet op med et par introducerende tekster og en (virtuel) elevpræsentation af de overordnede linjer i det britiske imperium.

Faglige mål:
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
til analyse og perspektivering af aktuelle forhold


Kernestof:
– et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
– tekstanalytiske begreber
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Tekster:
- Red Sari
- Chameleon
- English as Lingua Franca and an English Speaking World (2 tekster)
- The British Empire (presentations)
- The Duty to Integrate (planned)
- This is My England (planned)
- Where is Home (TED)
- Chicken Tikka Masala Speech
- Brick Lane (film)
- This Is Not Home (afl. opgave)
I alt: 36 sider + 2 timers film + TED-talk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 3g EN 1. Cli-fi (exam)

Dette forløb handler om klima udfordringer og introducerer genren Cli-fi. Formålet er at få eleverne til at tale om klima og klimaforandringer og danne meninger på et oplyst grundlag. Der indgår film, fiktion, non-fiction, taler, dokumentarer, blogs.

Faglige mål:

Tekster (Bogen: CLI_FI Writing for change):
The Anthroposcene
Why People Don't Believe in Climate Science
Before the Flood (film + texts + picture - The Garden of Earthly Delights).
Nature is Speaking
Climate Fiction (about)
Time Capsul Found on the Dead Planet
Yhe Heavenly Dreams of Mechanical Trees
Climate in Nonfiction (about)
Remarks by President Obama at the First Session of COP21
TV Ads: Ørsted, Individual Ads analysis
Blogs (about)
None Of Us Can Go It Alone If We Want To Make Big Change Possible
Tools For Analysis
Pp.: CLI-FI (en); sider: 11-18, 20-23, 25-30, 45-49, 52-61, 110-116, 122-125, 128-135, 162-171
Other materials:
You Will Soon Feel the Same Heat We Feel Every Day.docx 
Greta Thurnberg Speech to the UN.docx 
Eve: The off-grid life of a nine-year-old climate activist: https://www.youtube.com/watch?v=zSJTDbB3K-U

Faglige mål arbejdet med i dette forløb:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof arbejdet med i dette forløb:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster -
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag̶
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 3g EN 2. Australia (exam)

I dette forløb arbejder vi med Australien som et eksempel på et andet engelsktalende land og den australske tilknytning til Storbritannien. Vi arbejder med den australske historie, kultur og det nuværende samfund med særligt fokus på konflikterne i forholdet mellem aboriginere og hvide australier samt The Stolen Generations. Vi inddrager også kort forholdende i England på det tidspunkt, hvor The First Fleet blev sendt afsted. Fokus på selvstændig læsning af mindre tekster og fremlæggelse af hovedpunkterne. Særlige arbejdsformer er klasseundervisning og gruppearbejde med fremlæggelse og inddragelse af it.

Faglige mål i fokus:
- Beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk.
- Kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og  film
- Perspektivere det givende materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige engelsksprogede regioner
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-Det engelske sprogs grammatik
-Ordforråd, idiomatik og udtale
-Det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
-Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden
-Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssig forhold i Storbritannien
-Et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og medie stof, herunder film

Arbejdsformer: Klasseundervisning, café fremlæggelser, fremlæggelser for klassen af forskellige emner om Australien før og efter ankomsten af briterne.

Tekster:

Andet:
Skriftlige eksamens opgaver
Grammatik (ENGRAM):
Genitiv, adjektiver, kongruens, ordklasser


The Australian History (documentary from DR)
Aborigines (non-fiction)
The Fatal Shore (non-fiction)
(Re-)discovering Australia (non-fiction)
The Dead Swagman (poem)
N'goola (short story)
The Stolen Generations (film - documentary)
The Apology speech (non-fiction)
Land Down Under (song)
Advance Australia Fair (song)
Walzing Mathilda (song)
Stories from the Bringing them home report (different stories)
Going Home (short story)


Presentations on the stolen generation.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 3g EN 3. US Election Day

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 3g EN 4. Shakespeare (exam)

Dette forløb dækker Shakespeare, og vi har valgt at fokusere på uddrag fra Macbeth og nogle af Shakespeare's sonnetter. For at sætte uddrag fra Macbeth ind i sammenhøng, har vi set hele Macbeth som film. Vi har desuden beskæftiget os med Shakespeare og hans samtid.

Texts from Field of Vision 1:
Shakespeare and his life (Fields of Vision) C44-48
Historical and social  Background C50-53
Literary Background C54-61
The sonnets p. 21, C40-43 + C48
Sonnet 18, 29 and 130 (pp. A21, C40, C 42)
Shakespeare: Macbeth (excerpts) Field of Vision:
- Unsex me here C33-35
- The sound of the Fury C37-38


Other texts
Macbeth Notes
Tragedy and the tragic hero:
https://www.youtube.com/watch?v=eVRU5MVYNiw
https://reader.activelylearn.com/authoring/preview/749513/notes/
Who is Shakespeare? https://www.youtube.com/watch?v=wVF8Q-zZz00
On Meter and Sonnets:
https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
https://www.youtube.com/watch?v=bDpW1sHrBaU
Macbeth film 2015

75 ns

Særlige mål:
Sprogfærdighed
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 3gEN Eksamenslinks

Exam links
Tjek at disse links virker før eksamen.
Du må bruge nedenstående til terminsprøve og mundtlig og skriftlig eksamen:
Ordbogen.dk
Advanced Learners Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
eller Merriam Webster inkl Thesaurus delen
https://www.merriam-webster.com/
Engram via www.minlaering.dk
Do it, Write via minlaering.dk
Do it, write EN https://app.minlaering.dk/bog/44


Desuden må du bruge de specifikke links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, men som ikke vil kunne downloades. Det vil sige, du skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv/gem som pdf), men film fra fx YouTube  og TedTalks må tilgås, hvis du sørger for at have et direkte link til dem i et dokument (se dog nedenfor).

Du må ikke gå på Lectio eller GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades.

HUSK!!! Du skal have linkene som favoritter eller skrive dem i en fil hvor du kan klikke direkte på dem. Du må IKKE google dem eller hendt dem i Lectio.

Al og anden internetadgang er forbudt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 3gEN 5. Man and Nature (Exam)

We will look at various views on nature ranging from traditional peoples, Romanticists, Modernists and current literature. We will look at nature as a ressource and nature as a healing power or a spiritual power. We will look at environmentalists and on of grid-living.

Texts:
Greta Thurnberg's Speech to the UN sept 29 2019: https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit
Visuel version og the speech: https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit

Nature Speaking movies from Conversation International: https://www.conservation.org/nature-is-speaking

Eve: The Off-grid living og a nine-year-old climate activist from The Guardian: https://www.youtube.com/watch?v=zSJTDbB3K-U (02012024))

Delia Owens: Where the Crawdads sing (værk)

Chief Seattle: Selling our land (1854) from Wider Contexts, Gyldendal 2012

Robert Pack: Dominion over Nature, (1993) from Wider Contexts, Gyldendal 2012

Eric Hoffer: Nature and the City from Wider Contexts, Gyldendal 2012

Introduction to romanticism: https://www.poetryfoundation.org/collections/152982/an-introduction-to-british-romanticism

About Wordsworth and the era from Fields of Vision I

Tables Turned (Wordsworth)

Charles Dickens: Info from Wider Contexts

Charles Dickens: Extract from Hard Times


400 ns

Særlige mål:
Sprogfærdighed
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 3gEN 6. Crime in Fiction (exam)

Et forløb om crime fiction og den stigende interesse for denne genre. vi kigger på crime fiction gennem tiden og hvorfor denne genre appellerer til os. Desuden snakker vi om de forskellige undergenre indenfor crime fiction.


Texts
The Man who loved Flowers (The Lift)
Crime Fiction (Crime in Fiction)
Don’t You Hate Having Two Heads? (Crime in Fiction)
Don’t You Hate Having Two Heads? (Painting)
The robing of the bride (Painting)
Who killed Hilda (Whodunnit?)
The Murderer (Whodunnit?)
Introduction (Whodunnit?)
Tell Me (Crime in Fiction)

Kernestoffet vi har lagt særligt vægt på i dette forløb:
̶ ordforråd, herunder orddannelse
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster

Faglige mål i dette forløb:
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
-udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode̶
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer