Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ole Mølgaard
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Dream, American Nightmare and JoMo
Titel 2 Crime in Fiction
Titel 3 Gun Violence
Titel 4 Love
Titel 5 Capital Punishment
Titel 6 Going Mental - Incl. værk. (Eksamen)
Titel 7 Australia - The Stolen Generation (Eksamen)
Titel 8 Innovationsforløb
Titel 9 Forløb - Australia - The Stolen Generation (II)
Titel 10 American Politics (Eksamen)
Titel 11 Lovlige hjælpemidler til eksamen
Titel 12 From Empire to Brexit (Eksamen)
Titel 13 Horror! Horror! Horror! Værkslæsning (Eksamen)
Titel 14 Shakespeare and Elizabethan England (Eksamen)
Titel 15 Literary history (Eksamen)
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Dream, American Nightmare and JoMo

Med udgangspunkt i tekster fra et opgavesæt arbejder eleverne med de grundlæggende elementer af non-fiction analysis. Vi tager udgangspunkt i 'The American Dream' og inddrager Ciceros pentagram. Ved analysen introduceres eleverne til 'Do It, Write' på 'Min Læring,' som vi bruger som grundbog til non-fiction analyse.

"What is the American Dream", a background essay from The Library of
Congress Learning Page website, 2002.
Arnold Schwarzenegger, "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From 25 Years as a U.S. Citizen - Learn English, Participate in Politics, and Give Back", a comment from U.S. News & World Report website, 2008.
Anya Kamenetz, "Whose American Dream Is It, Anyway?", an article from Yahoo! Finance website, 2008.
David Wallechinsky, "Is the American Dream Still Possible?", an article from Parade website, 2006.
TED-ED on The Poverty Trap: https://www.youtube.com/watch?v=D9N7QaIOkG8
I forbindelse med JoMo forløb har eleverne læst og arbejdet med

'Sheveen's story'
http://www.bbc.co.uk/schoolreport/31942696

'Facebook users are narcissistic' og 'Internet addiction linked to depression says study'- fundet i 'World in Motion 2.0' fra Systime

http://www.bbc.com/future/story/20180118-how-much-is-too-much-time-on-social-media
ONLY video on excessive social media use.


Eleverne har med fokus NGHFs JoMo-uge læst om og diskuteret forskellige former for 'internet addiction.' Klassen har primært arbejdet med klasseundervisning og gruppearbejde. Der har primært været fokus på læsning af artikler samt artiklernes appelformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime in Fiction

Crime in fiction - Gennemført under Coronahjemsendelse

Følgende forløb har haft fokus på forskellige analyseelementer (karakteristik, setting, title, fortæller) med udgangspunkt i tekster fra genren Crime fiction og toolbox fra bogen Wider Contexts.

Der er fokus på læsning af længere tekster.

Klassen har læst følgende tekster:

I 'Crime in Fiction' indledningen om Crime Fiction.

'Don’t you hate having two heads' by Christine Poulson (2006) i bogen 'Crime in Fiction' (Barkholt &Jepsen)
'Safe enough' by Lee Child (2006) i bogen 'Crime in Fiction' (Barkholt &Jepsen)
'Three is a Lucky Number' af Margery Allingham og 'Kid Kill' af Ed Mcbain. Begge tekster fundet i den gamle udgave af Crime in Fiction, Systime (1994)

Three Billboards Outside Ebbing… Film. (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gun Violence

Forløbet har fokuseret på Gun Violence i USA.

Eleverne har indledningsvist læst The Second Amendment.

Eleverne har læst en række tekster fra 1995-2000 og sammenlignet disse med problematikken i dag gennem videoklip og klassediskussion.

Forløbet har forsøgt at belyse problemstilingen fra en forfatningsmæssig, en historisk, en politisk og en praktisk vinkel.

I Voices of The City (1995)

'Clothes to die for' sammenlignet med hjemmesiden bulletblocker.dk.
https://www.youtube.com/watch?v=Gh85Pt929ao - 'bulletproof schoolbag.'

'Farewell to Arms' og BBC-indslag om Uvalde Texas, Gun Buyback programme
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-62413112

'Go on, Tax The real Killer' sammenlignet med Chris Rock on 'Bullet Control' https://www.youtube.com/watch?v=VZrFVtmRXrw

Eleverne har sammenlignet skoleskyderiet i Parkland med Uvalde og peget på ligheder og forskelle

'What do liberals get wrong about guns?'
https://www.theguardian.com/global/video/2016/may/25/liberals-gun-control-nra-convention-video?CMP=Share_AndroidApp_Gmail

Artikel fra BBC om NRA i 2022 )uddrag)

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-35261394

Diskussion: A Gun Guy's Argument
https://www.youtube.com/watch?v=n-iHP1lpKw0&t=197s

Daniel Defense ads

https://www.youtube.com/watch?v=KQLQxnOZmvc
https://www.youtube.com/watch?v=scJy-CC3-8U

"Train up a child in the way he should go, and when he is old, he will not depart from it."

Monte Carlo elsker USA: Sæson 3, Ep 3. Våben.
https://www.dr.dk/drtv/se/monte-carlo-elsker_-usa_339713

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/201510/the-psychology-guns

Omfang: Ca 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Love

'Crystal Lake (2007)
'In Praise of Their Divorce'
'Sweet Cream'
'Slowly, Slowly in The Wind'
'Sleeping' af Cathering Weber
'The Dangers of Online Love'
'Yours' af Mary Robinson, The New Yorker (1982)
'The Passionate Shepherd to His Love' (1599), Marlowe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Capital Punishment

Forløb med dødsstraf og fokus på det politiske system i USA

I forløbet har eleverne arbejdet både med analyse af fiktion og analyse af fagtekster. Klassen har diskuteret dødsstraf i USA.

Ext: 'I Hung My Head' - Johnny Cash (coverversion fra 2002)
'Capital Punishment' - Sherman Alexie (1994)
Klassen har arbejdet indgående med digtet og digtets religiøse symbolik

Baggrundsartikler:
'The Teenager Who Was Executed Twice' - http://www.todayifoundout.com/index.php/2012/09/the-teenager-who-was-executed-twice/' Klassen har diskuteret sagen om Willie Francis og det mulige justitsmord.

Fact Sheet fra Death Penalty Information Centre - diskussion og fremlæggelse. Klassen har haft fokus på forskellen i race, dødsstraf og om dødsstraf er en egentlig 'deterrent' ved alvorlig kriminalitet

Methods of execution:

https://deathpenaltyinfo.org/curriculum/high-school/about-the-death-penalty/methods-of-execution

Til perspektiv: Last Week Tonight m John Oliver om dødsstraf
https://www.youtube.com/watch?v=0lTczPEG8iI&t=3s

Eleverne har givet oplæg på klassen om ovenstående

Omfang: ca 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Going Mental - Incl. værk. (Eksamen)

Forløbet fokuserer på forskellige aspekter af 'mental health' og forskellige måder at være 'normal' på.

Med udgangspunkt i tekster fra antologien 'Angles' fra Systime (2014) har klassen arbejdet med forskellige aspekter af mental health.

'Readin' Ritin' and Ritalin' (1997) med fokus på argumentation og testens tone.  Klassen har læst og lyttet til '4st, 7 lb' af Manic Street Preachers med fokus på digtanalyse. Klassen har desuden læst 'Mental Health is the Strongest Taboo' (2009) som baggrund til emnet. Alle tekster er fundet i 'Angles'-antologien

Klassen har læst og gennemgået Saba Sams' 'Today's Square' om mental health under covid-nedlukningerne i London fundet i novellesamlingen 'Send Nudes' (2022). Klassen fokuserede primært på tekstens tone og style of writing

Værkslæsning: Klassen har læst og arbejdet med 'The Curious Incident of the Dog in The Nighttime' af Mark Haddon fra (2003) som værk. Klassens elever har givet oplæg i matrix-grupper om dele af bogen; der har været fokus på at styrke elevernes læsekompetencer og evne til at fordybe sig i længere tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Australia - The Stolen Generation (Eksamen)

Forløb om Australia med fokus på 'The Stolen Generation'

Klassen læser indledningsvist 'Fatal Shore' (1985) af Robert Hughes om de første nybyggere i Australien (The First Fleet) og har siden læst uddrag af antologien 'Boomerang - Race, Identity, Nature and Horse Thieves' (2023) Forlaget Columbus.

Klassen har primært haft fokus på The Stolen Generation og Nature's Gifts, herunder følgerne af climate change

I afsnittet '(Re)Discovering Australia har klassen læst afsnittene 'A very brief history of a very large country,' 'The arrival of the British,' 'Another Beginning, 'A Clash of Cultures,' 'Life in Australia before the white man og 'How to speak respectfully about First Nations Australians – a crash course'

Som baggrund for 'The Stolen Generation' og 'Rabbit-Proof Fence' har klassen arbejdet med en Study Guide i sin tid fundet på rabbitprooffence.co.au - linket er desværre dødt i dag.

Klassen har set den korte dokumentar om om The Stolen Generations fra Museul of Australia:
https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY

I Doris Pilkingtons bog 'Follow the Rabbit-Proof Fence' (1996) har eleverne læst kapitel 3 om 'The Decline of Aboriginal Society' og klassen har ydermere set filmen 'The Rabbit-Proof Fence' fra 2002

I antologien 'Boomerang' (se ovenfor) har eleverne læst og arbejdet med 'Took The Children Away' af Archie Roach (1990). Eleverne har haft fokus på repetition af de grundlæggende analysebegreber for digtlæsning.

Med fokus på følgerne af klimaforandringerne har klassen i samme antologi læst 'Are we really prepared to lose this natural wonder' (2022) af Jodie Rummer om The Great Barrier Reef. Her har klassen arbejdet med non-fiction analyse med specielt fokus på appelformer og argumentation, som eleverne har brugt aktivt i en emneuge om 'Innovation' (uge 6-7 på NGHF i 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Innovationsforløb

Eleverne gennemgår et innovationsforløb

Klassen har fokus på argumentation, argumentationsanalyse, appelformer, samt diskursanalyse og retoriske virkemidler

Forløbes gennemføres tværfagligt med Naturgeografi og afsluttes med et 'pitch,' der fungerer som eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb - Australia - The Stolen Generation (II)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American Politics (Eksamen)


In 'American Issues,' pp. 7-9; 10-18 (Chapters 1-4) and pp. 21-25.

Horisont: DRTV. 'Staten vil eje min gravide krop'
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753

https://www.c-span.org/video/?534760-1/pres-trump-abortion-policy

Trump's Abortion Issues
https://www.nytimes.com/2024/04/10/podcasts/the-daily/trump-abortion.html?

Trump on Abortion in the US
https://www.youtube.com/watch?v=wInNjr_9D28

Kapitler fra Being American, Columbus (online ibog)
Fundraising
Ballot and Turnout
New political Tendencies
Populism
Polarization
Political Parties:
The Republican Party
The Democratic Party

American Issues
The Structure of National Government
The Election of the American President

Trump calls election fraud in 2020
https://www.youtube.com/watch?v=_KVxWlruNkE

Worksheet and class discussion on Riots in Washington, jan. 2021
https://www.youtube.com/watch?v=UXR_bqyAy4E

Meet The Switchers - Why Americans vote for Trump in 2016
https://www.youtube.com/watch?v=mdtowXyLSBo

Hillary Clinton on 'The Basket of Deplorables'
https://www.youtube.com/watch?v=PCHJVE9trSM

Med udgangspunkt i en gennemgang af det politiske system i USA fundet i 'American Issues' og 'Being American'har klassen arbejdet med den aktuelle politiske debat i USA. Klassen har desuden arbejdet med stormen på Kongressen 6. Jan og 'the great lie' i forbindelse med en gennemgang af det politiske system i USA

TED-Talk Video on checks and balances. https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU

Video on The Senate and The House (Ext.)
https://www.youtube.com/watch?v=iu8xZiqW3yg

CNBC on Roe v Wade and its consequences
https://www.cnbc.com/2022/06/24/roe-v-wade-overturned-by-supreme-court-ending-federal-abortion-rights.html

ca. 45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Lovlige links til mundtlig og skriftlig eksamen

Eleverne må benytte sig af følgende hjælpemidler på nettet:

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.thesaurus.com/
https://app.minlaering.dk/bog/25 (adgang til Do It, Write)
https://app.minlaering.dk/bog/6 (adgang til Engram Basis)
https://app.minlaering.dk/bog/1 (adgang til Engram)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

HUSK MAN SKAL HAVE LINKENE SOM FAVORITTER ELLER SKRIVE DEM DIREKTE IND. MAN MÅ IKKE GOOGLE EFTER DEM ELLER HENTE DEM I LECTIO.

HUSK HOVEDTELEFONER TIL EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 From Empire to Brexit (Eksamen)

Dette forløb tager udgangspunk i Great Britain's selvforståelse omkring år 1900 og fokuserer på udviklingen frem til valget i 2024 - forløbet har også har fokus på, hvad der førte til Brexit og konsekvenserne heraf.

Forløbet fokuserer på begrebet postcolonialism og de begivenheder,  der førte frem til Brexit. Der er fokus på Britain divided by race, by class and by wealth

Modsætningerne mellem Agards samt Petaias digtning og Kiplings tekst(er) er blevet gennemgået, og klassen har diskuteret disse.

I 'Everyone Is Here,' Systime: Chapter 1. Background on immigration, the Empire and the Empire Windrush og 'How Nritain Has been Shaped by Migration.'

Teksten til 'God Save the Queen,' 'Rule Britannia' og 'Land of Hope and Glory' er læst og gennemgået

'The White Man's Burden' - Kipling (1899)
'Kidnapped' - Ruperake Petaia (1980)
'Listen Mr Oxford Don' - John Agaard (1985)
'Reporting from the Frontline...' - John Agaard (2006)
'Mr and Mrs Xenophobia' - John Agaard (2006)
'The Happiest Days...' af Penelope Lively (1976)
'Rivers of Blood' af Enoch Powell (1968) analyseres

...all above texts from Worlds of English, Systime

Britain's Political System Explained
https://www.youtube.com/watch?v=HkfC8J95lGw

'The Happiest Days of Our Lives af Pink Floyd' (1976), kun video

Peter Walford; videos on the public school system (fagging og memories)

'Closed Shop at the Top...' from The Guardian, 2014
https://www.theguardian.com/society/2014/aug/28/closed-shop-deepy-elitist-britain

'The Riot Club' - film af Lone Scherfig (2014) som et noget karikeret billede af de engelske public schools og The Bullingdon Club

Boris Johnson, the mystery man and the Bullingdon Club: Where are they now? (Læst Ext:) https://www.itv.com/news/2019-07-18/boris-and-the-bullingdon-club-where-are-they-now

Podcast on Britain's problematic past and riots in Bristol (Edward Colston statue)
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08gf4c9

Nyhedsindslag om BLM og Britain's problematic past:
Riots and BLM in London and the rest of the UK
https://www.youtube.com/watch?v=cs36SAytfuE

Cameron announces Brexit-referendum date
https://www.youtube.com/watch?v=5r95mbV193k

An insight into some of the very controversial leave-ads med specielt fokus på Leave-kampagnens løfter om The NHS
https://www.youtube.com/watch?v=hC8qO1nyYoM

Nigel Farage on the NHS the day after the referendum
https://www.youtube.com/watch?v=cA3XTYfzd1I

The real cost of EU membership
https://www.youtube.com/watch?v=Dokwnx4U1aA

Bloomberg Quicktake
https://www.youtube.com/watch?v=pqzclt7iM5c

ITV News Brexit cost the UK billions in lost trade and tax revenues, research finds
https://www.youtube.com/watch?v=S0osFjN4MX0

Newscast | 7th September 2024. ‘Starmer Tells Laura the NHS is Broken’ (5:55 – 8:15) and Lord Darzi’s report on the NHS in 2024
https://www.youtube.com/watch?v=AMIR4qqjcCU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Horror! Horror! Horror! Værkslæsning (Eksamen)

Med udgangspunkt i Systimes i-Bog 'Horror' har klassen arbejdet med forskellige horrortekster
https://horror.systime.dk/?id=1

Background to understanding Horror - 'Reading, writing and watching with Freud' – 'Freudian psychology and horror fiction.' Freud's model of the Mind
'How and Why Horror Stories Work'
'The Uncanny' - by Sigmund Freud explained
'How modern human beings were scared'

'Red Balloon' - short film on Vimeo
https://vimeo.com/13405332
'Murder House' - opening scene from American Horror Story

'The Boogeyman' by Stephen King
The Tell-Tale Heart by E.A. Poe (1843)
Excerpts from Dr Jekyll and Mr Hyde (1886). 'Lanyon's Narrative' and 'Henry Jekyll's full statement og the case' begge fundet i Fields of Vision
Excerpts from 'Frankenstein' found in Fields of Vision

Værk: American Psycho. Klassen har læst bogen og arbejdet indgående med kapitlerne April Fools, Morning, Tuesday, Birthday, Brothers, Lunch With Bethany, Detective, Girls,  At Another New Restaurant, Chase Manhattan, The End of The 1980s, At Harry’s.

Bogen er læst og sat i forbindelse med Postmodern Literature fra Systimes The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1

Klassen har læst 'Guts' af Chuck Palahniuk som afslutning på forløbet og lyttet til en bid af denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=Yw9vgyl15tE  9:15-13:30 om publikums reaktion, når Palahniuk læser op af 'Guts'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Literary history (Eksamen)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer