Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Ole Mølgaard
Hold
2022 EN/t (
1t EN
,
2t EN
,
3t EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
True Love og JoMo-forløb
Titel 2
Gun Violence (Eksamen)
Titel 3
Capital punishment
Titel 4
Crime in Fiction
Titel 5
Great Britain or Little England? (Eksamen)
Titel 6
Evil - Mad or Bad?
Titel 7
Gender and Gender roles
Titel 8
Fantasy, fairy tale and intertext (Værkslæsning)
Titel 9
Lovlige hjælpemidler til eksamen
Titel 10
American Politics and US Election (Eksamen)
Titel 11
Fight Club and male identity (værk, Eksamen)
Titel 12
Shakespeare and Elizabethan England (Eksamen)
Titel 13
Literary history (Eksamen)
Titel 14
Australia - The Stolen Generation (Eksamen)
Titel 15
Literary History pt. 2
Titel 16
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
True Love og JoMo-forløb
Som introduktion til studieretningen i engelsk læser eleverne en række tekster i temaet 'Love'
Eleverne får repeteret den grundlæggende tekstanalyse, og eleverne arbejder med systematisk analysearbejde. Eleverne har fokus på PEE og at begrunde synspunkter i forbindelse med tekstanalyse. Der er primært fokus på læsning af 'Fiction' og på at oparbejde sikkerhed ved i mundtlige oplæg
'Crystal Lake (2007)
'In Praise of Their Divorce'
'Sweet Cream'
'Slowly, Slowly in The Wind'
'Sleeping' af Cathering Weber
'The Dangers of Online Love'
I forbindelse med JoMo forløb har eleverne læst og arbejdet med
'Sheveen's story'
http://www.bbc.co.uk/schoolreport/31942696
'Facebook users are narcissistic' og 'Internet addiction linked to depression says study'- fundet i 'World in Motion 2.0' fra Systime
http://www.bbc.com/future/story/20180118-how-much-is-too-much-time-on-social-media
ONLY video on excessive social media use.
Eleverne har med fokus NGHFs JoMo-uge læst om og diskuteret forskellige former for 'internet addiction.' Klassen har primært arbejdet med klasseundervisning og gruppearbejde. Der har primært været fokus på læsning af artikler samt artiklernes appelformer.
ca 25 sider
Indhold
Kernestof:
Opstart på engelsk i studieretningen
image.png
Skimmelæs hjemme teksten 'Sleeping' til i dag
1t - Sleeping af Catherine Weber.pdf
Kap 1 - Kongruens. OCR.pdf
1t - Crystal Lake og Slowly in The Wind.pdf
1t - Kongruens.pptx
Lav hjemme resten af øvelse 5 om kongruens
1t - Tools for Text Analysis.pdf
Vi skal arbejde med teksten på klassen i dag.
1t - poetry analysis.pdf
Færdiggøre In Praise of Their Divorce og begynde JoMo uge
1t - Sheveens story.docx
1t In Praise of Their Divorce.pdf
Forbered disse spm til lektionen i dag
Facebook users are insecure.pdf
1t - Sweet Cream.pdf Læs hjemme i vedhæftede tekst 'Sweet Cream' frem til p. 100, l. 8, '...still damp.'
Læs hjemme i vedhæftede tekst 'Sweet Cream' frem til p. 100, l. 8, '...still damp.'
Læs hjemme resten af Sweet Cream til i dag
1t - Tider og før-tider.pptx
Read pages 52-53 to line 23 in the text 'The dangers of Online Love' (on today's lesson)1t - Dangers of online love.pdf
Læs sidste del af Dating teksten til i dag
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Gun Violence (Eksamen)
Forløbet har fokuseret på Gun Violence i USA.
Eleverne har indledningsvist læst The Second Amendment.
Eleverne har læst en række tekster fra 1995-2000 og sammenlignet disse med problematikken i dag gennem videoklip og klassediskussion.
Forløbet har forsøgt at belyse problemstilingen fra en forfatningsmæssig, en historisk, en politisk og en praktisk vinkel.
I Voices of The City (1995)
'Clothes to die for' sammenlignet med hjemmesiden
bulletblocker.dk
.
https://www.youtube.com/watch?v=Gh85Pt929ao
- 'bulletproof schoolbag.'
'Farewell to Arms' og BBC-indslag om Uvalde Texas, Gun Buyback programme
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-62413112
'Go on, Tax The real Killer' sammenlignet med Chris Rock on 'Bullet Control'
https://www.youtube.com/watch?v=VZrFVtmRXrw
Eleverne har sammenlignet skoleskyderiet i Parkland med Uvalde og peget på ligheder og forskelle
'What do liberals get wrong about guns?'
https://www.theguardian.com/global/video/2016/may/25/liberals-gun-control-nra-convention-video?CMP=Share_AndroidApp_Gmail
Artikel fra BBC om NRA i 2000 sammenlignet med NRA i 2023 (uddrag)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/332555.stm
Diskussion: A Gun Guy's Argument
https://www.youtube.com/watch?v=n-iHP1lpKw0&t=197s
Daniel Defense ads
https://www.youtube.com/watch?v=KQLQxnOZmvc
https://www.youtube.com/watch?v=scJy-CC3-8U
"Train up a child in the way he should go, and when he is old, he will not depart from it."
Monte Carlo elsker USA: Sæson 3, Ep 3. Våben.
https://www.dr.dk/drtv/se/monte-carlo-elsker_-usa_339713
https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/201510/the-psychology-guns
Omfang: Ca 40 ns
Indhold
Kernestof:
Opstart på næste tema - Gun Violence
Clothes to Die For.pdf
What is the difference between Crystal Hung’s clothes and the clothes her classmates wear? What information does Charmion Barbour give us about gun violence in the US? Who would want to buy Barbour’s clothes in 1995? Why did Crystal decide to buy clo
1t - Go on Tax The real Killer.pdf
1t - Go on Tax The real Killer - gloser.pdf
image.png
What do liberals get wrong on guns?
•In your color groups, find out as much as you can about the Uvalde School shooting, Robb Elementary school and Salvador Ramos in 20 mins. (Purple, Orange, Green, Yellow in B7)
1t - The Passive Voice.pptx
Skimmelæs denne artikel om NRA fra BBC - I aften skal vi sammenligne med, hvordan NRA ser ud i dag
Titel
1t - Farewell to Arms - Gloser.pdf
1t - Farewell to Arms.pdf
•What did the police do with the weapons in Jacksonville, Florida? •Why was it necessary to place a ‘10-handgun limit’ on the programme in St Louis? •Statistically, who turn in the guns? •Do the buyback programmes work? (Focus on page 156, l. 5-19)
My Mammy skr opgave.pptx
Læs hjemme indledningen til denne artikel - altså frem til '1. Gun Culture is American Culture.'
Læs hjemme del 1. af 'The Psychology of Guns' på hjemmesiden
Læs hjemme pt.2 i 'The Psychology of Guns' til i dag. 'Guns are fun'
•What reasons are given in the text that shooting guns is fun? •How is a gun an ‘equalizer?’
Titelimage.png
Læs i artiklen om 'The Psychology of Guns' frem til ''With beliefs firmly in place on either side of the debate...'' midt i afsnit 3
Læs resten af teksten om The Psychology of Guns til i dag
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Capital punishment
I forløbet har eleverne arbejdet både med analyse af fiktion og analyse af fagtekster. Klassen har diskuteret dødsstraf i USA.
Digtanalyse:
'I Hung My Head' - Johnny Cash (coverversion fra 2002)
'Capital Punishment' - Sherman Alexie (1994)
Klassen har arbejdet indgående med digtet og digtets religiøse symbolik
Baggrundsartikler:
'The Teenager Who Was Executed Twice' -
http://www.todayifoundout.com/index.php/2012/09/the-teenager-who-was-executed-twice/
' Klassen har diskuteret sagen om Willie Francis og det mulige justitsmord.
Fact Sheet fra Death Penalty Information Centre - diskussion og fremlæggelse.
http://deathpenaltycurriculum.org/node/3
Omfang: ca 45 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring din del af War of The Roses-øvelsen til i dag
image.png
Læs hjemme i digtet 'Capital Punishment' frem til p. 3, l. 7, 'I turn off the kitchen lights/and sit down alone in the dark.'
Lektier til i dag er opgaverne fra i mandags, hvor I arbejdede med de første 3 sider af 'Capital Punishment' og genitiv-'øvelser
QTI-survey
Notes and hints - Kimberley Guilfoyle essay.pptx
1t - Willie Francis.pdf
Læs Guilfoyle-talen hjemme til i dag 👍
Death Penalty FactSheet.pdf
1t EN The Genitive.pptx
Skimmelæs teksten 'The Powers of the states' på lektionen i dag
The Powers of The States - American Issues.pdf
1t - The Electric Chair - Methods of execution.pdf
Methods of execution - Lethal Injection - colour codes.pdf
Skimmelæs hjemme frem til stregen midt på side 3
Idaho lawmakers approve bill that would allow execution by firing squad | CNN Politicsimage.png
Læs om og løs opgaverne på Engram med frist til i dag kl. 9:25.
The Big Picture - Notes and Hints.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Crime in Fiction
Følgende forløb har haft fokus på forskellige analyseelementer (karakteristik, setting, title, fortæller) med udgangspunkt i tekster fra genren Crime fiction og toolbox fra bogen Wider Contexts.
Der er fokus på læsning af længere tekster.
Klassen har læst følgende tekster:
I 'Crime in Fiction' indledningen om Crime Fiction.
Følgende forløb har haft fokus på forskellige analyseelementer (karakteristik, setting, title, fortæller) med udgangspunkt i tekster fra genren Crime fiction og toolbox fra bogen Wider Contexts.
Der er fokus på læsning af længere tekster.
Klassen har læst følgende tekster:
I 'Crime in Fiction' indledningen om Crime Fiction.
'Don’t you hate having two heads' by Christine Poulson (2006) i bogen 'Crime in Fiction' (Barkholt &Jepsen)
'Safe enough' by Lee Child (2006) i bogen 'Crime in Fiction' (Barkholt &Jepsen)
'Kid Kill' af Ed Mcbain. Begge tekster fundet i den gamle udgave af Crime in Fiction, Systime (1994)
'Tell Me' af Zoe Sharp
ca 35 ns
Indhold
Kernestof:
1t - Crime Fiction introduction.pdf
image.png
Læs resten af introduktionen til Crime Fiction med fokus på hhv engelsk og amerikansk Crime Fiction
Læs pp. 49-50 i ‘Safe Enough’
Løs idiom-øvelserne fra i går til i dag
Lav dine engram-øvelser fra torsdag færdig til i dag
Lav engram øvelserne færdig hjemme til i dag (men ikke øvelse 7, som vi aftalte)
Læs hjemme i Don't You Hate... frem til nederst side 14 l. 41 '...you use to cut cheese'
1t - Killing Floor – Style of Writing.docx
Læs resten af 'Don't You Hate...' til i dag
Læs frem til linje 15 på side 41 i teksten her:
Resten af ‘Tell Me’ til i dag (vi læste i går. Husk at annotere teksten)
1t - Kid Kill.pdf
Ingen lektier
Resten af 'Kid Kill' til i dag
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Great Britain or Little England? (Eksamen)
Dette forløb tager udgangspunk i Great Britain's selvforståelse omkring år 1900 og fokuserer på udviklingen frem til 2016 - forløbet er læst som optakt til klassens studietur til Edinburgh i 2023
Forløbet fokuserer på postcolonialism og de begivenheder, der førte frem til Brexit. Der er fokus på Britain divided by race, by class and by wealth
Modsætningerne mellem Agards samt Petaias digtning og Kiplings tekst(er) er blevet gennemgået, og klassen har diskuteret disse.
I *Everyone Is Here,' Systime: Chapter 1. Background on immigration, the Empire and the Empire Windrush.
Teksten til 'God Save the Queen,' 'Rule Britannia' og 'Land of Hope and Glory' er læst og gennemgået
'The White Man's Burden' - Kipling (1899)
'Kidnapped' - Ruperake Petaia (1980)
'Listen Mr Oxford Don' - John Agaard (1985)
'Reporting from the Frontline...' - John Agaard (2006)
'Mr and Mrs Xenophobia' - John Agaard (2006)
'The Happiest Days...' af Penelope Lively (1976)
'Poverty Safari - Understanding the Anger of Britain's Underclass' af Darren MacGarvey (2017)
...all above texts from Worlds of English, Systime
'Closed Shop at the Top...' from The Guardian, 2014
https://www.theguardian.com/society/2014/aug/28/closed-shop-deepy-elitist-britain
Podcast on Britain's problematic past and riots in Bristol (Edward Colston statue)
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08gf4c9
Riots and BLM in London and the rest of the UK
https://www.youtube.com/watch?v=cs36SAytfuE
Cameron announces Brexit-referendum date
https://www.youtube.com/watch?v=5r95mbV193k
Brexit Explained in 13 words
https://www.youtube.com/watch?v=ntm5Xtfk_p4&t=1s
An insight into some of the very controversial leave-ads
https://www.youtube.com/watch?v=hC8qO1nyYoM
Nigel Farage on the NHS the day after the referendum
https://www.youtube.com/watch?v=cA3XTYfzd1I
The real cost of EU membership
https://www.youtube.com/watch?v=Dokwnx4U1aA
Bloomberg Quicktake
https://www.youtube.com/watch?v=pqzclt7iM5c
ITV News Brexit cost the UK billions in lost trade and tax revenues, research finds
https://www.youtube.com/watch?v=S0osFjN4MX0
ca 55 ns
Indhold
Kernestof:
National Anthems and The White Man's Burden.pdf
2t - How Britain Has Been Shaped by Migration.pdf •How is the black man / the indigenous peoples characterised in the poem? •What must the white man do, according to the speaker, and how is this received by the indigenous peoples? •What is ‘the white
2t - Kidnapped - Petaia.pdf
2t - Powell - Rivers of Blood.pdf
image.png
Læs resten af 'Rivers of Blood' hjemme til i dag
Bestem også, om ordet, du sætter ind, er et adjektiv eller et adverbium
Arbejde med John Agaard's 'Reporting From The Frontline...'
2t - Xenophobia.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=HkfC8J95lGw
2t - Listen Mr Oxford Don.pdf
Mr Oxford Don by John Agard
Who was Edward Colston.docx
Disse øvelser er lektier til i dag
2t - The Happiest Days of Our Lives full text.pdf
2t EN The America I Know.pptx
Oversæt hjemme sætning 1-6 i denne øvelse:
2t - Closed shop at the top in deeply elitist Britain.docx
Poverty Safari: About The Author (TRAILER)
Poverty Safari pt 1 m gloser.pdf
Poverty Safari pt 1 m gloser.pdf image.png
1. Describe when McGarvey's mother left him and the family.
Trainspotting - Spud's job interview scene w subtitles
Irvine Welsh writes in Scottish
Læs resten af 'Poverty Safari, pt.1' til i dag
Poverty safari pt. 1 (sidste del)
Poverty Safari fra i går - spørgsmålene fra i går er lektier
Vi samler op på Jeres lektier fra sidste uge - Poverty Safari pt. 2
As I continued upwards to the Notre Dame Centre, children from a local school were walking down towards me, on the other side of the road. I immediately sensed they were non-threatening and as they drew closer I overheard them talking. I couldn't qui
BREXIT EXPLAINED in 13 WORDS
Brexit - terms.docx
2t - Nicola Sturgeons statement on Scotlands future.pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Evil - Mad or Bad?
Klasser har arbejdet med 'ondskab' i grundbogen Wider Contexts, Gyldendal, 2012
'Bad or Mad' af Sean Spice (2004)
'Hawk Roosting' (1960) af Ted Hughes
'The Tell-Tale Heart' (1843) af Edgar Allan Poe
'The Fifth Wheel' af Bret Easton Ellis (1994), fundet i novellesamlingen 'The Informers' - Klassen har her haft specielt fokus på stilleje
'Born of man and Woman' (1950) af Richard Matheson
'Why Not Everyone is A Torturer' (2004) af Reicher and Haslam
Uddrag af 'Frankenstein' (1818) fundet i Fields of Vision 1 (sammenlignet med 'Born of Man and Woman' af Matheson)
Video om The Stanford Prison Experiment og en diskussion af begrebet 'Conformity' -
https://www.youtube.com/watch?v=ko36W0BdPvs
Video om Milgram's Obedience to Authority
https://www.youtube.com/watch?v=wQGzlx2trdM
...og eleverne undersøger efterfølgende online My Lai Massakren (1968) og hvad der skete i Abu Ghraib-fængslet
På baggrund af tekster, videoer og www-søgninger har klassen undersøgt og drøftet, hvad 'evil' dækker over
ca 40 ns
Indhold
Kernestof:
EU/UK questionnaire
Spørgeskema-teams:
Low Visibility opgave gennemgang.pptx
image.png
Sprogcamp2024, invitation.pdf
Ikke lektier
1.Why is it more difficult to define evil today than it was previously?
Læs resten af teksten Mad or Bad til i dag. 👍
7. How does science explain antisocial personalities?
Ingen lektier
Certificate in Advanced English - Nørresundby Gymnasium
2t - The Tell-Tale Heart.pdf
Læs hjemme i The Tell-Tale Heart pp. frem til 155, l. 25 'Upon the eighth night....
Oxford Advanced Learner's Dictionary at Oxford Learner's Dictionaries | Find meanings and definitions of wordsimage.png
Læs (og lyt!) frem til side 156, l. 32 '...the soldier into courage'
Q+A på klassen om denne del af 'The Tell-Tale...'
"The Tell-Tale Heart" by Edgar Allan Poe (dramatic reading) | read by G.M. Danielson
Læs / lyt til resten af 'The Tell-tale Heart' fra 15:30 - 19:45 og besvar disse spm. I Jeres grupper
Oxford Learner's Dictionaries | Find definitions, translations, and grammar explanations at Oxford Learner's Dictionaries
2t - The Fifth Wheel.pdf
Pp. 196-199 l. 5.
Til i dag skal du læse SP.4 om 'Tone' og SP.2 om 'Beskrivende og minimalistisk stil' i Engrams 'Min Læring
2t - Born of Man.pdf image.png
Vi skal samle op på spørgsmålene til teksten 'Born of Man...'
Arbejde 30 min på klassen med 'Born of man...'
I lektionen i dag skal I udfylde et spørgeskema, hvor I skal besvare 32 spørgsmål om mig som lærer. I kommer ind til spørgeskemaet ved at bruge linket nedenfor. På forhånd tak for hjælpen.
2t bestemt artikel.pptx.pdf
Vi skal læse og lytte til uddrag af 'Frankenstein' (1818) af Mary Shelley på klassen og sammenligne med 'Born of Man...'
The Punishment of Prometheus: The Creation of Humanity - Greek Mythology in Comics -See U in History
Frankenstein Chapter 4 - lydbog. I skal lytte til et uddrag
2t Frankenstein I.pdf
Vi skal arbejde med anden del af Frankenstein i dag
Everything you need to know to read 'Frankenstein' - Iseult Gillespie
2t Frankenstein II.pdf
Oplæsning af chpt. 5 •https://www.youtube.com/watch?v=Cq3iPiz2JzY
2t - Conformity and Obedience.pdf Afsnit
2t - Why not everyone is a torturer.pdf
2t - Match these words with their definitions.pdf
Arbejde med artiklen Not Everyone is…
Idiom exercise 10.pdf
Udvidet Tid - Fejlstøvsugeren.pdf
2t - Hawk Roosting.pdf
2t Poetry Analysis.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Gender and Gender roles
Forløbet fokuserer på gender and gender roles med fokus på mental load, #tradwife, INCELs og samfundets forventninger til køn
Klassen sammenligner Baby It's Cold Outside fra 1944 med den mere woke nutidige version
NY Times: 'Many Ways to Be a Girl, but One Way to Be a Boy: The New Gender Rules,' 2018
About The Darling Academy
https://www.thedarlingacademy.com/about/
Guardian: The Gender Wars of Household Chores, 2017, cartoon
'The Curse' (1988) by Andre Dubus
The Guardian: 'Outrage as US rapper TI says he has daughter's hymen checked annually' (2019)
'Up in Michigan' by Hemingway (1938)
For at forstå #metoo-bevægelsen har klassen lyttet til podcast om Harvey Weinstein
''Dear Men It's You Too' af Roxanne Gay
Uddrag af : Our Incel Problem på VOX
https://www.vox.com/the-highlight/2019/4/16/18287446/incel-definition-reddit
Uddrag af Susan Strykers 'MY WORDS TO VICTOR FRANKENSTEIN ABOVE THE VILLAGE OF CHAMOUNIX'
This Is What The Life Of An Incel Looks Like (HBO)
https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0
INCEL short film
https://www.youtube.com/watch?v=0NJois4JMGU&t=6s
ca 35 ns
Indhold
Kernestof:
image.png
2t - Modalverber, Fejlstøvsugeren.pdf
Titelimage.png
Smartphones in Class.pptx
Baby its cold outside (1944).pdf
2t - The Curse.pdf
Hundreds of women in London protest over violence against women
2t - Up in Michigan.pdf
Læs resten af 'Up in Michigan' hjemme til i dag
2t - Up In Michigan WQ.docx
2t - Minimalist fiction.pptx
Du skal lave øvelsen på Engram færdig til i dag
Vi skal arbejde med denne tekst i dag. Vi skal læse i den på lektionen, men i skal skimme side 1-3 hjemmefra, så I ved, hvad den handler om
Crossword 16.pdf
Vi skal arbejde med resten af teksten Many Ways… i dag. Skimmelæs resten af den hjemme
"Look like a girl … think like a man": Bic causes outrage on national women"s day
Husk øredutter !
The trial of Harvey Weinstein – podcast
2t - The Trial of Harvey Weinstein.docx
Læs teksten her færdig hjemme
Læs tegneserien hjemmefra (max 10 min)
https://www.vox.com/the-highlight/2019/4/16/18287446/incel-definition-reddit
Oversættelsesstykket er lektier til i dag
2t - My words to Victor Frankenstein (1993).pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fantasy, fairy tale and intertext (Værkslæsning)
Med udgangspunkt i Worlds of fantasy-grundbogen arbejder klassen med forskellige fantasy-genrer som forberedelse til læsningen af Harry Potter 2
Intro til og gennemgang af forskellige fantasy-genrer med udgangspunkt i W of Fantasy
Troll Bridge af Terry Pratchett (1992)
Film: Troll Bridge
https://www.youtube.com/watch?v=V7v_TdLviUE&t=1346s
'Harry Potter and The Chamber...' som værk
'Once upon a Time' af Nadine Gordimer
'Dead Man's Shoes' af David Evans (1998)
Fokus på intertekstualitet
ca 145 ns
Indhold
Kernestof:
2t - Worlds of Fantasy.pdf
image.png
I skal arbejde med side 10-12 i Worlds of Fantasy - arbejdsspm. kommer på senere
Teksten er *ikke* lektier
Afsnit
2t - Troll Bridge Oral presentation.docx
1t - Oral presentations.pdf
Husk Harry Potter - bogen til i dag
Written assignment What Chat-GPT Cant.pdf
Lav øvelserne om tællelighed færdig på Engram til i dag
2t - Pronominer.pptx
2t - Lead In - Once Upon A Time.docx
Læs hjemme resten af teksten 'Once Upon a Time' til i dag
2t - Dead Mans Shoes.pdf
Læs frem til linje 10, side 68:
Complete the sentences 2.pdf
2t - Summaries - repetition.pptx
Jumbled Sentences A.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Lovlige hjælpemidler til eksamen
Lovlige links til mundtlig og skriftlig eksamen
Eleverne må benytte sig af følgende hjælpemidler på nettet:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.thesaurus.com/
https://app.minlaering.dk/bog/25
(adgang til Do It, Write)
https://app.minlaering.dk/bog/6
(adgang til Engram Basis)
https://app.minlaering.dk/bog/1
(adgang til Engram)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
HUSK MAN SKAL HAVE LINKENE SOM FAVORITTER ELLER SKRIVE DEM DIREKTE IND. MAN MÅ IKKE GOOGLE EFTER DEM ELLER HENTE DEM I LECTIO.
HUSK HOVEDTELEFONER TIL EKSAMEN.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
American Politics and US Election (Eksamen)
Med udgangspunkt i en gennemgang af det politiske system i USA fundet i 'American Issues' og 'Being American' (onlinebog fra Systime) har klassen arbejdet med den aktuelle politiske debat i USA. Klassen har desuden arbejdet med stormen på Kongressen 6. Jan og 'the great lie' i forbindelse med en gennemgang af det politiske system i USA. Temaet bygger delvist videre på emnet om Gun Violence, klassen læste i 1g.
In 'American Issues,' pp. 7-9; 10-18 (Chapters 1-4) and pp. 21-25.
Horisont: DRTV. 'Staten vil eje min gravide krop'
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
Trump on Abortion in the US
https://www.youtube.com/watch?v=wInNjr_9D28
Kapitler fra Being American, Columbus (online ibog)
Fundraising
Ballot and Turnout
New Political Tendencies
Populism
Polarization
Political Parties:
The Republican Party
The Democratic Party
Trevor Timm 'America's Voting System, is Broken' (2016)
David Wong - How Half of America Lost its F**ing Mind (2016)
https://www.cracked.com/blog/6-reasons-trumps-rise-that-no-one-talks-about.
Fokus på stilleje
Hillbilly Elegy - JD Vance. Uddrag af kapitel 1. Fokus på appelformer og how he engages the reader
In American Issues - Systime
The Structure of National Government
The Election of the American President
Trump calls election fraud in 2020
https://www.youtube.com/watch?v=_KVxWlruNkE
Worksheet and class discussion on Riots in Washington, jan. 2021
https://www.youtube.com/watch?v=UXR_bqyAy4E
Hillary Clinton on 'The Basket of Deplorables'
https://www.youtube.com/watch?v=PCHJVE9trSM
TED-Talk Video on checks and balances.
https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
Video on The Senate and The House (Ext.)
https://www.youtube.com/watch?v=iu8xZiqW3yg
CNBC on Roe v Wade and its consequences
https://www.cnbc.com/2022/06/24/roe-v-wade-overturned-by-supreme-court-ending-federal-abortion-rights.html
The Electoral College - TED
https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond
https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro
www-quest on
www.270towin.com
Tracking Trump's criminal cases
https://apnews.com/projects/trump-investigations-civil-criminal-tracker/
Indhold
Kernestof:
Titel
3t - The Structure of National Government - American Issues.pdf
image.png
Chaos in Washington as Trump supporters storm Capitol and force lockdown of Congress - BBC News
3t - The Storming of Capitol Hill 2021.docx
Trump Statement 6th Jan after the attack on Capitol Hill.docx
Gør øvelserne om sætningsanalyse færdig hjemme
Læs hjemme de to første sider af denne tekst.
Lyt hjemme til de første 18:25 min af denne podcast fra DR:
Tracking the criminal and civil cases against Donald Trump
3t - Being American - Polarization.pdf
3t - Being American - New Political Tendencies.pdf
3t Basket of Deplorables HC.pdf
Læs hjemme denne tekst om 'Ballot and Turnout' fra Being American
Vi skal arbejde med teksten fra i går
Læs hjemme linje 1-30 i denne artikel. Se også den korte video i linket. How America Elects: Caucuses and PrimariesTeksten handler om, hvordan partierne i USA finder deres kandidater gennem 'primaries' og 'caucuses'
Genstart | Trumps besværlige bondeknold | DR LYD
3t - Trevor Timm Americas voting system is broken.pdf
Jason Pargin - Wikipedia
3t - How Half of America....pdf
3t - Rich Men North of Richmond.pdf
Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond
Læs hjemme afsnit 3, 2 og 1 i : How Half of America Lost...
1t - DO-omskrivninger.pdf
Læs frem til linje 50: 'Eventually, Bob, too, was fired.'
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Fight Club and male identity (værk, Eksamen)
Med fokus på male identity and postmodern fiction har klassen læst Fight Club (1996) af Chuck Palahniuk med specielt fokus på Tyler Durden og fortællerens forhold samt anti-consumerism og identity
Klassen har læst afsnittet om Postmodernism i The English Handbook (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=209&L=0, afsnit '1.2.7 Postmodernism') og har desuden læst disse tekster med fokus på postmoderne fortællinger og intertekstuelle referencer:
'The Penis' af Hanif Koureshi (1991)
'The Man Who Wouldn't Get Up' af David Lodge (1998)
'Pest Control' af Adam Roberts, ukendt år.
ca 155 ns
Indhold
Kernestof:
Fight Club - The Novel.pdf
Fight Club - god udgave.pdf
image.png
2p - Kys til Jonas! Kys til Danmark! Hautacam er dansk igen.pdf
Chapter 8
Fight Club by Chuck Palahniuk |Full Audiobook
https://www.youtube.com/watch?v=l3rbHksREaE
Read and listen to chapters 16, 17 2:42 - 3:23 https://www.youtube.com/watch?v=l3rbHksREaE&t=7461s Return to H9 at 10:40
Read chapter 18 in Fight Club for today's lesson
I can talk about politics.pdf
Læs resten af Fight Club til i dag
Læs hjemme de første to sider af denne tekst om den litterære periode postmodernisme
3t - The Penis.pdf
Ingen lektier - vi skal arbejde med Koureshis 'The Penis' i dag
EOD - noter til analyse.pdf
Læs frem til del 2: ...'Some people get so jittery.'
Fejlstøvsuger Logisk Flertal.pdf
Læs anden del af 'Pest Control' til i dag. Det er side 58-62.
Invitation, Sprogcamp2025.pdf
Læs pt. 3 af 'Pest Control' til i dag
3t - Possesivt pron eller Artikel.pdf
3t - The Man Who Wouldn't Get Up.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Shakespeare and Elizabethan England (Eksamen)
Introduction to Shakespeare's sonnets - handout. Teksten er fra
shakespeares-sonnets.com
and
shakespeare-online.com
The Elizabethan World Picture - handout. 'William Shakespeare and Julius Caesar' Ole Lund Hansen (1991)
Sonnet 18, 20 and 130
Why Shakespeare loved iambic pentameter
https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
Elizabethan Theatre, Queen Elizabeth I and William Shakespeare
https://www.youtube.com/watch?v=K66AFyeSoYE&t=306s
Romeo and Juliet Balcony Scene
https://www.youtube.com/watch?v=2zW5zrXpGNQ
Literary History fra The English Handbook
1.1.2 The Renaissance (1500-1660)
I Romeo og Julie:
Prologue
Act 1, scene 5, l. 95-112 (You kiss by the book)
Act 2, scene 1, l. 43-198 (Balcony scene)
Act 5, scene 3, l. 45 - 121 og l. 147 - 171 (R+J die)
Klassen har læst ovenstående sonnetter og har arbejdet med sonnet-formen med udgangspunkt i et handout om Sonnetter sat sammen af tekst fra
shakespeares-sonnets.com
og
shakespeare-online.com
Som baggrundsmateriale om det elizabethanske verdensbillede har klassen læst 'The Elizabethan World Picture' af Ole Lund Hansen, Gyldendal. (1991)
ca 45 ns
Indhold
Kernestof:
image.png
Sonnet 18 - clean.docx
Læs hjemme i 'Sonnets - Background' fra i fredags om 'The Structure of The Shakespearian Sonnet'
3t - to succeed to tell.pdf
Vi skal arbejde med sonetter i dag
Læs teksten ' The Elizabethan World Picture' færdig til i dag
LitCharts
3t - Romeo and Juliet Prologue.pdf
Vi skal arbejde med Romeo and Juliet, prologue i dag (uploadet på lektionen i fredags)
3t - Shakespeare background - The Renaissance (1500-1660).pdf
3t - Romeo and Juliet Meet+Balcony.pdf
Genlæs teksten fra undervisningen til i dag - det er Act 1, sc. 5. l. 92-109
Læs hjemme teksten om ‘Whiteness,’ vi skal arbejde med opgaven i dag
Homework for Wednesday 11/12: read lines 67-94 in Act 2, scene 1.
3t - ENGRAM, e-bog.pdf
Læs hjemme l. 127-159 i Act 2, scene 1
3t - Romeo and Juliet Die.pdf
R+J Epilogue.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Literary history (Eksamen)
Klassen læser en række tekster, der repræsenterer forskellige literære perioder
'To His Coy Mistress' af Andrew Marwell (1681)
'The Passionate Shepherd to His Love,' Marwell (1598)
'The Nymph's Reply' by Raleigh (1600)
'The Tables Turned,' Wordsworth (1798)
'The Chimney Sweeper' af William Blake. To digte fra 1789 og 1794
'A London Workhouse,' Dickens. 1850
Teksterne suppleres med forklarende tekst og baggrund fra Fields of Vision, der forklarer de forskellige perioder
ca 35 ns
Indhold
Kernestof:
To His Coy Mistress - words and definitions.docx
image.png
3t - The Passionate Shepherd to His Love.pdf
Læs hjemme The Passionate Shepherd to His Love
The Nymph's Reply.pdf
3t - The Tables Turned.pdf
3t - William Blake The Chimney Sweeper 2 poems and background.pdf
3t - Come Up - hints and tips.pdf
Læs de første to sider af denne tekst hjemme til i dag:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Australia - The Stolen Generation (Eksamen)
Forløb om Australia med fokus på 'The Stolen Generation'
Klassen læser indledningsvist 'Fatal Shore' (1985) af Robert Hughes om de første nybyggere i Australien (The First Fleet) og har siden læst uddrag af antologien 'Boomerang - Race, Identity, Nature and Horse Thieves' (2023) Forlaget Columbus.
Klassen har primært haft fokus på The Stolen Generation
I afsnittet '(Re)Discovering Australia har klassen læst afsnittene 'A very brief history of a very large country,' 'The arrival of the British,' 'Another Beginning, 'A Clash of Cultures,' 'Life in Australia before the white man og 'How to speak respectfully about First Nations Australians – a crash course'
Som baggrund for 'The Stolen Generation' og 'Rabbit-Proof Fence' har klassen arbejdet med en Study Guide i sin tid fundet på rabbitprooffence.co.au - linket er desværre dødt i dag.
Klassen har set den korte dokumentar om om The Stolen Generations fra Museum of Australia:
https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY
I Doris Pilkingtons bog 'Follow the Rabbit-Proof Fence' (1996) har eleverne læst kapitel 3 om 'The Decline of Aboriginal Society.'
I antologien 'Boomerang' (se ovenfor) har eleverne læst og arbejdet med 'Took The Children Away' af Archie Roach (1990). Eleverne har haft fokus på repetition af de grundlæggende analysebegreber for digtlæsning.
ca 30 ns
Indhold
Kernestof:
Check adgang til srp-bogen
Opgaveguidentilstx-vejledning.pdf
3t - Australia - Vocabulary exercise.docx
image.png
Læs 'The Fatal Shore' til i dag
3t 1 - A very brief history of a very large country.pdf
3t - Rabbit-Proof Fence study guide.pdf
3t - Rabbit-Proof Fence chapter 3.pdf
3t - grammar exercise March 4.docx
Læs hjemme teksten om American Mysogyny - vi skal gennemgå opgaven og arbejde med den på klassen i dag
Løs hjemme assignment 2 og 3 i øvelsen fra i tirsdags
Afsnit
3t - video og lyd.mp4
3t - Grammatikøvelse - 11 marts.docx
Løs hjemme øvelserne om futurum på Engram (øvelse 15, 17 om verbernes tider)
Løs opgave1 og 2 hjemme til i dag
3t - Fremtid - Fejlstøvsuger.pdf
3t - No longer tied to Britain etc.pdf
Løs lytteøvelsen (Assigntment 3) fra grammatikøvelsen fra i tirsdags
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Literary History pt. 2
Indhold
Kernestof:
Løs assignment 2 og 3 i Mix-opgaven fra i fredags
Læs hjemme første del af A London Workhouse til i dag. I skal læse frem til side 131, l. 28: '...honest pauper.'
3t - ENGRAM, e-bog.pdf
Læs hjemme side 131-134 l.6 i 'A London Workhouse' og færdiggør opgaverne om pers. pronominer
image.png
Læs hjemme teksten Tom Corridan - det er opgaven til d. 25/4
Løs hjemme øvelserne om ejestedord (PR.3, øvelse 1, 2, 3 og 5)
3t - 25 april 2025.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition
Indhold
Kernestof:
3t - Hvad skal der ske - Eksamen Engelsk A.pdf
image.png
Refleksive pronominer.pptx
3t - 25 april 2025.docx
’Why should you read Dune…’ (00:00 - 1:15)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320158105", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320158105", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320158105" }