Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kim Hornbech
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1.1 Antikken med fokus på Sparta
Titel 2
Forløb#1.2 Vikingetiden
Titel 3
Forløb#1.3 DHO
Titel 4
Forløb#2.1 Middelalderen
Titel 5
Forløb#2.2 Renæssance og opdagelse
Titel 6
Forløb#2.3 Industrialisering, demokrati og moderni
Titel 7
Forløb#3.1 Ideologiernes kamp
Titel 8
Forløb#3.2 Rwanda og folkedrab
Titel 9
Forløb#3.3 Ungdomsoprøret
Titel 10
Forløb#3.4 Lange linjer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1.1 Antikken med fokus på Sparta
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Medbring historiebogen - et stykke papir og penalhus
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 9-13 med henblik på at besvare følgende spørgsmål:
Virtuel lektion: løs opgaverne i præsentationen - I må gerne arbejde i grupperne, men alle afleverer.
Anders Sørensen: Tegnedrengenes Verdenshistorie 1+2
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 13-19 med henblik på at besvare følgende spørgsmål:
Læs Grubb s. 21-26 med henblik på at karakterisere, hvorfor den græske højkultur opstår
Læs Grubb s. 26-31 med henblik på at karakterisere forskellene på Athen og Sparta. DOG læs først lektien til næste gang.
(gen-) Læs Grubb s. 21-26 med henblik på at karakterisere, hvorfor den græske højkultur opstår
Læs Grubb s. 26-31 - hæft jer ved det der står om styreformer
John Green: The Persians & Greeks: Crash Course World History #5: https://www.youtube.com/watch?v=Q-mkVSasZIM
Læs Grubb s. 33-38 med henblik på at karakterisere Rom som samfund.
Læs Grubb s. 38-43 med henblik på at karakterisere senkejsertiden.
Læs i vedhæftede s. 4-6 (eller sidernes sidetal s. 27-31) 5. Den spartanske militærstat
Vi gør den historiske helt færdig
Genlæs jeres noter fra dette forløb; vi laver lige lidt opsamling.
Opsamling HIS22.pdf
Vi samler først lige op på sidste Sparta-lektion - læs s. 6-8 i kompendiet: Mod det athenske demokrati - (eller s. 31-35)
Læs i kompendiet om Aristoteles og de seksstyreformer. Prøv at notere hvilke styreformer som nævnes i teksten. SAMT svar på spørgsmålene fra sidst.
Vi samler op fra sidst - Aristoteles og de seks styreformer - læs desuden Xenofon: Lakedaimoniernes samfundsindretning s. 12-15 (PDF'ens sidetal): Overvej hvad det er for en slags tekst og hvilken form for
Opsamling fra sidst samt Læs i kompendiet s. 16-21: Flere af Lykurgs love: Overvej hvad det er for en slags kilde og hvad vi kan lære af det?
Læs s. 22-23: Perserkrigene: Tegn en lille tidslinje mens I læser
Læs s. 24-27 i kompendiet - udsætter vi til næste gang
Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe
Læs s. 24-27 i kompendiet; s. 24-25 er ikke udpræget let, så brug hovedparten af jeres tyve minutter på at omfavne den. Lad jer ikke skræmme af de mange navne, men prøv at gøre klar til at genfortælle kernen i teksten.
Læs s. 32-35 i kompendiet - fokus på Bo Green Jensen: Løven fra Sparta; er det en positiv eller negativ anmeldelse?
Lav en anmeldelse af 300
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1.2 Vikingetiden
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Læs side 28-32 i kompendiet - hovedvægt på s. 28-29, mens I kan nøjes med at skimme s. 30-32. Hvad er det Thukydid siger om krigen?
Læs jeres noter om Sparta!
Læs i forvejen Grubb s. 45-54; hæft jer ved periodiseringen i forhold geografien
Natmusen: E-bog: AF: Vinkler på Vikingetiden
Lektie: Læs s. 1-15 i pdf - dvs. fodside, indholdsfortegnelse, forord og kapitel 1: Vikingen bliver tilVi downloadede pdf'en i onsdags, men linket er her, hvis der var fraværende - mentalt eller fysisk:
Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 15-28: Menneske og samfund med henblik på at redegøre for hovedpointerne
Opsamling fra sidst + Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 29-37: Vikingerne og deres togter med henblik på at redegøre for hovedpointerne
https://sites.google.com/ngyhf.dk/hiviking/start
Opsamling fra sidst
Klar parat til oplæg om kilder!
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#1.3 DHO
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Læs (eller skim i hvert fald overskrifterne) i vedhæftede fil:s. 3-7 om formåls. 9-11 om taksonomis. 20 om metode: BEKLAGER; DET SKULLE HAVE VÆRET S. 22 OM METODE
Lektie: Læs i forvejen i vedhæftede: DK-Overblik s. 91-94 om Landbrugets omlægning og Forfatningskampen. Hæft jer ved den forandring som det danske samfund gennemgår i perioden.
https://sites.google.com/ngyhf.dk/dho23/klar-parat-start
Læs i forvejen linket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/carl-westergaard-leder-i-tyendebladet-6-oktober-1907 Overvej førsthvilken slagt tekst det er,hvem afsender mon er, oghvorfor han mon skriver?
Læs i forvejen: DK-Overblik s. 95-99: Industrien i vækst, Arbejdsforhold, Arbejderne organiserer sig, Byerne i vækst
Ingen lektier - åbenbart; vi læser i lektionen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-fabrikarbejderne-1871
DK-Overblik s. 99-101: Litteratur, radikalisme og realisme, Skoler til flere, Kvinderne frem i lyset OG Linket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-elna-munch-argumenterer-for-kvindelig-valgret-i-1913
Læs i forvejene linkene:
Enten skriver man til mig eller også logger man på inden kl. 10:01!
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:GH5jRlPvO841qM4zNTHnj1UuejEbeI3hnfzCI9u_C8U1@thread.tacv2/1685001223656?context=%7B%22Tid%22:%22fce33c5e-f447-4eef-8584-7cf19c2c2843%22,%22Oid%22:%227386ce40-25be-4b96-916e-8ba6e8afb451%22%7D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#2.1 Middelalderen
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier; jeg beklager!
Cunk on Earth s1e1
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 45-54 (det er lidt langt, men til gengæld er den genlæsning og der er også nogle store billeder - hæft jer særligt ved sidernes overskrifter)
The Dark Ages...How Dark Were They, Really?: Crash Course World History #14: LINK
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 56-62ø: Højmiddelalder: hvilken betydning har landbruget, ridderkulturen og kirken?
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 62ø-67: fokus på købmændene, pesten og årsagerne til periodens afslutning
Læs i PDF-Kompendium 1: s. 1-8 (dvs. de første 8 sider)
The History of Religion by Maps of War https://www.youtubeeducation.com/watch?v=1Snc1MNbHDc
Læs Kompendiet fra sidst: s. 9-14: Hvorfor begyndte korstogene? SAMT besøg lokale A11 og tag et billede af korstogsplakaten; hvorfor hænger sådan et billede mon der?
Kompendium 1: s. 14-17: Urban 2.'s tale, Folkekorstoget og strabadser og 1099; hvad er det for tekster? SAMT opsamling fra sidst
Læs kompendiet s. 18-20; hvilken slags tekster har vi med at gøre - og hvordan forholder de sig til teksterne fra sidst?
Læs i forvejen vedhæftede
Bid mærke i vejret og klæd jer efter det
Hvis I tør ... og kun hvis I tør, så se denne udsendelse inden ... eller efter.
Læs i forvejen følgende:
Læs i forvejen følgende: https://filmogtro.dk/anmeldelse/kingdom-of-heaven/ og https://www.humanisme.dk/film/film055.php med henblik på en forståelse af filmen; undersøg endvidere hvem/hvor teksterne er skrevet.
Læs i forvejen: https://www.berlingske.dk/aok/var-saladin-en-human-hersker-eller-raa-krigsherre-ny-biografi-gaar-taet-paa - hvad er svaret på spørgsmålet?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/8g6nltsv4tegs7w8vaiugayrz23kswa.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#2.2 Renæssance og opdagelse
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 68-76 (den blå) - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal
The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22 https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 76-84 - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal SAMT besvar spørgsmålene fra sidst
(Gen-)Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 76-84 - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal SAMT besvar spørgsmålene fra sidst
Lektie: Læs den næsten bid i grundbogen (s. 84-92) SAMT svar på de sidste 7 spørgsmål fra sidst
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 5-11; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen? SAMT spørgsmålet fra sidst; hver farvegruppe fik et spørgsmål som en tilfældig
Madsen Flemming Kiilsgaard Opdagelserne.pdf
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 12-16; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen? Samt at kunne redegøre for den grundlæggende forskel mellem Mørch og Stryhn
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.17-22; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Læs i forvejen: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 23-31 (mange billeder - prøv om I kan nå det på 20 minutter); fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/bliver-kontroversiel-forskning-gemt-vaek/
https://www.information.dk/moti/2019/05/studier-intelligens-race-akademisk-minefelt-svaert-forskere-navigere
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.32-41 (der er nogle tegninger og noget, så prøv om I kan nå det på tyve minutter); fokus på hovedpointerne i teksten; vigtigst er det at I læser (og forstår) Santangelbrevet. Hold også gerne øje med år
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.41-46; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen
https://i.pinimg.com/564x/e7/db/e6/e7dbe6368630a3ea1e6ecc8bfed42063.jpg
https://www.miaminewtimes.com/news/christopher-columbus-mistook-manatees-for-mermaids-13110688
Debating the Encomienda System and Its Abuses: The Valladolid Debate. APUSH TV: https://www.youtube.com/watch?v=eeYUWFtRj2c
vi er klar til at samle op på kildearbejdet fra sidst
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 46-52; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Bemærk; timen er virtuel, men der skal arbejdes i grupper på skolen!
Program: virtuelt gruppearbejde
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.52-55; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.56-63; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#2.3 Industrialisering, demokrati og moderni
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Læs i Grubb s. 90-100: det skal ikke læses så grundigt; skim det igennem. Brug tiden på overskrifterne, faktaboksene og billederne.
Læs i Grubb - og det er ikke sammenhængende i sidetal, men det skal indholdet gerne være...
Læs i forvejen Grubb s. 128-133; fokus på de svære begreber
Coal, Steam, and The Industrial Revolution: Crash Course World History #32
Opsamling fra sidst SAMT kilde 1 og 2 i vedhæftede
Capitalism and Socialism: Crash Course World History #33
Læs kilde 3 og 4 i kompendiet fra sidst - SAMT opgaverne fra sidst
Læs kilde 5 og 6 - skim kilde 7 og 8. Formuler et hovedbudskab til her kilde.
Thorhauge Sally Industrialisering 4 0 Systime INDLEDNING.pdf
Program
Læs i Grubb - og vedhæftede
Virtuelt program
Læs linksene i forvejen
Sæt uret og se om I kan nå det hele på 20 minutter: https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/modernisering-internationalisering-og-urbanisering
Modernisering, internationalisering og urbanisering
ELLER
https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/individualisering-og-national-identifikation
Læs jeres noter fra de sidste gange; vi skal have en skriveøvelse om Danmark i 1800-tallet
Ingen lektier
Vi fortsætter øvelsen fra i torsdags; brug 7 minutter på at læse op på teksterne fra sidst
Læs jeres noter fra sidst igennem
Læs Grubb s. 134-140 - virtuel - svar på spørgsmålene på et eller andet tidspunkt... så det ikke giver fravær i øvrige lektioner
Læs Grubb s. 140-145
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#3.1 Ideologiernes kamp
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 134-141; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste år - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 141-148; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 148-156; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 158-166; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Italiano!
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 165-172; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Hvidstengruppen
Lektie: Kompendiet s. 20-23: Treårskrigen OG Anledning til 1864
Læs i kompendiet s. 3-4 og s. 23-24 - skriv ned hvad der er vigtigst - om at være i Tysklands skygge og forskellige former for neutralitet
Svar på spørgsmålene fra sidst - samt læs i kompendiet s. 4-6 samt s. 25-28
I kompendiet s. 6-9: Andersen, Lars m.fl.: FOKUS III – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, s. 138-141 samt Hedtoft om Atlantpagten s. 32
Kompendiet s. 9-10: Danmark og Den kolde krigs afslutning samt Kompendiet s. 32-35: Fodnoter Kjeld Olesens forsvar og Uffe Elleman: Danmark svigtede
Kompendiet s. 10-18 Udenrigspolitisk aktivisme mm
Dalager, Stig: Debat: Vi blev narret med i Irakkrigen, Politiken, 05.04.2008- Mylenberg, OG
Læs i forvejen:Rasmussen, Anders Fogh: Om samarbejdspolitikken 29. august 1943, www.danmarkshistorien.dk OGLykketoft, Mogens: Fogh dyrker falsk aktivisme…, Berlingske Tidende, 20.05.2003(KOMPENDIET s. 41-46)SAMT opsamling fra sidst!
Læs resten af kompendiet og vær klar til at diskutere historiebrug
I har givet hinanden lektier for - lav dem - BRUG 20 minutter -- så hvis det ikke bliver helt 8½ minut er det også okay!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#3.2 Rwanda og folkedrab
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Indhold
Kernestof:
Vi skal gøre oplæg færdig - det skal blot være et talepapir, så man er klar til at holde et oplæg - og vi når så ikke at holde oplægget i år - eller næste år.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#3.3 Ungdomsoprøret
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Brug 10 minutter på opgaven fra sidst - brug 10 minutter på jeres SRP
Læs (skim!) i forvejen vedhæftede s. 15-28 med henblik på at skabe et overblik over teksten ærinde; overvej endvidere titlens betydning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#3.4 Lange linjer
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Læs (skim!) i forvejen vedhæftede s. 15-28 med henblik på at skabe et overblik over teksten ærinde; overvej endvidere titlens betydning.
Læs (skim!) i forvejen vedhæftede s. 28-42 med henblik på at skabe et overblik ovr teksten ærinde.LÆS desuden op på studenteroprøret - hvad er de vigtigste problemstillinger i dette forløb.
Læs i forvejen jeres noter til Rwanda og Ideologiernes kamp-forløbene med henblik på at indkredse de vigtigste kilder og de vigtigste problemstillinger
Genlæs jeres noter om renæssancen
Genlæs om middelalderen og vikingetiden
Genlæs om Antikken og sparta
Læs hele pensum igen!Eller noget!Spørgetime!
Jeg kunne også godt tænke mig at I lige læser dette link ... PIND
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320182625", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320182625", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320182625" }