Titel
3
|
DHO. Industrialiseringen
Formål med forløbet
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i forandringer i levevilkår, teknologi og produktion i den vestlige verden fra midten af 1700-tallet og frem til 1. Verdenskrig med særlig fokus på Danmark. Eleverne har primært beskæftiget sig med urbanisering, arbejderbevægelsen og Louis Pio, arbejds- og levevilkår i byerne, landbrugets omlægning i 1870’erne og gårdmændenes århundrede.
- Fra bekendtgørelsen
• Dansk-historie opgaven:
o elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge og vurdere forskelligartet materiale
o faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
o historiefagets identitet og metoder
• Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
o redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og Danmarks historie
o skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
o reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
o behandle problemstillinger i samspil med andre fag
o demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Kernestof:
o hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
o forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
o politiske og sociale revolutioner
o globalisering
o historiefaglige teorier og metoder
• Fremstillinger:
- Bryld, Carl-Johan. Husmandsfolket og arbejderklassen. I Danmark - tider og temaer. Systime, 2013.
- DRTV Historien om Danmark - Grundloven, magten og folket, 2017.
- Folkersen, Helle. Industrialiseringen. Da verden blev moderne, Systime, 2020, s. 40-42, 61-62.
- Hansen, Lars Peter Visti et al. Overblik - Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal, 2012, s. 91-94.
- Grubb, Ulrik m.fl. Overblik – Verdenshistorien i korte træk, Gyldendal, 2008, s. 124-133.
- Kühle, Ebbe. Danmark. Historie. Samfund. Hovedfaser i Danmarkshistorien, Gyldendal, 1996, s. 91-96, 116-118, 118-122
Kilder:
- Klassekampen. Blodige Gadekampe i Aarhus. I Funder, Heidi et al. At skrive historie, 2017, s. 31-32.
- Toynbee, Arnold. Lectures on the Industrial Revolution in England (1884). I Folkersen, Helle. Industrialiseringen. Da verden blev moderne, 2020, s. 24-25.
- Petersen, Edward. Udvandrere på Larsens Plads (1890).
- Reglement for arbejderne på Rubens dampvæveri (1869). I Folkersen, Helle. Industrialiseringen. Da verden blev moderne, 2020, s. 53-55.
- Årsregnskaber for tre Hobro-arbejdere 1879. I Kühle, Ebbe. Danmark. Historie. Samfund. Hovedfaser i Danmarkshistorien, Gyldendal, 1996, s. 120.
• Cirka omfang: 45 sider + dokumentar + det materiale eleverne individuelt har brugt til besvarelse af deres DHO
|