Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kim Hornbech
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Antikken med fokus på Hellas
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
Titel 3
Forløb#3 DHO om indus, demo og folkeligt gennembru
Titel 4
Forløb#4 Middelalder med fokus på korstog
Titel 5
Forløb#5 Renæssancens opdagelser
Titel 6
Forløb#6 Industrialisering
Titel 7
Forløb#7 Ideologiernes kamp
Titel 8
Forløb#8 Folkedrab i Rwanda
Titel 9
Forløb#9 Ungdomsoprør
Titel 10
Forløb#10 Lange linjer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Antikken med fokus på Hellas
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier - jeg beklager.
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 9-13 med henblik på at besvare følgende spørgsmål: Hvor/hvornår er vi? Hvorfor begynder bogen her? Hvad sker der de første 11.000 år- hvis man skulle svare med en sætning?
Tegnedrengenes Verdenshistorie 1&2: https://www.youtube.com/watch?v=agHrSVYcarI
Læs Grubb s. 13-19; Hvad er sært? svært? vigtigst?
Læs Grubb s. 21-26 med henblik på at karakterisere, hvorfor den græske højkultur opstår
Læs Grubb s. 26-31 med henblik på at karakterisere forskellene på Athen og Sparta
Læs Grubb s. 33-38 med henblik på at karakterisere Rom som samfund. Vi skal desuden tale om rivalisering, Alexander og hellenisme
John Green: The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Læs Grubb s. 38-44 med henblik på at karakterisere udviklingen i Rom
Læs i vedhæftede s. 4-6 (eller sidernes sidetal s. 27-31) 5. Den spartanske militærstat
Lektie: læs s. 31-35 med henblik på at sammenligne Athen og Sparta
Vi skal dog begynde med at have 'svensken på disken'. Læs i kompendiet om Aristoteles og de seksstyreformer. Prøv at notere hvilke styreformer som nævnes i teksten. SAMT svar på spørgsmålene fra sidst.
Vi gør den historiske helt færdig i timen (ingen lektier)
Vi samler op fra sidst - Aristoteles og de seks styreformer - læs desuden Xenofon: Lakedaimoniernes samfundsindretning s. 12-15 (PDF'ens sidetal)
Genlæs jeres noter fra dette forløb; vi laver lige lidt opsamling.
Opsamling HIS22.pdf
Opsamling fra sidst samt Læs i kompendiet s. 16-21: Flere af Lykurgs love: Overvej hvad det er for en slags kilde og hvad vi kan lære af det?
Læs s. 22-23: Perserkrigene: Tegn en lille tidslinje mens I læser
Perserriget 490
Felttoget 480
Læs s. 24-27 i kompendiet
28-32 i kompendiet
Læs s. 33-38 - men særligt henblik på Bo Green Jensens anmeldelse: Er Bo Green Jensen dybest begejstret eller kritisk over for filmen?
Zack Snyder: af: 300 (2007)
Ingen lektier - jeg beklager - ud over at lære 37:50 udenad! MEN vi begynder når det ringer ind!
Læs jeres noter fra Spartaforløbet igennem; vi begynder på opsamling
https://sites.google.com/ngyhf.dk/spartaopsamling/start
Klar til oplæg
Læs jeres sparta-noter igennem
Afsnit
Ingen lektier - jeg beklager
Sparta Illusteret historie.pdf
Læs i forvejen Grubb s. 45-54; hæft jer ved periodiseringen i forhold geografien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Indhold
Kernestof:
Gå ind på denne hjemmeside og download den pdf, der hedder 'Vinkler på Vikingetiden". Læs s. 1-15 i pdf - dvs. fodside, indholdsfortegnelse, forord og kapitel 1. Der er store billeder og tomme sider, men giv den gas, så kan I nå det på 20 minutter.
Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 15-28: Menneske og samfund med henblik på at redegøre for hovedpointerne
Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 29-37: Vikingerne og deres togter med henblik på at redegøre for hovedpointerne
Ingen lektier - jeg beklager
Af Vikings s1e1
Ingen lektier - jeg beklager.
Kildeøvelse
Arbejd-selv-lektion: Lektie: hav en computer med der kan optage fx Screencast'o'matic - medbring evt. ørebøffer med mikrofon.
Dagens tekst
I forlængelse af sidst: Brug 20 minutter på at spidsvinkle jeres kilde, og lav en række stikord til en populær artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 DHO om indus, demo og folkeligt gennembru
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs kompendiet s. 1-13: dvs. sidernes skal ikke læses grundigt eller læres udenad. Orienter jer blot i stoffet - og læs som minimum overskrifterne
https://sites.google.com/ngyhf.dk/dho23/klar-parat-start
Lektie: Læs i forvejen: DK-Overblik s. 91-94 om Landbrugets omlægning og Forfatningskampen. Hæft jer ved den forandring som det danske samfund gennemgår i perioden.
Læs i forvejen linket med I blot fokuserer på at forstå indholdet ...
Læs i forvejen: DK-Overblik s. 95-99: Industrien i vækst, Arbejdsforhold, Arbejderne organiserer sig, Byerne i vækst
Læs i forvejen linket
Læs tekst og linkDK-Overblik s. 99-101: Litteratur, radikalisme og realisme, Skoler til flere, Kvinderne frem i lyset OGLinket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-elna-munch-argumenterer-for-kvindelig-valgret-i-1913
Læs i forvejene linkene:https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fredrik-bajer-i-folketinget-9-november-1886 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/carl-ploug-i-landstinget-om-kommunal-valgret-til-kvinder-1888
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Middelalder med fokus på korstog
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Desværre ingen lektier
Cunk on earth LINK s1e1
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 45-54 (det er lidt langt, men til gengæld er den genlæsning og der er også nogle store billeder - hæft jer særligt ved sidernes overskrifter)
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 45-54 (det er lidt langt, men til gengæld er den genlæsning og der er også nogle store billeder - hæft jer særligt ved sidernes overskrifter) (lektien fra sidst)
AV: LINK
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 56-62ø: Højmiddelalder: hvilken betydning har landbruget, ridderkulturen og kirken?
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 62ø-67: fokus på købmændene, pesten og årsagerne til periodens afslutning
Læs i PDF-Kompendium 1: s. 1-8 (dvs. de første 8 sider)
Nielsen Skovgaard Henrik Korstog og Jihad 25ff.pdf
https://sites.google.com/ngyhf.dk/himiddelalder/5
Læs Kompendiet fra sidst: s. 9-14: Hvorfor begyndte korstogene?
Kompendium 1: s. 14-17: Urban 2.'s tale, Folkekorstoget og strabadser og 1099; hvad er det for tekster?
Læs kompendiet s. 18-20; hvilken slags tekster har vi med at gøre - og hvordan forholder de sig til teksterne fra sidst? SAMT besøg lokale A11 og tag et billede af korstogsplakaten; hvorfor hænger sådan et billede mon der?
Læs i forvejen: https://www.information.dk/2007/07/vorherre-hest Vi holder en lille skriveøvelse
Læs i forvejen følgende: https://filmogtro.dk/anmeldelse/kingdom-of-heaven/oghttps://www.humanisme.dk/film/film055.phpmed henblik på en forståelse af filmen;undersøg endvidere hvem/hvor teksterne er skrevetSAMTlær tallet 5415 udenad!(Vi begynder (ell
Læs i forvejen: https://www.berlingske.dk/aok/var-saladin-en-human-hersker-eller-raa-krigsherre-ny-biografi-gaar-taet-paa - hvad er svaret på spørgsmålet?
Var Saladin en human hersker eller rå krigsherre? Ny biografi går tæt på manden, der også var far til 17 børn
Jerusalem
Læs linket - så meget og så godt som I kan på 20 minutter
https://sites.google.com/ngyhf.dk/2u2324middelalderen/start
Hvis I blev færdige sidst; ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Renæssancens opdagelser
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 68-76 - det skal ikke nærlæses, men snub overskrifter og årstal
The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 76-84 - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal SAMT besvar spørgsmålene fra sidst
Sammenlign med dette kalkmaleri
Læs den næsten bid i grundbogen (s. 84-92) SAMT svar på de sidste 7 spørgsmål fra sidst
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 5-11 (bemærk, at det er de sidetal der står i pdf'en der tæller - dvs. læs de første sider efter forsiden); fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cir
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 12-16; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.17-22; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 23-31 (mange billeder - prøv om I kan nå det på 20 minutter); fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/bliver-kontroversiel-forskning-gemt-vaek/
https://www.information.dk/moti/2019/05/studier-intelligens-race-akademisk-minefelt-svaert-forskere-navigere
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.32-41 (der er nogle tegninger og noget, så prøv om I kan nå det på tyve minutter); fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
AF: Columbusfilm (hvordan åbner filmene)
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.41-46; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Efterlyst
Valladolid-debat
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 46-52; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.52-55; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen? Se i øvrigt også denne artikel ... i link
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.56-63; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.63-65; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Om Syfilis
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.66-69; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.69-76; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Genlæs: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.69-76; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Læs jeres noter fra forløbet om opdagelserne
https://sites.google.com/ngyhf.dk/2u-hi-opdagelserne/start
I gav hinanden lektier for i grupper; lav dem
Klar til fremlæggelser!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Industrialisering
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Læs i Grubb s. 90-100: det skal ikke læses så grundigt; skim det igennem. Brug tiden på overskrifterne, faktaboksene og billederne.
Læs i Grubb - og det er ikke sammenhængende i sidetal, men det skal indholdet gerne være...
Coal, Steam, and The Industrial Revolution: Crash Course World History
Læs Grubb s. 124-128: fokus på svære begreber
Læs i forvejen Grubb s. 128-133; fokus på de svære begreber
Lav i grupperne - de grupper hvor I plejer at sidde - nedenstående spørgsmål; anden yngste lægger svarene op i elevfeedback - sammen med navnene på gruppens medlemmer
Uden lektier - desværre
Læs linket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/industrilandet-danmark/ Fokus på svare ord, sære bemærkninger og overordnet struktur i fremstillingen - SAMT - opsamling fra sidst
Thorhauge Sally Industrialisering 4 0 Systime INDLEDNING.pdf
Læs kilde 1, 2, 3 og 4 i vedhæftede (kilde 1 og 2 tager to minutter)
Kildeliste
Læs kilde 5 og 6 i kompendiet fra sidst: Læserbrev i Socialisten og Horsens Avis bringer et svar
Læs tekst 7 og 8 i kompendiet fra i mandags
Læs vedhæftede Thorhauge Sally Industrialisering 4 0 Systime INDLEDNING.pdf med henblik på at sortere mellem ny og kendt viden
https://sites.google.com/ngyhf.dk/2u202324indus/start
I har givet jer selv lektier for; lav dem!
Klar til oplæg!
Lav opgaverne i præsentationen
Absolute Monarchy: Crash Course European History #13
Coming to America - wake up scene
Læs i Grubb - og vedhæftede
Læs linkene
Virtuel program
Læs resten af linket - og vær klar til opsamling på virtuelt.
Sæt uret og se om I kan nå det hele på 20 minutter: https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/modernisering-internationalisering-og-urbanisering
BEMÆRK at der er morgenmøde, og derfor er der en risiko for at jeg kommer lidt for sent til timen. Hvis jeg gør det, forventer jeg at I er godt i gang med punkt 2. God fornøjelse!
https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/individualisering-og-national-identifikation
Læs jeres noter fra de sidste gange; vi skal have en skriveøvelse om Danmark i 1800-tallet
Læs op på materialet fra sidst - som hver gruppe har arbejdet med
Læs jeres noter fra sidst
I gav hinanden lektier for - lav dem!
Læs Grubb s. 134-144 - eller skim det så godt I kan på 19 minutter. Fokus på overskrifter, faktabokse og illustrationer.
Virtuel lektion: Aflever i følgende grupper - næste fødselsdag aflever i elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Ideologiernes kamp
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Indhold
Kernestof:
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 134-141; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra de sidste år - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 141-148; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 148-156; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 158-165; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 165-172; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 172-179; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte? - desuden - oversæt følgende: "buongiorno in soggiorno
Læs i vedhæftede kompendium: s. 19-22 (de røde tal tæller!)
Læs i kompendiet fra sidst s. 3-4 samt s. 23-24 SAMT opsamling fra sidst
Læs i kompendiet s. 4-6 samt s. 25-28
Læs i kompendiet s. 4-6 samt s. 29-30: Kritik af stikkerlikvideringerne: Hvad er en stikkerlikvidering? Hvad er kritikken af disse?
AF: De forbandede år af Anders Refn (2020)
Vi ser videre
Vi ser færdig!
I kompendiet s. 6-9: Andersen, Lars m.fl.: FOKUS III – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006 SAMT Hedtoft om Atlantpagten s. 32
Kompendiet s. 9-10: Danmark og Den kolde krigs afslutning samt Kompendiet s. 32-35: Fodnoter Kjeld Olesens forsvar og Uffe Elleman: Danmark svigtede
Kompendiet s. 10-18 Udenrigspolitisk aktivisme mm
Dalager, Stig: Debat: Vi blev narret med i Irakkrigen, Politiken, 05.04.2008- Mylenberg, OG Troels Mylenberg: Hård ordkrig om Irak-krigen, Berlingske Tidende, 30.10.2008 Kompendiet s. 37-40 SAMT 7: diskuter om dansk aktivisme er en tradition!
Læs i forvejen: Rasmussen, Anders Fogh: Om samarbejdspolitikken 29. august 1943, www.danmarkshistorien.dk OG Lykketoft, Mogens: Fogh dyrker falsk aktivisme…, Berlingske Tidende, 20.05.2003(KOMPENDIET s. 41-46)SAMT opsamling fra sidst!
Læs resten af kompendiet!
Lav en powerpointvideo pr gruppe, som klassen kan se efterfølgende
Hvis man var fraværende sidste gang, onsdag d. 30. er man ikke i nogen gruppe. Dvs. nu er man i gruppe 7 og skal følge særligt program som fremgår af præsentationen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Folkedrab i Rwanda
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Virtuelt program
Læs vedhæftede - eller den første bid af vedhæftede kompendium s. 2-12 - fra det store ettal - til det store total.
Læs i kompendiet s. 13-22 fokus på Rwandas sociale, økonomiske og politiske udvikling - samt hvordan hvide har set på sorte. Salomonsens leksikon var i lange perioder en central kilde til populærvidenskabelig indsigt i Danmark.
Læs kompendiet s. 23-33: lidt langt, men mange billeder og stor skrift. Hæft jer ved tidslinjen i teksten og de lidt svære navne.
Læs kompendiet s.34-43: Hvad var årsagerne til folkedrabet? SAMT opsamling fra sidste gang!
Læs kompendiet s.44-52: Hvordan forløb folkedrabet?
Hvordan forløb folkedrabet? IILæs i forvejen kompendiet s.53-58
Læs kompendiet s.68-79: Begynd s. 80 og opstil Stantons ’opskrift’ på et folkedrab. Læs dernæst Jan Grarups tekst - hvad er hans budskab?
Vi arbejder videre med tidslinjen fra sidst.
Læs kompendiet s 83-86: hvad er teksternes hovedbudskab?
Opsamling fra sidst; læs jeres noter fra forløbet! SMAT hvad skete der efterfølgende med Paul Rusesabagina?
Sidste gav I hinanden lektier for; lav dem!
I gav hinanden lektier for; lav dem!
Vi skal høre oplæg!
Vi hører de sidste oplæg; nr 5 begynder!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Ungdomsoprør
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Læs i forvejen følgende to link(I behøver ikke se filmene):
Læs linket:
Læs linket - lidt langt, men prøv at få et overblik
Tænk tre tanker om SRPSAMTSvar på spørgsmålene fra sidstSAMTLæs linket: 4. Den politiske kultur - tradition og forandring
Læs linket - lidt langt, men prøv at danne et overblik: 5. Kulturelle og sociale opbrud
Læs linksene; den første er blot et billede, men prøv også at læse kildeintroduktionen. Det sidste er en artikel; husk også her kildeintroduktionen.
SAMT: Svar på spørgsmålene fra sidste gang
Uden lektier - følg blot instruksen i præsentationen.
Links
Folketingsdebat om frigivelse af billedpornografien 1968-1969
Læs i forvejen vedhæftede link
Ingen lektier - åbenbart.
Det var sommer, det var sol, det var dengang - i 60'erne - temalørdag fra DR2
Læs
Opsamling fra sidst; hvad var det for en klide vi læste? SAMT Læs vedhæftede tekst om Trerødkollektivet (eller læs den første side og skim resten); hvad er det for en slags tekst og hvad siger den om sin samtid?
Spørgsskema - AI
Lav en liste over det vi har læst/set i forløbet om ungdomsoprøret.
Christianias børn DR1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Lange linjer
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Læs (skim!) i forvejen vedhæftede s. 15-28 med henblik på at skabe et overblik over teksten ærinde; overvej endvidere titlens betydning.
Læs (skim!) i forvejen vedhæftede s. 28-42 med henblik på at skabe et overblik over teksten ærinde. LÆS desuden op på studenteroprøret - hvad er de vigtigste problemstillinger i dette forløb.
Genlæs jeres noter om Ungdomsoprøret, Rwandan og Ideologiernes kamp - med henblik på et overblik og vigtigste problemstillinger.
AF: Våben hvede og staal - Guns germs and steel DR2-tema
Genlæs jeres noter om imperialisme og industrialisering - med henblik på et overblik og vigtigste problemstillinger.
Se videoen fra sidst til 12:29 (hvis I var fraværende)
Genlæs jeres noter om renæssancen og middelalder/vikingetid
Se videoen til 25:09, hvis I ikke var til stede
Genlæs om sparta
Genlæs hele pensum - Spørgetime
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320188101", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320188101", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320188101" }