Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Stick
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis - Kaosspil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning/Crossfit
Faglige mål: Først og fremmest skal eleverne introduceres Grundtræning og fitness-sportsgrenen, CrossFit. De skal have indgående kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre, og kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser. De skal kunne udføre bevægemønstrene teknisk korrekt og kunne fejlrette hinanden. Derudover skal de kunne vurdere hvilken form for træning forskellige Cross-fit WOD's er. Endelig skal eleverne have kendskab til CrossFit-terminologien og kunne sammensætte en alsidigt udfordrende WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmebasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
Formålet med forløbet er, at eleverne skal få en grundlæggende for spillet. Vi arbejder med tekniske elementer af spillet: kast (position og kastespiral), gribning (Sommerfugl og vuggen) Handoff og forsvar (backpaddeling og interception) Vi arbejder med taktiske elementer af især angrebsspillet: Forskellige løbemønstre, kastespil og løbespil. Derudover arbejder vi med at få en forståelse af de væsentligste regler
Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- ̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- ̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Formålet med forløbet er at eleverne fåren grundlæggendeforståelse af badmintonspillet. Vi abejder rigtig meget med teknik: Slag (Kort og lang serv, Clear, drop, netdrop, smash og opsamling) taktiske elementer med meget fokus på spilcentrum. Derudover skal eleverne op en rimelig regelsforståelse og derudover arbejdes der på den fysisk del af spillet og hvilke sundhedseffekter badmintonspillet kan have for den enkelte udøver.
Faglige mål:
- ̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
-̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- ̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- ̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning
Forløb i musik og bevægelse: Rytmisk opvarmning
Eleverne har ud fra teori skulle udarbejde et opvarmningsprogram i grupper.
De har skulle udvælge musik, der passede til øvelserne og udføre øvelserne i takt til musikken. Der har været fokus på, at bevægelse og musikvalg har passet sammen og hvad der sker i kroppen under opvarmning, samt hvorfor det er godt at varme op. Endelig har eleverne lavet en test i forhold til hvordan kroppen præsterer før og efter opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
– udvikle kropsbevidsthed
– gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
– idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Træningsprojekt.pptx
-
Træningsprojekt 3g 2024.doc
-
Jan Kahr Idræt C side 128-135.pdf
-
Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel "Idræt C - teori i praksis" side 128-135, 4.udgave 2018
-
Fodbold, Jens Bangsbo.pdf
-
Bangsbo, Jens, "Fodbold - træning og undervisning", Frydenlund 2007; sider: 29-33, 35-37, 63-65, 67, 69-71
-
Husmandsfinten
-
Laudrup-finten
-
Sparkefinten
-
Y-træning, DGI Trænerguiden Fodbold
-
"Sådan løber du 10-20-30", Vores Puls
-
Fodbold fitness - Din sunde og fleksible mulighed
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold og kondition
Forløb i boldspil: Fodbold og kondition
Forløbet er lavet i forbindelse med træningsprojektet og eleverne arbejder med grundlæggende tekniske, taktiske og fysiske elementer af fodboldspillet.
Tekniske elementer omfatter:
- Indersideafleveringer
- Halvliggende vristspark
- Tæmninger
- Finter (husmands-, sparke- og laudrupfinte
Taktiske elementer
- Udnyttelse af det frie rum
- Bandespil
- Overlap
Fysiske elementer
- Forskellige spil der forbedrer konditionen
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant
fysiologisk teori
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Træningsprojekt.pptx
-
Træningsprojekt 3g 2024.doc
-
Jan Kahr Idræt C side 128-135.pdf
-
Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel "Idræt C - teori i praksis" side 128-135, 4.udgave 2018
-
Fodbold, Jens Bangsbo.pdf
-
Bangsbo, Jens, "Fodbold - træning og undervisning", Frydenlund 2007; sider: 29-33, 35-37, 63-65, 67, 69-71
-
Husmandsfinten
-
Laudrup-finten
-
Sparkefinten
-
Y-træning, DGI Trænerguiden Fodbold
-
"Sådan løber du 10-20-30", Vores Puls
-
Fodbold fitness - Din sunde og fleksible mulighed
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori-praktik-kobling
Forløbet søger at koble med den nyere idrætshistorie med forskellige ’bølger’ indenfor idrætsgrene,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Streetdance (Charleston og basic hiphop)
Faglige mål til street dance
Viden:
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved de to forskellige danse; herunder forskelle og ligheder mellem de to.
- At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af dansenes bevægelsesudtryk.
Færdigheder:
Charleston
- At eleverne kan udføre basis charleston-trin (20’er charleston) med forskellige variationer (ben/arme samt hæltwist)
- At eleverne kan udføre udvalgte autentiske jazztrin (både imitation og selvstændig indstudering). Herunder; ‘mess around’, ‘skating’, itches’, tap around, 'opposites'.
- At eleverne evner at danse parvis charleston og får en forståelse af vigtigheden af føring/følge i en improviseret dans.
Hiphop
- At eleverne kan udføre de grundlæggende bounce bevægelser; afslappede knæled, overkroppen frem og tilbage, til siden.
- At eleverne kan udføre enkle hiphopmodes samt arbejde med kreative hiphop moves og lave hverdagsbevægelser om til hiphop
Kompetencer:
- At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
- At eleverne som afslutning på modulet kan lave en showcase, der inddrager begge danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fitnessboksning
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.
Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, Kryds/lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer
- Introduktion til Heavybag
- Derudover er der kort introduceret spark i form af frontspark og cirkelspark
Teknik- videoer:
- Jab: https://www.youtube.com/watch?v=Os2s_Kya3_o
- Lige højre: https://www.youtube.com/watch?v=iFelZkD-QpY (OBS: MMA-bokser, men tekniske fokuspunkter er gode nok)
- Hook og uppercut: https://www.youtube.com/watch?v=KsgNqWsVjUE:
- Kombination: 1-2-3-6: https://www.youtube.com/watch?v=cG7YnnLmGxg
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
- Undervisning der præsenterer eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320199163",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320199163",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320199163"
}