Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Pernille Østergaard Kjær
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Stepaerobics
Eleverne introduceres for rytmik og dans gennem step aerobic som basis for videre arbejde.
Der har været fokus på rytme, takttælling, bevægelseskvalitet, bpm, øvelsesvalg, musikvalg, udførelse i takt med musikken og sammenhæng. Målet er, at eleverne kan følge en koreografi af basistrin, der udvikles samt selv udarbejde og gennemføre egne små koreografier af kreative og standard-steptrin samt instruere og give cues til andre, der kan lære disse koreografier.
Der er arbejdet med følgende trin og udviklinger deraf:
Basis gåtrin, hælspark, knæløft, bokse, flyve, flyve ud, repeater, L-step, Jazz-step, chassé, drejning på bænk, stomp, v-steps, tap på bænk,
Der er ligeledes arbejdet med bevægelser rundt om bænken, drejninger, samt skifte retning til både højre og venstre side.
Der har været lagt vægt på de faglige mål:
– udforme og udføre program til musik
– udvikle kropsbevidsthed
https://idraetsmusik.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dancefit
Forløbet tager udgangspunkt i en viderebygning fra stepaerobic, hvor rytme og takttælling spiller stor rolle i udførelsen af dansen.
Der er fokus på at følge musikken, udføre øvelser korrekt og med store bevægelser, skabe bevægelseskvalitet i udførelsen, forskellige typer af bevægelser fx svingende, førte, markerede, svævende, kollapsende, vibrerende osv., bevægelser i forskellige niveauer og at man kan udforme en serie, der er hård nok til, at man kan opnå en bedre kondition og styrkeudholdenhed.
Eleverne skal desuden udforme, sammensætte og udføre små gruppe- og klassekoreografier, hvor særligt tempo, takttælling samt forskellige typer af fysiske øvelser bruges. Der arbejdes med at op- og nedjustere forskellige bevægelser, så det bliver konditionsmæssigt hårdere eller lettere, ligesom der i koreografien arbejdes med Laban.
Eleverne slutter af med en større serie, hvor de som stor gruppe skal samarbejde om at udforme en koreografi, øve den, fremvise den som forløbsprøve og undervise den anden storgruppe i denne koreografi.
Teori:
LABAN
"Konditionstræning"- Idræt C kap 9.4 s. 98-103
Øvelsesbank findes her:
https://www.youtube.com/watch?v=P37Cl7W_R48
https://www.youtube.com/watch?v=dJUKHX41Y8w
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor særligt angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Kendskab til teorien bag stack
De læste:
- Taktik - angreb
- Ultimate regler
- Spirit of the game
Forhånd- og baghånd:
https://www.youtube.com/watch?v=4RkP_awdw-8
Hammerkast:
https://www.youtube.com/watch?v=fOe6zEwkhWk
Gribeteknik:
https://www.youtube.com/watch?v=qbBrwtxNIPg
Cutting:
https://www.youtube.com/watch?v=5m2BR8zUmc8
Stack:
https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning
Holdet har arbejdet med rytmiske opvarmningsprogrammer med fokus på rytme, takttælling, øvelsesvalg, progression, bpm og sammenhæng.
Hver lektion har haft en gennemgående del af en sekvens, hvorefter eleverne selv har udarbejdet denne sekvens af deres eget opvarmningsprogram i grupper.
Vi har arbejdet med følgende dele: gang, sving, styrke, hop, løb
Fokuspunkter i det rytmiske opvarmningsprogram:
- passende aktivitetsniveau og progression (opvarmende effekt) i programmet
- musikvalg ift. tempo og stemning, så bevægelserne understøttes af musikken
- øvelsesvalg så hele kroppen opvarmes og er klar til efterfølgende aktiviteter
- øvelserne udføres korrekt af alle i gruppen og med høj bevægelseskvalitet
- øvelserne udføres i takt til musikken
- udnytte skiftene i musikken til at skifte mellem øvelser
Der har været lagt vægt på de faglige mål:
– udforme og udføre opvarmningsprogrammer til musik
– udvikle kropsbevidsthed
Sving:
8-tal: https://www.youtube.com/watch?v=Y3urXR6CIc8&feature=youtu.be
- Fjedrende ben: https://www.youtube.com/watchv=ho_n_HrWsd8&feature=youtu.be
- Sidebøjning m. arm rundt: https://www.youtube.com/watch?v=k-4pS-YEVjQ&feature=youtu.be
- Sidetræk: https://www.youtube.com/watch?v=jEw93UsNX8Y&feature=youtu.be
- Fejesving: https://www.youtube.com/watch?v=XP9MD2yxOkA&feature=youtu.be
- Sidesving: https://www.youtube.com/watch?v=0Fv3PelyLbQ&feature=youtu.be
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt og crossfit
Eleverne skal arbejde med at planlægge, gennemføre og evaluere et træningsforløb med egne mål i en 8 ugers periode. Der laves en Coopertest som start- og sluttest samt skolens motionsløb, hvor eleverne vælger 5 eller 10 km løb, som afslutning på hele træningsprojektet for årgangen. Forløbet suppleres med foredrag af Stine Rex, som også kommer og skyder motionsløbet i gang
I forbindelse med forløbet bruger eleverne teori om aerob- og anaerob træning samt supplerede teori om arbejdsfysiologi blandt andet kroppens adaptioner som følge af forbedret kredsløb, kondital og træningsformer. Eleverne afleverer til sidst projektet med testresultater, træningsprogram, træningsdagbog, teori og egne refleksioner.
I forløbet er inkorporeret crossfit, som køres løbende som træningsform gennem de 8 ugers træning. Her har været fokus på forskellige WOD-typer, skaleringer, crossfit-øvelser med udvalgte tekniske øvelser samt sammensætningen af egne workouts ud fra niveau og alsidighed. Der køres workouten "Fight gone bad" som start- og sluttest.
Forløbet skal indfri de faglige mål:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
– gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Tekniske fokuspunkter for crossfit:
- SU/DU (udførelse af single unders og afprøvning af double unders)
- Forskellige WOD-typer: AMRAP, EMOM, YGIG, Ladder
- Teknik: KB squat, KB Deadlift, KB swing, trusters, pull ups + skaleringer, Push Press, Clean
Forståelse for udførelsen af øvelserne: Wall climb, hanging knee raises, burpees, jump squat, lunges, push pres, step ups, shuttle run, box jumps, wall ball,
Teori:
- Yubio kap 3.4 Aerob træning
- Idræt C - Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde (2).pdf
- Arbejdsfysiologi - teori 1.pptx
- Træningsprojekt og crossfit.docx
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-den-bedste-konditionstraening/
- Yubio kap 25.1-25.3.11 - X-fit
Supplerende:
- https://iloebesko.dk/5-km-loebeprogrammer/
- https://iloebesko.dk/10-km-loebeprogrammer/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi påbegynder det obligatoriske træningsprojekt.
-
Kapitel 6- Kroppen under arbejde fra Idræt C.docx
-
Fight Gone Bad forklaring:I Fight Gone Bad træner man typisk 5 øvelser i hver et minut efterfulgt af et minuts pause. Hvis muligt fem runder i alt, så den samlede træningstid bliver 30 minutter. Husk at I skal tælle hvor mange gentagelser, I samlet k
-
Medbring computer
-
Øvelser
-
Teknik til øvelserne:
-
Crossfit Yubio.pdf
-
Tænk over, hvilke tekniske elementer, du vil forbedre i en eller to af øvelserne.
-
Øv dig på din fremlæggelse
-
Færdiggør jeres workout og teoridel eller øv jer på den.
-
Gruppe 1: Alexander, Anton, Sujan, CarlGruppe 2: Aron, Axel, Julius, LucasGruppe 3: Tobias, Filippa, Mille, Theodor,Gruppe 4: Aya, Selma, Frederikke, VictoriaGruppe 5: Cecilia, Mia,Gruppe 6: Marie, Maya, Ikran, Jessica
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Latindanse
At gøre eleverne i stand til at redegøre, analysere og reflektere over motorisk læring og egen kropsbevidsthed gennem de latinske danse Jive og Cha cha cha og demonstrere basal viden om de to latindanses udtryk og grundtrin samt analysere og reflektere over disse i egen praksis.
Indhold og mål:
Eleverne skal beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder, hvor der i dette forløb er fokus på musik og bevægelse.
De skal gennem dansene jive og cha cha cha opnå større kropsbevidsthed gennem bevægelse til musik.
De skal indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer, hvilket udtrykkes ved forståelse for og beherskelse af damen og mandens forskellige roller i pardansen samt pardans blandt andre par ved det afsluttende afdansningsbal.
Forløbet rummer også læreplansmålet ”at kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger”, idet eleverne skal bruge deres viden om dansens historie og lærte grundtrin til at udarbejde og opføre deres eget trin, der passer til dansens udtryk.
Eleverne skal efter endt forløb:
• Kunne basal viden om dansene jive og cha cha cha – udtryk, ligheder og forskelligheder i praksis.
• Kunne følge takt og demonstrere udtryk.
• Kunne trinene:
Jive: Grundtrin, Under arm drejning, Bagom drejning, American spin, egne fundne kicks
Cha cha cha: Grundtrin forlæns/baglæns + rocksteps, New Yorker + drejning, stående grundtrin,
• Forstå og beherske dame- og herrerollen og indgå i parrelationen blandt andre dansende par.
• Kunne sammensætte lærte og selvvalgte trin til koreografier til musikken.
• Kunne forstå og anvende begreber relateret til motorisk læring, de motoriske læringsfaser og kunne sætte dem i relation til egen motoriske læring i danseforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball
Eleverne skal arbejde med volleyballteknik ift. Baggerslag, fingerslag og serv, samt kendskab til blokade og smash gennem enkelte øvelser, opvarmningslege og spiløvelser samt teknikstationer. Eleverne arbejder ydermere med taktisk spilforståelse herunder positioner og rotation samt boldfortrolighed og koordinering med bold som både bygger ovenpå tidligere boldforløb, men som også retter sig specifikt mod volleyballspillet.
Der vil være fokus på spillernes positioner og deres forskellige roller på banen, forståelse for spillet og dets regler, kommunikation og bevægelse på banen og at holde bolden i spil. Dette kobles til en taktisk forståelse for spillet gennem praktiske øvelser, som skal demonstreres i den afsluttende turnering i volleyball, hvor eleverne skal koble teknikken med spilforståelse i forhold til forskellige positioner på banen, regler, bevægelse og samspil.
Vi har desuden talt om de tre bølger med særligt fokus på foreningsidræt, uorganiseret idræt, selvorganiseret idræt, hverdagsmotion. Dette sat i relation til volleyballspillet.
- Eleverne skal beherske grundlæggende idrætslige færdigheder og funktionelle bevægelser.
- Udvikle kropsbevidsthed
-Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Teori:
- Den tredje bølge s. 15-26
- Volleyballregler.docx
- Overhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=g5sX0LCitgs
- Underhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=VVvS7fCndwA
- At serve: https://www.youtube.com/watch?v=oO44w6NFpl4
- Om volley: https://kgm.dk/Video/Sport/Volleyball/Volleyball
- 13 basic 3 Smash - youtube
- 13 basic 6 blokade - youtube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lanciers - Galla
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320242161",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320242161",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320242161"
}