Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Martin Mølholm
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysisk grundtræning
Titel 2 Step-aerobic (eksamen)
Titel 3 Pickleball (eksamen)
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Ultimate (eksamen)
Titel 6 Ultimate
Titel 7 Rytmisk opvarmning (eksamen)
Titel 8 Folkedans (mini-forløb med danseinstruktør udefra)
Titel 9 Badminton
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Atletik (eksamen)
Titel 12 Basketball (eksamen)
Titel 13 Hip-hop
Titel 14 Yoga
Titel 15 Flagfootball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysisk grundtræning

Forløbet introducerer eleverne til idræt i gymnasiet med særligt fokus på fysisk kapacitet. Vi gennemgår forskellige træningsmetoder til at træne og teste elevernes fysiske kapacitet (muskelstyrke, muskeludholdenhed, kardiovaskulære kapacitet).

Træningspas:
- TABATA
- Climb the ladder
- Team-WOD
- EMOM
- Fysisk test (inspireret af test i Yubio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Step-aerobic (eksamen)

Vi arbejdet med step-aerobic.

Vi har arbejdet med følgende grundtrin:
- Basis
- Step-touch
- V-trin
- L-trin
- Turn-step
- Grape-wine
- Step touch-variationer (knæ, spark fly, samt 3db repeater-knæ)
- Jorden rundt
- samt variationer hvor vi har skiftet position omkring stepbænken
- dertil har eleverne i et begrænset omfang selv udviklet trin til deres egen koreografi

Ang. teknisk udførsel:
- Der trædes helt op på bænken med hele foden. Dvs. hælen må ikke hænge ud over siden af bænken.
- Vi går ikke baglæns op på bænken.
- De ovenstående "trin" afvikles som udgangspunkt over 8 eller 16 taktslag.
- Vi starter hvert trin på taktslaget "1" med at træde op på bænken.
- Vi afslutter hver trin på taktslaget "8" hvor vi igen står i en position foran bænken.
- Vi kan tage armene med i bevægelsen for at øge pulsen og få en større træningseffekt.
- Hvis vi løfter armen over skulderhøjde vil det øge træningseffekten yderligere.
- Vi kan justere højden på bænken og dermed få en større træningseffekt.

- Mange af trinene vil kunne udføres i "High-impact" ved at indføre små hop typisk på taktslagene 2 og 6. Herved øges træningsintensiteten.
- Udføres trinene uden mellemhop kan det kaldes "Low-impact".
- Ved at vælge musik i et højere tempo vil man kunne opnå en større træningseffekt.
- Musikken der bruges til step skal gerne være taktfast, da det skal være let at finde taktslaget "1" og tælle til 8!
- Tempoet i musikken vil typisk være fra 120bpm til 130BPM.





Vi har arbejdet med musikforståelse. Takttæling (at tælle til 8 i musikken - starte nyt trin på taktslaget 1 og slutte foran bænken på taktslaget 8), blokinddeling (4*8 i en blok).


Eleverne har fulgt lærers koreografi og i grupper lavet deres egen korte koreografi på egen bænk.

Kernestof:
Labans bevægelseslære (2 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball (eksamen)

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Kernestof:
Lars Bo Kristensen ”MatIdræt”, Systime
4.3.3 Idrættens bølger (7 ns.)
Videoer til repetition (Youtube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Forløbet introducerer eleverne til basale tekniske og taktiske elementer i fodboldspillet samt spillets regler. Eleverne præsenteres derudover for forskellige fodboldfilosofier og deres historiske oprindelse, samt de taktikker som har været fremherskende i Brasilien, Spanien, Italien og England.

Tekniske færdigheder:
- indersideaflevering
- halvliggende vristspark
- strakt vristspark
- tæmninger og retningsbestemte tæmninger
- hovedstødsaflevering
- bevægelse efter aflevering

Taktiske færdigheder:
- løb i det frie rum
- opbakning ved forsvar

Kernestof:
- O Jogo Bonito
- Kick'n'rush
- Catenaccio
- Tiki Taka
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate (eksamen)

Faglige mål (fra læreplanen):
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Fokuspunkter/Bedømmelseskriterier – eleven skal efter forløbet kunne:
• Beherskelse af baghåndskastet og forhåndskastet
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate

Faglige mål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Fokuspunkter:
• Beherskelse af baghåndskastet og forhåndskastet samt kendskab til hammerkastet
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Kendksab til taktikken stak samt mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rytmisk opvarmning (eksamen)

Forløb i musik og bevægelse: Rytmisk opvarmning

Eleverne har ud fra teori skulle udarbejde et opvarmningsprogram i grupper.

De har skulle udvælge musik, der passede til øvelserne og udføre øvelserne i takt til musikken. Der har været fokus på, at bevægelse og musikvalg har passet sammen og hvad der sker i kroppen under opvarmning, samt hvorfor det er godt at varme op.

Sekvenser i opvarmningen: gang, sving, hop, styrke, løb.
Overvejelser ift. sammensætning af programmet: progression, bevægelsesudslag, variation, musikkens udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Folkedans (mini-forløb med danseinstruktør udefra)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Badminton

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt

Eleverne skal arbejde med at planlægge, gennemføre og evaluere et træningsforløb med egne mål i en 8 ugers periode. Der laves en Coopertest som start- og sluttest samt skolens motionsløb, hvor eleverne vælger 5 eller 10 km løb, som afslutning på hele træningsprojektet for årgangen. Forløbet suppleres med foredrag af Stine Rex, som også kommer og skyder motionsløbet i gang

I forbindelse med forløbet bruger eleverne teori om aerob- og anaerob træning samt supplerede teori om arbejdsfysiologi blandt andet kroppens adaptioner som følge af forbedret kredsløb, kondital og træningsformer. Eleverne afleverer til sidst projektet med testresultater, træningsprogram, træningsdagbog, teori og egne refleksioner.

I forløbet er inkorporeret atletik, som køres løbende som disciplin gennem de 8 ugers træning. Her har været fokus på tekniske aspekter i udførelsen af udvalgte kaste-, løbe- og hoppediscipliner.
De udvalgte discipliner er:
- Længdespring
- Højdespring
- Kuglestød
- Spydkast
- 100 m sprint inkl. startblokke
- 4*100 m. stafet
- 800/1500 meter mellemdistance

Teori:
- Idræt C - Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde (2).pdf
- Idræt C - Ilttransportkæden.pdf
- Om aerob træning.docx

Teknik:
- Længdespring: https://www.youtube.com/watch?v=zuqNxHmtBD8
- Længdespring: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Bx_f4erj_e0
- Spydkast: https://www.youtube.com/watch?v=s871HpU17SY
- Spydkast: https://www.youtube.com/watch?v=8iMMkwqFQ0A
- Spydkast word-docx
- 100 m sprint: https://www.youtube.com/watch?v=3nbjhpcZ9_g
- 100 m sprint word-docx
- Kuglestød: https://www.youtube.com/watch?v=sZgxalv4Le4
- Kuglestød word-docx
- Mellemdistance word-docx
- Stafet: https://www.youtube.com/watch?v=HObq_JbKPww
- Stafet word-docx
- Højdespring: https://www.youtube.com/watch?v=XBtBdNHBNSI
- Højdespring: https://www.youtube.com/watch?v=JPHFmURj5qs
- Højdespring word-docx


Supplerende:
- https://iloebesko.dk/5-km-loebeprogrammer/
- https://iloebesko.dk/10-km-loebeprogrammer/
- http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital?%2F=
- http://www.dr.dk/Motion/forside.htm - Lav dit eget Træningsprogram på DR’s sider om motion
- http://iform.dk/ruteplanner - Tegn din egen løberute på iForm’s hjemmeside
- http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/ - Inspiration til træningsprogrammer på motion online




Forløbet skal indfri de faglige mål:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
– gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet dækker følgende kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Basketball (eksamen)

Faglige mål:

Afleveringer: Afleveringsformerne 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
Driblinger: Speed dribling og kontroldribling.
Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering.
Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd fra stående.
Teoretisk forståelse: De mest almindelige regler i basketball med henblik på at kunne lede en kamp.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet og om hjælpeforsvar, forsvar på boldholder og om hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Hip-hop

Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

Fokuspunkter
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk

Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Faglige mål (viden)
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Faglige mål (færdigheder)
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Yoga

Faglige mål:
- Teknisk at kunne udføre 8 grundstillinger (hund-hoved-ned, planke + sideplanke, kriger 2+3, universalstilling, siddende twist, båden, duen) samt solhilsen A/basis eller B/udvidet
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper, åndedrættets betydning samt ryggens opbygning og funktion
- Udarbejdelse af mindre yogaprogram
- Øget kropsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Flagfootball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer