Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Silas Mølgaard Svarrer
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 1y BI LL, 2y BI, 2y BI LL, 3y BI, 3y BI LL)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og vækst (A-niveau)
Forløbet "Liv og vækst" tager udgangspunkt i læren om mikrobielt liv og dets vækst. Der arbejdes med forskellige celletyper, herunder eukaryote og prokaryote cellers organeller og deres energiomsætning. Cellens reproduktion gennem mitose og meiose behandles og der introduceres forskellige transportprocesser gennem teoretisk gennemgang og laboratorieforsøg. Herudover arbejdes der med mikrobiologi og infektion, hvor pasteuriserings effekt, på eksempler af infektionssygdomme er gennemgået. Forløbets teori perspektiveres til svineproduktionen i Danmark, hvor eleverne gennemarbejder en artikel om antibiotikaresistens i svin. I denne forbindelse har eleverne selv opsat forsøg, for at påvise forekomsten af resistente bakterier i svinekød fra et supermarked.
Øvelser:
Osmose i kartofler
Kombucha produktion
Bakterier i luften (kimfald)
Resistensforsøg
Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
- eksperimentelle metoder: celledyrkning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kombucha rapport
|
30-01-2023
|
Kimfaldsøvelse
|
07-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lunge og blodkredsløb
Forløbet tager udgangspunkt lungerne, hjertet og blodkredsløbet. Der er lavet dissektion af et svinehjerte og der er arbejdet indgående med den vedrørende fysiologi. Herudover er blodet og dets iltbærende elementer gennemgået og der er lavet en øvelse, hvor eleverne har målt egen hæmatokritværdi.
Øvelser
Måling af lungefunktion (Peak flow)
Hæmatokritværdi
Dissektion af svinehjerte
Kernestof
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dissektion af svinehjerte
|
11-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arbejdsfysiologi
Forløbet tager udgangspunkt i den arbejdende menneskekrop, og der arbejdes både med fysiologiske og metaboliske forandringer ved overgang fra hvile til arbejde.
Øvelser
Fysiske tests (Åstrands steptest og puls-forholdsmetoden)
Åstrands to-punktstest
Kernestof
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Havet
I dette forløb sættes der fokus på det højteknologiske samfunds massive anvendelse af fossilebrændsler, og hvordan dette påvirker havmiljøet. Vi vil forholde os til problemstillingen om, hvorvidt anvendelse af fossile brændsler er nødvendig for at sikre teknologisk udvikling, til de miljøproblemer denne anvendelse medfører, og med udgangspunkt i NF's verdensmål til, hvordan der i fremtiden kan sikres en mere bæredygtig udvikling.
I dette forløb skal eleverne på studietur til Island, der med dets placering midt i Atlanterhavet, hvor to kontinentalplader trækker sig fra hinanden, giver eleverne mulighed for at opleve en hel anderledes og særegen natur. Det giver dem mulighed for at reflektere over, hvordan forskellige naturtyper og økosystemer opstår. De får også mulighed for på egen krop at mærke og opleve Islands termiske kilder, der her er en alternativ og mere bæredygtig løsning i forhold til energiudnyttelse og produktion.
Inden turen til Island bevidstgøres eleverne om, hvordan vi mennesker påvirker havet og de biologiske systemer, som findes i havet, og om hvordan vi løser de problemer vi har skabt, og hvorfor det er nødvendigt at finde løsninger.
Der tages udgangspunkt i det danske havmiljø, hvor eleverne arbejder med følgende begreber:
- økosystem (abiotiske og biotiske faktorer)
- fødekæder (trofiske niveauer)
- primærproduktion med fokus på fotosyntesens lys og mørkeprocesser
- energikredsløb
- stofkredsløb og stofomsætning med fokus på forsuring
- kulstof- kvælstof- og fosforkredsløb
Inkursion:
Christen Jensen fra Aalborg Fjordhaver fortæller om maritime nyttehaver, om hvordan foreningen dyrker linemuslinger i Limfjorden som et bidrag til bæredygtige madvarer.
Han fortalte også om sin karriere, og om sit job som havbiologi ved Nordjyllands Amt.
Ekskursion:
I Nordisk Film Biografer Aalborg Kennedy så eleverne filmen "The Serengeti Rules". Efter filmen var der et oplæg om rewilding ved kandidatstuderende ved Biologisk Institut på Aarhus Universitet, Skjold Alsted Søndergaard
Inden afrejse udvikler eleverne en elektronisk rejseguide, hvor de beskriver den natur og de seværdigheder, de skal opleve på Island.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration
Algedråber og fotosyntese (spektrofotometri)
Måling af primærproduktion
Fangst genfangst
Kernestof
- bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb,
økotoksikologi og biodiversitet
- spektrofotometri
biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
Forløbet tager udgangspunk i molekylær genetik og behandler begreber som DNA, RNA, replikation og proteinsyntese,. Mutationer og arvelige sygdomme gennemgåes i relation til nedarvningsprincipper og de Mendelske arvelove samt arv og miljø + epigenetik. I forbindelse med nedarvning gennemgåes også diagnosticering af arvelige sygdomme. Som eksempler på bioteknologiske metoder, er PCR, CRISPR/CAS9 og gensplejsning gennemgået.
Populationsbiologiske metoder er gennemgået herunder;
Binominalforsøg
Populationsgenetik
Hardy-Weinberg
Øvelser:
Proteinsyntese
Blodtypebestemmelse
Spiringsforsøg (to-gensnedarvning)
PCR (eDNA på Hjørring Gymnasium)
Kernestof:
- ggenetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
- populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
- PCR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bioteknologi og sult
Innovativt tværfagligt forløb.
Eleverne har arbejdet med hvordan bioteknologien kan bidrage til en bæredygtig fødevareproduktion. Eleverne har fundet innovative løsninger vha. KIE modellen.
Forløbet er lavet som et tværfagligt forløb sammen med engelsk. her er der arbejdet med etiske udfordringer ift. anvendelsen af GMO.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fordøjelse og makromolekyler
Forløb omhandler fordøjelsessystemet og makromolekyler. Der tages udgangspunkt i menneskekroppens fordøjelsessystem og den enzymatiske spaltning af kulhydrater, proteiner og fedt. De gældende kostråd er behandlet i relation til sundhedsparametre såsom, BMI, fedtprocent og talje-hofte ratio.
Enzymers hovedkalsser og deres specifikke funktioner er gennemgået i forbindelse med fordøjelsessystemet.
Optag af glukose i cellen er behandlet i ration til diabetes. Der er endvidere arbejdet med Glykolyse og Krebs cyklus.
Forløbet har været oplæg til eleverne SRO forløb, hvor der er arbejdet med type 2 diabetes og pinjekerneolies effekt på glukoseoptaget.
Øvelser
Spytspalter stivelse
Måling af sundhedsparametre
Forsøg med enzymer
Fosløg med lipase
Glukosebelastningstest
Pinjekerneolies effekt på glukoseoptag (SRO)
Kernestof
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
̶ enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes
intermediære stofskifte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution og bioinformatik
Forløbet Evolution og bioinformatik tager udgangspunkt i dannelsen af liv og inddrager Darwins rejse og opdagelse af arters udvikling og tilpasning. Der er arbejdet med evolutionsbiologiske begreber som naturlig og seksuel selektion samt sympatrisk og allopatrisk artsdannelse og morfologi. herudover er der arbejdet med bioinformatiske analysemetoder til at definere arters slægtskab, hvor metoder som parvis alligment på DNA og aminosyrer er gennemgået. Elverne har selv udarbejdet fylogenetiske stamtræer ud fra gensekvenser og med hjælp fra online databaser som BLAST.
Øvelser
Naturlig selektion
DNA menneske og chimpanse
Stamtræer og slægtskab
Evolution i fiskenes verden (øvelse fra studietur "Den Blå Planet")
Kernestof
evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
DNA sekventering
genteknologi og bioinformatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Immunsystemet og kræft
Forløbet Immunforsvaret og kræft omhandler det humane immunsystem og dets forsvarsmekanismer herunder det medfødte og adaptive forsvar og dets immunceller. Her til arbejdes der med immunitet via vaccination og vaccinationstyperne: traditionel vaccination, DNA vaccination og mRNA vaccination behandles. Eleverne har arbejdet med valgfrie kræftformer og immunforsvarets rolle i kampen mod kræftcellerne. Viruspartiklers formering og funktion er behandlet samt hvordan nye typer af antiviral medicin kan anvendes til at bekæmpe vira. Andre behandlingsformer, som behandling med stamceller samt nye typer af antibiotika til bekæmpelse af multiresistente bakterier med bakteriofager er gennemgået.
Øvelser og foredrag
ELISA test
Bakteriers følsomhed overfor bakterier
Biolink – enzymer og antibiotikaresistens (øvelse på KU) - https://www1.bio.ku.dk/formidling/hoejrebokse/oevelsesvejledninger/Proteinoprensning__velsesvejlednign_vs02.pdf
Besøg på medicinsk museum (studietur KBH)
Foredrag: Er anti aging produkter et scam? (https://fokus.ku.dk/besoeg-med-klassen/er-anti-aging-produkter-et-scam/)
Kernestof
immunsystem
eksperimentelle metoder ELISA
virus: opbygning og formering
infektionsbiologi og resistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Upcycling og ølproduktion
Engineeringforløb omhandlende ølproduktion med fokus upcycling af fødevarer.
Eleverne har selv udviklet opskrifter til ølbrygning mhb. på at lave en øl med udgangspunkt i kulhydratholdige madspildsprodukter. Her har eleverne med Engineering Design Processen som ramme selv opsøgt viden og arbejdt med udvalgt teori som har knyttet sig ølproduktion og testning af valgfrie parametre på det færdige øl. Der er på klassen gennemgået teori om mæskning og enzymaktivitet.
Øvelser og foredrag
Ølbrygning
Karbonering alkoholprocent
Test øl
Videnskaben om øl - Foredrag om øl og ølproduktion (offentlige foredrag i naturvidenskab)
Kernestof
gæring
faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forplantning og hormonforstyrrende stoffer
Forløbet forplantning og hormonforstyrende stoffer omhandler menneskets forplantningsorganer og den hormonelle regulering heraf, herunder dannelse af sædceller og menstruationscyklussen. I forlængelse heraf er der arbejdet med hormonforstyrrende stoffer, hovedsagligt østrogenlignende stoffer og deres effekter på fisk og mennesker. Artiklerne "Fisk på p-piller" og "Mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier" har dannet udgangspunkt for koblingen og relevansen for udledningen af østrogener til vandmiljøet og effekten på mennesker. Herudover har eleverne testet egne kosmetikprodukter, for at få indsigt i deres egen eksponering for hormonforstyrende stoffer og arbejdet med hvordan man kan teste for hormonforstyrende stoffer via transformation i en genmodificeret gærcelle.
Øvelser
Mikroskopi af ovarie
Test af kosmetiskprodukter
Kernestof
hormonel regulering og forplantning
Eksperimentelle metoder: Transformation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nervesystemet og rusmidler
Forløbet nervesystemet og rusmidler omhandler nervesystemets opbygning og funktion herunder aktionspotentialets vandring og signalering henover synapsekløften. Rusmidler som koffein, kokain, nikotin og alkohol er behandlet i relation til disses effekt på nervesystemet. Der er testet rusmidlers effekt på forsøgsorganismer som karsefrø og dafnier og senere på mennesker. Herunder er der undersøgt LC 50 for alkohol og ydermere alkohols effekt på menneskets præstationsevne.
Øvelser
Undersøgelse af hjerterytme hos dafnier
Nikotin og blodtryk
LC 50 og alkohol
Alkoholindtagelse og præstationsevne
Kernestof
nervesystem
økotoksikologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325148675",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325148675",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325148675"
}