Titel
1
|
Begynderforløb 1
GRUNDBOG:
Carte blanche + øvebog. Udleveres til eleverne i 1. lektion. Der suppleres med grammatik, sange, osv. fra andre grundbøger fx Franskbogen.
GENERELT MÅL:
At have lyst til og være i stand til at kommunikere på et enkelt og nogenlunde korrekt fransk både skriftligt og mundtligt om nedenstående emner:
KOMMUNIKATIVE MÅL:
Hilse og præsentere sig selv og andre: navn, by, land, sprog, profession, alder, telefonnummer, interesser, fritidsaktiviteter samt familie
Snakke om, hvad ting er og hvad noget betyder og hedder
Beskrive mennesker og ting
Snakke om stedet/kvarteret hvor man bor
Basale udtaleregler: forskellige e-lyde, stumme s’er, u, stemte lyde, qu, oi, ch, nasallydene
Kendskab til omgangsformer, fx brug af du/De på fransk og at hilse med ”la bisous”
Kendskab til Frankrigs geografi, herunder storbyer
GRAMMATISKE MÅL:
Kunne bøje og bruge nogle meget brugte regelmæssige VERBER i præsens, fx parler, habiter, penser, regarder, porter, travailler, aimer og det refleksive appeler
Kunne bøje og bruge nogle meget brugte uregelmæssige verber i præsens: être, avoir, faire, aller
Kunne forstå og bruge SPØRGEORDENE combien, est-ce que, où, comment, qui, qui est-ce que, qu’est-ce que.
Kunne forstå og bruge TALLENE fra 0 til 100
Kunne anvende udtrykkene il y a og c’est.
Kunne forstå og bruge PRÆPOSITIONERNE de (herunder genitiv), à, avec, à droite, à gauche.
Kunne bøje og bruge SUBSTANTIVER: bestemt / ubestemt og singularis/pluralis
Kunne bruge og bøje ADJEKTIVER, herunder nationalitetsbetegnelser : køn og tal; kongruens med personer/substantiver
Kende til personlige PRONOMINER i nominativ (je, tu, il, ...) og possessive pronominer (mon, ton, son, ...)
Kunne anvende nægtelsen ne...pas mundtligt såvel som skriftligt i præsens.
FORMATIV EVALUERING:
Hver lektion indledes med en gennemgangen af lektionens indhold og formål. Regelmæssigt følger jeg op på, om eleverne har lært delmålene.
|