Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Laura Bramsen
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2 (1))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb
Titel 2 Repetition
Titel 3 FORLØB 1: Jóvenes hispanohablantes
Titel 4 FORLØB 2: EL día de los muertos
Titel 5 mini-grammatikforløb
Titel 6 spontan spansk - HIT-verber
Titel 7 Grammatik: De to datider
Titel 8 FORLØB 2: La historia de España
Titel 9 FORLØB 3: Migración - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 10 FORLØB 5: Viajes y Centroamérica
Titel 11 FORLØB 6: La Guerra Civil y hasta ahora
Titel 12 FORL 7 La Familia y el machismo - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 13 Miniforløb: La navidad española
Titel 14 FORLØB 8: Pandillas - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 15 grammatikrepetition efter terminsprøve
Titel 16 FORLØB 9: Jóvenes españoles  - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 17 Repetition og eksamensforberedelse
Titel 18 Grammatik: De to datider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb

Bøger:
Bugge, Halvorsen, Rovira: Vidas. 2006. (begyndersystem)

Indhold:
Artikler
Substantivers bøjning
Genitiv
Bøjning af regelmæssige, uregelmæssige, diftongerende og refleksive Verber
Possesive pronominer
Gustar
Adjektivers bøjning og placering
Tallene fra 0-100
Klokken
Vejret
Ugedagene

Ordforråd:
familie
mad
fritid
byen og stedsangivelser
hjemmet og møbler

Verbalperifraser:
Estar+gerundium (den igangværende handling)
Ir+a+infinitiv (Nærfremtid)

Arbejdsformer:
individuelt
gruppearbejde
pararbejde
arbejde i plenum
kreativt/produktivt arbejde med videoer
skriftlig og mundtligt arbejde

Afleveringer:
grammatikøvelser
videoafleveringer
skrive brev/postkort
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 FORLØB 1: Jóvenes hispanohablantes

INTRODUKTION:
I dette forløb ser vi nærmere på unge fra både Spanien og Latinamerika. Der er fokus på tekstforståelse, udtale, glosetilegnelse, grammatik og skriftlighed, samt kendskab til Spanien og Latinamerika.

MÅL:
- At kunne forstå spansksprogede tekster
- At udvide ordforrådet
- At kunne skrive resumé
- At fremme elevernes skriftlige og mundtlige evner
- At få indsigt i spansk og latinamerikansk kultur og hverdag for unge
- At kunne reflektere over forskellen på de unge, de møder i teksterne og deres hverdag og deres egen.
- Grammatik: fokus på verbalperifraser, objektspronomener og perfektum

PRIMÆRMATERIALE:
Fra La buena vida (Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008):
-       "Alejandro de Madrid"
- “Estrella de Sevilla”
- “Anabel de Farcall”
- "Adrián de Santiago de Compostela"
Fra La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013):
- “Mariángeles de Argentina”

ARBEJDSFORMER:
Grupper, individuelt, par, i plenum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FORLØB 2: EL día de los muertos

Introduktion:
I dette miniforløb arbejder vi med el día de los muertos.
Eleverne får kendskab til den mexicanske tradition, og vi ser filmen Coco, hvorefter eleverne laver opgaver og en aflevering til filmen.

Materiale:
• Disney Pixar. Coco (2017)
• tekst på dansk: Tradiciones Religiosas. “Dia de muertos”, s. 153
• Tekst på spansk: “La fiesta del mes: Noviembre. México - el día de los muertos”
• Kompendie til filmen Coco.

Fokus: billedbeskrivelse, at referere, tidsmarkører, kulturel viden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 spontan spansk - HIT-verber

I dette forløb anvendes bogen ”Spontan spansk” (Paul Klitnæs, 2007-2008) og der er fokus på læring af nogle centrale verbers betydning og bøjning og på mundtlig kommunikation på spansk ud fra lege og billeder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FORLØB 2: La historia de España

INTRODUKTION:
I dette miniforløb får eleverne et lille kendskab til centrale begivenheder i Spaniens historie. Vi kommer omkring samlingen af Spanien, Spaniens kolonisering af Amerika, Den Spanske Borgerkrig, Francos diktatur og den efterfølgende demokratisering, flagets historie og splittelsen imellem centralisterne og nationalisterne. Der læses fortrinsvis danske tekster, hvor der arbejdes med opnåelse af historisk og kulturel viden, oversættelse til spansk, og formidling mundtligt og skriftligt på spansk.


PRIMÆRMATERIALE:
• Karen M. Bennike. Los indios. 1982. Systime. s. 9-10, 87

SEKUNDÆRMATERIALE:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/spaniens-uglesete-flag (sidst set den 24/10/2023)
https://www.ole.com.ar/futbol-internacional/espana/claves-guerra-barcelona-real-madrid_0_7yPixc1pZt.html (sidst set den 24/10/2023)
https://faktalink.dk/spanien-faktalink-light/hvad-praeget-spaniens-historie (sidst set den 24/10/2023)
https://denstoredanske.lex.dk/Spanien_-_historie_(Historisk_oversigt) (sidst set den 24/10/2023).
https://denstoredanske.lex.dk/Spanien_-_historie_(Reconquistaen) (sidst set 06/03/2024)


MÅL:
• At kunne forstå spansksprogede tekster
• At kunne referere på spansk både mundtligt og skriftligt
• At præsentere på spansk
• At kunne sige årstal på spansk
• At kunne de to datiders bøjninger samt forklare brugen af dem
• At få kendskab til spansk historie og kultur
• At kunne se forbindelse fra historiske begivenheder til nutidens samfund
• At lave kreativ produktion

ARBEJDSFORMER: Individuelt, par, grupper, plenum, fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 FORLØB 3: Migración - TEMA TIL EKSAMEN

Vi arbejder i dette forløb med immigration fra Latinamerika til USA, og hvordan det er at være latinamerikansk immigrant i USA. Herunder kommer vi ind på årsagerne til at emigrere og idéen om den amerikanske drøm.

PRIMÆRMATERIALE:
• Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: “Héctor Nieto Montoya” og "Armando Vargas" (Fra Al otro lado – el sueño americano. Gyldendal. 2006.), s. 15 og 49
• Operation Dagsværk: Generation Migration: Leonardo  (Videoklip) https://www.youtube.com/watch?v=hPBrApzkrB4 (Guatemala)
• Joshua Marston: Maria, llena eres de Gracia (2004) (Film)

SEKUNDÆRMATERIALE:
-    Aske Kledal & Berenice Lara Laursen: “Mexicanske indvandrere i USA” (Somos Latinos in the U.S. Systime. 2007.), s. 18-20
-    Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: ”Den illegale emigrations mange ansigter” (om push-pull-faktorer) (Fra Al otro lado – el sueño americano. Gyldendal. 2006.)

MÅL:
- at opnå  viden om, hvorfor latinoer immigrerer til USA, og hvor udbredt det er
- at opnå viden om, hvilke forhold der kan give kulturelle, sociale og politiske sammenstød imellem den angelsaksiske og latinamerikanske befolkning
- at kunne læse, forstå og referere fiktionstekster
- at kunne skrive inden for forskellige genrer, herunder at redegøre, resumé, billedbeskrivelse og brev
- at kunne forstå talt spansk i et enkelt sprog  


Quizlet til forløbet: https://quizlet.com/_7hyqp3?x=1qqt&i=26ve46
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 FORLØB 5: Viajes y Centroamérica

INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med emnet at rejse med fokus på nogle centralamerikanske lande. Vi skal have et kendskab forskellige lande, og der optrænes et ordforråd til dét at rejse og rejseaktiviteter. Forløbet har fokus på at kunne referere tekster og billedbeskrivelse, og grammatisk repeteres perfektum og sammensatte verballed - bl.a. arbejdes der med bogen Spontant Spansk og HIT-verber.

PRIMÆRMATERIALE:
Fra La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013):
• ”Héctor de Nicaragua” (uddrag)

Fra: Jóvenes en América Central (Gitte Pedersen og Bettina Gram, L&R Uddannelse 2013):
• ”Metzi, Managua, Nicaragua”, s. 22-24, 28 (Nicaragua)
• ”Tomasa”, s. 80-83 midt, 85-86 (Guatemala)

Fra: Retratos centroamericanos desde Dinamarca (Sidse G.O Ærestrøm og Tove N. Petersen)
• “Iris cuenta su historia”, s. 16-22 (Costa Rica)
• “María Buena Ventura cuenta su historia”,  s. 98-106 UDDRAG (Panamá)
• “Martha cuenta su historia” s. 75-80 UDDRAG (Honduras)

Fra: Vidas (Liv Kristiane Bugge, Svein Halvorsen, Silvia Rovira. Malling Beck, 2006)
• Vidas s. 97-99
• Perfektum + s. 112-114
• “Diario de Navarra”, s. 121-123


SUPPLERENDE MATERIALE:
● Fra Vidas: “América Latina” s. 115-119
● Fra: Retratos centroamericanos desde Dinamarca (Sidse G.O Ærestrøm og Tove N. Petersen)
o S. 14-15: baggrundsviden om Costa Rica
o S. 95-97: baggrundsviden om Panama
o S. 72-74: baggrundsviden om Honduras

● Tekster om de Nicaragua, Honduras og Guatemala fra: Jóvenes en América Central, L&R Uddannelse 2013, s 8-13, 42-47 og 66-71.
● Paul Klitnæs: Spontant Spansk (2007-2008)


MÅL:
• at kunne forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk i forskellige genrer om de centralamerikanske landes karakteristika, kultur og problematikken med de indfødtes sprog og kulturs eksistensberettigelse  
• at kunne læse og forstå ubearbejdede spansksprogede  ikke-fiktive tekster
• at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
• at kunne udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk i flere forskellige genrer
• at kunne perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til Danmarks samfunds- og kulturforhold


FORMÅL:
- At udvikle elevernes evne til at kommunikere på spansk.
- At få indsigt i centralamerikanske samfund og kulturer
- At øge deres interkulturelle bevidsthed.
- At kunne reflektere over egen kultur i mødet med spansksprogede kulturer

Quizlet til forløbet: https://quizlet.com/920482595/actividades-de-viaje-flash-cards/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FORLØB 6: La Guerra Civil y hasta ahora

INTRODUKTION:
Vi arbejder i dette forløb med Den spanske borgerkrig, transitionen efter Francos død og det boom af kulturelle erindringsprodukter og den offentlige debat om erindring om krigen, der opstod efter år 2000.

PRIMÆRMATERIALE:
Romanuddrag:
- Alberto Méndez: ”La cuarta derrota – Los girasoles ciegos”. Los girasoles ciegos. 2006. uddrag: side 65-69, 95-96.

- Manuel Rivas: La lengua de las mariposas (1999)

Uddrag fra artikler fra El País (fundet i eksamensopgave for spansk 2012):
- ”Los padres de Randy Ryder, un hombre de Texas, Estados Unidos, pagaron 5000 dólares por su hijo en España”
- “Una ex monja denuncia el tráfico de niños” (uddrag). For hele artiklen: https://elpais.com/diario/2011/03/27/sociedad/1301180402_850215.html
- “Una joven Mexicana cuenta su historia”

Dokumentar:
• DR2 Horisont: Spaniens stjålne børn (25 min). (sendt på DR1 d. 6.januar 2014)

SUPLLERENDE MATERIALE:
- Anne Magnussen: ”DET PERVERSE ARTEFAKT – KONFLIKT OG ERINDRINGER I SPANSKE TEGNESERI-ER” (side 97-101)
- Om Fascisme: https://denstoredanske.lex.dk/fascisme
- Om Den Spanske Borgerkrig: https://faktalink.dk/-spanske-borgerkrig
- Om Franco: https://denstoredanske.-lex.dk/Francisco_Franco-?utm_source=denstore-danske.dk&utm_medium=-redirect&utm_campaign-=DSDredirect



FORMÅL:
- At udvikle elevernes evne til at kommunikere på spansk.
-       At udvikle elevernes evne til at researche og redegøre på dansk (oplæg)
- Indsigt i og forståelse af væsentlige aspekter af Spaniens historie, samfund og kultur
- At øge deres kommunikative, interkulturelle og æstetiske bevidsthed.
- udvikle elevernes evne til at forstå og agere i en globaliseret verden.
- udvikler elevernes sproglige og kulturelle viden samt demokratiske bevidsthed
- bidrage til studiekompetence og til elevernes almene dannelse.
- opnå viden, kundskaber og færdigheder i relation til kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Spanien
- At udvikle deres evne til at reflektere over eget samfund i mødet med Spaniens historik


MÅL:
- at opnå viden om Den Spanske Borgerkrig, Francodiktaturet – herunder forløbets centrale problemstilling om Spaniens stjålne børn – transitionen samt Spaniens diskussion om, hvordan man skal komme videre efter krigen
- at kunne deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- at kunne udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- at kunne læse, forstå og referere fiktionstekster såvel som avisartikler
- at kunne lave en billedbeskrivelse
- at kunne skrive dialog
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- at kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 FORL 7 La Familia y el machismo - TEMA TIL EKSAMEN

INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med forskellige familieformer og fænomenet ”el machismo” i såvel Spanien som i Latinamerika. Vi ser film og læser tekster, der præsenterer forskellige familieformer og kønsroller i familien. Der trækkes tråde tilbage til Francodiktaturet for Spaniens vedkommende og ses eksempler på demonstrationer mod kvindevold i dag.

Quizletlinks:
Huslige pligter:
https://quizlet.com/dk/778620084/los-quehaceres-domesticos-de-huslige-pligter-flash-cards/?funnelUUID=5f8bae64-467a-401f-a823-7d8a138b9c1b

el machismo:
https://quizlet.com/dk/473492266/el-machismo-flash-cards/?funnelUUID=548b4c55-b1c0-4f83-8c6a-ed0c368f867d


PRIMÆRMATERIALE:
• ”Otra historia de desamor” (uddrag) (fra: Ole loumann: Gente como vos - textos de un país latinoamericano. 1994)
• Uddrag fra drejebog (+  film): El Bola (filmcentralen) https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/el-bola-kuglen
• Youtubevideo: Las tesis: “Un violador en tu camino”
• Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: “Aby de México – “Soy una chica con ambiciones””. La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Gyldendal, 2013)

• Uddrag fra drejebog (+  film): Icíar Bollaín. Te doy mis ojos (Ta’ mine øjne). 2003:
o scene 19, s. 36-39: el papel tradicional de la mujer española
o scene 22, s. 41-42: El papel del hombre y de la mujer, las diferencias culturales, el ciberamor
o scene 35, s. 53-56: “Te doy mis ojos”
o scene 55, s. 77-79: Conversación entre Antonio y el terapeuta.
o scene 64-68, s. 87-91: La violencia

SUPPLERENDE MATERIALE:
• Dansk definition på ”el machismo”:
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Folkeslag/Etnografiske_termer/machismo
o Kasper Kloch: ”Machismo-mentaliteten”. 2015.
o https://heleverdeniskole.dk/nicaragua/machismo/
• Uddrag af kandidatprojekt: ”Døtre af Franco” (2007) fra litteraturvidenskab.  http://www.bogvaegten.dk/2765-2/

Formål:
- At eleverne udvikler deres evne til at kommunikere skriftligt såvel som mundtligt på spansk.
- At eleverne opnår viden om machismo som fænomen i den spansktalende verden
- At udvikle elevernes sproglige og kulturelle viden samt demokratiske bevidsthed.
- At eleverne bliver i stand til at reflektere over vores egen kultur i mødet med den spansksprogede kultur vedrørende familiestrukturer og kønsroller.

Mål:
- at kunne læse og forstå både litterære og ikkelitterære spansksprogede tekster
- at kunne udtrykke sig skriftligt på et enkelt og sammenhængende spansk
- at kunne analysere og fortolke spansksprogede tekster af forskellige litterære og ikke-litterære genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne give sin mening til kende om emnet og lave en simpel argumentation på spansk
- at kunne perspektivere deres viden om spanske og latinamerikansk kultur- og samfundsforhold til danske kultur- og samfundsforhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Miniforløb: La navidad española

INTRODUKTION:
Eleverne introduceres til de spanske juletraditioner.

PRMÆRMATERIALE:
100 km de la navidad (film)

SUPPLERENDE MATERIALE:
"Introduktion til las Navidades" (fra bogen: Fiestas), s. 62-64

FOKUS: Viden om spanske juletraditioner, billedbeskrivelse, mundtlig præsentation af personer, verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 FORLØB 8: Pandillas - TEMA TIL EKSAMEN

INTRODUKTION:
I dette forløb beskæftiger vi os med volden og narkosmuglingen i Sydamerika med fokus på karakteristik af bandemiljøet og bevæggrundene til at ville ind i en bande. Der læses en bred vifte af genrer i forløbet. Hvad karakteriserer en bande? Hvorfor er det tillokkende for nogle at komme ind i en bande? Og er det muligt at komme ud igen?


MÅL:
• At opnå sig viden om Sydamerikas historie med narko, vold og bander samt korruption og fattigdom
• At kunne give et resumé af de læste tekster
• At kunne lave billedbeskrivelse med ordforrådet fra forløbet
• At kunne redegøre for årsager til at ville entrere i en bande


MATERIALE:
• Interviews: Entras si quieres, sales si puedes (Rykjær og Medina. Youtube) (https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs )
• Film: Sin nombre (2009) af Cary Fukunaka (lånes på filmstriben)


SUPPLERENDE MATERIALE:
• Artikler:
       o Information d. 4. oktober 2013: Uhyret og skammens grænse: http://www.information.dk/474176
       o Gustavo Arias Retana: “Así funcionan las pandillas en El Salvador”. La Nación. (08/08/2015) https://www.nacion.com/el-mundo/politica/asi-funcionan-las-pandillas-en-el-salvador/MOKLTQVST5GORALFVU3V6E6ZWM/story/
• Dokumentar: Bander ved magten (DR1, 01/12/2014) - CFU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 grammatikrepetition efter terminsprøve

Vi repeterer:
Ser, estar, hay
Adjektivers bøjning, placering og kortformer
Possessive pronomener
Bueno vs. bien
muy vs. mucho

Perfektum
verbalperifraserne: estar + gerundium, ir a + infinitiv og tener que + inf.

For nogle:
Konjunktiv
Nye verbalperifraser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 FORLØB 9: Jóvenes españoles - TEMA TIL EKSAMEN

INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med unge i Spanien, hvor vi også stifter bekendtskab med spansk ungdomskultur, f.eks. botellón, men også kulturen med at bo længe med sine forældre, fænomenet ”mileurista” og 15M-bevægelsen fra 2011.

Quizletlink: https://quizlet.com/726134991/los-jovenes-espanoles-flash-cards/?new


MATERIALE:
• ”Vivir en casa” (Liv Bugge, Svein Halvorsen, Silvia Rovira: Vidas s. 67-68)
• Kloch og Tønner: “Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo”. Epsaña en la calle. 2019, s. 16-19
• Kloch og Tønner: “La generación perdida: “Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir””. España en la calle. 2019. S. 34-37
• Madsen og Christensen: “El Botellón”. Fiestas. 2007. s. 77-84


SUPPLERENDE MATERIALE:
• Loumann: “La generación de los mil euros” (fra Nuevos Retratos)
• Kloch og Tønner: “Occupy din by”. España en la calle. 2019, s. 24-29


MÅL:
- At kunne læse og forstå en spansksproget tekst
- At kunne referere
- At kunne besvare spørgsmål spontant
- At kunne se tekster i en kulturel/samfundsmæssig sammenhæng
- At kunne udtrykke sig skriftligt på spansk
- At kunne forstå talt spansk (lytte)
- At kunne beskrive billede
-       At kunne sammenligne spansk kultur med dansk
-       At opnå viden om spansk ungdomskultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Grammatik: De to datider

I dette forløb introduceres eleverne for præteritum og imperfektum og deres brug. Fokus er på forståelse af deres brug samt bøjning af verberne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer