Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Laura Bramsen
Hold
2022 SP/2 (
1g SP/2
,
2g SP/2
,
3g SP/2 (1)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb
Titel 2
Repetition
Titel 3
FORLØB 1: Jóvenes hispanohablantes
Titel 4
FORLØB 2: EL día de los muertos
Titel 5
mini-grammatikforløb
Titel 6
spontan spansk - HIT-verber
Titel 7
Grammatik: De to datider
Titel 8
FORLØB 2: La historia de España
Titel 9
FORLØB 3: Migración - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 10
FORLØB 5: Viajes y Centroamérica
Titel 11
FORLØB 6: La Guerra Civil y hasta ahora
Titel 12
FORL 7 La Familia y el machismo - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 13
Miniforløb: La navidad española
Titel 14
FORLØB 8: Pandillas - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 15
grammatikrepetition efter terminsprøve
Titel 16
FORLØB 9: Jóvenes españoles - TEMA TIL EKSAMEN
Titel 17
Repetition og eksamensforberedelse
Titel 18
Grammatik: De to datider
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb
Bøger:
Bugge, Halvorsen, Rovira: Vidas. 2006. (begyndersystem)
Indhold:
Artikler
Substantivers bøjning
Genitiv
Bøjning af regelmæssige, uregelmæssige, diftongerende og refleksive Verber
Possesive pronominer
Gustar
Adjektivers bøjning og placering
Tallene fra 0-100
Klokken
Vejret
Ugedagene
Ordforråd:
familie
mad
fritid
byen og stedsangivelser
hjemmet og møbler
Verbalperifraser:
Estar+gerundium (den igangværende handling)
Ir+a+infinitiv (Nærfremtid)
Arbejdsformer:
individuelt
gruppearbejde
pararbejde
arbejde i plenum
kreativt/produktivt arbejde med videoer
skriftlig og mundtligt arbejde
Afleveringer:
grammatikøvelser
videoafleveringer
skrive brev/postkort
Indhold
Kernestof:
Lektier: Lav kompendiet s. 28, opg 2 og s. 29, opg. 4
Lav øvelsen om "ser" (at være) i øvehæftet, hvor I skal forbinde subjekt ved verbets bøjning.
I kompendiet: s. 32, opg. 15: indsæt bestemt eller ubestemt artikel
Skriv 5-10 sætninger på spansk til billedet om byen, hvor du kobler adjektiver på og bruger ordet ”hay”, f.eks.: En la foto hay un coche gris.
Gæt professioner på arket "El trabajo - Lista de profesiones". Skriv, hvad du tror, det er i kollonen længst til højre.
Øv genitiv, som vi arbejdede med i forrige modul, f.eks. ”Mandens hat”. Oversæt disse sætninger til hhv. dansk og spansk:
PÅ TIMEN: I skal arbejde på jeres aflevering. Når I når til billedbeskrivelsen: 1. skriv den i jeres hæfte først, så der er plads til, at I kan rette i det. 2. Jeg har ikke skrevet, hvor mange linjer I skal skrive; I skal vise, hvad I har lært indtil
https://quizlet.com/746664694/ar-er-og-ir-verber-flash-cards/
Lav kompendium s. 43, opg. 9, 10 og s. 44, opg. 13.
Vi repeterer substantiver og adjektiver: Kombinér disse ord med den rigtige oversættelse i dit hæfte. Kombinér dem, du kan huske først, og til sidst må du slå op i ordbogen eller se gloselisterne i kompendiet:
Lektie: Færdiggør det ark, I fik i går (jer, der var syge, har det digitalt her): ser + substantiver og adjektiver.docx
Lektien lægges på elevfeedback! I følgende dokument er der en præsentation af Juan med mange fejl i. I skal rette fejlene ved at skrive den korrekte nedenunder (kopiér den ned og ret fejlene). ret fejl i tekst.docx
OBS: MEDBRING HØRETELEFONER
LEKTIE: Læs og forstå teksten og dialogen s. 29 i grundbogen (OBS: Der er gloseliste på s. 46 i kompendiet).
Øv at bøje verberne efter subjektet/grundleddet: Kompendiet s. 48-49 opg. 3, 4 og 5. Vær obs på, at der kun bøjes i hhv. 1., 2., og 3. person flertal!
LEKTIE: I skal lave dokumentet om refleksive verber færdige. Husk både at indsætte det refleksive pronomen og det bøjede verbum.
HUSK HØRETELEFONER!LEKTIE: Øv bøjningen af ”tener” derhjemme og bøj det refleksive verbum i den korrekte form i disse sætninger:
LEKTIE: Grundbog s. 33: Læs og forstå præsentationerne af Javier og Eva (de to øverste).
El libro p. 33: Lee las presentaciones de Eduardo y Clara (se gloserne i kompendiet s. 52)
Los deberes (lektierne): El compendio p. 58 (alle øvelser s. 58). Bemærk: i opgave 2 skal I lave verberne i 2. person ental om til 3. person ental. Sådan laver man om fra "du" til "De" (høflig tiltale).
Lav s. 2 i arket om ser og estar. OBS: I skal oversætte de ord, I ikke kender - især adjektiverne (følelserne), så I udvider jeres ordforråd. Skriv dem ned i arket eller i hæftet.
LEKTIE: I skal lave 5-8 sætninger på spansk om nedenstående billede - skriv dem i jeres hæfte. Disse ord skal indgå: hay og llamarse (refleksivt!). Lav dem så komplicerede som muligt.
Ikke lektie: Laves på modulet: Virtuelt modul_la abuela de clara og billedbeskrivelse.docx
Lektie: Læs s. 44 i bogen af "La abuela de Clara" (hele siden). OBS: Der er gloser på s. 64 i kompendiet, tema 2 - slå ellers de ord, I ikke kender, op.
Lektie til alle tre moduler (ca. 60 min):
Vi arbejder med dette ark: ELITE første episode_arbejdsspørgsmål.docx
Lektie: Lav to sætninger til de fire personer, I mangler at beskrive i arket om Élite, opgave 6, dvs. I skal lave otte sætninger i alt.
Øv de refleksive verber (se i dit hæfte) og indsæt den rigtige form af verbet "levantarse" (at stå op/ at rejse sig). OBS: der SKAL være to ord: et refleksivt pronomen og et verbum, f.eks: Me levanto.
LEKTIE: 20 min: Øv bøjning af følgende verber med det formål at kunne dem udenad i præsens: hablar, comer, vivir, estar, ser, tener, hacer, levantarse og llamarse (refleksivt > to ord!).
Afsnit
På timen: Quizlet med tøj: https://quizlet.com/246161503/la-ropa-y-el-verbo-llevar-flash-cards/
Øv refleksive verber og genitiv: repetition_Genitiv og refleksive verber.docx
Los deberes: Lee y entiende el texto (la carta) en la página 49 en el libro, “La carta de Eva”. El glosario está en la página 70. "Bajita" = lav (kommer af “baja/bajo”).
Los deberes: Læs reglerne for udtale i grammatikbogen Aquí Está s. 103-106. Prøv at udtale sætningerne/ordene undervejs.
Los deberes: Haz el ejercicio en este documento donde tienes que terminar las frases (Lav dette ark, hvor du skal færdiggøre sætningerne på spansk): Færdigør sætningerne_udseende, ser, estar, tener, hay .docx
Lee y entiende la página 53 en el libro (læs og forstå s. 53 i grundbogen samt notér alle stedsangivelser f.eks. "delante de"). Der er gloser s. 76 i kompendiet.
Los deberes: Læs midt på s. 77 i kompendiet om forskellen på estar og hay og lav følgende indsætningsøvelse, hvor du skal indsætte está/están eller hay. Obs: du skal forstå sætningerne, så slå alle ord op, du ikke kender. Skriv sætningerne i dit hæft
Los deberes:
Lektie: Genopfrisk bøjningen af "ir" i præsens. Indsæt derefter den korrekte bøjning af verbet "ir" i disse sætninger uden hjælpemidler (tjek bagefter):
På timen laves en videorundtur på skolen. Instruktioner til øvelsen er i dette ark: Direcciones, vídeo.docx
Lektie: I skal kunne bøjningen af "ir" og så mange stedsangivelser som muligt (se jeres hæfte).
Øv refleksive verber, tøjgloser, genitiv, adjektivers bøjning, forskellen på muy og mucho, forskellen på ser, estar og hay, bøjning af de verber, vi har lært (regelmæssige -ar, -er og -ir-verber, ser, estar, tener, ir), samt stedsangivelser (a la der
En el compendio: Haz ejercicio 1, 2 y 3 en la página 86 y 87 (print ud på biblioteket, skriv i hæfte eller på computeren): Vidas s. 86-87, repetitionsopgaver.pdf
Lektie: Lav 10 sætninger med estar + gerundium til billedet, I fik i går.
Øv madgloser på quizlet med det formål at kunne så mange fødevarer udenad: https://quizlet.com/665861772/los-alimentosla-comida-flash-cards/?new
Los deberes: Lee el diálogo en el libro en la página 59 y haz tres frases con estar + gerundio a la foto en la misma página
Los deberes: Lav dette ark, hvor I skal regelformulere. Lav det uden hjælpemidler. La comida og diftongerende verber - induktiv øvelse.docx
Los deberes: Opgaveark om diftongerende verber: bøj doler, volver og recordar (uden hjælpemidler!) på s. 2. Lav opgaven på s. 3 (uden hjælpemidler). Til de verber, der ender på "o": tjek endelserne i andre bøjninger i samme skema; de giver jer et hin
10 min.: øv disse gloser om fritidsaktiviteter på quizlet: https://quizlet.com/652458143/el-tiempo-libre-flash-cards/
Lektie: Lav. opg. 2, s. 98 om refleksive verber
På timen laves dette ark (obs: det er ikke lektier): Refleksive verber_Describir el día del señor Bean.docx
Lektie: Gense reglerne for ser og estar, som begge betyder "at være". Det er mest, når der kommer et adjektiv efter, at vi bliver i tvivl. Vurdér derefter, om følgende sætninger skal oversættes med ser eller estar:
På timen laves dette ark: Virtuelt modul_ser og estar - el postal de Eduardo.docx OBS. I skal kopiere billeder af jeres arbejde ind i elevfeedback ved timens afslutning.
Her er kompendiet, hvis I ikke har fået det med hjem: VIDAS øvebog_tema 2.pdf
Lektier: repeter tøjgloser på quizlet med det formål at kunne flest muligt (der bliver brugt mange tøjgloser i teksten på timen): https://quizlet.com/246161503/la-ropa-y-el-verbo-llevar-flash-cards/?funnelUUID=e8b62bfd-6bf5-4d56-91a1-94593474bb9f
Log ind på jeres klasse på quizlet og øv denne med det formål at kunne navnene på alle ugedagene på spansk: https://quizlet.com/785516922/los-dias-de-la-semana-flash-cards/?new
Lektie: Genlæs dine noter om nær fremtid (ir a + infinitiv - se evt. s. 126-127 i kompendiet) og prøv at oversætte disse sætninger i dit hæfte:
På timen laves disse opgaver. I må gerne hjælpe hinanden, men opgaverne løses individuelt. KOPIÉR (ikke upload) opgaverne på elevfeedback ved timens afslutning. Nær fremtid_øvelser.docx
Lektie: Læs opgaveformuleringen til jeres næste spanskaflevering under "opgaver" grundigt igennem. Skriv eventuelle spørgsmål ned.
Deberes: Slå 10 gloser op, som du vil kunne bruge til at beskrive dette billede og skriv dem i dit hæfte. Det skal være ord, du ikke kender i forvejen. familie - fritid.jpg
Los deberes: Leer en el libro la página 84 (Læs teksten i grundbog s. 84. Slå gloser op, du ikke kender. Læg mærke til, at der bliver brugt en del nær fremtid.)
Los deberes: Repetér ”gustar” (at kunne lide noget/at behage) i kompendiet s. 91 og skriv derefter i hæftet:
Los deberes: Lee y entiende (læs og forstå) el resto del texto "Una entrevista con Daniel Amaro"
Los deberes: Øv udvidet nutid (estar + gerundium) og nær fremtid (ir a + infinitiv) ved at oversætte disse fire sætninger:
Lektie: Jeres video fra forrige gang skal lægges på youtube eller drev, og I skal sætte et link til det ind på elevfeedback til denne time. Husk at klikke af ved, at alle med linket kan se videoen, og at man ikke kun kan læse, men redigere den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 65
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Repetition
INDHOLD:
Vi repeterer ordforråd og basal grammatik fra 1.g og derudover lærer vi disse nye grammatiske ting:
Perfektum (førnutid)
Verbalperifrasen: tener que + infinitiv (nødvendighed)
Der læses korte tekster fra begyndersystemet og laves skriftlige øvelser
Der indgår en aflevering
Der arbejdes individuelt, i grupper, i plenum og i par
Indhold
Kernestof:
Medbring grundbog og jeres mapper med kompendier i :)
Practica estas palabras por 20 minutos:
Los deberes: Øv ugedagene kompendiet i jeres mappe s. 105 nederst og de fire årstider i gloselisten s. 105
Øv disse gloser for huslige pligter på quizlet i 20 min med det formål at kunne så mange som muligt udenad: https://quizlet.com/778620084/los-quehaceres-domesticos-de-huslige-pligter-flash-cards/?funnelUUID=e8f52cc8-5162-47f5-9866-f2c0388b2d61
Lektie: Vi har arbejdet med perfektum (førnutid). Der er selvfølgelig også nogle verber, der er uregelmæssige, dvs. dem, der ikke ender på -ado eller -ido som vi har lært. Læs de to små afsnit på s. 1 og se skemaet øverst, hvor de uregelmæssige verbe
Lektie: Læs og forstå resuméet om Estrella s. 11 i kompendiet. Til jer, der ikke var der, så har I teksten her: Estrella de Sevilla_fra La buena vida.pdf
Los deberes: Tenéis que leer (y entender) la página 16 en el compendio sobre Estrella.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
FORLØB 1: Jóvenes hispanohablantes
INTRODUKTION:
I dette forløb ser vi nærmere på unge fra både Spanien og Latinamerika. Der er fokus på tekstforståelse, udtale, glosetilegnelse, grammatik og skriftlighed, samt kendskab til Spanien og Latinamerika.
MÅL:
- At kunne forstå spansksprogede tekster
- At udvide ordforrådet
- At kunne skrive resumé
- At fremme elevernes skriftlige og mundtlige evner
- At få indsigt i spansk og latinamerikansk kultur og hverdag for unge
- At kunne reflektere over forskellen på de unge, de møder i teksterne og deres hverdag og deres egen.
- Grammatik: fokus på verbalperifraser, objektspronomener og perfektum
PRIMÆRMATERIALE:
Fra La buena vida (Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008):
- "Alejandro de Madrid"
- “Estrella de Sevilla”
- “Anabel de Farcall”
- "Adrián de Santiago de Compostela"
Fra La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013):
- “Mariángeles de Argentina”
ARBEJDSFORMER:
Grupper, individuelt, par, i plenum
Indhold
Kernestof:
Instruktion: Presentaciones_La buena vida.docx
Lektie: Evt. læs et afsnit i jeres tekst (Anabel eller Alejandro), hvis I ikke blev helt færdige. Aftal det med jeres makker. OBS: I har ikke megen læsetid tilbage!
Presentaciones_La buena vida.docx
Hvem fremlægger for hvem.docx
Los deberes: Lee la página 8 y el párrafo más arriba en la página 9 en el texto sobre Mariángeles
Los deberes: Slå de 20 understregede ord i Mariángeles-teksten s. 11 op og skriv dem ned i teksten - skriv med blyant!
Los deberes: Læs og forstå det første afsnit på s. 12 i Mariángeles-teksten
Los deberes: Leer los dós primeros párrafos en la página 14 en el texto sobre Mariángeles, es decir la mitad de la página
Jeg er desværre hjemme med et sygt barn, så I skal arbejde selv. Programmet ligger på præsentationen :) Vær opmærksom på, at der skal uploades på elevfeedback ved timens afslutning.
Los deberes: Leer y entender la página 15 en el texto sobre Mariángeles. Aquí hay un glosario:
Los deberes: Øv gloserne til filmen Coco 20 min. på quizlet med det formål at kunne så mange ord som muligt: https://quizlet.com/843326731/glosario-para-la-pelicula-coco-flash-cards/?new
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
FORLØB 2: EL día de los muertos
Introduktion:
I dette miniforløb arbejder vi med el día de los muertos.
Eleverne får kendskab til den mexicanske tradition, og vi ser filmen Coco, hvorefter eleverne laver opgaver og en aflevering til filmen.
Materiale:
• Disney Pixar. Coco (2017)
• tekst på dansk: Tradiciones Religiosas. “Dia de muertos”, s. 153
• Tekst på spansk: “La fiesta del mes: Noviembre. México - el día de los muertos”
• Kompendie til filmen Coco.
Fokus: billedbeskrivelse, at referere, tidsmarkører, kulturel viden
Indhold
Kernestof:
Los deberes: Øv gloserne til filmen Coco 20 min. på quizlet med det formål at kunne så mange ord som muligt: https://quizlet.com/843326731/glosario-para-la-pelicula-coco-flash-cards/?new
Los deberes: encontrar tres adjetivos que pueden descibir a Miguel, Héctor y Ernosto de la Cruz (en la página 2 sobre la película Coco).
Lav opg. 3 i øvelsesdokumentet om objektspronomenerne (I fik det tirsdag). I skal vælge imellem "lo" eller "la".
Los deberes: Haz ejercicio 6 en la página 4 en el documento abajo.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
mini-grammatikforløb
I dette forløb lærer eleverne objektspronomenerne
Indhold
Kernestof:
Lav opg. 3 i øvelsesdokumentet om objektspronomenerne (I fik det tirsdag). I skal vælge imellem "lo" eller "la".
Los deberes: Haz ejercicio 6 en la página 4 en el documento abajo.
Los deberes: Log ind i klasseværelset på quizlet og øv disse spanske verber. Øv dem med flashcards, skriv dem ned i jeres hæfte, skriv den danske oversættelse og prøv derefter, om I kan huske den spanske osv. osv. Målet er at lære dem udenad :)
Log ind i klasseværelset på quizlet og øv disse småord. Øv dem f.eks. med flashcards på quizlet, skriv dem ned i jeres hæfte, skriv den danske oversættelse og prøv derefter, om I kan huske den spanske osv. osv. Målet er at lære dem udenad :)
Øv dig i at bøje følgende hitverber, så du kan deres bøjning udenad:
Los deberes: Log ind i klasseværelset på quizlet og øv disse spanske verber med det formål at kunne betydningen af alle hitverberne. Øv dem f.eks. med flashcards, skriv dem ned i jeres hæfte, skriv den danske oversættelse og prøv derefter, om I kan h
Los deberes: Øv hitverbernes betydning og evt. bøjning. Log f.eks. ind i klasseværelset på quizlet:
I skal mødes i klassen, så grupperne kan gå op med evt. fraværende, og skal arbejde på det her: virtuelt modul_lav skuespil med hitverber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
spontan spansk - HIT-verber
I dette forløb anvendes bogen ”Spontan spansk” (Paul Klitnæs, 2007-2008) og der er fokus på læring af nogle centrale verbers betydning og bøjning og på mundtlig kommunikation på spansk ud fra lege og billeder.
Indhold
Kernestof:
Øv hitverbernes betydning og de bøjninger, du har svært ved - hva. bogen, quizlet, dit hæfte eller andet: https://quizlet.com/850393916/hitverber-flash-cards/?funnelUUID=fe061dcf-dcf3-45e8-99e9-368ad35db02a
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Grammatik: De to datider
I dette forløb introduceres eleverne for præteritum og imperfektum og deres brug. Fokus er på forståelse af deres brug samt bøjning af verberne.
Indhold
Kernestof:
Ark til timen i dag:
link til møde: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:Pucs8Hwo-ry8qBjSKjiR9rB8F0hRIVa5WZUTxIG1mt01@thread.tacv2/1704372758816?context=%7B%22Tid%22:%22fce33c5e-f447-4eef-8584-7cf19c2c2843%22,%22Oid%22:%2265611acc-c536-480b-9ee4-9d918ff66625%22%7
Los deberes: De to første opgaver (skemaet og opg. 2) s. 2 i aspektarket, vi begyndte på i den virtuelle time. Støt jer til reglerne i det orange og blå skema på s. 1
Lektier: datiderne: Lav regelformulering i opg. 6 på s. 3-6 i arket med det blå og orange skema. OBS: klyngen af sætningerne hører sammen. I skal bruge det blå og orange skema til at sætte en regel på, der gælder for alle sætningerne, der står sammen
Los deberes: Lav s. 2 på arket med indsætningsøvelsen i præteritum. Til dem, der var fraværende onsdag, så er den her: aspekt 3,1 - Præteritum - repetition.docx
Los deberes: Oversæt resten af de sætninger, I ikke nåede sidste gang med uregelmæssig præteritum, og kig øv bøjningen af ser/ir i præteritum:
Los deberes: Terminar el documento sobre imperfecto y pretérito.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FORLØB 2: La historia de España
INTRODUKTION:
I dette miniforløb får eleverne et lille kendskab til centrale begivenheder i Spaniens historie. Vi kommer omkring samlingen af Spanien, Spaniens kolonisering af Amerika, Den Spanske Borgerkrig, Francos diktatur og den efterfølgende demokratisering, flagets historie og splittelsen imellem centralisterne og nationalisterne. Der læses fortrinsvis danske tekster, hvor der arbejdes med opnåelse af historisk og kulturel viden, oversættelse til spansk, og formidling mundtligt og skriftligt på spansk.
PRIMÆRMATERIALE:
• Karen M. Bennike. Los indios. 1982. Systime. s. 9-10, 87
SEKUNDÆRMATERIALE:
•
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/spaniens-uglesete-flag
(sidst set den 24/10/2023)
•
https://www.ole.com
.ar/futbol-internacional/espana/claves-guerra-barcelona-real-madrid_0_7yPixc1pZt.html (sidst set den 24/10/2023)
•
https://faktalink.dk/spanien-faktalink-light/hvad-praeget-spaniens-historie
(sidst set den 24/10/2023)
•
https://denstoredanske.lex.dk/Spanien_-_historie_
(Historisk_oversigt) (sidst set den 24/10/2023).
•
https://denstoredanske.lex.dk/Spanien_-_historie_
(Reconquistaen) (sidst set 06/03/2024)
MÅL:
• At kunne forstå spansksprogede tekster
• At kunne referere på spansk både mundtligt og skriftligt
• At præsentere på spansk
• At kunne sige årstal på spansk
• At kunne de to datiders bøjninger samt forklare brugen af dem
• At få kendskab til spansk historie og kultur
• At kunne se forbindelse fra historiske begivenheder til nutidens samfund
• At lave kreativ produktion
ARBEJDSFORMER: Individuelt, par, grupper, plenum, fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Los deberes: Tienes que practicar decir åños en español usando este documento sobre los números (du skal øve at sige årstal på spansk ved at kigge på dette ark om tal og årstal: Årstal_Cómo decir los años en español.docx )
Lektier: Læs opgavebeskrivelsen til delprøve 2 til jeres næste aflevering. Skriv eventuelle spørgsmål eller tvivl ned.
Los deberes:
Øv ordforråd til Columbus-emnet: Quizlet: https://quizlet.com/892436246/cristobal-colon-flash-cards/?i=26ve46&x=1qqt
Los deberes: Practicar la conjugación en presente o en pretérito y imperfecto de los verbos en el glosario para el tema de Colón.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FORLØB 3: Migración - TEMA TIL EKSAMEN
Vi arbejder i dette forløb med immigration fra Latinamerika til USA, og hvordan det er at være latinamerikansk immigrant i USA. Herunder kommer vi ind på årsagerne til at emigrere og idéen om den amerikanske drøm.
PRIMÆRMATERIALE:
• Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: “Héctor Nieto Montoya” og "Armando Vargas" (Fra Al otro lado – el sueño americano. Gyldendal. 2006.), s. 15 og 49
• Operation Dagsværk: Generation Migration: Leonardo (Videoklip)
https://www.youtube.com/watch?v=hPBrApzkrB4
(Guatemala)
• Joshua Marston: Maria, llena eres de Gracia (2004) (Film)
SEKUNDÆRMATERIALE:
- Aske Kledal & Berenice Lara Laursen: “Mexicanske indvandrere i USA” (Somos Latinos in the U.S. Systime. 2007.), s. 18-20
- Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: ”Den illegale emigrations mange ansigter” (om push-pull-faktorer) (Fra Al otro lado – el sueño americano. Gyldendal. 2006.)
MÅL:
- at opnå viden om, hvorfor latinoer immigrerer til USA, og hvor udbredt det er
- at opnå viden om, hvilke forhold der kan give kulturelle, sociale og politiske sammenstød imellem den angelsaksiske og latinamerikanske befolkning
- at kunne læse, forstå og referere fiktionstekster
- at kunne skrive inden for forskellige genrer, herunder at redegøre, resumé, billedbeskrivelse og brev
- at kunne forstå talt spansk i et enkelt sprog
Quizlet til forløbet:
https://quizlet.com/_7hyqp3?x=1qqt&i=26ve46
Indhold
Kernestof:
Læs baggrundsviden til emnet migration (migración): “Mexicanske indvandrere i USA” og ”Den illegale emigrations mange ansigter” (ca. 2,5 side). Markér alt, du finder væsentligt (der er spørgsmål dertil på siden lige efter til at guide).
10 min: Øv gloserne til forløbet, så du kan formulere dig mere umiddelbart i timen: Øv vha. Quizlet eller gloselisten, som vi udfyldte: https://quizlet.com/453437607/la-migracion-flash-cards/
Los deberes: Ver este video sobre Leonardo de Guatemala: https://www.youtube.com/watch?v=hPBrApzkrB4
Los deberes: Til jer, der var fraværende torsdag: Læs og forstå teksten om Hector Montoya, som er i jeres kompendium og her (læs i kompenidet og skriv deri, hvis I har det hjemme):Retratos_ Héctor Montoya y Armando Vargas.pdf
Lektier: Øv ordforrådet til forløbet. Hvis man synes, man kan betydningen af ordene, skal man øve bøjningen af verberne i præsens. https://quizlet.com/_7hyqp3?x=1qqt&i=26ve46
Afsnit
Lektie: Lav personkarakteristik af María i migración-kompendiet om filmen. Skriv 7-10 sætninger, hvor du kommer omkring punkterne angivet i opgaven. kompenidum.pdf Skriv i jeres hæfte eller på et papir, som kan sættes i mappen, hvis I ikke har fået k
På timen: I skal arbejde på afleveringen til i morgen
På timen: Færdiggør afleveringen og aflevér ved timens afslutning. Gå sammen med en makker og læs hinandens aflevering i gennem og tjek for fejlene i dette dokument: Peerfeedback_Retteskema til spanskafleveringer.docx
Lektier: Øv gloserne til forløbet migración, så du kan formulere dig mere umiddelbart i timen - enten vha. Quizlet eller gloselisten: https://quizlet.com/453437607/la-migracion-flash-cards/
Lektie: Lav en billedbeskrivelse med 8 sætninger, hvor du kommer ind på, hvad der sker på billedet (estar + gerundium), hvad der lige er sket (acabar de + infinitiv), og hvad der skal til at ske (nær fremtid: ir a + infinitiv).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
FORLØB 5: Viajes y Centroamérica
INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med emnet at rejse med fokus på nogle centralamerikanske lande. Vi skal have et kendskab forskellige lande, og der optrænes et ordforråd til dét at rejse og rejseaktiviteter. Forløbet har fokus på at kunne referere tekster og billedbeskrivelse, og grammatisk repeteres perfektum og sammensatte verballed - bl.a. arbejdes der med bogen Spontant Spansk og HIT-verber.
PRIMÆRMATERIALE:
Fra La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013):
• ”Héctor de Nicaragua” (uddrag)
Fra: Jóvenes en América Central (Gitte Pedersen og Bettina Gram, L&R Uddannelse 2013):
• ”Metzi, Managua, Nicaragua”, s. 22-24, 28 (Nicaragua)
• ”Tomasa”, s. 80-83 midt, 85-86 (Guatemala)
Fra: Retratos centroamericanos desde Dinamarca (Sidse G.O Ærestrøm og Tove N. Petersen)
• “Iris cuenta su historia”, s. 16-22 (Costa Rica)
• “María Buena Ventura cuenta su historia”, s. 98-106 UDDRAG (Panamá)
• “Martha cuenta su historia” s. 75-80 UDDRAG (Honduras)
Fra: Vidas (Liv Kristiane Bugge, Svein Halvorsen, Silvia Rovira. Malling Beck, 2006)
• Vidas s. 97-99
• Perfektum + s. 112-114
• “Diario de Navarra”, s. 121-123
SUPPLERENDE MATERIALE:
● Fra Vidas: “América Latina” s. 115-119
● Fra: Retratos centroamericanos desde Dinamarca (Sidse G.O Ærestrøm og Tove N. Petersen)
o S. 14-15: baggrundsviden om Costa Rica
o S. 95-97: baggrundsviden om Panama
o S. 72-74: baggrundsviden om Honduras
● Tekster om de Nicaragua, Honduras og Guatemala fra: Jóvenes en América Central, L&R Uddannelse 2013, s 8-13, 42-47 og 66-71.
● Paul Klitnæs: Spontant Spansk (2007-2008)
MÅL:
• at kunne forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk i forskellige genrer om de centralamerikanske landes karakteristika, kultur og problematikken med de indfødtes sprog og kulturs eksistensberettigelse
• at kunne læse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster
• at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
• at kunne udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk i flere forskellige genrer
• at kunne perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til Danmarks samfunds- og kulturforhold
FORMÅL:
- At udvikle elevernes evne til at kommunikere på spansk.
- At få indsigt i centralamerikanske samfund og kulturer
- At øge deres interkulturelle bevidsthed.
- At kunne reflektere over egen kultur i mødet med spansksprogede kulturer
Quizlet til forløbet:
https://quizlet.com/920482595/actividades-de-viaje-flash-cards/
Indhold
Kernestof:
Los deberes (40 min.): Øv både betydning og bøjning i præsens af HIT-verberne i spontan spansk, så du kan minimum 10 af dem udenad. Kan du allerede 10, øver du selvfølgelig 10 nye.
Los deberes: Leer y entender página 98 (la primera página) "Eva viaja a Madrid" en el compendio.
Los deberes: Practicar estas palabras así que puedes recordar tantas como sea posible:
opgavebeskrivelse til projektarbejde: 3.g Proyecto sobre Centroamérica.docx
Lektier: Læs videre i jeres tekst om jeres person (aftal med gruppen) og skriv gloser ned og gerne danske sætninger dertil (resumé). Ca. halvdelen af den spanske tekst bør gerne være læst til i dag.
Al tekst om jeres centralamerikanske land og person skal være læst og forstået. I skal have (simple) sætninger på spansk til det hele. Sørg for, at I svarer på opgaveformuleringen. Timen går med at lave fremlæggelsen og øve den sammen.
Lektie: Jeres powerpoints skal være sendt til mig over Lectio senest onsdag aften. Øv fremlæggelsen hjemme. Der er ikke tid på klassen til det.
Lav forberedelsen til prøveafleveringen. Skriv på papiret, der er udleveret til jer, men I må ikke overplastre arket med sætninger og ekstra gloser. "Minigrammatikken" får I i timen.
Los deberes: Leer y entender la página 24 sobre Metzi: Nicaragua og Metzi_fra Jóvenes en América central.pdf
På timen laves s. 193 og 207-208 i Vidas (I har fået arkene udleveret). Tag et billede af hver side i slutningen af timen og upload til elevfeedback.
Inkursion.Colombia.Spansk.160924.pptx
Hvad ved du om Den Spanske Borgerkrig? Læs om Den Spanske Borgerkrig her: https://faktalink.dk/spanske-borgerkrig
Lektier: Hvem var Franco? Skriv minimum 10 linjer på dansk om Franco – brug gerne din viden fra sidste gang om nationalisme, republik og fascisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
FORLØB 6: La Guerra Civil y hasta ahora
INTRODUKTION:
Vi arbejder i dette forløb med Den spanske borgerkrig, transitionen efter Francos død og det boom af kulturelle erindringsprodukter og den offentlige debat om erindring om krigen, der opstod efter år 2000.
PRIMÆRMATERIALE:
Romanuddrag:
- Alberto Méndez: ”La cuarta derrota – Los girasoles ciegos”. Los girasoles ciegos. 2006. uddrag: side 65-69, 95-96.
- Manuel Rivas: La lengua de las mariposas (1999)
Uddrag fra artikler fra El País (fundet i eksamensopgave for spansk 2012):
- ”Los padres de Randy Ryder, un hombre de Texas, Estados Unidos, pagaron 5000 dólares por su hijo en España”
- “Una ex monja denuncia el tráfico de niños” (uddrag). For hele artiklen:
https://elpais.com/diario/2011/03/27/sociedad/1301180402_850215.html
- “Una joven Mexicana cuenta su historia”
Dokumentar:
• DR2 Horisont: Spaniens stjålne børn (25 min). (sendt på DR1 d. 6.januar 2014)
SUPLLERENDE MATERIALE:
- Anne Magnussen: ”DET PERVERSE ARTEFAKT – KONFLIKT OG ERINDRINGER I SPANSKE TEGNESERI-ER” (side 97-101)
- Om Fascisme:
https://denstoredanske.lex.dk/fascisme
- Om Den Spanske Borgerkrig:
https://faktalink.dk/-spanske-borgerkrig
- Om Franco:
https://denstoredanske.-lex.dk/Francisco_Franco-?utm_source=denstore-danske.dk&utm_medium=-redirect&utm_campaign-=DSDredirect
FORMÅL:
- At udvikle elevernes evne til at kommunikere på spansk.
- At udvikle elevernes evne til at researche og redegøre på dansk (oplæg)
- Indsigt i og forståelse af væsentlige aspekter af Spaniens historie, samfund og kultur
- At øge deres kommunikative, interkulturelle og æstetiske bevidsthed.
- udvikle elevernes evne til at forstå og agere i en globaliseret verden.
- udvikler elevernes sproglige og kulturelle viden samt demokratiske bevidsthed
- bidrage til studiekompetence og til elevernes almene dannelse.
- opnå viden, kundskaber og færdigheder i relation til kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Spanien
- At udvikle deres evne til at reflektere over eget samfund i mødet med Spaniens historik
MÅL:
- at opnå viden om Den Spanske Borgerkrig, Francodiktaturet – herunder forløbets centrale problemstilling om Spaniens stjålne børn – transitionen samt Spaniens diskussion om, hvordan man skal komme videre efter krigen
- at kunne deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- at kunne udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- at kunne læse, forstå og referere fiktionstekster såvel som avisartikler
- at kunne lave en billedbeskrivelse
- at kunne skrive dialog
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- at kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Tienes que practicar estas palabras por 20 minutos: https://quizlet.com/752313373/glosario-para-los-ninos-robados-flash-cards/
Øv gloserne til undertemaet "Los niños robados", så I kan dem udenad: https://quizlet.com/dk/752313373/glosario-para-los-ninos-robados-flash-cards/
Lektie: I skal læse én af artiklerne (se hvilken i skemaet). De er lidt svære, da der bruges datid, så brug lidt tid på at nærlæse, slå op og regne sætningsstrukturen ud (subjekt, verballed osv.) - det vil hjælpe jer med at forstå den: Los niños roba
10 min: Øv gloserne til "La guerra civil" ud fra vores gloseliste, så du kan så mange som muligt udenad (quizletten er her, hvis man vil øve dem der: https://quizlet.com/dk/417363882/la-memoria-de-la-guerra-civil-flash-cards/)
Denne uges virtuelle lektioner: I skal se og arbejde med filmen "La lengua de las mariposas", som handler om den spanske borgerkrig i uge 41, imens jeg er i Spanien. Hent opgaverne på kontoret. Der skrives i hånden. Nogle af opgaverne tager ikke et h
Lektier til begge moduler: Læs det første afsnit (husk overskrift og introduktionen med fed): A. Méndez. Los girasoles ciegos (uddrag m. gloser).docx
Læs de ti første linjer (inkl. overskrift) af afsnittet på s. 4 i Los Girasoles Ciegos (det er rimelig nemt, da sætningerne er korte). Læs det højt for jer selv, så I øver udtale, så alle ord, I ikke kender og skriv noter til jer selv i teksten, imen
Øv jer på at kunne alle hitverbernes betydning og deres bøjning i præsens. Tjek efter med ordbogen eller få en forælder/søskende til at quizze jer. Oversigt over hitverber og betydning fra bogen.pdf
Lav forberedelsen til prøveafleveringen. Bemærk, at den er uden hjælpemidler. I afleverer jeres forberedelse i starten af timen. Medbring blyant og viskelæder. Er man her ikke, laver man den i næste spanskmodul, man kommer til.
Vi begynder nyt forløb om "La familia y el machismo". Øv disse verber hjemme, som handler om huslige pligter: https://quizlet.com/dk/778620084/los-quehaceres-domesticos-de-huslige-pligter-flash-cards/?funnelUUID=fe8a1f79-7101-4b41-9a63-b9b6a1afc9ca
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
FORL 7 La Familia y el machismo - TEMA TIL EKSAMEN
INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med forskellige familieformer og fænomenet ”el machismo” i såvel Spanien som i Latinamerika. Vi ser film og læser tekster, der præsenterer forskellige familieformer og kønsroller i familien. Der trækkes tråde tilbage til Francodiktaturet for Spaniens vedkommende og ses eksempler på demonstrationer mod kvindevold i dag.
Quizletlinks:
Huslige pligter:
https://quizlet.com/dk/778620084/los-quehaceres-domesticos-de-huslige-pligter-flash-cards/?funnelUUID=5f8bae64-467a-401f-a823-7d8a138b9c1b
el machismo:
https://quizlet.com/dk/473492266/el-machismo-flash-cards/?funnelUUID=548b4c55-b1c0-4f83-8c6a-ed0c368f867d
PRIMÆRMATERIALE:
• ”Otra historia de desamor” (uddrag) (fra: Ole loumann: Gente como vos - textos de un país latinoamericano. 1994)
• Uddrag fra drejebog (+ film): El Bola (filmcentralen)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/el-bola-kuglen
• Youtubevideo: Las tesis: “Un violador en tu camino”
• Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: “Aby de México – “Soy una chica con ambiciones””. La identidad contrastada – jóvenes en Latinoamérica (Gyldendal, 2013)
• Uddrag fra drejebog (+ film): Icíar Bollaín. Te doy mis ojos (Ta’ mine øjne). 2003:
o scene 19, s. 36-39: el papel tradicional de la mujer española
o scene 22, s. 41-42: El papel del hombre y de la mujer, las diferencias culturales, el ciberamor
o scene 35, s. 53-56: “Te doy mis ojos”
o scene 55, s. 77-79: Conversación entre Antonio y el terapeuta.
o scene 64-68, s. 87-91: La violencia
SUPPLERENDE MATERIALE:
• Dansk definition på ”el machismo”:
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Folkeslag/Etnografiske_termer/machismo
o Kasper Kloch: ”Machismo-mentaliteten”. 2015.
o
https://heleverdeniskole.dk/nicaragua/machismo/
• Uddrag af kandidatprojekt: ”Døtre af Franco” (2007) fra litteraturvidenskab.
http://www.bogvaegten.dk/2765-2/
Formål:
- At eleverne udvikler deres evne til at kommunikere skriftligt såvel som mundtligt på spansk.
- At eleverne opnår viden om machismo som fænomen i den spansktalende verden
- At udvikle elevernes sproglige og kulturelle viden samt demokratiske bevidsthed.
- At eleverne bliver i stand til at reflektere over vores egen kultur i mødet med den spansksprogede kultur vedrørende familiestrukturer og kønsroller.
Mål:
- at kunne læse og forstå både litterære og ikkelitterære spansksprogede tekster
- at kunne udtrykke sig skriftligt på et enkelt og sammenhængende spansk
- at kunne analysere og fortolke spansksprogede tekster af forskellige litterære og ikke-litterære genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne give sin mening til kende om emnet og lave en simpel argumentation på spansk
- at kunne perspektivere deres viden om spanske og latinamerikansk kultur- og samfundsforhold til danske kultur- og samfundsforhold.
Indhold
Kernestof:
På timen: (OBS: alle teksterne er i kompendiet og minutangivelserne er vejledende. Det kan være en god idé at arbejde sammen med en makker)
Her er dokumentet med palabrotas (bandeord), hvis nogen vil have det: palabrotas españolas.docx
Los deberes: Tenéis que leer "Escena 19: El vestido de novia" línea 18-26 hasta "...a su lado".
Los deberes: Leer y entender las preguntas sobre la escena 22 en el compendio sobre "Te doy mis ojos"
Los deberes: Tienes que elegir y practicar 10 palabras del glosario para el tema "La familia y el machismo"
Videoen: https://www.google.com/search?q=Las+tesis:+%E2%80%9CUn+violador+en+tu+camino%E2%80%9D&rlz=1C1GCEU_daDK977DK977&sxsrf=AJOqlzVX8OFrV5v-fft-f5oWVc5Ig71aAQ:1675176230455&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiS3JvhhfL8AhUMgf0HHa9fBPUQ_AUoAnoECAEQBA&biw=12
På timen skal vi se en julefilm, som vi arbejder med det sidste modul inden jul. Læs de første 2,5 side om, hvordan man fejrer jul i Spanien, så du har lidt baggrundsviden til de spanske traditioner: la navidad - tekst.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Miniforløb: La navidad española
INTRODUKTION:
Eleverne introduceres til de spanske juletraditioner.
PRMÆRMATERIALE:
100 km de la navidad (film)
SUPPLERENDE MATERIALE:
"Introduktion til las Navidades" (fra bogen: Fiestas), s. 62-64
FOKUS: Viden om spanske juletraditioner, billedbeskrivelse, mundtlig præsentation af personer, verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
På timen skal vi se en julefilm, som vi arbejder med det sidste modul inden jul. Læs de første 2,5 side om, hvordan man fejrer jul i Spanien, så du har lidt baggrundsviden til de spanske traditioner: la navidad - tekst.pdf
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
FORLØB 8: Pandillas - TEMA TIL EKSAMEN
INTRODUKTION:
I dette forløb beskæftiger vi os med volden og narkosmuglingen i Sydamerika med fokus på karakteristik af bandemiljøet og bevæggrundene til at ville ind i en bande. Der læses en bred vifte af genrer i forløbet. Hvad karakteriserer en bande? Hvorfor er det tillokkende for nogle at komme ind i en bande? Og er det muligt at komme ud igen?
MÅL:
• At opnå sig viden om Sydamerikas historie med narko, vold og bander samt korruption og fattigdom
• At kunne give et resumé af de læste tekster
• At kunne lave billedbeskrivelse med ordforrådet fra forløbet
• At kunne redegøre for årsager til at ville entrere i en bande
MATERIALE:
• Interviews: Entras si quieres, sales si puedes (Rykjær og Medina. Youtube) (https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs )
• Film: Sin nombre (2009) af Cary Fukunaka (lånes på filmstriben)
SUPPLERENDE MATERIALE:
• Artikler:
o Information d. 4. oktober 2013: Uhyret og skammens grænse:
http://www.information.dk/474176
o Gustavo Arias Retana: “Así funcionan las pandillas en El Salvador”. La Nación. (08/08/2015)
https://www.nacion.com/el-mundo/politica/asi-funcionan-las-pandillas-en-el-salvador/MOKLTQVST5GORALFVU3V6E6ZWM/story/
• Dokumentar: Bander ved magten (DR1, 01/12/2014) - CFU
Indhold
Kernestof:
Skriv jeres aflevering. I har én lektion til at spørge om ordvalg, grammatik, få feedback osv., men I skal have have skrevet afleveringen. Afleveringen afleveres ved timens afslutning.
Lektier: Se jeres seneste prøveaflevering for at se, hvad I skal repetere. En god idé er altid: verbalperifraser, hitverbers bøjning i især præsens, småordene på s. 47 i Spontan spansk, perfektum og 1.g-pensum: adjektivers bøjning og placering samt g
OBS: I SKAL PRINTE OPGAVEN OG UPLOADE BILLEDER AF DE LAVEDE OPGAVER SENEST VED TIMENS AFSLUTNING.
Los deberes: Tienes que practicar este glosario: https://quizlet.com/dk/994268820/pandillas-entras-si-quieres-sales-si-puedes-flash-cards/?new
Los deberes: Tienes que practicar el glosario para "Entras si quieres y sales si puedes": https://quizlet.com/dk/994268820/pandillas-entras-si-quieres-sales-si-puedes-flash-cards/?new
Los deberes: Tienes que practicar palabras para Sin Nombre: https://quizlet.com/dk/728896309/sin-nombre-flash-cards/?new=
Øv gloserne fra pandillas-forløbet: https://quizlet.com/dk/719075605/pandillas-flash-cards/?funnelUUID=dee7d5cc-7d88-46cc-8dcd-1bb8fbca55be
Los deberes: buscar estas palabras en el diccionario, traducirlas y practicarlas: Bailar, Mirar, Canción, Besar, Encantar, Silencio, Abrazar, enamorado, Cantar, Llenar, Subir, Bajar, Poner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
grammatikrepetition efter terminsprøve
Vi repeterer:
Ser, estar, hay
Adjektivers bøjning, placering og kortformer
Possessive pronomener
Bueno vs. bien
muy vs. mucho
Perfektum
verbalperifraserne: estar + gerundium, ir a + infinitiv og tener que + inf.
For nogle:
Konjunktiv
Nye verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Lektie: Genlæs feedbacken og dine noter om feedbacken fra terminsprøven: Hvad var det, du særligt skulle repetere?
OBS: Medbring den røde grammatikbog!
Gruppe 1: I skal læse reglerne for ser og estar (s. 18) og lave øvelse 1 og 2 på siden bagefter (s. 19).
Lektie: genopfrisk, om du kan disse ord (vi skal bruge dem på timen): hoy, cada día/semana/mes/año, mañana, por la mañana/tarde/noche, muy, poco, bastante, extremadamente, particularmente
Lektie: Se arket, I fik i dag, med den lilla overskrift: "Bueno vs. bien". Læs, den korte forklaring på, hvad forskellen er på "bueno" og "bien" og lav den første opgave. Hvis i ikke forstår, hvad der står på arket, så led i grammatikbogen, på en gra
Lektier: Læs opgavebeskrivelsen og tekst A til afleveringen på mandag. I får dette modul til at arbejde med afleveringen (begynde på den, arbejde videre eller færdiggøre den).
Læs indtil næste spørgsmål på s. 2 om "El Botellón"
Los deberes: Lav en billedbeskrivelse på 10-15 sætninger på spansk. "El Botellón". Brug gerne ord fra gloselisten på quizlet og se opgavebeskrivelsen på billedet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
FORLØB 9: Jóvenes españoles - TEMA TIL EKSAMEN
INTRODUKTION:
I dette forløb arbejder vi med unge i Spanien, hvor vi også stifter bekendtskab med spansk ungdomskultur, f.eks. botellón, men også kulturen med at bo længe med sine forældre, fænomenet ”mileurista” og 15M-bevægelsen fra 2011.
Quizletlink:
https://quizlet.com/726134991/los-jovenes-espanoles-flash-cards/?new
MATERIALE:
• ”Vivir en casa” (Liv Bugge, Svein Halvorsen, Silvia Rovira: Vidas s. 67-68)
• Kloch og Tønner: “Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo”. Epsaña en la calle. 2019, s. 16-19
• Kloch og Tønner: “La generación perdida: “Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir””. España en la calle. 2019. S. 34-37
• Madsen og Christensen: “El Botellón”. Fiestas. 2007. s. 77-84
SUPPLERENDE MATERIALE:
• Loumann: “La generación de los mil euros” (fra Nuevos Retratos)
• Kloch og Tønner: “Occupy din by”. España en la calle. 2019, s. 24-29
MÅL:
- At kunne læse og forstå en spansksproget tekst
- At kunne referere
- At kunne besvare spørgsmål spontant
- At kunne se tekster i en kulturel/samfundsmæssig sammenhæng
- At kunne udtrykke sig skriftligt på spansk
- At kunne forstå talt spansk (lytte)
- At kunne beskrive billede
- At kunne sammenligne spansk kultur med dansk
- At opnå viden om spansk ungdomskultur
Indhold
Kernestof:
Læs indtil næste spørgsmål på s. 2 om "El Botellón"
Los deberes: Lav en billedbeskrivelse på 10-15 sætninger på spansk. "El Botellón". Brug gerne ord fra gloselisten på quizlet og se opgavebeskrivelsen på billedet.
Læs om konceptet "mileuristas" på disse to sider på dansk. I skal kunne forklare det ved timens start på dansk: Om mileuristas_dansk.pdf
Los deberes: Læs om 15M (15. maj-besvægelsen) i dit jóvenes-kompendium s. 26-29, så du ved, hvad der skete i Spanien i 2011, og hvordan de unges liv så ud. Den ligger også her: 15M og mileuristas - to tekster - fra España en la calle.pdf
Leer y entender la primer página en en texto “La generación perdida: “Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir””.
Lav på afleveringen, som skal afleveres i aften kl. 22
Los deberes: Øv hitverbernes betydning og bøjning i præsens, perfektum og præteritum (alt efter ens niveau)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition og eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Los deberes: Læs om 15M (15. maj-besvægelsen) i dit jóvenes-kompendium s. 26-29, så du ved, hvad der skete i Spanien i 2011, og hvordan de unges liv så ud. Den ligger også her: 15M og mileuristas - to tekster - fra España en la calle.pdf
Leer y entender la primer página en en texto “La generación perdida: “Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir””.
Lav på afleveringen, som skal afleveres i aften kl. 22
Los deberes: Øv hitverbernes betydning og bøjning i præsens, perfektum og præteritum (alt efter ens niveau)
10 min: Repetér reglerne for de to datider hjemme, gense nogle af opgaverne, vi lavede i sin tid og lær, hvilke tidsmarkører der hører til hhv. imperfektum og præteritum (de står i det orange og blå skema).
Træn ordforråd til migrationsemnet med quizletlinket nedenfor eller gloselisten til emnet og dan dig et overblik over, hvordan man præsenterer en tekst til mundtlig eksamen (se det udleverede ark med gode gloser og anvisning til struktur).
Los deberes:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Grammatik: De to datider
I dette forløb introduceres eleverne for præteritum og imperfektum og deres brug. Fokus er på forståelse af deres brug samt bøjning af verberne.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532651982", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532651982", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532651982" }