Holdet 2022 FR/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Trine Dam Jakobsen
Hold 2022 FR/a (1a FR, 2a FR, 3a FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb 1
Titel 2 Begynderforløb 2
Titel 3 Overgangsforløb
Titel 4 Quatre amis
Titel 5 La famille Bélier
Titel 6 Les contes
Titel 7 Det multikulturelle Frankrig
Titel 8 Intouchables
Titel 9 La guerre et les juifs
Titel 10 L'amour.
Titel 11 Miniforløb til SRP
Titel 12 La francophonie
Titel 13 Repetition
Titel 14 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb 1

GRUNDBOG:
Carte blanche + øvebog. Udleveres til eleverne i 1. lektion. Der suppleres med grammatik, sange, osv. fra andre grundbøger fx Franskbogen.


GENERELT MÅL:
At have lyst til og være i stand til at kommunikere på et enkelt og nogenlunde korrekt fransk både skriftligt og mundtligt om nedenstående emner:

KOMMUNIKATIVE MÅL:
Hilse og præsentere sig selv og andre: navn, by, land, sprog, profession, alder, telefonnummer, interesser, fritidsaktiviteter samt familie
Snakke om, hvad ting er og hvad noget betyder og hedder
Beskrive mennesker og ting
Snakke om stedet/kvarteret hvor man bor
Basale udtaleregler: forskellige e-lyde, stumme s’er, u, stemte lyde, qu, oi, ch, nasallydene
Kendskab til omgangsformer, fx brug af du/De på fransk og at hilse med ”la bisous”
Kendskab til Frankrigs geografi, herunder storbyer

GRAMMATISKE MÅL:
Kunne bøje og bruge nogle meget brugte regelmæssige VERBER i præsens, fx parler, habiter, penser, regarder, porter, travailler, aimer og det refleksive appeler
Kunne bøje og bruge nogle meget brugte uregelmæssige verber i præsens: être, avoir, faire, aller
Kunne forstå og bruge SPØRGEORDENE combien, est-ce que, où, comment, qui, qui est-ce que, qu’est-ce que.
Kunne forstå og bruge TALLENE fra 0 til 100
Kunne anvende udtrykkene il y a og c’est.
Kunne forstå og bruge PRÆPOSITIONERNE de (herunder genitiv), à, avec, à droite, à gauche.
Kunne bøje og bruge SUBSTANTIVER: bestemt / ubestemt og singularis/pluralis
Kunne bruge og bøje ADJEKTIVER, herunder nationalitetsbetegnelser : køn og tal; kongruens med personer/substantiver
Kende til personlige PRONOMINER i nominativ (je, tu, il, ...) og possessive pronominer (mon, ton, son, ...)
Kunne anvende nægtelsen ne...pas mundtligt såvel som skriftligt i præsens.

FORMATIV EVALUERING:
Hver lektion indledes med en gennemgangen af lektionens indhold og formål. Regelmæssigt følger jeg op på, om eleverne har lært delmålene.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Franskaflevering nr. 1_être og avoir 06-12-2022
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderforløb 2

Begynderforløb 2:
GRUNDBOG: Carte blanche + øvebog. Der suppleres med grammatik, sange, osv. fra andre grundbøger fx Franskbogen.

GENERELT MÅL: At have lyst til og være i stand til at kommunikere på et enkelt og nogenlunde korrekt fransk både skriftligt og mundtligt om nedenstående emner:



Materiale:
Carte blanche s. 65-68, 70-72, 80-86, 103-105
Udvalgte øvelser i Carte blanche øvebog.
Franskportal.dk

KOMMUNIKATIVE MÅL:
Beskrive billeder på et simpelt fransk. Det vil sige snakke om, hvad ting er og hvad noget er og hvilken farve det har og hvordan det ser ud.
Beskrive mennesker og ting
Udtaleregler: forskellige e-lyde, stumme s’er, u, stemte lyde, qu, oi, ch, nasallydene
Kendskab til Frankrigs demografi, historie, kultur, geografi (herunder storbyer)
Lettere kendskab til franske film og fransk musik.
At kunne ugedage, måneder og årstal og kombinere det med fritidsaktiviteter
At kunne forskellige vejrudtryk
At kende gloserne vedr. familie og at kunne beskrive familierelationer (p. 100-101).  

GRAMMATISKE MÅL:
Kunne bøje og bruge de hyppigst brugte verber i 1, 2, 3, bøjning.
Kunne forstå og anvende brugen af genitiv.
Kunne bøje og bruge de hyppigst brugte uregelmæssige verber.
Kunne anvende le passé composé i både skrift og tale i simple sætninger.
Kunne forstå og bruge SPØRGEORDENE combien, est-ce que, où, comment, qui, qui est-ce que, qu’est-ce que.
Kunne forstå og bruge TALLENE fra 0 til 100.
Kunne forstå og bruge de mest almindelige PRÆPOSITIONER.
Kunne bruge og bøje ADJEKTIVER, herunder nationalitetsbetegnelser : køn og tal; kongruens med personer/substantiver
Kende til forskellige pronominer (de possessive, de demonstrative og de relative).
SKRIFTLIGE MÅL:
At skrive på et simpelt og forståeligt fransk.
At begynde at arbejde med isolerede delprøve 1 eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Franskaflevering nr. 2_Præsentationer 09-01-2023
Fransaflevering nr. 3_Nægtelsen 27-01-2023
Franskaflevering nr. 4_Les loisirs 10-03-2023
Franskaflevering nr. 5_Delingsartiklen 30-03-2023
Franskaflevering nr. 6_Mundtlig billedbeskrivelse 21-04-2023
Franskaflevering nr. 7_Le passé composé 01-05-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Overgangsforløb

Med dette overgangsforløb bygger vi bro mellem 1g og 2g. Fokus er på nogle af de grammatiske emner, som vi arbejdede med i slutningen af 1g. Vi arbejder fortrinsvist mundtligt med emnet, da fokus er at komme i gang med at tale fransk efter ferien.
MATERIALE:
- franskportal.dk (pixigrammatik)
- diverse øvelser af egen produktion-
- billedmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Quatre amis

I dette emne arbejder vi med temaet om unge i en fransk kontekst. Alle dvd-afsnit ses og alle bogens afsnit læses enten intensivt eller ekstensivt med fokus på forskellige typer af arbejdsopgaver såsom tekstnære spørgsmål, glosetræning og -øvelser, resumé, kahoots, forskellige beskrivelsesopgaver, rollespil, diskussion etc. I dette forløb arbejder vi meget med den interkulturelle kompetence.

Materiale:

"Quatre Amis" af Mette Bering og Mimi Sørensen (Gyldendal 2012). DVD + øvehæfte.


Faglige mål:
Fokus på læsehastighed ved forskellige måder at læse tekst på fx introduktion af før-læsning.
Udtale, lytte/forstå kompetence.
Situationsbestemte dialoger.

̶- Forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶- Læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶- Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶- Præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶- Analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶- Perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold

Kernestof:
̶- De grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶- Et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶- De grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶- Mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶- Aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶- Centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder.
̶- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La famille Bélier

I dette forløb arbejder vi med forlaget "Passion"s materiale til filmen "La famille Bélier". Øvelserne er udvalgte så der veksles mellem mundtlig og skriftlig træning.

De forskellige øvelser fordeler sig på lytteøvelser, billedbeskrivelser, indsætningsøvelser, læsning, besvarelse af spørgsmål mundtligt såvel som skriftligt, øvelser der ligner dem de møder til den skriftlige studentereksamen fx vrai/faux, krydsord,  

Materiale:
Karen Schumacker "Øvehæfte til La famille Bélier", Passion.
Karen Schumacker "Franskportal", Passion
Kahoot om La famille Bélier
Lyricstraining
Louane "Je vole" https://www.youtube.com/watch?v=McF-ZsJi9Qo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les contes

Vi har arbejdet med følgende materialer:

"Chapeau Rond Rouge" af Geoffroy de Pennart - i kopi fra "Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen (Gyldendal 2012)

"Den lille rødhætte" af Brdr. Grimm, 1812.

"Le Fabuleux Destin d*Amélie Poulain" - filmen af Jean-Pierre Jeunet og Guillaume Laurant (Gaumont 2001)

"Pourquoi est-ce qu'il y a tant d'idiots au monde?" Forfatter ukendt men har hentet det her: https://touslescontes.com/biblio/conte.php?iDconte=444

Vi har arbejdet med eventyrtemaet og den fantastiske fortælling. Der ses bl.a. på eventyrets form og karakteristiske træk - og hvad eventyret og fortællingen kan bidrage med af indsigt, livssyn, kønsroller, moral og etik. Under arbejdet inddrages såvel grammatiske emner, billedbeskrivelse, forståelse/analyse af franske citater, oversættelses- og overskriftsøvelser, glosetræning, Quizlets og Kahoots, handlingsspørgsmål og résuméer, analyse af forskelle og ligheder mellem karaktererne i eventyret om Rødhætte - Le petit Chaperon rouge - og Chapeau Rond Rouge.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Franskopgave nr. 7_Les jeunes font la fête_2 18-03-2024
Opgave til ikke medrejsende (Paris) 27-03-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det multikulturelle Frankrig

Som en optakt til SRO arbejder vi med emnet "Integration og det multikulturelle Frankrig".
Forløbet er tværfagligt med Samfundsfag B.

Vi har arbejdet med følgende materialer:
- Née en France (uddrag) kap. 1 - 3.
- La Marseillaise: https://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g
- Les misérables (film), Lady Ly, 2019
- Frankrig: Modsætningernes land, "Det multikulturelle Frankrig", Systime, p. 38-45.
- Tale af F. Hollande den 14. november 2015
- Artikel om Frankrigs fejlslagne integrationspolitik: https://www.lepoint.fr/societe/immigration-un-rapport-identifie-les-obstacles-a-l-integration-23-10-2023-2540501_23.php#11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Intouchables

Dette forløb fungerer som en overgang fra 2g til 3g.
Vi skal arbejde med filmen Intouchables og så skal eleverne introduceres til aspkekt.
Vi starter med at repetere le passé composé og derefter lærer de imparfait og vi arbejder dermed med aspekt. Elevernes første aflevering er også om aspekt.

Materiale:
- Franskportal: paragraffer og øvelser tilhørende le passé composé, imparfait og aspekt.
- Film: "Intouchables". Nakache + Toledano, 2011.
- Øvehæfte: De urørlige, Forlaget Passion. Udvalgte opgaver.
- Derudover forskellige selvproducerede grammatikspil og øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La guerre et les juifs

Fokus for dette emne var 2. verdenskrig og jødernes skæbne og historie heri i Frankrig.
Materiale:
- Vi har set filmen "La Rafle" af Rose Bosch, 2010 + arbejdshæfte.
- Vi har læst uddrag af bogen Louis Malle: "Au revoir les enfants", folio, 1994, (kap. 1, 36 og 49).
- Derudover har vi læst den danske introduktion p. 9-19 i "Au revoir les enfants".
- 72 ans après La Rafle: https://www.youtube.com/watch?v=GR6stRjOHYY
- Tekst: "La grande peur sous les étoiles" skrevet af Jo Hoestlandt, 1993.
Derudover diverse billedbeskrivelser og mindre supplerende aktiviteter med et sprogligt sigte.

Ift. den interkulturelle vinkel har vi snakket om DK's rolle i krigen, fx i forhold til jøderne og modstandsbevægelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 L'amour.

I dette emne har vi arbejdet med begrebet "amour" i en bred forstand. Vi har brugt både film, tekster og musik og eleverne har arbejdet i grupper, par såvel som individuelt. De har arbejdet kreativt med at lave egne datingprofiler og innovativt ved at lave undervisningsmateriale til hinanden.
Materiale:
- Jean Cau: "Le bébé" (tekst).
- Celine Dion: "Pour que tu m'aimes encore" (sang).
- Le Figaro (Figaro.fr): "Les jeunes décident à croire au grand amour" (artikel).
- Caroline Thivel og Laititia Colombani: "À la folie pas du tout" (film).
- Forfilm til À la folie pas du tout
- Balkonscenen fra Roméo et Juliette (sang): https://www.youtube.com/watch?v=qc4LQHR4FJE

Vi har læst forskellige franske kontaktannoncer og eleverne har udarbejdet deres egne kontaktannoncer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Franskaflevering nr. 6 - Marche pour le climat 03-12-2024
Franskaflevering nr. 7 - Mundtlig aflevering 17-12-2024
Terminsprøve 22-01-2025
Franskaflevering nr. 9 - Oversættelse + grammatik 06-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Miniforløb til SRP

Et forløb i samarbejde med dansk, hvor eleverne forberedes på at skrive SRP.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La francophonie

Forløb om den frankofone verden, hvor fokus hovedsageligt er på Quebec og "les pays magrébins".
Vi beskæftiger os også med organisationen "La Francophonie".
I lektionerne har vi beskæftiget os med følgende materiale:
- Entrées, Gyldendal, 2009: p. 104-105. Que mange le monde?
- Entrées, Gyldendal, 2009: p. 106-108: La Francophonie.
- Gad Elmaleh "Part en live", Netflix
- Entrées, Gyldendal, 2009: p. 122-123: Le Maghréb
- Entrées, Gyldendal, 2009: p. 132-133: Les Maghrébins et le sexe
- Paroles francophones, Gyldendal: p. 31-32: On peut prendre ce qu'on veut de la culture francaise et l'intégrer dans la culture marocaine.
- Cheb Khaled (Jean Jacques Goldman): Aïcha, 1996.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Vi repeterer vores mulige eksamensemner og har fokus på det mundtlige.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

- Online ordbog engelsk fransk: https://www.collinsdictionary.com/
- Online grammatik: https://www.franskportal.dk/grammatik
- Online fransk/fransk ordbog til øget ordforråd og synonymer: https://dictionnaire.lerobert.com/
- App'en "Ordbogsprogrammet 5".
- https://www.ordbogen.com/da/#/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer