Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Kristine Ahlmann Hjuler
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløbet handler især om introduktion af forskellige teksttyper, analysemetoder og begreber.
Kernestof:
The Wire (TV-Series) (opening scene, 2002)
Hilda Flavia Nakabuye: "You will soon feel the same heat we feel every day" (Speech, UN 2019
Toni Morrison: The Bluest Eye (Excerpt from novel, 1970)
WH Auden: Funeral Blues (Poem, 1936)
Supplerende stof:
English and Me (Fra Worlds of English)
Tværsproglige overensstemmelser (fra Almen Sprogforståelse)
Social Media (Fra The English Handbook)
Stilleje (Fra Write Away)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Media analysis and intercultural competence
I dette forløb arbejdes der med medieanalyse og med interkulturel kompetence med inddragelse af elevernes andet fremmedsprog, fransk/tysk (studieretning). Vi undersøger kulturelle markører i ungdomsserier fra flere lande med udgangspunkt i den norske serie SKAM. Hvilke værdier og egenskaber kommer til udtryk i de forskellige serier - og hvordan?
Kernestof:
SKAM (udgangspunkt, repræsentativ for skandinaviske værdier og kulturelle udtryk).
Skam Austin (en amerikansk udgave af Skam)
SKAM France/Druck (de franske og tyske udgaver af Skam)
Derry Girls (irsk ungdomsserie)
Mtv Shuga: Down South (sydafrikansk ungdomsserie)
Skins (britisk ungdomsserie)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime Fiction EKSAMEN
I dette forløb introduceres der til krimigenren og dens særlige træk. Der arbejdes med analyse af fiktionstekster.
Crime Fiction:
• Lee Child: Safe Enough
Case Reopened:
• Cases 1,2,3, and 4
• Sherlock: A Study in Pink
• Jeff Lindsay: Darkly Dreaming Dexter
• George Pelecanos: Miss Mary’s Room
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning
Eleverne læser et selvvalgt værk. Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse om bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
War in Poetry and Prose EKSAMEN
I dette forløb beskæftiger vi os med litteratur om krig med særligt fokus på første verdenskrig. Eleverne træner især digtanalyse, men også retorisk analyse. Gennem arbejdet med teksterne og det supplerende stof opnår de viden om perioden, betydningen for Englands historie og identitet og krig som litterært emne gennem tiderne.
Kernestof:
• J.R. Carpenter: A verse to war (100 Poets against the War, 2003)
• Jessie Pope: Who’s for the game (1915)
• Rupert Brooke: The Soldier (1914)
• Siegfried Sassoon: Base Details (Counter-Attack and Other Poems, 1918)
• Siegfried Sassoon: Statement to his commanding officer (April 1917)
• Wilfred Owen: Letters to Owen’s mother (16 January and 31 December)
• PJ Harvey: The Colour Of The Earth (Let England Shake, 2011)
• PJ Harvey: All and Everyone (Let England Shake, 2011)
• The Passing Bells, episodes 1 and 4, (BBC 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Adichie: The Thing Around your Neck EKSAMEN
I dette værklæsningsforløb arbejdes der med engelsk som globalt sprog. Eleverne opnår basal baggrundsviden om Nigeria. Eleverne læser hele værket, men fokuserer særligt på tre udvalgte noveller, der hver især beskæftiger sig med sider af livet i Nigeria. Udover novellesamlingen har eleverne læst, lyttet til og arbejdet med Adichie’s TED-talk. Der suppleres med en dokumentar om Lagos.
Adichie: The Thing around your Neck (2009)
• The Historical context (fra Africa Unfold, Lindhardt og Ringhof, 2015)
• Lagos, Parts unknown (TV-Documentary, CNN, 2017)
• Adichie: The Danger of a Single Story (TED-talk)
Fokus på tre noveller:
• Cell One
• A Private Experience
• The Thing around your Neck
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Black America EKSAMEN
Hvad er det særlige ved Black American History? I dette forløb arbejdes der med at forstå Black American history. Gennem baggrundstekster får vi et overblik over historiske perioder og gennem et bredt udvalg af tekster forståelse for de udfordringer, sorte amerikanere har mødt i forskellige perioder. Forløbet har desuden særligt fokus på brug af forskellige metoder i engelskfaget.
Kernestof:
Film: 12 Years a Slave (2013)
Langston Hughes: I, Too
Billie Holiday: Strange Fruit (1939/1965)
Harper Lee: To Kill a Mockingbird (1960) - ikke 2y!
Martin Luther King, Jr.:"I Have a Dream"(1963)
Malcolm X: The Ballot or the Bullet (uddrag) (1964)
Kendrick Lamar: Mortal Man (2015)
Eleverne har desuden arbejdet med en selvvalgt sang.
Baggrundstekster:
Slavery (Uddrag af Black Voices, Gyldendal 2025)
Separate but Equal (Uddrag af Black Voices, Gyldendal 2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652356729",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652356729",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652356729"
}