Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kristine Ahlmann Hjuler
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1a TY LL, 1g Ty/1, 2a TY LL, 2g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identität und Social Media
I dette introforløb beskæftiger eleverne sig med identitet og sociale medier. Fokus på mundtlighed, ordforråd og basal grammatik.
Tim Bendzko: Programmiert
unternehmer.de: Wie Social Media unsere Kommunikation beeinflusst
Daniel Kastner: Soziale Netzwerke: Wie es wirklich ist... ein Opfer von Cybermobbing zu werden
Lukas Böing: Wie wär‘ mein Leben …?
ApeCrime: Zombie
Omfang: ca. 10 procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
Formål med forløbet:
Forløbet tager udgangspunkt i arbejdet med ordforråd inden for krimiens genretræk, som eleverne oftest kender fra andre sprogfag. Eleverne beskæftiger sig med et udvalg af fiktionstekster omhandlende forbrydelser - herunder mord og personskade. Desuden arbejder eleverne med filmen Who am I. Kein System ist sicher (det udvidede tekstbegreb).
Kernetekster:
Moser, Milena. ”Letzte Pizza”. Fra: Homann, Angela og Erik Wikkelsø Pedersen. „Kurzum – Text und Sprache“. Tyskforlaget, 2005.
Moser, Milena. „Sonnenbrand“. Fra: Häckert, Lone og Lise Hansen. „Literatur um die Jahrtausendwende“. Gyldendal, 2006.
von Schirach, Ferdinand. „DNA“. Frau: Larsen, Uffe Hartvig. „Schuld“, Tyskforlaget 2013.
Odar, Baran Bo. ”Who am I. Kein System ist sicher“. 2014.
Cirka omfang: 15 %
Digitale hjælpemidler: Ordbogen.com, Gyldendals Røde Ordbøger, Duden, MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
240126 Virtuel time.docx
-
Test
-
Minlæring
-
Hej med jer :-) Jeg glæder mig til at møde jer. I dag skal vi bl.a. gennemgå jeres arbejde med personlige pronominer, så hvis I ikke blev færdige med det i går på timen (MinLæring), hvilket jeg kan se, mange ikke blev, så er det lektie :) I skal også
-
I skal som lektie til i dag læse jeres noter om genitiv. I har gennemgået dette med Kristine, men vi repeterer i dag. Har man ingen gode noter, så læser man om genitiv i Alles in allem :)
-
Virtuel lektion Letzte Pizza.docx
-
Virtuel lektion. Sonnenbrand.docx
-
Ihr sollt den Rest des Textes Sonnenbrand lesen und die "wahr oder falsch" Aufgabe lösen
-
Som lektie til i dag skal I øve disse ord på Quizlet. Det er ord, som forekommer i teksten DNA. Kør ordene igennem et par gange :-)
-
Hvis I ikke er færdige med øvelserne på MinLæring (forsiden), så skal I færdiggøre dem derhjemme :-)
-
Ihr sollt Seite 2, Zeile 4 bis Seite 2, Zeile 34 des Textes DNA lesen und folgende Frage beantworten:
-
Ihr sollt Aufgabe 5 auf S. 50 in Alles in allem lösen (genlæs gerne boksen på s. 48 om faste forbindelser)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erziehung im Dritten Reich - EKSAMEN
Formål med forløbet:
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvordan Hitler med sit idealbillede af en tysk ungdom indoktrinerede de tyske børn og unge til at tjene den nazistiske ideologi i årene 1933-1945. Eleverne har fået en grundig indføring i opdragelsen af ungdommen i det Tredje Rige med særligt fokus på filmen Napola, hvor vi følger hovedpersonen Friedrichs udvikling. Som optakt til filmen har eleverne arbejdet med Hitlers pædagogik, Hitlerjugend samt jødeforfølgelser.
- Fra bekendtgørelsen
• Faglige mål
o forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
o redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
o føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
o analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
o på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• Kernestof
o et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
o grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
o udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold
o Tysksprogede tekster fra før 1945
Kernetekster
o Die Ohrfeigen (Welsh, Renate 1998)
o Der Giftpilz (Hiemer, Ernst 1938)
o Napola - Elite für den Führer (Gansel, Dennis 2004)
o Über Jugenderziehung (Hitler, Adolf (1939) Fra: Rauschning, Hermann. ”Gespräche mit Hitler”)
Cirka omfang: 15%
Digitale hjælpemidler: Ordbogen.com, Gyldendals Røde Ordbøger, Duden, MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjælpemidler til eksamen
Til eksamen og årsprøver må I bruge følgende sider online:
MinLæring
Ordbogen.com
Duden.de
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klima und Nachhaltigkeit
Eleverne opnår her viden om aktuelle udfordringer i Tyskland og arbejder med forskellige typer tekster. Fokus på tekstforståelse, brug af AI og IT-værktøjer og mundtlighed.
Texte:
Video: Die Sternsinger. Für Kinder erklärt Klimawandel - Ursachen und Folgen weltweit (2016)
Reportage: Seidel, Jörn. WDR. Ahrtal unter Wasser - Chronik einer Katastrophe (2024)
Artikel: Wenzel, Simon. Rbb24. Das sind die größten Klimaprotest-Gruppen und ihre Forderungen (2023)
Miniserie: Schrade, Zarah. Aufgestaut (2023)
Interview: Dahm, Claudine. Stern. Klimaangst und Krisenstimmung: Wie junge Menschen mit ihrer unsicheren Zukunft umgehen (2022)
Songtext: Berge. 10.000 Tränen (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flucht aus der DDR - EKSAMEN
I dette forløb introduceres eleverne til DDR med særligt fokus på flugthistorier. Eleverne skal kende den historiske baggrund og årsager til flugt.
Kernestof:
PIXI-Wissen: Der Fall der Mauer (2009)
DDR-Flüchtlinge erzählen: Ein Unternehmer (1960)
Ulrike Erler: Ein Leben in der DDR (2009)
Wiedersehen mit Vater (1998)
Film:
Ballon (2018
Eingemauert - die innerdeutsche Grenze (DW Deutsch, 2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2a skal aflevere postkort fra Barcelona
-
Rosa Domm-arbejdsarket skal være færdigt.
-
Medbring høretelefoner
-
Paul Van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
-
Wir sind wir spørgsmål.pptm
-
Læs i Pixibogen, side 1-7 (1-3 i kompendiet). Du skal bare have overblik.
-
Titel
-
Sandt/falsk-øvelsen fra i går er lektie til i dag.
-
Husk grammatikbog og mappe. Og computer.
-
Tysk begyndersprog A, Vejledende opgavesæt 2.zip
-
Timen er virtuel. Arbejd alene eller sammen med maks. 3 andre. Aflever i elevfeedback ved timens slutning. Se vedhæftede dokument. 241114 Virtuel time Der Unternehmer.docx
-
Læs teksten om Ulrike Erler færdig.
-
Gør øvelsen med præpositioner og relativpronomener færdig hjemme
-
Opgaven skal laves i hånden og den er udleveret i timen tirsdag 3.12. Hvis du var fraværende, skal du få den af en af dine klassekammerater eller printe den selv. Den er vedhæftet her.
-
Læs til bunden af side 12 i den tekst, I startede på i går (Wiedersehen mit Vater i kompendiet, hvis du var fraværende). Du behøver ikke forstå alt, men forsøg at besvare spørgsmålene.
-
Læs Wiedersehen mit Vater færdig. Øv dig i at genfortælle den mundtligt.
-
Test: Karoline, Frederikke, Amalie
-
Færdiggør arbejdsark om Ballon fra mandag.
-
Lav lektie til tirsdag, hvis du var fraværende der. + medbring repetitionsskemaet fra tirsdag - som skal være udfyldt.
-
Minlæring Relative pronomener
-
Medbring grammatikbog
-
Medbring dit grid igen. Vi laver akvarieøvelsen i starten af timen, så øv mundtlighed ud fra dit grid i ca. 15 minutter hjemme
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vergangenheitsbewältigung - EKSAMEN
I dette forløb undersøger vi tyskernes forskellige måder at bearbejde deres fortid på. Forløbet bygger på elevernes viden om det Tredje Rige og DDR fra tidligere forløb og beskæftiger sig med tekster fra umiddelbart efter krigen til nu.
Kernestof:
- Weg zur Arbeit
- Hilde M (sæt evt. billede og citater ind)
- Mario Röllig
- Die Enkelin (som sidste tekst, hvor man ligesom samler op og bruger ordforrådet fra de første til at samle sammen. Det kan være sidste aflevering også.
- Labyrinth des Schweigens
- Udvalgte sider fra Nora Krug: Heimat
Supplerende stof:
- Schuld
- Erinnerungskultur (s.20)
- DDR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652823878",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652823878",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652823878"
}