Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sandra Tyra Helms
Hold 2023 Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Generation Selfie - Social Media in Deutschland
Titel 2 Krimi
Titel 3 Die Jugend im Dritten Reich
Titel 4 Klima und Nachhaltigkeit
Titel 5 Die DDR - Das geteilte Deutschland
Titel 6 Integration oder Assimilation in Deutschland
Titel 7 Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur - DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Generation Selfie - Social Media in Deutschland

Forløbet handler om unges brug af de sociale medier og deres identitetsdannelse. Vi arbejder med forskellige tekster om de sociale mediers indflydelse på unges verden, fordele og ulemper ved at kommunikere via de sociale medier. Der inddrages Goffmans teori om Vorderbühne og Hinterbühne.Eleverne introduceres generelt til det tyske sprog og træner fri mundtlighed.

Kernestof:
Wie Social Media unsere Kommunikation beeinfluss (unternehmer.de)
Wie es wirklich ist (Kastner, Daniel, ZEIT)
Wie wäre mein Leben ohne INternet (Böing, Lukas. Auf uns)
Programmiert (Bendzko, Tim. Auf uns)
Goffmans soziologische Theorie ((Krehan, Kirsten et al. Wer bin ich? Sport und Identität)
Serie: How to sell Drugs Online (Fast) (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

I forløbet "Krimi" bahandler vi krimigenren og ser nærmere på forskellige motiver, personer og forbrydelser, som tematiseres i en klassisk krimi.
Vi læser forskellige eksempler på tysksprogede krimitekster og belyser krimielementerne heri. Vi ser desuden filmen "Who am I " og belyser cyberkriminalitetens dimension.

Kernestof:
Letzte Pizza (Moser, Milena)
Abschied ohne Zeuge (Flieger, Jan)
Cornflakes
Blaubart (Grim, 1812)
Who am I (Baran bo Odar, 2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Die Jugend im Dritten Reich

Forløbet "Die Jugend im Dritten Reich" handler om unges opvækst og indoktrinering i det tredje rige. Vi ser på Hitler pædagogik, statens opdragelsesformer, læser en børnefortælling og analyserer denne med henblik på påvirkningen af ungdommen.
Tilmed ser vi på hvordan Hitler kom til magten (Die Machtergreifung) og hvilke metoder han benyttede sig af.

Kernestof:
Über Hitlers Pädagogik
Was braucht der Jud' ein Klavier
Der Giftpilz
Verordnung zum Schutz von Volk und Staat
Napola (Film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klima und Nachhaltigkeit

Forløbet "Klima und Nachhaltigkeit" handler om klimabevægelserne i Tyskland og hvordan unge omgås med klimaproblematikken (klimaangst).
Vi belyser kravene og målene af de forskellige klimaaktivistgrupper som f.eks. Letzte Generation eller Ende im Gelände og ser videoner af deres protestaktioner.
Herudover ser vi på die Grünen og deres politik og hvad Tyskland har tænkt sig at gøre ved klimaforandringerne.

Materialer:
Die Sternsinger. Für Kinder erklärt Klimawandel - Ursachen und Folgen weltweit (2016) (Video)
Seidel, Jörn. WDR. Ahrtal unter Wasser - Chronik einer Katastrophe (2024)
Artikel: Wenzel, Simon. Rbb24. Das sind die größten Klimaprotest-Gruppen und ihre Forderungen (2023)
Schrade, Zarah. Aufgestaut (2023) (Miniserie)
Jess, Hjalmar. Brennpunkt. Die grüne Welle (2020) & Instagram-Post von Rosa Domm (2024) (interview)
Songtext: Berge. 10.000 Tränen (2021)

Centrale gloser:
Klimawandel
Ursachen für den Klimawandel
Klimaprotestgruppen und ihre Ziele
Beispiele für klimafreundliches und klimaunfreundliches Handeln
Die Grünen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die DDR - Das geteilte Deutschland

Die DDR - Das geteilte Deutschland handler om livet i DDR fra 1949-1989. Vi sætter fokus på Stasis rolle i staten, indskrænkelsen af frihedsrettighederne for DDR-borgerne samt flugtårsager. Endvidere belyser vi unges indskrænkede mulighed for at vælge frit, f.eks. uddannelse. Vi inddrager baggrundsviden om den kolde krig og ser på hvilke ideologier de to tyske stater repræsenterede.


Materiale:
Ballon
Das Ministerium für Staatssicherheit & Die Bespitzelungsmethoden der Stasi
Ulrike Erler
Doping in der DDR (Aus A. Damkjær et al. Deutsche Wunder. Tatsachen - Erinnerung - Fiktion, 2009)
Der Mauerfall (Lückentext)

Fagbegreber:
Die Stasi
die SED
Ursachen für den Fall der Mauer
Der Bau und Fall der Mauer
IM
HM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Integration oder Assimilation in Deutschland

Forløbet "Integration oder Assimilation in Deutschland" handler om den aktuelle indvandrersituation i Tyskland. Vi zoomer ind på partiernes og deres tilgang til integration versus assimilation og undersøger Bundestagswahl 2025 og hvorfor AfD har fået en stor fremgang. Ligeledes arbejder vi med de klassiske integrationsidealer: integration, assimilation og segregation. Vi belyser desuden push- og pillfaktorer og anvender begreber som Bindestrichidentität.

Kernetekster:

Oya
Erdal Sezer
Afd og Die Linke: Programm
Film: Willkommen in Alemania
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur - DDR

Forløbet "Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur" handler om borgernes livsmuligheder i DDR. Vi belyser statens indflydelse på unges valg i livet f.eks. uddannelsesvalg og ser på Stasi rolle i landet.
Eleverne undersøger modstanden i 1953 samt hvordan og hvorfor muren faldt i 1989.
Herudover belyser vi de mange flugtforsøg og de forskellige motiver for flugt gennem filmen "Ballon".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer