Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Sandra Tyra Helms
Hold
2023 Ty/3 (
1g Ty/3
,
2g Ty/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Generation Selfie - Social Media in Deutschland
Titel 2
Krimi
Titel 3
Die Jugend im Dritten Reich
Titel 4
Klima und Nachhaltigkeit
Titel 5
Die DDR - Das geteilte Deutschland
Titel 6
Integration oder Assimilation in Deutschland
Titel 7
Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur - DDR
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Generation Selfie - Social Media in Deutschland
Forløbet handler om unges brug af de sociale medier og deres identitetsdannelse. Vi arbejder med forskellige tekster om de sociale mediers indflydelse på unges verden, fordele og ulemper ved at kommunikere via de sociale medier. Der inddrages Goffmans teori om Vorderbühne og Hinterbühne.Eleverne introduceres generelt til det tyske sprog og træner fri mundtlighed.
Kernestof:
Wie Social Media unsere Kommunikation beeinfluss (unternehmer.de)
Wie es wirklich ist (Kastner, Daniel, ZEIT)
Wie wäre mein Leben ohne INternet (Böing, Lukas. Auf uns)
Programmiert (Bendzko, Tim. Auf uns)
Goffmans soziologische Theorie ((Krehan, Kirsten et al. Wer bin ich? Sport und Identität)
Serie: How to sell Drugs Online (Fast) (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Willkommen zum Deutschunterricht!Gør dig nogle tanker om: Wie benutzt du die sozialen Medien in deinem Leben?
Das heutige Programm:
Heutiges Programm:
Formuler en sammenfatning af 3 fordele og 3 ulemper ved Social Media. Øv dig i at præsentere dine fordele og ulemper på tysk. (Brug 15 min alt i alt)Du kan med fordel bruge Redemittel på s. 4 i kompendiet.
Færdiggør opgaverne 1, 2 og 4 i Alles in Allem, s. 29-30.Formuliere 5 Fragen an deinen Sitzpartner für ein Interview. F.eks. Was machst du in deiner Freizeit?
Læs siderne 26-29 i Alles in Allem. Formuler 2 spørgsmål til det læste og 2 udsagn, som du har forstået. Klassen deles i 2.
Was macht ein Influencer/eine Influencerin? Ist das ein cooler Job? Warum? (insg. 5 Säzte auf deutsch)
Lav opgave 5 på s. 31 i Alles in Allem skriftligt. (Her skal I omskrive sætningerne fra datid til førnutid som vist i eksemplet.)
Dagens program:
Læs siderne 11-14 i Alles in Allem. Formuler 1-2 spørgsmål til det læste. Vi deler holdet op i to.
Lav opgave 1 i Alles in Allem, s. 20. Skriv hele sætninger.
Macht die Aufgabe 3 auf Seite 21 in Alles in Allem schriftlich. Schreibt ganze Sätze. :-)
Das heutige Program:
Test i tysk: træn bøjningen og brugen af hjælpeverberne, de regelmæssige verber samt sætningsanalyse.
Minlæring - link til øvelsen om kasus (der, die das)
Quizlet til træning op til testen
Ihr habt keine Hausaufgaben auf :-)
Substantivernes køn.pptx
Mache die Aufgaben 1, 2 (s. 108), 2 (s. 109) og 3 (s. 109).
Substantivers køn.pdf
OPGAVE til 1t: (virtuelt)
Afsnit
Lies die Seiten 39-41 i Alles in Allem. Opstil 2 regler for ordstilling på tysk.
1.) Quizlet: Weihnachten Quizlet zum Thema Weihnachten
Bringe bitte ein Geschenk für ca. 10 Kronen mit :-) Wir werden "pakkespil" spielen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krimi
I forløbet "Krimi" bahandler vi krimigenren og ser nærmere på forskellige motiver, personer og forbrydelser, som tematiseres i en klassisk krimi.
Vi læser forskellige eksempler på tysksprogede krimitekster og belyser krimielementerne heri. Vi ser desuden filmen "Who am I " og belyser cyberkriminalitetens dimension.
Kernestof:
Letzte Pizza (Moser, Milena)
Abschied ohne Zeuge (Flieger, Jan)
Cornflakes
Blaubart (Grim, 1812)
Who am I (Baran bo Odar, 2014)
Indhold
Kernestof:
1. Kør quizletten som optakt til tekstlæsning: https://quizlet.com/444418934/soziale-netzwerke-wie-es-wirklich-ist-flash-cards/
Afsnit
Grupperne:
Sociale Medien als Theaterstück
Se opgaven under 4. lektion for i dag.
Heutiges Programm:
Lær ledsætningsindlederne udenad på s. 40 i Alles. Du skal desuden vide: hvordan er ordstillingen i en hoved- og en ledsætning. (s. 41, Alles).
Das heutige Programm:
NY: Gå på teams under holdet 1gTy/3 hvor mødet afholdes virtuelt. Vi starter kl. 8.15
Link til quizlet: tryk på linket
Lyt til podcasten: Wie wären wir ohne Internet? Svar på spørgsmålene nedenunder skriftligt. Upload dit svar individuelt under elevfeedback. I må arbejde sammen i grupper á maks. 3 personer.
Ordstilling regler.pptx - PowerPointen, som vi gennemgik i sidste time.
SHS går en tur med udvalgte elever. Forbered et emne, som du gerne vil tale om (på tysk selvfølgelig!)
Lær bøjningen af verbet "spielen" i nutid, datid og førnutid.
Brug 10 min. på at læse teksten Cornflakes. Slå nye ord op. Was passiert? Brug 10 min. på at lave opgave 2 (side 175 (pigerne de første 5)) og opgave 4 (kun 1-5 på side 176)Intro + opgaver aktiv og passiv.pdf
Kør quizletten til teksten "letzte Pizza" et par gange derhjemme, så du er klar til at gå igang med at læse teksten.
Die Klasse wird in 2 geteilt. Wir arbeiten mit dem Thema Passiv.
Øv bøjningen af "töten" i nutid, datid og førnutid.
Lav opgave 4 (s. 176) i arket om passiv som forberedelse til testen om en uge. (vedlagt elektronisk)
Brug 20 min. på at læse teksten Letzte Pizza. Skriv noter i siden, så du kan huske hvad du har læst.
Hausaufgaben Passiv OPG 4.docx - lektier fra sidste gang (passiv)Tips til udenadslære.docx - Tips til udenadslære + Werden-sang
Programm:
Keine Hausaufgaben. Wir arbeiten weiter mit dem thema Ordstilling.
Was hast du in den Ferien gemacht? Was kennzeichnet einen Krimi (genopfrisk)?
Keine Hausaufgaben, men medbring høretelefoner.
Træn opvisningen af de forberedte rollespil om Letzte Pizza (s. 14 i kompendiet) (10 min) Lav desuden opg. 5 om ordstilling (s. 98) i arket om ordstilling (vedlagt elektronisk). (10 min)
Wie endet Abschied ohne Zeuge?Træn bøjningen af leben i nutid, datid, førtid og førdatid og nu også FREMTID. (se skemaerne forneden!) (SHS medbring en præmie for den bedste!)
image.png
Læs s. 20 (indtil l. 29) af eventyret "Blaubart" (blåskæg). Svar på følgende spørgsmål: Brug gloserne forneden.
Færdiggør tabellen på s. 18 om "Abschied ohne Zeuge". Formuler desuden én sætning til Aufg. 2 på s. 19. - Hvad går galt med kvindens plan?
Ida (tysklærer) sætter filmen i gang og fører fravær. I ser 60 min selvstændigt og bruger de sidste 10 min på at svare på spørgsmål. Upload spørgsmålene under elevfeedback i slutningen af timen.
SHS sætter filmen i gang i starten af timen og I ser de første minutter alene, hvorefter SHS kommer og vi ser filmen færdig sammen og arbejder med denne.
Beantworte Aufgabe 1 und 2 zum Film "Who am I" schriftlich.
Lav opgaverne om Blaubart (Komp., S. 23, Aufg. 5,6,7 og 8)(Hvis du har tid: Læs siderne 52-53 i Alles)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Die Jugend im Dritten Reich
Forløbet "Die Jugend im Dritten Reich" handler om unges opvækst og indoktrinering i det tredje rige. Vi ser på Hitler pædagogik, statens opdragelsesformer, læser en børnefortælling og analyserer denne med henblik på påvirkningen af ungdommen.
Tilmed ser vi på hvordan Hitler kom til magten (Die Machtergreifung) og hvilke metoder han benyttede sig af.
Kernestof:
Über Hitlers Pädagogik
Was braucht der Jud' ein Klavier
Der Giftpilz
Verordnung zum Schutz von Volk und Staat
Napola (Film)
Indhold
Kernestof:
Das heutige Programm:
Willkommen zurück zum Deutschunterricht! Was hast du in den Ferien gemacht? Overvej hvad Nationalsozialismus indeholdte.
Undersøg: Wie war die Erziehung der Nationalsozialisten?
Opgave:
Færdiggør opgaverne om "Hitler über Jugenderziehung" (s. 4 nr. 1-3 (fra d. 5/4). Teksten finder du på s. 3 i Kompendiet.
Lav opgaven om modalverber på min læring.
Genlæs siderne om de personlige pronomen i Alles in Allem.
Dagens program:
Forbered dig til testen ved at træne modalverbernes bøjning og sætningsanalyse samt læs op på de personlige pronomener.
Læs siderne 22-23 i Alles in Allem. Hvad udtrykker genitiv?
Das heutige Programm
Was passierte im November 1938 im Dritten Reich? Welchen Plan hatte Hitler für die Juden?
Grupper, som I skal løse en quiz i:
1.) Gå en tur udenfor og lyt til Podcasten: Wiederstand (modstand) im Dritten Reich
Formuler 3 sætninger om filmens indhold. Kom ind på a.) udviklingen i
Programm:
Formuler nogle spørgsmål (auf deutsch) om Østrig og den østrigske kultur, som du vil kunne stille til de østrigske gæsteelever.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klima und Nachhaltigkeit
Forløbet "Klima und Nachhaltigkeit" handler om klimabevægelserne i Tyskland og hvordan unge omgås med klimaproblematikken (klimaangst).
Vi belyser kravene og målene af de forskellige klimaaktivistgrupper som f.eks. Letzte Generation eller Ende im Gelände og ser videoner af deres protestaktioner.
Herudover ser vi på die Grünen og deres politik og hvad Tyskland har tænkt sig at gøre ved klimaforandringerne.
Materialer:
Die Sternsinger. Für Kinder erklärt Klimawandel - Ursachen und Folgen weltweit (2016) (Video)
Seidel, Jörn. WDR. Ahrtal unter Wasser - Chronik einer Katastrophe (2024)
Artikel: Wenzel, Simon. Rbb24. Das sind die größten Klimaprotest-Gruppen und ihre Forderungen (2023)
Schrade, Zarah. Aufgestaut (2023) (Miniserie)
Jess, Hjalmar. Brennpunkt. Die grüne Welle (2020) & Instagram-Post von Rosa Domm (2024) (interview)
Songtext: Berge. 10.000 Tränen (2021)
Centrale gloser:
Klimawandel
Ursachen für den Klimawandel
Klimaprotestgruppen und ihre Ziele
Beispiele für klimafreundliches und klimaunfreundliches Handeln
Die Grünen
Indhold
Kernestof:
Das heutige Programm:
2 grupper holder oplæg for SHS og hinanden. SHS giver fagligt feedback. Vi trækker lod om hvem der starter :-)
Dagens program:
Forbered jer grundigt til testen. Sæt jer fordelt i hele lokalet.
Was ist ein Influencer und Sinnfluencer?
Heutiges Programm
Lest S: 1 des Textes Die grüne Welle (Kompendium, s. 25) und beantwortet die Fragen:
Mache ein Foto von deinem Zimmer und schreibe 5 Sätze (gerne mit Präpositionen) dazu. (Upload Foto und Text bei Elevfeedback)
Træn gloserne i denne Quizlet, så du forstår den tekst vi skal arbejde med :-) Brug gerne de 20 min herpå.
Læs siderne 74-76 i Alles. Kom på 2 spørgsmål til ting, som du ikke forstår, formuler 2 udsagn, om noget, som du har forstået. Færdiggør desuden opgaven om præpositioner fra i går. (vedlagt)
image.png
Was kennzeichnete die DDR? Nenne 3 Sachen.
A1 Die Deutsche Demokratische Republik - DDR.pptx
Hvis du IKKE var der til lektionen i torsdags, bedes du se nedenstående Powerpoint om DDR igennem. Hvis du var der, har du ingen lektier for!
AUFGABE: Tekst: Klimaangst (s. 33-35 Kompendium Klima und Nachhaltigkeit)Klimaangst.docx - Aufgaben
Læs teksten "Klimaangst und Krisenstimmung: Wie junge Menschen mit ihrer unsicheren Zukunft umgehen können" og besvar opgaverne. Formuler hele svar som korrektion af de falske sætninger. Upload individuelt på elevfeedback. Hvis muligt, kopiere alt i
Heutiges Programm:
Formuliere 5 Sätze zur Serie Aufgestaut. Wie endet die Serie? Welchen Personen folgt man und was passiert mit ihnen? Wie wird Spannung geschaffen?
Wir sehen den Film zuende und machen Aufgaben dazu.
Wie wird die Stasi im Film dargestellt? Welche Helder und Gegner gibt es?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR - Das geteilte Deutschland
Die DDR - Das geteilte Deutschland handler om livet i DDR fra 1949-1989. Vi sætter fokus på Stasis rolle i staten, indskrænkelsen af frihedsrettighederne for DDR-borgerne samt flugtårsager. Endvidere belyser vi unges indskrænkede mulighed for at vælge frit, f.eks. uddannelse. Vi inddrager baggrundsviden om den kolde krig og ser på hvilke ideologier de to tyske stater repræsenterede.
Materiale:
Ballon
Das Ministerium für Staatssicherheit & Die Bespitzelungsmethoden der Stasi
Ulrike Erler
Doping in der DDR (Aus A. Damkjær et al. Deutsche Wunder. Tatsachen - Erinnerung - Fiktion, 2009)
Der Mauerfall (Lückentext)
Fagbegreber:
Die Stasi
die SED
Ursachen für den Fall der Mauer
Der Bau und Fall der Mauer
IM
HM
Indhold
Kernestof:
Das heutige Programm:
Heutiges Programm:
Hört euch das Weihnachtslied "Von guten Mächten" an, sodass ihr es singen könnt. Schaut euch dazu den Text an.
Forbered jer til testen. I finder arket med remser og verber, der skal læres udenad på lektionen fra d. 9/12.
Wie kam es eigentlich zum Fall der Mauer?
Kør denne Quizlet som forberedelse: Quizlet: Entspannte WeihnachtenMedbring en indpakket gave til 10-15 kroner til Pakkespil (Julklapp). Wir wollen es uns weihnachtsgemütlich machen :-)
Formuliere 5 Sätze zu deinen Ferien. Was hast du gemacht? Was war besonders gut/schlecht?
Lav opgaverne om kasus i timen.
Opgaver om kasus (Min læring) følger snarest.
Skriv en lille sammenfatning af "Doping in der DDR".
Vi gennemgår et nyt emne. Relative pronomener.
Syng de relative pronomener igennem med "Mester Jakob-melodien" et par gange (se skemaet nedenfor) og løs nedenstående to sætninger. Skab dig et overblik over forløbet om DDR (tekster og fagbegreber).
image.png
Sport in der DDR.pptx
Bereite eine Præsentation von deinem Text vor. (ca. 5 min)Øv dig i at tale frit uden at læse op. Til dem, der ikke var der. De vælger selv et af emnerne, som kan ses i det vedlagte dokument. (minus nr. 6)
Grupper:
Wir beginnen mit einem neuen Thema: Deutschland - zwischen Integration und Segregation.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Integration oder Assimilation in Deutschland
Forløbet "Integration oder Assimilation in Deutschland" handler om den aktuelle indvandrersituation i Tyskland. Vi zoomer ind på partiernes og deres tilgang til integration versus assimilation og undersøger Bundestagswahl 2025 og hvorfor AfD har fået en stor fremgang. Ligeledes arbejder vi med de klassiske integrationsidealer: integration, assimilation og segregation. Vi belyser desuden push- og pillfaktorer og anvender begreber som Bindestrichidentität.
Kernetekster:
Oya
Erdal Sezer
Afd og Die Linke: Programm
Film: Willkommen in Alemania
Indhold
Kernestof:
Heutiges Programm:
Lav disse opgaver om de relative pronomen. Vi gennemgår dem sammen i timen.
image.png
Das heutige Programm:
Færdiggør disse opgaver om de relative pronomen. (hvis du skal prioritere din tid, lav side 2).
OPGAVER:
Wir haben einen Test. Bereitet euch gut vor! :-)
Wer ist der Gewinner und Verlierer der Bundestagswahl 2025?Udfyld desuden "Steckbrief" om Erdal Sezer på s. 6 i kompendiet.
Færdiggør Erdal Sezer-opgaven på s. 6 i kompendiet Integration. Læs desuden s. 74-75 i Alles in Allem. Hvad kendetegner løst sammensatte verbalformer? Findes de på dansk?
Læs siderne 74-76 om Løst sammensatte verbalformer i Alles in Allem. Hvad er særligt ved denne type verbalformer? (10 min)Formuler 6 sætninger: 3 über Probleme mit der Integration, 3 über Lösungen für eine gute Integration.
Læs den første side af teksten "Oya" på s. 7 i kompendiet. Formuler 5 sætninger om noget du har forstået (f.eks. Oyas hverdag, personerne, morens nyhed). Formuler 3 sætninger med de løst sammensatte verbalformer: einladen (invitere), ankommen og anma
Dagens program:
Læs 2 til 2,5 sider af teksten "Oya". Formuler 3 sætninger med udsagn om noget, du har forstået.
De personlige pronomen med SANG.pptx
Forbered dig grundigt til testen. Du skal kunne oversætte de løst- og fastsammensatte verber og huske hele bøjningsskemaet om de personlige pronomen samt kunne sætningsanalyse og fortælle noget om integration. Se mit vedhæftede ark.
Læs de sidste 2 sider af Oya. (20 min.) Formuler 3 sætninger om noget, som du har forstået fra teksten.
Kør denne Quizlet et par gange.
Formuliere 5 Sätze zur Integrationsgeschichte Deutschlands. War Deutschland schon immer ein Land der Immigration?
Integration BEGRIFFE UND WELLEN.pptx
Til 2y + Andreas: Gå en tur og lyt til denne podcast et par gange. Svar efterfølgende på spørgsmålene i hele sætninger og upload dem under elevfeedback. I bedes arbejde individuelt. OBS: der skal svares på alle spørgsmålene!
Heute sehen wir einen Film zum Thema Integration! :-)
Wir sehen den Film zuende und arbeiten mit dem Film! :-)
Lav opgaverne (Wahl oder falsch) til filmen "Willkommen in Alemania!" Formuler desuden i alt 10 sætninger til hhv. Die "Vergangenheit" og "Gegenwart" i filmen. Sætningerne skal handle om forløbet og centrale begivenheder i fortiden og nutiden. Kør
Se dine noter igennem til forløbet og skab dig et overblik. Saml både fagbegreber og noter til teksterne/filmen. Færdiggør opgaverne 1,2, 3 og 5 om Willkommen in Alemanya.
PowerPoint om Wirtschaftswunder (fra sidste gang)
Medbring din mappe fra 1g om krimigenren. Vi afslutter integration som emne og repeterer krimiforløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur - DDR
Forløbet "Freier Sozialismus oder totalitäre Diktatur" handler om borgernes livsmuligheder i DDR. Vi belyser statens indflydelse på unges valg i livet f.eks. uddannelsesvalg og ser på Stasi rolle i landet.
Eleverne undersøger modstanden i 1953 samt hvordan og hvorfor muren faldt i 1989.
Herudover belyser vi de mange flugtforsøg og de forskellige motiver for flugt gennem filmen "Ballon".
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652831399", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652831399", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652831399" }