Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ole Mølgaard, Rikke Thyrring, Sara Elizabeth Krenchel Enemark
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familien
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Eventyr og intertekstualitet
Titel 4 HO: Det moderne gennembrud
Titel 5 Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele
Titel 6 Romantik og Romantisme
Titel 7 Værkslæsning - Nye Rejsende (LSO)
Titel 8 Nyhedsforløb
Titel 9 Realismer og modernisme
Titel 10 Psykologi og eksistens
Titel 11 NB: Lovlige links til eksamen i Dansk
Titel 12 Kanonforløb
Titel 13 Kortprosa og minimalisme
Titel 14 Bavian - værkslæsning
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familien

Tematisk forløb, hvor fokus er på FAMILIEN, samtidig med at vi arbejder med, hvordan vi analyserer forskellige tekstgenrer.

Hist hvor vejen s1år en bugt af HC. Andersen, 1829 (Digt)
Det Waagepetersenske familiebillede af Wilhelm Bendz,1830 (Maleri)
Sat ud af Erik Henningsen, 1892 (Maleri)
BARNDOM af Yahya Hassan, 2013 (Digt)
Min fami1ie af Sebastian Bune, 2017 (Roman) - værklæsning
Af: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard, 2017 (Romanuddrag)
Dennis af Mads Matthiesen, 2007 (Kortfilm)
Blomster af Jakob Ejersbo, 2000 (Novelle) - aflevering
En lille tur af Helle Helle, 2000 (Novelle)
Ebbe SkammelsØn af ukendt forfatter, Middelalderen (Folkevise)
Brødre af Susanne Bier, 2004 (Spillefilm)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mit liv om ti år 06-09-2023
PKL 11-10-2023
Korsgaard 22-10-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eventyr og intertekstualitet

Vi arbejder med følgende tre tekster:

"Den grimme Ælling" af H.C. Andersen (1843)
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan (1899)
"Den grumme ælling" af Rune T. Kidde (2005)

Vi analyserer teksterne og arbejder med dem ud fra de intertekstuelle referencer, vi kan genkende fra primær-teksten "Den grimme Ælling".

Vi har lært følgende begreber "pastiche" og "parodi", som hver knytter sig til "Ørneflugt" og "Den grumme ælling".

Vi har talt om arv og miljø, og hvordan disse kommer til udtryk i de tre tekster.

Eleverne har set eksempler på 3 trykte reklamer med intertekstualitet. Det var:
- en reklame for "Smirnoff Apple", hvor Newton er afbilledet.
- en reklame for "Allbrain" morgenmadsprodukt, hvor Snehvide var afbilledet med teksten "More fruit than before".
- et screenshot af det sidste billede til "Desperate Housewifes", hvor de fire hovedpersoner griber et rødt æble fra "Kundskabens Træ", hvor slangen ses til højre i billedet. Dette er et eksempel på en intertekstuel reference til Edens Have.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele

Vi har arbejdet med digtsamlingen "Lille Drama i Ti Dele" af Naja Marie Aidt.

Centrale temaer og motiver:
• Digtsamlingen præsenterer motivet fra barn til voksen
• Et centralt tema er erotik
• Digtsamlingen indeholder intertekstuelle referencer
• Digtsamlingen præsenterer motivet hjem ude hjemme (dannelsestanke)
• Et tema er ensomheden i storbyen eller storbyens barske side
• Faren
• Livets uforudsigelighed, bump på vejen, man lærer af sine fejl er også et centralt tema
• Et tema er også voksenlivet og dets ansvar
• Lille Drama i Ti Dele: dramatiske episoder i en persons liv. Det er også fortællende og sammenhængende.

Eleverne har arbejdet i grupper og holdt oplæg. Ligesom vi har gennemgået digtene på klassen.

Eleverne har særligt arbejdet med forståelsen af digtene ved hjælp af semantiske skemaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik og Romantisme

Forløbet fokuserer på de forskellige strømninger i romantikken og på overgangen fra romantik til romantisme.

Der er fokus på kanonlæsning og sideløbende med tekstanalysen gennemgår klassen grammatiske øvelser, der skal styrke skriftligheden

‘Indvielsen’ af Staffeldt (1801) dualisme
Af: ‘Morgen-Vandring’ af Ôehlenschläger (1803)
‘Fædrelands-sang’ (1819) som et eksempel på nationalromantik

‘Angst’ og ‘Paa Sneen’ begge af Aarestrup (1836) romantisme
Af: ‘Guilliame de Martonniere’ (1830) romantisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værkslæsning - Nye Rejsende (LSO)

Som optakt til LSO læser og arbejder klassen med Tine Høegs 'Nye Rejsende' (2017)

Klassen præsenteres for den minimalistisk fortælleform og har fokus på minimalistiske greb, herunder tomme pladser, og forskellen på epik og lyrik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsforløb

Med udgangspunkt i et kompendie om nyhedsjournalistik gennemgår klassen de forskellige avistyper, avisernes genrer og har specielt fokus på genrerne baggrundshistorie, nyhedshistorie, feature og reportage.

Klassen inddrager tillige materiale fra Håndbog i Dansk om nyheder, nyhedskriterier, New Journalism og Gonzo-journalistik

Klassen analyserer

'Vi hader panserne, mand,' Ekstra Bladet 21/10, (2010)
'Integrationen halter i ghettoplan', Politiken 27/10 2010 samt 'KL: Sådan gør vi allerede' og 'Planen kan blive revet ned allerede i denne uge'
'Dødens supermarked,'  og 'På besøg hos præsidenten' BT 10/1 2010
'Specialstyrker endte tre dages terror', og 'Kronologi over dramaet i Paris,' Berlingske 10/1 2010

'Kæmper med mareridt og druk' og 'Krigen fortsætter i Danmark,' begge features af Michael S Lund og 'Kys til Jonas, Kys til Danmark, Hautacam er dansk igen,' en sportsreportage fra Politiken er ligeledes læst i forløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Realismer og modernisme

Klassen arbejder med udgangspunkt i grundbogen 'Realismer og modernismer' og Systimes 'Litteraturhistorien på langs og tværs' med forskellige litterære perioder fra ca. 1910 til 1985.

Klassen læser 'Under vejr med mig selv' som værk af Rifbjerg

Klassen ser Torben Skjødt Jensens 'Væbnet med ord og vinder' og forholder sig til remedieringen af Strunges digte i dramadokumentaren

I 'Realismer - Modernismer' Systime (2010)

Indledning og siderne 6-34 er gennemgået med enkelte øvelser på klassen.

Sammenligning af 'Jens Vejmand' (1901) og 'Min Hemmen' (1905) af Jeppe Aakjær

I I-bogen 'Litteraturhistorien på Langs og Tværs' har klassen læst uddrag af afsnittene om Tidlig Modernisme om ekspressionisme folkelig realisme, futurisme,  samt Efterkrigsmodernisme, Heretica-modernisme og Karen Blixen.

Klassen har arbejdet med Rifbjergs 'Under vejr med mig selv' (1956) som værk og læst om 1960er modernisme i 'Litteraturhistorien...' samt afsnittene om Nyrealisme og Storbymodernisme og Postmodernisme.

'Fribytter' af Tom Kristensen (1920) samt
'BORDELPIGE DRÆBER UFØDT,' 'NATLIG PLADS,' 'ODALISK-SKØNHED' og 'FØDSEL' (alle 1922) af digtsamlingen BLOD af Rudolph Broby-Johansen gennemgås på klassen som eksempler på ekspressionisme.

'Vorherrebevares' af Tove Ditlevsen, 1948
'Tove i stykker.' Animationsfilm fra 2020 om Tove Ditlevsens forfatterskab og død.

'Signalet' af Bodelsen sammenlignes med kortfilmen/stop motion-filmen 'Signalet' https://vimeo.com/24767874

'Agerhønen' af Martin A Hansen (1947)
'En dag i mitt liv' af Thomas Tidholm (1987)
'Terminologi' og 'Livet i badeværelset' af Rifbjerg (1960)
'Patienten' af Seeberg, (1962)
_________________________

'Natmaskinen' og 'Den hæslige by', Michael Strunge
'Simon Lack, verdenssøn.' Strunge anmelder sig selv i Politiken, 1981
'Simon Lack og Jeg,' Strunge kommenterer sin egen anmeldelse af sig selv i Politiken 1981
_____________________________________

Klassen læser 'Ringen' af Karen Blixen og sammenligner med Merete Pryds Helles remediering for DR Ratioteateret fra 2009. Der er specielt fokus på Blixens intertekstuelle referencer og remedieringsmodellen fra 'Krydsfelt' (2010) pp. 343-344

_____________________________________

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Psykologi og eksistens

Med udgangspunkt i Mailand og Roses 'Psykologi i dansk' har klassen arbejdet med tekster, der vedrører eksistentielle problemstillinger

Med fokus på grundbogen 'Psykologi i dansk' har eleverne hørt om tre grundlæggende læsemetoder (den biografiske, den værkorienterede, den læserorienterede') og har gennemgået de forskellige læsemetoder

Klassen har ligeledes arbejdet med minimalisme, og klassen har i I-bogen 'Litteraturhistorien på langs...' læst om Minimalisme og arbejdet med Helle Helle som eksempel herpå og draget paralleller til Bangs 'Impressionisme - en lille replik' (1890)

'Hvile' af Seeberg (1962)
Af: 'Sisyfos-Myten' af Camus (1942)
TED-ED 'The Myth of Sisyphos' https://www.youtube.com/watch?v=q4pDUxth5fQ
'Levels' - sang af af Avicii med video instrueret af Petro Papahadjopoulos (2011)

Af: 'Eksistentialisme er en humanisme' (1946), Sartre
'Att döda ett barn' af Stig Dagermann (1955)

'Køreplaner' og 'Globryllup' af Helle Helle (1996)

Kopiark om Kierkegaards fire stadier, 'Søren Kierkegaards arketyper' af Lone Brinkmann. https://lonebrinkmann.dk/documents/Kierkegaard-arketyper.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kanonforløb

Klassen læser de kanonforfattere, vi mangler.

Ludvig Holberg, N.F.S. Grundtvig, Herman Bang, Martin Andersen Nexø, Johs V Jensen

Der er specielt fokus på oplysningstidens ideer i gennemgangen af Holbergs stykke, og teksten har læst om oplysningstiden; barokken på  Litteraturhistorien på langs og tværs.'
https://litthist.systime.dk/?id=1

Ludvig Holberg: Af : Jeppe på bjerget (1722)
Thomas Kingo og NFS Grundtvig: Klassen får et kort oplæg til Barokknen og sammenligner uddrag af 'Ked af verden...' (1681) med Grundtvigs 'De levendes land' (1883)
Herman Bang: Af: 'Impressionisme, en lille replik,' (1880) 'Den sidste balkjole' (1887) og Af: 'Stuk' (1887) (de første tre sider)
MA Nexø: Af: Pelle Erobreren 'Den store kamp' (1907)

Klassen har desuden læse uddrag af Glenn Bechs ‘Jeg respekterer ikke længere…’ og sammenlignet med Helle Malmvigs ‘er jeg berettiget til en traumatisk barndom, glenn bech?’ Begge fra 2023.
Johannes V Jensen: Af: 'Maskinerne,' (1901) Del 1 og 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kortprosa og minimalisme

Forløbet fokuserer på kortprosaen som form og genbesøger Herman Bangs 'Impressionisme: en lille replik' fra 1890

I 'Kortprosa, 1990-2003' af Max Ipsen

Kortprosa og genre, herunder nedslag i kapitlerne 'Kortprosa og genre', 'Kortprosa og tekstanalyse', 'Kortprosa og litteraturhistorie' og 'Aktuel Dansk Kortprosa,' specielt pp. 14-20.

Klassen har kort gennemgået teorien bag kortprosaen og har analyseret kortprosatekster med specielt fokus på 'tomme pladser.' Eleverne skal blive fortrolige med tæt tekstlæsning: forløbet skal gennem analyse af nutidig kortprosa styrke elevernes forståelse af 1800-tallets Bangske impressionisme.


Tekster, alle fundet i 'Kortprosa' af Max Ipsen (2003)

'Populær mekanik'
'Kaffeselskab'
'Det var sundt'
'Hans navn...'...
'Han var lige...'
'Ingenting'
'Våbenhvile'
'Uwe Dietmann'
'Sådan er det at have briller'
'Børnene fra kolonien.'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Bavian - værkslæsning

Klassen læser Naja Marie Aidts 'Bavian' fra 2006 som værk.

Der er fokus på at repetere de grundlæggende analyseformer ved litteraturanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer