Holdet 2023 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Juul Bjerre
Hold 2023 DA/n (1n DA, 2n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Genreintroduktion
Titel 2 Forløb#2 Overgang fra barn til voksen
Titel 3 Forløb #3 Tekstanalysens grundbegreber
Titel 4 Forløb#4 Juledansk og start på dokumentarforløb
Titel 5 Forløb#5 Dokumentarfilm
Titel 6 Forløb#6 Avis- og nyhedsjournalistik
Titel 7 Forløb#7 Retorik
Titel 8 Forløb#8 Krimi
Titel 9 Forløb#9 Oplysningstiden
Titel 10 Forløb#10 Romantikken
Titel 11 Forløb#11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Forløb#12 Thomas Korsgaard. Tyverier
Titel 13 Forløb#13 Vrede
Titel 14 Forløb#14 Eksistentialisme
Titel 15 Forløb#15 Køn og queer-teori
Titel 16 Forløb#16: Kortfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Genreintroduktion

Formålet med forløbet er at introducere til de forskellige danskfaglige genrer inden for skønlitteratur, sagprosa, sprog og medier.
Vi kigger på forskellige teksttyper og deres kendetegn og bestemmer teksternes genre.
Derudover præsentation af fakta- og fiktionskoder og øvelser med disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Overgang fra barn til voksen

Formålet med forløbet er at se på overgange fra barn til voksen i forskellige danskfaglige genrer.
Vi tager udgangspunkt i Syndefaldsmyten og ser, hvordan der er referencer til myten i mange forskellige teksttyper - fra film og noveller til reklamer.
Begrebet intertekstualitet samt berettermodellen introduceres.
Materialet er bl.a. spillefilm, kortfilm, reklamer, noveller, folkeviser og myter.

MBJ´s PPt: ”Overgang fra barn til voksen 1n sep.okt.23”
Om folkeviser og ”Hr. Bøsmer i elverhjem”
Eventyr og ”Den lille rødhætte”
Om Peter Pan-syndromet (tegnefilm om Peter Pan: Peter Pan Full Movie - Animated Cartoon For Kids In English - Bedtime Story For Children
Film: Niels Malmros: “Kundskabens træ”
Naja Marie Aidt: ”Latter”
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
Klaus Rifbjerg: ”Engang”
Kortfilm: ”Skyklappjenta” og intertekstualitet («Den lille rødhætte»)
Det gamle testamente: Syndefaldsmyten
Bo Green Jensen: «Dansen gennem sommeren” (Roman) (Værk 2)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #3 Tekstanalysens grundbegreber

Formålet med forløbet er at stifte bekendtskab og arbejde med tekstanalysens grundbegreber i epik som personkarakteristik, synsvinkel, fortælleforhold, komposition, miljø og fremstillingsformer.
Vi arbejder med noveller og roman og Håndbog til dansk.

Klaus Rifbjerg: "Et kys" (Fra andre historier 1964) (fortæller, synsvinkel og fortælletid og fortalt tid)
Jan Sonnergaard: "Sex" (personer og fortæller), utroværdig fortæller, 1997
Pia Juul: "Alle kan ro", 2008 (medsyn/bagudsyn, fortælletyper og komposition, ny dansk realisme)
Karen Fastrup: "Hungerhjerte " Roman (Værk 1) (Komposition, det grafiske lag, fakta og fiktionskoder, autencitet, sygdomslitteratur)
R. Broby Johansen: ”Stridsmænd for det vi elsker”, 1922


Håndbog til dansk kap 3:
Tid og miljø 42-43
Personkarakteristik s. 44-45
3.2 Komposition s. 46- 53
3.3 Fortæller s. 54-60
3.4 Fremstillingsformer 61-66
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Juledansk og start på dokumentarforløb

Vi ser på julen som tradition i danskfaglig sammenhæng og læser tekster af Johan Krohn og B.S. Ingemann. Biedermeier-stilen i kunst og litteratur introduceres.
Lyrikanalyse.

Juledansk og Biedermeierromantik
MBJ´s PPt:  Juledansk.hf.2023.pptx
Uddrag af Johan Krohn: ”Peters jul”, 1866
B.S. Ingemann: ”Glade jul”, 1852
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Dokumentarfilm

Formålet med forløbet er at stifte bekendtskab med dokumentarfilmgenren og dokumentarfilmsanalyse.
Vi ser på komposition, virkemidler, type, fortællerforhold, symboler m.m.
Vi arbejder med sæson 1 af "Balladen om kolonihaven".

MBJ´s PPt: Dokumentarforløb.1hfdank.1.lektion.pptx
Analyseskabelon til dokumentarfilm: https://indidansk.dk/analysehjul/dokumentarfilm/
MBJ´s dokumenter:
Dokumentaranalyse.Personer.docx
Dokumentaranalyse.Virkemidler.docx
Dokumentaranalyse.Miljø.Tid.docx
Dokumentartyper.1n.dokuforløb.docx
Hvad er en dokumentarfilm: https://www.youtube.com/watch?v=I8WMASc7_Cg
Dokumentarfilm: ”Balladen om kolonihaven”, sæson 1, TV2 (Værk 3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Avis- og nyhedsjournalistik

Formålet med forløbet er at få kendskab til avisens genrer med særligt henblik på nyhedsjournalistik og sportsjournalistik samt debatindlæg.
Vi arbejder med nyhedstrekanten, layout, stilistik, metaforik og semantiske skemaer.

MBJ´s PPt: De journalistiske genrer.pptx
De 5 nyhedskriterier
EB311223: ”Dronningen abdicerer”
Seneste nyheder fra Nordjyske.dk

Dokumentarfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ekstra-bladet-uden-citat

Sportsjournalistik:
https://www.berlingske.dk/sport/sproglig-offside

https://www.information.dk/debat/2021/07/fodboldens-krigsmetaforik-traenger-vaabenhvile-promoverer-foraeldet-mandeideal

https://ekstrabladet.dk/sport/haandbold/haandboldherrer-udraderer-holland-i-den-sidste-em-test/10084133

https://videnskab.dk/kultur-samfund/sportsjournalistik-er-ensporet-og-unuanceret/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Retorik

Formålet med forløbet er at lære retorikkens grundbegreber at kende: appelformer, stilistik, sproglige virkemidler, det retoriske pentagram, newsspeak og fake news.
Vi analyserer forskellige typer taler mhp. kommunikationssituation, stilistik, virkemidler, appelformer.

Håndbog til dansk s. 150-152
Sproglige virkemidler: https://indidansk.dk/sproglige-virkemidler/
Appelformer: https://indidansk.dk/3-appelformer/

Tale af John F. Kennedy: ”Ich bin ein Berliner”:
https://www.rebildcentret.com/upl/website/skoletjeneste/TotalerKennedyogReagan.pdf

Tale af Lars Løkke Rasmussen: https://stm.dk/statsministeren/taler/fungerende-statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-fejringen-af-800-aaret-for-dannebrog-paa-koebenhavns-raadhusplads-loerdag-den-15-juni-2019/
Tale af Ulla Dahlerup:

https://www.dansketaler.dk/tale/ulla-dahlerups-tale-ved-dfs-aarsmoede-2003
Tale af Mette Frederiksen:
https://stm.dk/presse/pressemeddelelser/statsministeren-markerer-80-aaret-for-danmarks-befrielse/

Alt er retorik: https://www.emu.dk/stx/almen-sprogforstaaelse/inspiration-til-undervisning/alt-er-retorik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Krimi

Introduktion til krimigenren og krimiens 10 bud.
Læsning af roman og undersøgelse af romanens opsætning på Aalborg teater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Oplysningstiden

Formålet er at stifte bekendtskab med demokrati - og oplysningstanken. Vi starter på Nordkraft til Ordkraft, hvor vi læser Kristina Nya Glaffeys konceptuelle tekster: "Alt er demo" efter besøg i Allborg byråd og Christianshavns gymnasium mhp. at afdække demokratiet i ordvalg. Vi producerer selv  i klassen lignende tekster.
Læsning af epistel og uddrag af "Jeppe på Bjerget" af Ludvig Holberg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Det moderne gennembrud

Introduktion til Det moderne gennembrud:
Georg Brandes og problemer under debat.
Realisme i litteratur og malerkunst.
Herman Bang og den stille eksistens.
Henrik Pontoppidan og brug af ironi.
De tre K´er: Køn, klasse og kirke.

Tekster:
Herman Bang: "Den sidste Balkjole"
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"

Malerier og billedanalyse:
"Udslidt"
"Sat ud"
"Barnemordet"
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13 Vrede

I forløbet om vrede undersøges det, hvordan følelsen af vrede kommer til udtryk i litteratur og kunst. Vi undersøge især hvordan sociale forhold og personligt engagement især hos Yahya Hassan ses i hans digtning. Begrebet autofiktion undersøges.
Lyrik:
Michael Strunge: "Rebel", 1980
Sys Bjerre: "Malene", 2008
Yahya Hassan: "Du kommer i helvede min bror", 2013
Vrede og ekspressionisme:
https://indidansk.dk/ekspressionisme/
https://litteratursiden.dk/artikler/dansk-litteratur-fra-1920erne
Rudolf Broby-Johansen; "Bordelpige dræber ufødt", 1922
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål", 1920 (uddrag)

Teori om autofiktion:
https://litteratursiden.dk/analyser/hassan-yahya-yahya-hassan

Noveller:
Jan Sonnergaard: "Sex", 1997
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark", 2000

Malerier:
Edward Munch: "Skriget", 1893
Asger Jorn: "Den foruroligende ælling", 1959

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14 Eksistentialisme

Martin A. Hansen: "Roden"
Peter Seeberg: "Hjulet"
Podcast: https://www.kanon14.dk/karenblixen
Karen Blixen: "Ringen"
Ida Jessen: "Ude på vandet"
Film: Stine Pilgaard/Helle Joof:  "Meter i sekundet"
https://www.da-net.dk/EksistentialismenNoter.htm



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 Køn og queer-teori

Queer-teori er en kritisk tilgang, der udfordrer traditionelle forestillinger om køn og seksualitet.
I litteraturanalysen bruges queer-teori til at undersøge, hvordan litteratur kan afspejle, udfordre eller undergrave normer og forventninger om køn, seksualitet og identitet.
Vi ser på tekster og andet relevant materiale der på forskellig vis belyser kønsproblematikker.

MBJ´s PPt om køn og queer-teori.
Rap-tekster af Niarn og Jokeren.
Debatindlæg: Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk Niarn"
Lyrik: Trille: "Øjet i det høje"
Edith Södergran: "Dagan svalnar"
Elevmateriale fra EMU: "Er du køn?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#16: Kortfilm

Kortfilm indgår i andre af forløbene i 1n/2n. "Pistol" og "Det sorte hul" har vi arbejdet med i forbindelse med repetition i maj 2025.

Ind i dansk: Kortfilm: https://indidansk.dk/analysehjul/kortfilm/

Andreas Taulow: "Pistol", 2016
Philip Sansom: ”Det sorte hul”,2008
Jonas Risvig: "Ingen siger farvel, men alle forsvinder", 2019
Iram Haq: "Skyklappjenta", 2009
Richard Raskin: De 7 parametre: https://analysesiden.dk/kortfilm/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer