Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sille Vejlby
|
Hold
|
2023 DA/s (1s DA, 2s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb med fokus på fakta og fiktion
Introduktion til kommunikationsmodellen, det retoriske pentagram fakta og fiktion genrer, og fakta og fiktionskoder i forskellige genrer: en bageopskrift, en reklame, nyheder, fiktionsserier, novelle og romanuddrag.
Håndbog til dansk. s. 20-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Overgang fra barn til voksen forløb
Overgang fra barn til voksen forløb, eller Syndefaldsmyten som inspiration for kunst og litteratur
Materialer:
Forskellige genrer:
Om fiktionsgenren, Håndbog til dansk s. 29-31
Opgave: Definitionspuslespil (genrer)
Syndefaldsmyten, uddrag fra Biblen,
(Musikvideo https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE)
Maleri: Adam & Eve, Lucas Cranach
Reklame: Adam og Eva, Schmirnoff reklame (2006)
Novellen: Naja Marie Aidt: Den blomstrende have
Novellen: Anders Bodelsen: Drivhuset
Folkevisen Hr. Bøsmer
Kortfilmen Skyklappjenta
Spillefilmen: Kundskabens træ
Ungdomsromanen: Dansen gennem sommeren af Bo Green Jensen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring overstregningstusser eller tusser i forskellige farver
-
Grammatik ordklasser.pptx
-
Substantiver (navneord) — sproget.dk
-
Ordklasser — sproget.dk
-
Det værste og det bedste af Søren Ulrik Thomsen.pdf
-
Opgaveark til syndefaldet.docx
-
Repeter ordklassen substantiver ved at læse i Håndbog til dansk s. 135-137 øverst
-
Det værste og det bedste.pdf
-
I skal have læst novellen " Den blomstrende have", som står i jeres overgangsmappe. Læg mærke til drengenes udvikling.
-
Noveller definition.docx
-
I skal have læst "Drivhuset" af Anders Bodelsen, som I skal lave jeres næste aflevering over, så I kan gå i gang på lektionen
-
I skal læse om folkeviserne i jeres litteraturhistoriebog (den hvide) s. 25-30, så stoffet ikke er helt nyt for jer, når vi skal arbejde med det på timen
-
Gruppeopgave til Kundskabens træ.docx
-
Rødhætte og Skyklappjenta. Arbejdsspørgsmål.dansk.23.docx
-
Overgang fra barn til voksen.ocr.pdf
-
Læs om eventyrgenren, s. 74-76 i Håndbog til dansk, skriv stikord til de ord/begreber der er fremhævet med fed
-
Medbring jeres roman, Dansen gennem sommeren!
-
Sætninger.pptx
-
https://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/saetningsled-1
-
I skal medbringe og have læst jeres ungdomsroman
-
Hvad synes du om projekt Rundt om Dansen gennem sommeren? Du kan fx komme ind på arbejdsformen, indholdet, varigheden, sværhedsgraden, aflever i elevfeedback
-
Medbring 2 forskellige farver kuglepenne eller blyanter til at skrive med
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 Mine tanker om dansk
|
31-08-2023
|
Opgave 2 Novellen Drivhuset
|
14-09-2023
|
Opgave 3: Ungdomsromanen
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tekstanalysens grundbegreber
Arbejde med tekstanalysens grundbegreber i epik som personkarakteristik, synsvinkel, fortælleforhold, komposition, miljø og fremstillingsformer
Klaus Rifbjerg: "Et kys" ( Fra andre historier 1964) (fortæller, synsvinkel og fortælletid og fortalt tid)
Jan Sonnergaard: "Sex" (personer og fortæller), utroværdig fortæller, 1997
Pia Juul: "Alle kan ro"(2008) (medsyn/bagudsyn, fortælletyper og komposition, ny dansk realisme)
Karen Fastrup: "Hungerhjerte "(Komposition, det grafiske lag, fakta og fiktionskoder, autencitet, sygdomslitteratur)
Teori
Håndbog til dansk kap 3:
Tid og miljø 42-43
Personkarakteristik s. 44-45
3.2 Komposition s. 46- 53
33. Fortæller s. 54-60
3.4 Fremstillingsformer 61-66
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Håndbog til dansk ( den blå bog)
-
Læs novellen ”Sex” af Jan Sonnergaard i jeres kompendium, skriv et par linjer om, hvad novellen handler om
-
Parvis: Opgave til s. 44-45 om personkarakteristik: Rollelæsning: Den ene læser op afsnit for afsnit. Den anden noterer ord med fed undervejs, og I finder en fælles forklaring, I skriver ned.
-
1. Individuelt: Sæt startkomma https://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/komma/med-startkomma/examfolder.2007-10-09.0541695149
-
Retteark, speeddating komma.docx
-
Ret jeres kommaøvelser igennem, hvis I mangler at gøre det:)
-
I skal have lavet rollelæsning om personkarakteristik færdig: Opgave til s. 44-45 om personkarakteristik Håndbog til dansk: Rollelæsning: Den ene læser op afsnit for afsnit. Den anden noterer ord med fed undervejs, og I finder en fælles forklaring, I
-
Læs om fortælleren/fortælletyper s. 54-60 i Håndbog til dansk, skriv noter til begreber med fed skrift
-
Læs om Fremstillingsformer Håndbog til dansk s. 61-65
-
Fortællemåder.pptx
-
Læs novellen " Alle kan ro" i kompendiet.
-
Individuel skriveopgave: Hvad siger Pia Juul om det at være forfatter? Hvordan arbejder hun med sit forfatterskab? Hvad handler litteratur om ifølge Pia Juul? Hvad vil Pia Juul med sine historier?
-
Lav resumé og begivenhed klar til lektionen
-
Læs s- 40-41 i Håndbog til dansk om ydre og indre konflikt, så du forstår forskellen, læs også om komposition s. 47-50 med fokus på at forstå den tre delte opbygning samt skimme skemaet s. 50/51
-
Ny realisme i dansk litteratur.pptx
-
skriv jeres resumé færdig og læg i elevfeedback på mandagslektionen
-
I skal have læst novellen William af Jan Sonnergaard William af Jan Sonnergaard.pdf
-
William OCR format.pdf
-
Skriv med egne ord (ca. 10-15 linjer) et resumé færdig af novellen ” William”, se sidste lektions præsentation
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar Balladen i kolonihaven (værk2)
Formålet er at introducere til dokumentargenren og dens virkemidler med et tema, som eleverne kan forholde sig til
Temaer: Demokratiets vilkår, mikro vs. Makro, klasseforskelle, fakta/fiktion blandes (dokusoap)
Indhold: Dokumentarfilmen
Begreber: Dokumentarfilmsgenrer, fakta/fiktionskoder og kontrakter, autenticitetsmarkører
Form: Filmiske virkemidler, dramaturgi
Indhold: Vinkling, kilder, argumentation, tid og miljø
Materialer:
https://indidansk.dk/analysehjul/dokumentarfilm/
Håndbog til dansk: Om dokumentargenren s. 223-227, analysemodel s. 284-285 samt Filmiske virkemidler, dramaturgi og fortæller s. 293-305
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 Tekstanalyse af novellen William
|
07-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nytårstalen og noget om argumentation
Indhold:
Nytårstalen som genre, talegenrer, retoriske virkemidler, appelformer, retorisk pentagram, talens faser, talens udførelse, analyse og produktion af taler, introduktion til Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, argumentationskneb
Materialer:
Dronningens nytårstale
Statsministerens nytårstale
Den alternative nytårstale på Deadline fx. Anne Juuls og Humandais
Teori:
Håndbog til dansk
Retorik s. 150-157
Sproglige billeder s., 122-126/ https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html
Retorisk analysemodel 7 s. 306-307
Argumentation s. 158-167
Skriftlighed: Skrive en nytårstale
Mundtlighed: Holde en nytårstale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6 Skriv og hold en nytårstale
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Minirojekt de 7 intelligenser om Nyheder i journ..
Projektforløb hvor eleverne tog intelligenstest og blev fordelt efter hver deres styrke. Herefter blev begreberne nedenfor fordelt og hver gruppe fik ansvar for at præsentere stoffet som tilgodeså deres egen intelligens/læringsstil:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekant og opbygning af en artikel
Vinkling
Layout
Journalistiske genrer
Journalistisk sprog
Til forløbet hører en analyse af en nyhedsartikel, se skriftlige afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimiforløb med værk
Vi arbejdede med krimien som genre fra den klassiske til den mere gernehybride moderne krimi og remedierede udgaver af krimier.
Stefan Brockhoff, 1937: ”Kriminalromanens ti bud”
Filmatiseringen " Sherlock: A scandal in Belgravia" (2021)
Arthur Conan Doyle: ”Skandalen i Bøhmen” (1891)
Værk: Uddrag Mark Haddon: ”Mysteriet om hunden i natten” (2003),
samt ekskursion til Aalborg Teater forestillingen" Mysteriet om hunden i natten” (2024),
Pia Juul " En flinker fyr" (2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8 En flinker fyr
|
14-03-2024
|
Opgave 9 Teateranmeldelse
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstiden og Holberg
Indføring i oplysningstidens begreber, karakteristika og Holbergs forfatterskab:
Ytringsfrihed
Rationalisme
Det oplyste menneske
Det moderne projekt
Naturvidenskabens gennembrud
Deismen:
Tillid til det enkelte individ
Udvikling af en ny samfundsklasse: Borgerskabet
Dertil rep. af argumentationsbegreberne
Primær Litteratur:
Holbergs epistel nr. 91 om kaffe
Uddrag fra Erasmus Montanus, Akt 2, sc. 3
Klip fra forestillingen
Sekundær
Kapitlet fra Brug Litteraturhistorien
Kapitlet fra Litteraturhistorien på lang og tværs
Podcast om Holberg: Kanon14 https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Ekskursion til ordkraft på Nordkraft, oplæg om Alt er demo om demokratiets vilkår i dag, herunder læsning af Kristine Glaffeys tekst Demokratiet fra A-Å
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10 Redegørelsesdel: Unge og demokrati
|
23-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Højromantikken
Eleverne indføres i romantikkens ideer og mange retninger og læser eksemplariske tekster fra perioden med perspektiver til idag:
- Dokumentarserien 1800 tallet på vrangen: ”Guld, hor og romantik
- Universalromantik og Pocchahontas
- Oehl. ” Morgenvandring”
- Nationalromantik og Oehl. "Der er et yndigt land "
- Den splittede romantik; Platons hulelignelse,
- Staffeldts ”Indvielsen”
- Biedermeier: Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad"
Sekundær litteratur:
Brug litteraturhistorien: Romantikken: Splittelse og harmoni
Litteraturhistorien på langs og tværs: Romantikken s. 67-81
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Gys og romantismen
Forløbet danner overgang fra romantikken og inddrager romantismens dæmoniske side med perspektiv til moderne ny realisme. I forløbet inddrages Freuds begreb om Das Unheimliche.
Der introduceres til psykoanalytisk metode og romantismen som litteraturhistorisk periode.
Materiale:
” Biller” af Charlotte Weitze (1996)
”Selvcitation”af Ingemann (1847)
”Skyggen” af HCA, (1847)
Filmen HCA og den skæve skygge (1998)
" Paa sneen" af Emil Aarestrup (1838)
Teori: Psykoanalytisk metode ( Litteraturens Huse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 Filmen Den skæve skygge
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fatttigdom i det moderne gennembrud
Forløbet bevæger sig fra det moderne gennembrud til det folkelige gennembrud og har fattigdom og underklassen som omdrejningspunkt. Der er særligt fokus på de 3 K´er, kirke, køn og klasse, og kanonforfatterne Pontopiddan og Martin Andersen Nexø.
Henrik Pontoppidan: af "Ane-Mette"
Martin Andersen Nexø : En lønningsdag"
Herman Bang " Fattigliv"
Brendekilde " Udslidt"
Sekundær litteratur:
Dokumentarserien nr. 7 "1800 tallet på vrangen" https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangenhttps://www.kanon14.dk/henrik-pontoppidan
https://www.kanon14.dk/martin-andersen-nexo
Brug litteraturhistorien s. 110- 114, og s. 132- 134
Fagbegreber der bliver trænet: scenisk stil, naturalistisk stil, kirke, køn og klasse, billedsprog/sammenligninger og metaforer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PKL opgave på skolen
|
09-10-2024
|
Opgave 2 Fattigliv
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Impressionistiske og Minimalistiske tekster
Fra DMG over minimalisme
Herman Bang Den sidste balkjole og
Helle Helle " Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark", 2000 og "Søndag 15.10 " og Kortfilmen "Kuppet"
Begreber: Impressionisme, minimalisme, sproghandlinger og samtaleanalyse begreberne
Håndbog til dansk
Brug litteraturhistorien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Den debatterende artikel
Introduktion til den debatterende artikel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ny dansk samtidsrealisme, " Tyverier"
Værklæsning af Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier" med særligt henblik på samtidens tendenser med autofiktion, dobbelt udsathed og realisme samt novellen som genre
Sekundært:
https://litteratursiden.dk/forfattere/thomas-korsgaard
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal have læst min evaluering af den debatterende opgave om influensere
-
VIGTIGT: Få svaret på spørgeskemaet i lectio om dine pasinformationer.
-
https://litteratursiden.dk/forfattere/thomas-korsgaard
-
Eksemplarisk debatterende artikel med forbinderord, redegørelse og diskussionsmarkører.docx
-
Læs titelnovellen "Tyverier" i novellesamlingen af Korsgaard og medbring novellesamlingen: Hvad forventer I novellesamlingen kredser om?
-
Læs og skriveøvelse: https://litteratursiden.dk/forfattere/thomas-korsgaard
-
Lav analysen af "Tyverier" færdig:
-
Noveller definition lærerudgave.docx Tyverier, projektgrupper og opgave 2s.docx
-
På lektionen: Sæt jer i projektgrupperne: I skal sørge for at få lavet resumeerne færdige samt få påbegyndt analysen. Afleverer dokumentet i slutningen af timen på elevfeedback gruppevis med hvor langt I er kommet, som minimum skal redegørelserne vær
-
I skal have læst alle noveller til næste gang, så sørg for at få novellesamlingen med hjem, hvis I mangler at læse nogle af novellerne
-
Tyverier, projektgrupper og opgave 2s.docx
-
Sørg for at være klar til fremlæggelse af jeres novelleanalyse i matrixgrupper
-
Resuméer af novellesamlingen Tyverier.docx Handouts, novelleanalyse af Tyverier.docx
-
Lasange, Magnus, Liva og Tilde.docx
-
Analyse af Det kolde bord, Tyverier, Andrea, Freja og Anna.docx
-
Medbring jeres Korsgaard bog hvis I ikke allerede har afleveret den. Læs jeres kommentarer til Lasagneopgaven, som jeg har oploadet under opgaven
-
HCA Grantræet.pdf
-
Medbring tusser/tegnegrej
-
Dem der var fraværende skal selv have læst Grantræet og gjort sig nogle tanker derom: HCA Grantræet.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vrede i lyrikken (lyrisk værk)
Hvordan afspejles vrede i lyrikken? Teamet undersøges gennem litteraturhistorien fra tidlig modernisme til i dag:
- Introduktion til stilarterne: modernisme og realisme samt ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, 80´er lyrik, autofiktion, performativ biografisme, queerlitteratur
- Kanonforfatteren Tom Kristensen, Klaus Rifbjerg
- At analysere digte, stilistisk og tematisk
- Begreber: Semantiske felter, lyrikanalyse
Materialer:
Rudolf Broby- Johansen: ”Bordelpige dræber ufødt”, 1922 (modernisme)
Tom Kristensen ” Det blomstrende slagsmål” (ekspressionismen)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, 1960 (konfrontationsmodernisme)
Michael Strunge: ”Rebel”, 1980 (80´er modernisme)
Filmen om Strunge ”Væbnet med ord og vinger” (2018)
Yahya Hassan: "Yahya Hassan", digtsamlingen (2013) (LSO)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vrede i lyrikken, 2025 version.pdf
-
Hvad er vrede? En følelse, typisk en respons på noget, der udfordrer én. Fx en oplevelse af uretfærdighed.
-
Læs om perioden mellem de to verdenskrige i "Brug litteraturhistorien" (den sorte bog) s. 146-147 øverst: 1) Hvad kendetegner mellemkrigstiden? 2) Hvad fører perioden til i litteraturen og kunsten?
-
Afsnit
-
Læs om Mellemkrigstidens skrivestile s. 148-149 i Brug Litteraturhistorien: Hvad er forskellen på realisme og modernisme? Lav også resten af opgaven fra sidst:
-
Skriveskabeloner til begge opgavetyper - dansk HF .docx
-
Ekspressionismen.pptx
-
Lektie: Læs om 1960 érne s. 180- 182 i den sorte litteraturhistoriebog: Hvad kendetegner perioden og hvilken effekt har det på litteraturen?
-
Det er blevet os pålagt, Klaus Rifbjerg.docx
-
Konfrontationsmodernismen - powerpoint.pptx
-
Lav opgaven færdig fra sidst, se nedenfor*
-
*)Lav opgave om ” Det er blevet os pålagt”: af Klaus Rifbjerg (1960)
-
Medbring bogen Brug litteraturhistorien
-
Yahya Hassan.pptx
-
Læs i Brug litteraturhistorien om perioden og Yahya Hassan s. 232-234 og s. 237, sørg også for at have læst digtsamlingen Yahya Hassan
-
Selvbiografi og selviscenesættelse, Yahya Hassan teoriopgave.docx
-
Vælg dit næranalysedigt og dit sammenligningsdigt fra digtsamling Yahya Hassan, lav opgaven fra i går færdig! Selvbiografi og selviscenesættelse, Yahya Hassan teoriopgave.docx
-
Digtanalysemodel, Litteraturen på langs og tværs.docx
-
Gode links til redegørelsesdelen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
23-01-2025
|
Rejsepodcast
|
13-02-2025
|
Opgave 5 Opgave om Strungefilm
|
27-02-2025
|
LSO
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Syn på køn
Syn på køn: Fra et Dukkehjem over 1970érne til det senmoderne samfund: (9 lektioner)
Brud med vores køn stereotyper: Fra Nora til 11 %
Teori: Et Køn i skred, introduktion til køn (4 sider) PDF
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem sc. 1 s. 6-9 og 3.akt, s. 116-126 (kvinden bryder fri, repetition af de 3 k´er og dramagenren)
-Edith Södergran: Dagen svalner (1916): og lille film https://www.youtube.com/watch?v=4bfMMDEVuWg
- Dokumentaren ”Tove i stykker” (værk)
- Tove Ditlevsen: Uddrag af Gift og skilsmissedigte, Stemmer i 70´erne s. s. 28-39(kopi)
- kronik om kvindelige forfattere på pensum https://www.information.dk/debat/2022/03/skolet-foretraekke-mandlige-forfattere
- Sangtekster, Trille/Guds øje i det høje fx https://www.youtube.com/watch?v=wTIN-sfz4BA og https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/koen-og-seksualitet/1-kaerlighed-kunst-censur/sanget-oejet/
-
- Tv2 Rigtige mænd https://www.youtube.com/watch?v=p29E6l60xJQ
- Kronik om kvindelige forfattere på pensum?
- Tobias Rahim ” Når mænd græder”, teksten og musikvideoen
-
- Uddrag af Maren Uthaug 11 %:
-
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal begynde et forløb om køn, og derfor skal vi starte med det ikoniske drama af Henrik Ibsen: Du kan forberede dig ved at læse om dramaet et dukkehjem Om et dukkehjem.docx
-
Læs i grupper af 3 hvor I skiftes til at læse enten Nora, Helmer eller regi.
-
Læs ”Et køn i skred”, pdf side 2-4 i Syn på køn kompendiet: Hvilke to syn på køn repræsenterer kønsforskrningen? Hvilke forandringer med fører udviklingen af et moderne samfund, og her særligt det moderne gennembrud for kvinden og for udviklingen af
-
Spørgsmål til Et dukkehjem, 2. uddrag.docx
-
Læs: Edith SödergranHvem var Edith Södergran? Hvad tilføjer hun kønsopfattelsen? Hvilken litterær tradition tilhører Södergran?
-
Gruppeopgave til digtet “Dagen svalnar” (1916)
-
Lav analysen af Dagen svalnar færdig
-
Vi skal bruge bogen Brug littearturhistorien
-
Lille oplæg om bekendelseslitteraturen: Lille oplæg om bekendelseslitteraturen:
-
1.Læs digtet ”Arkitektens specialitet” (1977) s. 201-202
-
Læs s. 28-32 i kompendiet Syn på køn om Tove Ditlevsen: Hvad er hun kendt for at skrive om? Hvilke genrer skriver hun i? Hvordan passer hun ind i litteraturhistorien? Hvorfor er hun blevet trendy i dag?
-
Husk at medbringe og aflevere Yahya Hassan digtsamlingen
-
https://www.dr.dk/skole/dansk/tove-ditlevsen
-
Skriv dit eget selvportrætdigt på mindst 2 strofer hvor de føste ord i hver strofe er identiske med Tove Ditlevsens jf. 33 ("Jeg kan ikke") Veksl ml. tungsindige betragtninger og humoristiske betragtninger
-
filmcentralen.dk
-
Læs jeres LSO igennem og skriv en lille evaluering til jer selv om hvad I har lært af opgaveforløbet i opgaveportfolio på Teams (eller dér hvor I evaluerede historieopgaven sidste år)
-
Gå på Teams, find klassens opgaveportfolio, gå ind under "de 3 bøger", Find LSO opgaven, sæt lærers opgaveskema ind under vejlederfeedback, skriv dine egen refleksioner under elevnoter, LSO
-
Læs om kønnet til genforhandling i kompendiet s. 32-33 : Hvem er Judith Butler? Hvad står hun for? Hvad står queer for? Hvordan fungerer queer som læsemetode?
-
Undersøg jeres tekst:
-
Læs uddraget af "11%", find det i Syn på køn kompendiet pdf. side 40-45
-
Arbejde med spørgsmål til uddraget af Uthaug.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Den eksistentialistisk prægede litteratur
Forløbet har fokus på den eksistentialistiske strømning i dansk litteratur i det 20.årh. særligt prosaen. Udover at introducere til de forskellige grene af eksistentialismen blev de litterære metoder også repeteret mhp at finde fortolkningsnøgler til litteraturen.
Kanonforfatterne: Martin A Hansen, Karen Blixen, Peter Seeberg,
Materialer:
Litteraturen på langs og tværs, efterkrigsmodernismen s. 173- 178
Brug litteraturhistorien. 165- 171
Om Litterære metoder, Håndbog til dansk s. 87-99
Tekster af :
Martin A. Hansen, "Roden"
Peter Seeberg "Hullet"
Albert Camus: Af" Sisyfos myten"
Karen Blixen "Ringen"
Johannes V. Jensen " Interferens"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Brug litteraturhistorien om Efterkrigstiden; Eftertanke og eksistentialisme s. 162-164 , skriv ned hvad du tænker er nøgleordene for perioden
-
Se og hør Introduktionen til Kierkegaard og valget (de 4 stadier) (10 min) https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
-
Opgave til Roden af Martin A. Hansen.docx
-
Formuler parvis 5 spørgsmål til novellen (10 min)Walk and talk: Nævn et eksempel på et valg, som har haft afgørende betydning for den person, du er i dag 2) Hvad gjorde det svært at vælge? 3) Hvem havde indflydelse på dit valg. (10 min)
-
genlæse Roden af Martin A. Hansen og orientere jer i jeres arbejde fra sidste gang før ferien
-
https://www.youtube.com/watch?v=z8XlvpWXtts
-
1) Læs om Sartre og eksistensfilosofien: https://artline20.gyldendal.dk/#show/e7a588d5-a8b2-4e80-a0b6-82853ec4bada
-
Alle skal have læst "Hullet" af Peter Seeberg
-
Hullet, arbejdsspørgsmål.docx
-
Hullet, fælles gennemgang 2s 25.docx
-
Læs afsnit om Karen Blixen i Brug Litteraturhistorien s. 171-172: Hvordan passer hun ind i eksistentialismen?
-
Læs Ringen af Blixen: Læg mærke til de eksistentialistiske begreber i denne novelle: Frihed, valg, ansvar, angst, handling,
-
Genlæs: Ringen af Blixen: Læg mærke til de eksistentialistiske begreber i denne novelle: Frihed, valg, ansvar, angst, handling,
-
Skimmelæs danskfaglige metoder (litterære)Danskfaglige metoder.pdf
-
Metodemodellen.pptx
-
Overblik over litterære metoder i dansk
-
Hvem er Johannes V. Jensen? Lyt til podcasten her: Johannes V. Jensen - Kanon14 - podcast til undervisning
-
Interferens af Johannes V. Jensen.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lav del 1 af opgavesættet
|
07-04-2025
|
LL del 2 af din opgave
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition af litteraturhistorien
Repetition af litteraturhistorien, særligt de romantiske strømninger:
Universalromantik, nyplatonisme, biedermeier samt romantisme
Materialer: Brug litteraturhistorien s. 65-67 samt 78-82
Tekster:
Grundvig: " Det er så yndigt at følges ad"
Romantiske billeder
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sidste opgavesæt
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663565500",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663565500",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663565500"
}