Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anna von Undall Snebang
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og helte
Basistekst:
Lukian: Striden om æblet (Paris’ dom), side 34-40
Homer: Odysseen (oversat af Otto Steen Due, 2012)
1.sang (v. 1-158) (6,5 sider)
5. sang (1-261) (10,5 sider)
6. sang (1-185) (7,4 sider)
9. sang (1-566) (22,6 sider)
Vergil: Æneiden (oversat af Otto Steen Due, 1996)
3.sang (v. 568-681) (4,5 sider)
Baggrundmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 11-38
Hertig, Henrik: Antikkens mytologi, 1999, side 15-49
Podcast: Hjernekassen – oldtidskundskab, 06/01 2020, vært: Peter Lund Madsen
Perspektivmateriale:
Filmen Troy (2004)
Skouvig, Anders: Troy og Iliaden, 2008 (Emu.dk)
Fokus:
-Epos som genre
-Handlingsforløb med særligt fokus på personkarakteristik og samtidens værdier.
-Den homeriske helt
Antal sider: 51,5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antikkens drama
Basistekst:
Sofokles: Antigone (oversat af Otto Foss, 2001)
Værket læses intensivt
Baggrundmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 101-116
Dommermuth-Gudrich, Gerald: 50 klassiske myter, side 44-49 + 194-200
Perspektivmateriale:
Film: Sophie Scholl – de sidste dage, 2005
Frich, Morten: "Straf ikke fædrene for at skabe en våbenhvile mellem banderne" (2017) Information.dk
Laursen, Mikeal. "Kære statsminister. Intet står over Gud – heller ikke Grundloven" (2020) Kristligt Dagblad.dk
Fokus:
-Drama som genre og de store dionysier.
-Tragedien og dennes struktur.
-Handlingsforløb med særligt fokus på personkarakteristik.
-Civil ulydighed før og nu.
Antal sider: 55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den antikke kunst
Forståelse af udviklingen i græsk skulptur i:
-Den arkaiske periode ca. 700-479 f. Kr.
-Klassisk periode 478-323 f. Kr.
Tidligklassisk tid ca. 478-450 f. Kr.
Højklassisk tid ca. 450-400 f. Kr.
Senklassisk tid ca. 400-331 f. Kr.
-Hellenismen ca. 323-31 f. Kr.
Forståelse af det romerske formsprog i skulpturer:
Romerne fandt det smukt at personificere skulpturerne som historiske personer, der fremstilles som den store helt (heroisering) og som den unikke person (private). Lavede kopier af græske originaler samt skabte nye skulpturer efter græsk forbillede.
Forståelse af senere perioders fortolkninger af det antikke formsprog:
Antikkens formsprog fortolkes i skulpturer fra barokken, klassicismen og moderne tid.
Basistekst:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012:
Figurer: 29, 30, 31, 33, 34, 36, 72, 73, 76, 77, 108, 114, 142,143, 144, 164, 167
+Skulpturgruppe af Afrodite, Pan og Eros
Perspektivmateriale:
Augustus Prima Porta
Bernini: Skulptur af Apollon og Daphne (1625)
Bertel Thorvaldsen: Skulptur af Jason med det gyldne skind
Marc Quinn: Buck and Allanah (2009)
Marc Quinn: Chelsea Charms (2009)
Baggrundsmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 47-53, 93-100, 129-136, 171-176 og 201-206
Marie Kluge & Katja Holm: Kunsten at se på skulptur - kap. 1: "Skulpturen omkring os" og kap. 3: ”Sådan blev en skulptur skabt”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antikkens styreformer
I dette forløb arbejder eleverne med taler for igennem dem at få et indblik i demokratiets rolle og værdier. I relation til dette læses et uddrag af Ciceros "De re publica", som giver et indblik i demokratikritik, og også skaber en forståelse for, hvordan republikken Rom var anderledes i sin styreform end det klassiske Athen.
Som en del af demokrativinklen undersøges "den gode borger" som en tematik i Lysias' tale. Eleverne laver en undersøgelse af ethopoiia, som bidrager til at skabe en forståelse for, hvorledes den gode borger, der besidder areté, er en konstruktiv del af samfundet, mens den dårlige borger er en trussel mod den demokratiske retfærdighed.
Alle teksterne behandles som taler, hvorfor de underkastes en retorisk analyse. Teksternes stil sammenlignes og eleverne diskuterer frekvensen af retoriske figurer i forbindelse med talens genre og målgruppe.
Forløbet afsluttes af en diskussion om, hvorledes elementer fra antikkens demokrati kan bidrage til at forbedre det moderne demokrati.
Basistekst:
- Thukydid: Historie UDDRAG (Perikles gravtale)
Fra Hansen, Mogens Herman: Kilder til Demokratiet i Athen, 1994 side 77-86 (9 sider)
- Lysias: Sagen om drabet på Erathosthenes (9,5 sider)
- Cicero: De re publica (uddrag om statsformer) (2,5 sider)
Baggrundsmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 55-85
Sørensen, Mette: Metode i oldtidskundskab, 2021 side 74-81
Perspektivtekster:
- Hitler, uddrag af Mein Kampf" 1925, "Om demokratiet og dets førere"
- Hennig, B. 2018, "What if we replaced politicians with randomly selected people", https://www.youtube.com/watch?v=cUee1I69nFs
Fokus:
-Talen som genre og retorisk analyse
-Karakteristika ved klassisk tid og
det athenske samfund (periodisering af antikkens historie, perserkrigene, den peloponnesiske krig, det athenske demokrati).
-Moderne problemstilling: Hvordan kan elementer fra antikkens demokrati bidrage til at forbedre det moderne demokrati?
Kernebegreber:
- Exordium
- Narratio
- Argumentatio
- Refutatio
- Confirmatio
- Conclusio
- Entymem
- Allitteration
- Anafor
- Parallelisme
- Epifor
- Xiasme
- Assonans
- Genus iudicale
- Genus demonstrativum
- Ethopoiia
- Pathos
- Ethos
- Logos
- Ciceros pentagram
Antal sider: 21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi - vin og kærlighed
Forløbet dækker over Platons Hulebillede (uddrag fra Staten) og store dele af Platons Symposion. (Pausanias', Aristofanes', Agathons og Sokrates' taler)
Eleverne arbejder i starten af forløbet med hulebilledet for at få en grundforståelse for Platons verdensopfattelse og holdning til viden og samfundets mulighed for at optage viden. Eleverne stifter ligeledes igennem arbejdet med Symposion bekendtskab med Platons dualistiske verdensbillede, den sokratiske spørgemetode/dialektiske metode, rammefortællinger samt det antikke Pæderastiforhold. Gennem Platons Symposion arbejdes der i hovedtræk med den antikke forestilling om kærlighed, gennem eros-skikkelsen.
Arbejdet med perspektivteksten funderes i en moderne forestilling om kærlighed. I forbindelse med arbejdet med perspektivteksten reflekterer eleverne over gensidigheden mellem det antikke og efterantikke værk og brugen af antikken som noget der skal understrege forskelle eller tjene som et forbillede. Eleverne reflekterer over, hvilke fællestræk der er i forestillingen om kærlighed og hvordan den moderne tekst bruger antikken og med hvilket formål.
I løbet af og mestendels i slutningen af forløbet forholder eleverne sig til det moderne kærlighedsbegreb sat overfor det antikke. Dette gøres gennem en diskussion af kærlighedsbilledet i perspektivteksten i relation til kærlighedsbilledet præsenteret i Symposion.
Forløbet sætter således eleverne i stand til at arbejde med en moderne problemstilling ud fra et antikt perspektiv. Eleverne reflekterer over deres egen forestillinger om kærlighed gennem et arbejde med det antikke materiale.
Kernestof:
- "Hulebilledet" i Platons Staten: Kend dig selv - Platon i udvalg 2000 (Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen) s. 163-170.
- Symposion: Kend dig selv - Platon i udvalg 2000 (Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen) ss. 91-93, ss. 101-108, ss. 112-118 og s. 120-143.
Perspektivtekst:
- Søren Kirkegaard: Uddrag af In vino veritas (1845)
Supplerende materiale:
- Andreasen, B. og J.R. Poulsen 2012, Paideia - grundbog til oldtidskundskab, Systime, ss.137-152
Omfang: 41 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742471145",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742471145",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742471145"
}