Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Søren Hindsholm
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det heroiske univers. Homers Iliade
Vi læser Iliadens 1. og 3. sang. Vores fokus er Homers verden, mundtlig poesi og den heroiske mentalitet. Læsningen er inspireret af M.I. Finleys The World of Odysseus og J. Griffins Life and Death in Homer.
To temaer har domineret gennemgangen: Den mundtlige poesis teknikker, herunder hvordan en ikke så fjern fortid opfattes som "gamle dage", og heroernes liv, der er livsfarligt og derfor berettiger dem til ære og respekt (for eksempel Achilleus' skuffelse da Agamemnon håner ham, som lader tårerne strømme frit over for moren da de deler en viden om at hans liv vil blive kort - hvorfor han har krav på særlig stor ære).
Forløbet inddrog til sidst filmen Troy hvor vi så på dens forskydning af tema og handling. Ellers ville den nok heller ikke have været begribelig for et moderne publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skæbne
Græsk-romersk opfattelse af skæbne, vist i Herodot og Ovid
Forløbet handler om Kroisos' skæbne og prøver at forklare Kroisos' afsluttende indsigt ud fra begrebet dobbeltmotivation.
Hertil er læst Narcissus-myten i Ovids Metamorfoser, hvor Ekkos og Narcissus' kroppe forvandles i det øjeblik en lidenskab skuffes (Ekko) eller sætter sig igennem med alle sine konsekvenser (Narcissus). Specielt med Ovid så vi også på den rolle Ovids billedverden har spillet i Europa.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drama - objektiv og subjektiv skyld
Ødipus er læst med vægt på diskussionen om viden, objektiv og subjektiv skyld i stykket, jf. E.R. Dodds' artikel om at misforstå stykket Kong Ødipus.
Tekstlæsning og fortolkning af vigtige græske begreber har stået centralt i stykket sammen med et blik for stykkets mange antydninger og motiver der åbenbares efterhånden, og hertil har vi arbejdet med hvordan det græske teater var bygget op og virkede under opførelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandheden om menneskelivet og om verden
Denne søjle behandler grækernes og romernes opfattelse af hvad der er det sande menneskeliv, og hvad der er den sande beskrivelse af kosmos.
Det består af tekster af Platon, Aristoteles, Geminos og Cicero.
Synspunkterne er fra Platons filosofi, stoikerne og epikuræerne. om det sande liv, og fra Aristoteles og Geminos om Kosmosets indretning. Den første del havde som tema at Sokrates bringer en etisk dimension ind i livet: Der er et sandt liv som vores samvittighed skal anbefale for os. Denne ide forfølger stoikerne og epikuæerne på hver sin måde. Den sidste del fokuserer på forskellen mellem en beskrivelse af naturen som bygger på et filosofisk system, og en beskrivelse der blot behandler fænomenerne, som grækerne sagde. Den sidste tilgang leder frem til Newtons succesfulde mekanik. Dette aspekt er inddraget ud fra elevernes kendskab til fysik (3.x er en naturvidenskabelig studieretningsklasse).
De faglige mål er analysere og fortolke tekster i antik kontekst og i deres betydning for senere kultur, behandle centrale begreber, nuancere moderne problemstillinger. Der har været en forbindelse til fagene matematik, fysik og astronomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Antik ariketektur
Vi gennemgår arkitektur (templer, teatre, amfiteatre. De opgivne monumenter, som I kan se ved at klikke på Monumenter nedenfor, er:
Athene-templet i Paestum i Syditalien
Erechteion på Akropolis i Athen
Parthenon på Akropolis i Athen
Niketemplet på Akropolis i Athen
Hefaistos-templer/Theseion i Athen
Teatret i Epidauros
Romersk tempel Maison Carrée i Nïmes, Frankrig
Teatret i Orange, Frankrig
Colosseum i Rom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742489908",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742489908",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63742489908"
}