Titel
3
|
Islam
En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
Til sidst i forløbet var der et lille tema om forskellen på shia og sunni Islam med fokus på shiaislam i Iran og kvindernes rettigheder der.
Begreber knyttet til Islam:
Muslm, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith, Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah, Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,
Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra profant vs. helligt, nulstilling, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|