Holdet 2024 re/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 re/2a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Links som er brugt i 2a re
Titel 2 Intro til faget religion
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Konspirationsteorier med fokus på QAnon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Links som er brugt i 2a re

Links til holdet 2a re

Links som må tilgås i forberedelsen til eksamen
De links som nævnes nedenfor, må tilgås i forberedelsen til eksamen. Der er desforuden nogle udsendelser/film, som I skal downloade før eksamen. Jeg sender en mail til jer på lectio med disse links mindst en uge før eksamen.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ, AT ALT MATERIALE SOM FINDES PÅ LECTIO OG DREV I MAPPEN 2023a re SKAL DOWNLOADES FØR FORBEREDELSEN, HVIS I IKKE HAR DET PÅ PAPIR
Link til Quizlet:  https://quizlet.com/join/7nxvzHNpC?i=4oup2&x=1bqt

Forløb: Intro til faget religion
Ingen links

Forløb: Islam
-Skam sæson 4, Episode 4, 23:45-26:30 - Sana udtaler sig om bøn. https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448
- “What is Ramadan? The Islamic Holy Month - Behind the News” https://www.youtube.com/watch?v=5pvmUoYNbmU
-Eksempel på Dhikr under Ramadanen - Muslimsk bøn https://www.youtube.com/watch?v=0UCiMeDbR2s
- Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi:
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
-Muslimsk tegneserie for børn - om ZamZam. https://www.youtube.com/watch?v=AzHX8SlJkoM
-En tegneserie, som underviser i udførelsen af ritualerne under Umrah. I ser fra 4:54. https://www.youtube.com/watch?v=qZ9n4V9lZkE
-”Føler mig fri med tørklædet” Muslimske pigers dagbog, DR2, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o
- 23-årige Hinda: Jeg elsker min familie, men jeg skal ikke leve et falsk liv, https://www.dr.dk/mitliv/23-aarige-hinda-jeg-elsker-min-familie-men-jeg-skal-ikke-leve-et-falsk-liv
Hinda tager tørklædet af: https://www.facebook.com/watch/?v=2526512974241661
-Det Islamiske Trossamfund - Hjemmeside https://www.wakf.com/?lang=da
-Muslimer i dialog - facebookside https://www.facebook.com/groups/12043494521/
-Hizb-ut-Tahrir - Hjemmeside. http://www.hizb-ut-tahrir.dk/
- Debat mellem Inger Støjberg (Venstre) og Junes Kock (Hizbut-Tahrir Skandinavien) Produceret af Ekstrabladet. Vi så et klip ca 5 minutter ind i videoen. https://www.youtube.com/watch?v=BhsivGwQPEs

Temaet: Shiaislam og Iran
- Filmen- Shiaislam og den skjulte imam - 13. marts 2006 DR2. Vi så klip fra ca 18:30-27:00 og 39:00-45:00. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
- Deadline den 19.september 2022, hvor opstanden diskuteres af Jino Victoria Doabi (RV), der selv har kurdisk-iranske rødder. Vi så frem til 11.33. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link
-  Iranian woman detained after taking clothes off at university in Tehran | CNN
https://edition.cnn.com/2024/11/03/middleeast/iranian-woman-detained-after-taking-clothes-off-intl/index.html
- Iran i hjertet: Gasmasker og giftangreb. https://www.dr.dk/drtv/se/iran-i-hjertet_-gasmasker-og-giftangreb_403868 Vi så nogle klip fra dokumentaren.


Forløb: Kristendom
-Harry Potter - Dødsregalierne II. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link. Vi har set forskellige klip fra den sidste del af filmen startende med de syn Harry så i mindekarret.
-Der er mange links til Bibelen i undervisningsbeskrivelsen. Dem må I ikke tilgå online, men jeg har samlet alle teksterne i et word dokument: ”Alle teksterne fra Bibelen brugt i re 23-24”. De er vedhæftet den første time i kristendomsforløbet.
- Jesus lever, Graven Brast nr 233 fra Den Danske Salmebog: https://www.youtube.com/watch?v=Ck4sDZdPQYE
- Til Alle Tider af Bjørn Eidsvåg: https://www.youtube.com/watch?v=K0Eq33YNNLg
-Film ”En verden Udenfor” af Frank Darabont, 1994. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
-Louis Armstrong - Go Down Moses. https://www.youtube.com/watch?v=vf6jBP4YXwo
-“Lang fra Normalt” Tekst Sofie Trolle Thomassen. 2022. https://www.youtube.com/watch?v=LuYKqxXpHXQ
-  Biskop bad Trump vise LGBT+-personer nåde. Det faldt ikke I god jord. https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/biskop-bad-trump-vise-naade-med-lgbt-personer-det-faldt-ikke-i-god-jord
-WATCH: Mississippi Pastor Speaks in Tongues. https://www.youtube.com/watch?v=My9a9PdD_Lw
-Dåb i Holsted Å ved Moses Hansen. https://www.youtube.com/watch?v=ZyZ0fimnUU0

Forløb: Buddhismen
-” Sadhguru on Coronavirus Outbreak in China” 2020  https://www.youtube.com/watch?v=mP-mCfo4-f8
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014)  Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
- ”An important step to take during COVID Pandemic” Sadhguru  https://www.youtube.com/watch?v=hGxRl0h4jgE&list=PL3uDtbb3OvDNMhX3VW3OlowuY8K8goWBX&index=2
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 15 minutter frem. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.

Forløb - Konspirationsteorier med fokus på QAnon
Fra DR om QAnon: https://www.dr.dk/nyheder/udland/de-mener-verden-styres-af-en-satanistisk-paedofilring-der-tapper-boerns-blod-forstaa#!/
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-er-omdrejningspunktet-kurioes-konspirationsteori-jeg-ved-de-kan-lide-mig-og-det
”Konspirationskulten QAnon” En BBC dokumentar fra 2021 Vi så de første ca. 25 minutter  Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til faget religion

En introduktion til religion som fag

Kernestof
- Religionsfaglig terminologi og metode

Indhold:
-  4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Religion i det senmoderne samfund
- Forskellen på en religionsfænomenologisk og en religionssociologisk tilgang til religion.
Begreber: Sekularisering/afsekularisering, Affortryllelse/Genfortryllelse, Den religiøse aktør, Synkretisme, Institutionaliseret/ikke-instritutionaliseret religion og Maksimalisme/minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
Til sidst i forløbet var der et lille tema om forskellen på shia og sunni Islam med fokus på shiaislam i Iran og kvindernes rettigheder der.

Begreber knyttet til Islam:
Muslm, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith,  Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah,  Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,

Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra  profant vs. helligt, nulstilling, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Temaer:
- Øjenåbner - Kristendom i Kulturen, Harry Potter sammenlignes med Herrens lidende tjener.  
- Den klassiske, objektive og subjektive forsoningslære - Perspektiveres til repræsentative tekster
- Den jødiske baggrund med specielt fokus på farisæerne og messiasforventninger i jødedommen.               
- Markus evangeliet fortolkes ud fra jødisk baggrund, formålet med skriftet og Jesu forkyndelse (Guds rige, Guds Krav, Guds kærlighed)
- Lignelsen som genre og lignelsen om det fortabte får.
- Jesu død og opstandelse
- Filmen "En verden udenfor" fra 1994 af Frank Darabont
      - En moderne lignelse indeholdende den kristne grundfortælling?
- Den kristne Oprindelses-, problem- og løsningsmyte
- 1 Mos 3 Vi anskuer problemmyten som paradigmatisk sand i forhold til gudsbillede og menneskesyn.
    Der perspektiveres med Paulus menneskesyn (Rom 7,14-8,2 og en tekst, hvor mennesket guddommeliggøres.
- Opstandelsesmyten hos Markus og Paulus
-  Begrebet afmytologisering belyses ud fra repræsentative tekster om den symbolske og den realistiske tolkning af opstandelsen --> paneldebat
- Kristen etik
     - Bjergprædiken
     - Situationsetik og Biblicistisk etik
    - Transformationen af kristendommen fra en jødisk sekt til en universalistisk religion. Tungetalen set udefra og indefra
- Dåben en overgangsrite - Barnedåb og voksendåb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Et forløb som lægger sig tæt op ad gennemgangen af buddhismen i "Grundbogen til Religion C" 2 udgave
Elementer i forløbet
- Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
- Fakta om buddhisme
- Buddhismens historiske udvikling
- Religiøs praksis i buddhismen (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- Buddhistiske forestillinger
     - Buddhalegenden
     - De fire ædle sandheder. I skal have tjek på karma og dukha
     - De 5 skandaer
- Livshjulet
- Mahayanabuddhisme
- Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
- Buddhismen i Danmark - fokus på lama Ole Nydahl
- Buddhistisk etik

Udsendelser
- ” Sadhguru on Coronavirus Outbreak in China” 2020  https://www.youtube.com/watch?v=mP-mCfo4-f8
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014) - CFU
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Rackstation
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 19 minutter frem - CFU

Faglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.

Kernestof:
- Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Konspirationsteorier med fokus på QAnon

En introduktion til Konspirationsteorier generelt og QAnon specifikt.
Fokuspunkter/kernebegreber
- Barkuns typologi
-      Podemann Sørensens religionsdefinition og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Gnosticismen
-       Grunde til Konspirationsteoriers opståen og udbredelse
- Occams Ragekniv
- Konspirationsteoretisk argumentation
- Modviden og det kultiske miljø
- QAnon - frelseslære, myter og eskatologi
- Illuminati
-       Millenarismen


Forløbet blev afsluttet af 1,5 lektioner, hvor eleverne arbejdede gruppevis med noget selvvalgt materiale om QAnon, hvor de skulle besvare nedenstående arbejdsspørgsmål. De fremlagde  en ppt for klassen.

Arbejdsspørgsmål:
Med udgangspunkt i jeres kilder (Helst primære)
- Redegør for QAnon som konspirationsteoretisk bevægelse
    - Hvilke konspirationsteoretiske træk kan I finde i jeres kilder?
- Hvorfor kan QAnon studeres som religion?
    - Hvilke religiøse træk findes i jeres kilder? (frelserlære, myter, overensstemmelse med PS religionsdefinition osv.)
- Hvad kan I sige om de personer fra jeres kilder, der tilslutter sig QAnon og hvorfor tilslutter de sig QAnon? (Indlærte begreber, 4 religionssociologiske teorier osv.)

Faglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
- Væsentlige sider af yderligere et veldefineret religionsfagligt emne

Dokumentar:
Konspirationskulten QAnon. Engelsk dokumentar fra 2021. Vist på DR2 mandag den 7.november 2022.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer