Holdet 2024 re/2e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mette Søby Nielsen
Hold 2024 re/2e (2e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Forløbet introducerer til faget religion ved en kort præsentation af Durkheims definition på religion og Ninian Smarts model over de syv dimensioner i religion.
Endvidere ser vi på, religionens funktion i samfundet - herunder introduceres kort til Jan Hjärpes model. Endelig ser vi på, hvad der kendetegner religion i det senmoderne samfund.

Kernestof:
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Der anvendes et kompendium med nedenstående materiale:
- Reimick m.fl: Kultur og samfund. En grundbog til kultur- og samfundsfagsfaggruppen på HF, Systime 2009, s. 37-49
- Ludvigsen og Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund, Systime 2007, s. 16
- Madsen m. fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012, s. 15
- Hjortkær: Alle religiøse går rundt om det hellige; religion.dk, 23. december 2007
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kristendom

Kristendommen gennemgås historisk-kronologisk. Fra jødernes historie og det gamle testamente, over Jesus til Paulus og urkirken og videre til Luther og reformationen for til sidst at ende med kristendom i nutid.

Forløbet indeholder emnerne:
- Myter: skabelse og syndefald
- Jødernes historie i det gamle Israel
- Jesus: dåb og fristelse, forkyndelse og etik
- Passionhistorien, opstandelsen og frelsen - herunder investerings- og provokationskristendom
- Urkirken og Paulus
- Riter: dåb og nadver
- Kristendommens historie
- Luther og reformationen
- Sekularisering og af-sekularisering


  Kernestof:
– kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster

– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Islam

Forløbet tager udgangspunkt i islams opståen på den arabiske halvø. Herefter gennemgås trosdogmerne, de centrale ritualer og den islamiske livsførelse. Vi ser på euro-islam og forskellige islamiske grupperinger i Danmark med henblik på at give eksempler på de mange fortolkningsformer, der findes indenfor islam. I den forbindelse taler vi om traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.
Forløbet beskæftiger sig med følgende emner: hvad tror muslimer; hvad gør muslimer (de 5 søjler),  det islamiske samfund og sharia, euroislam og islam i Danmark. Sidstnævnte eksemplificeret ved forskellige muslimske grupperinger samt dokumentaren Reformisten - Den kvindelige imam fra 2019.


Der anvendes blandt andet et tekstkompendium med nedenstående indhold:
Klassiske tekster
- fra Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne islam. Muslimer i Cairo. Gyldendal Undervisning 1995. Tekst 1, 2,3, 5, 8, 9, 11, 12, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25 og 29

Tekster om Zakat:
- uddrag af sura 2
- uddrag af Hadith Bukhari: Bogen om zakat, fortalt af Abu Said

Hajj:
- De ti vigtigste ting at vide om den muslimske pilgrimsfærd hajj. Religion.dk 26. oktober 2012, http://www.religion.dk/artikel/483948:Indfoering--De-ti-vigtigste-ting-at-vide-om-den-muslimske-pilgrimsfaerd-hajj
- Overgangsriter, http://leksikon.religion.dk/overgangsriter


Islam i DK:
- Om sharia og forskellige holdninger hertil. Kilde: Grundbogen til Religion C, Systime 2012-2015, s. 116-118
- Hvad er islamisme? Religion.dk 17.april 2009, http://www.religion.dk/spørg-om-islam/hvad-er-islamisme
o Hizb ut-Tahrir, http://www.hizb-ut-tahrir.dk/
o Mariam-moskeen, Vision | Mariam Mosque (mariammoskeen.com)
o Islamisk trossamfund, DIT (wakf.com)
- Jan Hjarpes model, Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime 2016-2017, s. 39
-

Tørklædet:
- Hvad skal muslimske kvinder have på? http://www.religion.dk/artikel/379289:Spoerg-om-islam--Hvad-skal-muslimske-kvinder-have-paa?all=1
- - "Jeg vil hellere miste mit job end smide tørklædet". Religion.dk 20. april 2017, "Jeg vil hellere miste mit job end smide tørklædet" - Religion.dk
- Forfatter: Vi muslimer må forny for at bevare. Politiken 31. august 2022, Forfatter: Vi muslimer må forny for at bevare - politiken.dk

Reform af islam:
- Sherin Khankan: Koranen skal læses i den moderne kontekst, vi lever i
Kristelig Dagblad, 14. oktober 2015, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/koranen-skal-laeses-i-den-moderne-kontekst-vi-lever-i
- Hvad er euro-islam? http://www.religion.dk/artikel/321698:Guide--Hvad-er-euroislam?all=1
- Europæisk islam er en mega succes. Politiken 15. marts 2014,  Europæisk islam er en mega succes - politiken.dk


Kernestof:
– islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster

- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Buddhisme

Med udgangspunkt i hinduismens begreber om karma og samsara og den historiske Buddha ser vi på buddhismens fremkomst. Herefter gennemgås dharma og sangha; riter og højtider samt de buddhistiske retninger med fokus på tibetansk buddhisme herunder Dalai Lama og Lama Ole Nydahl.


Der anvendes bla. en tekstsamling er sammensat af:
Esben Andreasen m.fl: Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion, Gyldendal 1992;
Fra kapitlet om hinduisme: tekst 7 + 8
Fra kapitlet om buddhisme: tekst 1, 3, 4, 5, 11, 13, 14 og 22

Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal 2007;
Tekst 16, 32 og 49

Charlotte Bie og Merete Munk: Buddhismen - klassiske og nutidige kilder, Pantheon 2007
Tekst 4 og 10


Munkenes daglige festmåltid i Dragør, Politiken 17. januar 2010

Hvem er Dalai Lama?
http://www.religion.dk/artikel/248490:Buddhisme--Hvem-er-Dalai-Lama


Kernestof:
– væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster

- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Etik

Forløbet indledes med at se på, hvad etik er. Herefter ser vi på religiøs - primært kristen - etik. Vi ser på pluralisme og nye etiske spørgsmål. Vi gennemgår nytte- og pligtetik samt etiske dilemmaer primært i forbindelse med organdonation.
Der anvendes bla. et kompendie med følgende indhold:

Hvad er etik?
http://etiskraad.dk/da-DK/Temauniverser/Etikoglivetgym/Etik-og-samfundsfag/Hvad-er-etik.aspx

Den kristne etik
http://www.religion.dk/artikel/248474:Undervisning--Etik-i-kristendommen

Kristen etik – hvem er næsten?
Kilde: Grundbogen til Religion C, Systime 2012-2015, s. 76, 78-79
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste, fra kristendom.dk 6. oktober 2015
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, fra kristendom.dk 9. oktober 2015

Immanuel Kant: Af ”Grundlæggelse af moralens metafysik”, 1785
Tekst 2 i Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling? Systime 2001-2004

Jeremy Bentham: Af ”En indføring i principperne for moral og lovgivning”, 1789
Tekst 4 i Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling? Systime 2001-2004

Hug et hjerte og klip en sjæl
Tekst 7 i ”Når hjernen er død…”, Sundhedsstyrelsen 1992


Desuden ser vi DR dokumentaren "En hjertesag"fra marts 2013



Kernestof:
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
– kristendom set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde