Holdet 2024 re/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mikael Asbjørn Vesterlund
Hold 2024 re/2u (2u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klar - Parat - Religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klar - Parat - Religion

Introduktionsforløb til faget religion

1. lektion
Med udgangspunkt i elevernes forforståelse om faget fokuseres der på hvad det vil rumme på C-niveau.
Dette leder videre til hvad fænomenet religion er.

2. lektion
Denne lektion fokuserer på religion i det senmoderne samfund, herunder de religionsfaglige begreber:
Sekularisering, afsekularisering
Genfortryllelse
Den religiøse aktør
Pluralisme
Eklekticisme
Ikke-institutionaliseret religion
Polarisering
Medialisering
Religiøst engagement: Maksimaliseme/Minimalisme

3. lektion
Efter at have set på dels hvad faget kan bruges til, og dels hvordan man undersøger religion (indefra/udefra), arbejdes der med anvendelsen af de ovennævnte religionsfaglige begreber i forhold til en artikel om en danske kvindelig konvertitbuddhist.


Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet tager udgangspunkt i den gammeltestamentlige skabelse, syndefald og pagt.
Herefter fokuseres der på synet på Jesus som Kristus.
Med udgangspunkt i filmen "Luther" læses to tekster af Martin Luther med henblik på at fokusere på bruddet med den katolske kirke og Luthers teologi.
Desuden arbejdes der med den evangelisk lutherske kirkes (folkekirkens) højmesses nadverdel og vielse som centrale elementer af den kristne praksis.
Endelig arbejdes der med den kristne etiks mest centrale tekster fra det nye testamente.

Tekster:
- Skabelse og syndefald
1. Verdens skabelse (1. Mos 1-2,25)
2. Syndefaldet (1. Mos 3,1-3,24)

-  Pagt og lov
3. Omskærelsen (1 Mos 17,1-14)
4. Åbenbaringen på Sinaj (2 Mos 19,1-6; 20,1-17)
5. Loven om rene og urene dyr (3 Mos 11,1-8)

Kristologi
6. Jesu død og opstandelse (Mark 14,1-2; 14,10-16,20)
7. Adam og Kristus (Rom 5,12-18)

Kristen etik
8. Spørgsmålet om rent og urent (Mark 7,1-23)
9. Bjergprædiken (Matt 5, 21–30.38-48)
10. Det største bud i loven (Matt 22,34-40)
11. Næstekærlighedsbudet (3 Mos 19,17-18)
12. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10,25-37)
13. Johs. Nissen: Budskab og konsekvens
14. Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom
15. Aksplukningen på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd
16. Overholdelse af sabbatten
17. Lignelsen om den fortabte søn

Kirkehistorie. Luther og protestantismen
18. Martin Luther: Til den kristelige adel, i: Bilde, P. og J. Stenbæk: Tekster til
kristendommen i grundtræk, Århus 1987
19. Martin Luther: Fortale til Paulus´ brev til romerne, i: Sørensen, A: Om kristendommen

Kirken i dag
20. Højmesseordning for den danske folkekirke (uddrag)
21. Folkekirkens vielsesritual
22. Dåben
Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløbet tager udgangspunkt i Grundbogen til Religion C, Systime 2012 og supplerer løbende med især tekster.

- Vi starter med at arbejde med Islams historiske udvikling.
- Derefter fokuserer vi på de 5 søjler og særligt valfarten. Vi ser en dokumentar "We Snuck a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage", 3. sep. 2012
Mht. trosforestillinger arbejdes der mest med Gud og Koranen
- Vi ser på, hvad der karakteriserer sharia og hvordan begrebet kan forstås forskelligt - i en dansk kontekst i form af debatten mellem Nasar Khader og Sherin Khankan.
- Der arbejdes med kvinders tildækning set i relation til danske kvindelige konvertitters valg mht. tildækning. I denne forbindelse ser vi et afsnit af "Når naboens datter bliver muslim" med henblik på valget om at konvertere til islam.
- Profetens natte- og himmelrejse mhp. at dels at få repeteret væsentlige aspekter af islamforløbet og dels at få indblik i hvordan en tekst læses læses i en eksamenssituation.


Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Buddhisme

Dette forløb skal give eleverne et indblik i buddhismens verden.
Vi  tager udgangspunkt i en dokumentar om Buddha og læser den centrale tekst "Buddhalegenden".
Vi ser på den historiske udvikling, religiøs praksis, trosforestillinger (herunder de 4 ædle sandheder, den otteledede vej, de 5 skandhaer og det buddhistiske livshjul) og de tre retninger Hinayana, Mahayana og Vajrayana  
Der arbejdes med opdelingen i nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme samt etnisk og konvertitbuddhisme.
Forløbet fokuserer i slutningen særligt på Vajrayana og lamaens rolle her.

Materiale:
- "Antikkens store tænkere: Buddha", DRKultur 19/11 2017
- "DR2 (oprindeligt BBC): "Buddhas budbringere". Dokumentar om Buddhismens oprindelse, historie, Buddhalegenden, osv.
- Grundbogen til Religion C. Sider læst: p. 187-200, 202-204, 207-212 Inkl. udvalgte øvelser og billeder.
- Buddhas lære: Sider læst: p. 12-14, 27, 75-87
- Div. ekstra sider i form af tekster om levende boddhisattvaer, tulkuen og hvordan man finder en ny lama.


Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

Forløbet tager udgangspunkt i bogen Ludvigsen, Lise og Mikkelsen, Poul Storgaard: Etik i det senmoderne samfund, Systime, 2024
- Situationsetik
- Tabuetik
- Pligtetik
- Nytte/lykkeetik
- Deocentrisk, antropocentrisk og polycentrisk

Vi ser også på hvordan Etisk råd arbejder - hvad deres opgave er og hvem der sidder i rådet samt hvilke emner de forholder sig til.

Herefter fokuseres særligt på den medicinske etik, nærmere bestemt aktiv dødshjælp ved læsning af tekster om dette etiske dilemma

Vi ser filmen Aus dem nichts og inddrager etikken i forhold til filmen

Endelig arbejdes der i grupper med den nyere debat om legalisering af aktiv dødshjælp foranlediget af at regeringen først bad Etisk råd forholde sig hertil og derefter nedsatte et udvalg der skulle arbejde med spørgsmålet. Dette foranledigede endelig en modrapport hertil. Holdet har arbejdet med disse tre skriv.


Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer