Holdet 2024 re/2y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 re/2y (2y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Links som er brugt i 2y re
Titel 2 Intro til faget religion
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Etik når sundhedsvæsenet er under pres

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Links som er brugt i 2y re

Links til 2y
Links som må tilgås i forberedelsen til eksamen
De links som nævnes nedenfor, må tilgås i forberedelsen til eksamen. Der er desforuden nogle udsendelser/film, som I skal downloade før eksamen. Jeg sender en mail til jer på lectio med disse links mindst en uge før eksamen.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ, AT ALT MATERIALE SOM FINDES PÅ LECTIO OG DREV I MAPPEN 2023y re SKAL DOWNLOADES FØR FORBEREDELSEN, HVIS I IKKE HAR DET PÅ PAPIR

Forløb: Intro til faget religion
Ingen links

Forløb: Islam
-Skam sæson 4, Episode 4, 23:45-26:30 - Sana udtaler sig om bøn. https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448
-Eksempel på Dhikr under Ramadanen - Muslimsk bøn https://www.youtube.com/watch?v=0UCiMeDbR2s
- Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi:
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
-Muslimsk tegneserie for børn - om ZamZam. https://www.youtube.com/watch?v=AzHX8SlJkoM
-En tegneserie, som underviser i udførelsen af ritualerne under Umrah. I ser fra 4:54. https://www.youtube.com/watch?v=qZ9n4V9lZkE
-”Føler mig fri med tørklædet” Muslimske pigers dagbog, DR2, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o
- 23-årige Hinda: Jeg elsker min familie, men jeg skal ikke leve et falsk liv, https://www.dr.dk/mitliv/23-aarige-hinda-jeg-elsker-min-familie-men-jeg-skal-ikke-leve-et-falsk-liv
Hinda tager tørklædet af: https://www.facebook.com/watch/?v=2526512974241661
-Det Islamiske Trossamfund - Hjemmeside https://www.wakf.com/?lang=da
-Muslimer i dialog - facebookside https://www.facebook.com/groups/12043494521/
-Hizb-ut-Tahrir - Hjemmeside. http://www.hizb-ut-tahrir.dk/
Temaet: Konflikten imellem Hamas og Israel
Klip om tre typer af ondskab med Lars Svendsen. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.  

Forløb: Kristendom
-Harry Potter - Dødsregalierne II. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link. Vi har set forskellige klip fra den sidste del af filmen startende med de syn Harry så i mindekarret.
-Der er mange links til Bibelen i undervisningsbeskrivelsen. Dem må I ikke tilgå online, men jeg har samlet alle teksterne i et word dokument: ”Alle teksterne fra Bibelen brugt i re 23-24”. De er vedhæftet den første time i kristendomsforløbet.
- Jesus lever, Graven Brast nr 233 fra Den Danske Salmebog: https://www.youtube.com/watch?v=Ck4sDZdPQYE
- Til Alle Tider af Bjørn Eidsvåg: https://www.youtube.com/watch?v=K0Eq33YNNLg
-Film ”En verden Udenfor” af Frank Darabont, 1994. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
-Louis Armstrong - Go Down Moses. https://www.youtube.com/watch?v=vf6jBP4YXwo
-“Lang fra Normalt” Tekst Sofie Trolle Thomassen. 2022. https://www.youtube.com/watch?v=LuYKqxXpHXQ
-WATCH: Mississippi Pastor Speaks in Tongues. https://www.youtube.com/watch?v=My9a9PdD_Lw
-Dåb i Holsted Å ved Moses Hansen. https://www.youtube.com/watch?v=ZyZ0fimnUU0
Signe Molde på udebane om synet på homoseksuelle vielser i folkekirken. I har set de første 20 minutter: https://www.dr.dk/drtv/saeson/signe-molde-paa-udebane_478593

Forløb: Buddhismen
-” Sadhguru on Coronavirus Outbreak in China” 2020  https://www.youtube.com/watch?v=mP-mCfo4-f8
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014)  Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
- ”An important step to take during COVID Pandemic” Sadhguru  https://www.youtube.com/watch?v=hGxRl0h4jgE&list=PL3uDtbb3OvDNMhX3VW3OlowuY8K8goWBX&index=2
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 15 minutter frem. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link.

Forløb - Etik i det senmoderne samfund
-”Brødre” 2004, Instruktør Susanne Bier. Klip fra ca. 52-57minutter - Illustrerer det etiske dilemma. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link
-”Født på grænsen til livet” Dokumentar DR2, 12. nov. 2015. Den følger 4 børn, der er født for tidligt. Vi så til og med ca. 31. minut. Den må ikke tilgås online under forberedelsen, men kan mindst en uge før eksaminationen downloades fra et tilsendt link
- På tirsdag skal jeg dø” Dokumentar DR1, 30.nov 2022. https://www.dr.dk/drtv/serie/paa-tirsdag-skal-jeg-doe_349498 Vi så fra ca. 7.-15. minut i den første episode og fra ca. 19. minut i den 3. episode.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til faget religion

En introduktion til religion som fag

Kernestof
- Religionsfaglig terminologi og metode

Indhold:
-  4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Religion i det senmoderne samfund
- Forskellen på en religionsfænomenologisk og en religionssociologisk tilgang til religion.
Begreber: Sekularisering/afsekularisering, Affortryllelse/Genfortryllelse, Den religiøse aktør, Synkretisme, Institutionaliseret/ikke-instritutionaliseret religion og Maksimalisme/minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
Til sidst i forløbet var der lidt valgfrihed.
Eleverne valgte et lille fællesfagligt tema med SA om konflikten imellem Hamas og Israel. Religion bidrog med den religionsfaglige baggrund i 2,5 lektioner. Indholdet var: Weaponization, som en funktion af hellige skrifter, historie og aktueller politiske konflikter, var det centrale begreb. Her så vi på både Islam og jødedommen. Endvidere havde vi i forløbet om Kristendommen "The Battle Hymn of the Republic", som blev sunget til præsident Trumfs indsættelse. Desuden inddrog vi den instrumentelle, ideologiske og dumme ondskab.
SAs bidrag til temaet kommer næste år.

Begreber knyttet til Islam:
Muslim, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith,  Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah,  Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,

Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra  profant vs. helligt, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Temaer:
- Øjenåbner - Kristendom i Kulturen, Harry Potter sammenlignes med Herrens lidende tjener.  
- Den klassiske, objektive og subjektive forsoningslære - Perspektiveres til repræsentative tekster
- Den jødiske baggrund med specielt fokus på farisæerne og messiasforventninger i jødedommen.               
- Markus evangeliet fortolkes ud fra jødisk baggrund, formålet med skriftet og Jesu forkyndelse (Guds rige, Guds Krav, Guds kærlighed)
- Lignelsen som genre.
- Jesu død og opstandelse
- Filmen "En verden udenfor" fra 1994 af Frank Darabont
      - En moderne lignelse indeholdende den kristne grundfortælling?
- Den kristne Oprindelses-, problem- og løsningsmyte
- 1 Mos 3 Vi anskuer problemmyten som paradigmatisk sand i forhold til gudsbillede og menneskesyn.
    Der perspektiveres med Paulus menneskesyn (Rom 7,14-8,2 og en tekst, hvor mennesket guddommeliggøres.
- Opstandelsesmyten hos Markus og Paulus
-  Afmytologisering
- Forskellige opfattelser af vielse af homoseksuelle. Der er en paneldebat, hvor eleverne antager faste roller.
- Kristen etik
     - Bjergprædiken
     - Situationsetik og Biblicistisk etik
    - Transformationen af kristendommen fra en jødisk sekt til en universalistisk religion. Tungetalen set udefra og indefra
- Dåben en overgangsrite - Barnedåb og voksendåb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Et forløb som lægger sig tæt op ad gennemgangen af buddhismen i "Grundbogen til Religion C" 2 udgave
Elementer i forløbet
- Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
- Fakta om buddhisme
- Buddhismens historiske udvikling
- Religiøs praksis i buddhismen (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- Buddhistiske forestillinger
     - Buddhalegenden
     - De fire ædle sandheder. I skal have tjek på karma og dukha
     - De 5 skandaer
- Livshjulet
- Mahayanabuddhisme
- Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
- Buddhismen i Danmark - fokus på lama Ole Nydahl
- Buddhistisk etik

Udsendelser
- "An Important Step To Take During COVID Pandemic | Sadhguru" 2021  https://www.youtube.com/watch?v=hGxRl0h4jgE&list=PL3uDtbb3OvDNMhX3VW3OlowuY8K8goWBX&index=2
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014) - CFU
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Rackstation
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 19 minutter frem - CFU

Faglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.

Kernestof:
- Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Etik når sundhedsvæsenet er under pres

Vi diskuterede etiske dilemmaer som fremkommer fordi mennesket er herre over liv og død: Indsatsen overfor premature, dødshjælp og prioriteringer indenfor sundhedsvæsenet.
Dette sker ud fra de ikke religiøse etikker: nytteetik og pligtetik. Styrker og svagheder ved den enkelte etik. Desuden perspektiveres til etik bygget på et kristent menneskesyn.
Anvendte begreber:
- Etik
- Etisk dilemma
- Etisk fristelse
- Pligtetik med de to imperativer.
- Nytteetik
-       QALY
-       Det etiske råd
-       Medicinrådet
- Assisteret selvmord
- Aktiv dødshjælp
- Passiv dødshjælp
- Palliation
Udsendelser m.m.:
-”Brødre” 2004, Instruktør Susanne Bier. Klip fra ca. 52-57minutter - Illustrerer det etiske dilemma.
-”Født på grænsen til livet” Dokumentar DR2, 12. nov. 2015. Den følger 4 børn, der er født for tidligt. Vi så til og med 31. minut.
- På tirsdag skal jeg dø” Dokumentar DR1, 30.nov 2022. Vi så fra ca. 7-15 minutter i den første episode og fra ca. 19. minut i den 3. episode.

Faglige mål:
- Redegøre for et veldefineret religionsfagligt emne
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
Kernestof:
-Væsentlige sider af yderligere et veldefineret religionsfagligt emne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer