Titel
3
|
Islam
En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
Til sidst i forløbet var der lidt valgfrihed.
Eleverne valgte et lille fællesfagligt tema med SA om konflikten imellem Hamas og Israel. Religion bidrog med den religionsfaglige baggrund i 2,5 lektioner. Indholdet var: Weaponization, som en funktion af hellige skrifter, historie og aktueller politiske konflikter, var det centrale begreb. Her så vi på både Islam og jødedommen. Endvidere havde vi i forløbet om Kristendommen "The Battle Hymn of the Republic", som blev sunget til præsident Trumfs indsættelse. Desuden inddrog vi den instrumentelle, ideologiske og dumme ondskab.
SAs bidrag til temaet kommer næste år.
Begreber knyttet til Islam:
Muslim, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith, Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah, Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,
Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra profant vs. helligt, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|