Holdet 2024 ng/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Marianne Grønborg Kragh
Hold 2024 ng/2a (2a ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er danske somre mere våde?
Titel 2 Barcelona
Titel 3 Hvordan passer vi bedst på grundvandet i Aalborg?
Titel 4 hvorfor er nogle vulkaner voldsomme?
Titel 5 bæredygtige energiressourcer
Titel 6 Tværfagligt innovativt forløb
Titel 7 Hvorfor skælver jorden?
Titel 8 Vindskabte landskaber
Titel 9 repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er danske somre mere våde?

Sommeren 2023 og 2024 har budt på mange ekstremer vejrsituationer verdenen rundt. Særligt i Danmark oplever man de vådeste somre nogensinde.
Vi har i dette forløb arbejdet med at beskrive og forstå nutidens klima ved at arbejde med følgende
Drivhuseffekten
Årstider og solens indstråling
Kyst og fastlandsklima
vindsystemer og nedbørsmønstre
klimasystemer

Vi har til sidst i forløbet kigget frem mod fremtidens klima, hvor vi undersøger konsekvenserne for bl.a. Danmark

Øvelser du kan inddrage til eksamen:
- Varmefyldeforsøg
- Feltøvelse ved hvilken temperatur vil det regne over NGHF


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barcelona

I forløbet arbejdede vi med Barcelonas geografiske placering i forhold til geologien og klimaet. Til at undersøge dette benyttede vi bl.a. Google Earth og brugen af tværsnitsprofiler. Derudover beskæftigede vi os med erhvervsudviklingen og demografien for Barcelona og Spanien, samt de forskellige bydele i Barcelona og deres betydning for vækst og handel. På selve studieturen var eleverne med på "La Caixa", som er et naturvidenskabscenter i Barcelona. Her oplevede eleverne de forskellige landskabselementer og deres dannelse, som man kan finde i Spanien og Barcelona. Derudover var eleverne på byvandring i de forskellige bydele, hvor de skulle dokumentere med billeder socioøkonomiske ligheder og forskelle i bydelene.


Øvelser du kan inddrage til eksamen:
Google Earth øvelse Bygeografi Barcelona
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan passer vi bedst på grundvandet i Aalborg?

I forløbet har vi arbejdet med følgende
- vandets kredsløb
- grundvandsdannelse
- postevand og flaske og miljøpåvirkning
- Vandforbrug
- Grundvandsbeskyttelse og VMP'er
- klimaforandringer
- drivhuseffekten (naturlig og menneskeskabt)
- Eleverne har lavet bluespotanalyse af skolens arealer og arbejde klimatilpasningsmuligheder.


Øvelser, som du kan inddrage til eksamen

- Bluespotanalyse (2 lektioner)
- Øvelse porerumfang (1 lektion)
- Tjek dit eget drikkevand med fokus på nitrat (½ lektion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 hvorfor er nogle vulkaner voldsomme?

Vi har arbejdet med Jordens opbygning, pladetektonik og geologiske kredsløb. Vi har beskæftiget os med vulkaner, jordskælv og deres placering.
Vi har kigget på, hvordan magmaens indhold giver forskellige udseende til vulkanerne og udbrud og også forskellige typer af bjergarter.
Vi har undersøgt, hvorfor man bosætter sig ved vulkaner og hvorfor jorden ved vulkanerne er frugtbar. Til sidst arbejdede vi med om, man kan forudsige, hvornår næste vulkanudbrud vil ske.

Øvelser og eksperimentelt arbejde, som kan inddrages til eksamen:

- Sammenhæng mellem pg og vulkaner og jordskælv google earth
- højdeprofil i Google Earth ved destruktiv pladegrænse
- geologiske cyklus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 bæredygtige energiressourcer

I forløbet kommer vi omkring
begrebet bæredygtighed og de tre dele af bæredygtighed
Vi skal undersøge, hvad økologisk fodaftryk er og hvordan det måles. Vi undersøger vores individuelle fodaftryk og sammenligner med gennemsnitsdanskeren og andre lande og hvordan kan ændre vores adfærd til at mindske vores økologiske aftryk
Vi skal se på, hvordan demografi og urbanisering påvirker byernes udvikling og energiforbrug og hvilke energityper er mest bæredygtige.
Vi arbejder bl.a. med fossilt energi og vindenergi og påvirkningen på det globale kulstofkredsløb.

Undervejs i forløbet har vi et innovativt forløb med danskfaget om bæredygtighed, innovation og cirkulær økonomi.. Eleverne skal finde problemstillinger og komme med innovative løsningsforslag, som skal "pitches" til bl.a. rektor.

Øvelser og eksperimentelt arbejde, som kan inddrages til eksamen:
- Bæredygtighed og økologisk fodaftryk (1 lektion)
- Oliens migration (1 lektion)
- Dit innovationsprojekt (4 lektioner)
- Vindrose (½lektion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hvorfor skælver jorden?

forløbet har været en forlængelse af forløbet: hvorfor er nogle vulkaner så eksplosive. Vi har arbejdet med jordskælvets placering (epicenter) og styrke på Rictherskalaen ved at se på P og S bølgers bevægelse. Vi har set på konsekvenser af jordskælv med fokus på tsunamier og hvordan man kan advare/varsle og sikre kystbyer som er udsat for tsunamier.


Øvelser:
Jordskælvets placering og styrke (virtual seismology)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vindskabte landskaber

Forløbet er et to lektioners forløb om Æolisk morfologi og de vindskabte landskaber med særligt fokus på Rubjerg knude og Råbjerg mile. Vi kigger kort på sandflugt i dansk og globalt perspektiv.
I forbindelse med forløbet skal eleverne med fransk på ekskursion til Råbjerg mile med franske udvekslingselever.

Forsøg/eksperimentelt arbejde:
Google Earth Råbjerg Mile
Eksperiment sandflugt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer