Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jens Roland Munch
|
Hold
|
2024 ng/2t (2t ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landskab, undergrund og samfund
Landskab, undergrund og samfund - hvordan hænger det sammen?
Vi har set nærmere på grundlæggende processer om landskabsdannelse både før under og efter istiden. Vi har også arbejdet med at forstå dannelse af skrivekridt i Aalborg-området. I den forbindelse har vi besøgt en kridtgrav i Nørresundby. Derudover har vi arbejdet med en minicase om landskabstyper og kystsikring ved Lønstrup Klint.
Øvelser, eksperimenter og feltarbejde:
- Introduktion til brug af kort
- Miniekskursion til kridtgraven
- Øvelse om vind og vand
- Øvelse landskabstyper --> Lønstrup Klint (minicase)
- Øvelse, Blokdiagram Frederikshavn
Faglige mål
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Kernestof:
K. Duus m.fl.: Alverdens Geografi. Geografiforlaget 2006. 1. udg.: S. 243-250
Asger N. Kristiansen m.fl.: Naturgeografi. Vores Verden. GO forlag 2023. 3. udg. (ebog): s. 201-216
Torben P. Jensen m.fl., 1992, Geografi –natur, kultur og menneske, side 154-155. (Klitdannelse og Klittyper.pdf)
Steen Böchner, Kystlandskaber, side 14-15 i uddrag (Klitdannelse og Klittyper.pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor skælver Jorden?
I forløbet har der været fokus på at opnå forståelse for pladetektonik og vulkanisme, herunder hvad er en litosfæreplade og hvorfor bevæger litosfærepladerne sig samt hvilken betydning har det for dannelse af jordskælv og vulkaner forskellige steder i Verden. Vi har bl.a. undersøgt nogle af de risici, der er forbundet med at bo tæt på en vulkan eller et område med høj risiko for jordskælvsaktivitet. Vi har også arbejdet med dannelse af olie samt udnyttelsen heraf ift. FN's verdensmål - bl.a. fordi de såkaldte oliefælder er opstået pga. pladetektonisk aktivitet.
Øvelser/feltunderundersøgelser/eksperimenter:
- Internetøvelse om pladetektonik
- Japan, ø-bue og Google Earth
- Øvelse Vesuv
- Øvelse oliens migration og FN's verdensmål
Faglige mål
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Kernestof:
K. Duus m.fl.: Alverdens Geografi. Geografiforla, get 2006. 1. udg.: s. 57, s. 195-199, s. 216-219, 225-228, 232-233ntv. .
Asger N. Kristiansen m.fl.: Naturgeografi. Vores Verden. GO forlag 2023. 3. udg. (ebog): s. 175-176, s. 183n.-184, s. 185-190ø., s. 192-198ø
Animation om strålingsbalancen fra: https://www.youtube.com/watch?v=WouMWBFaqJY
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor oplever vi sandsynligvis klimaændringer?
I forløbet har vi arbejdet med at opnå forståelse for grundlæggende begreber og processer om vejr og klima. Der har blandt andet været fokus på trykforhold og dannelse af vind, det globale vindsystem og vindceller, nedbørsdannelse (forskellige typer), Klimazoner og plantebælter (Vahls model), drivhuseffekt og kulstofkredsløbet.
Øvelser, eksperimenter og feltundersøgelser:
- Feltarbejde, dugpunkt: hvornår begynder det at regne over NGHF
- Regneøvelse, Föhnvind
- Intro-øvelse Vahls klima
- Klimatilpasning og bluespot analyse
- Stereolupundersøgelse af tørv, brunkul og stenkul
- Grønlandspumpen
Faglige mål
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Jordens og landskabernes processer
̶̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Kernestof:
K. Duus m.fl.: Alverdens Geografi. Geografiforlaget 2006. 1. udg.: S. 29-63, 65-68, 232-233ntv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er der mon mad nok?
I forløbet har der været fokus på ernæring, fødevareforsyning, dyrkningsforhold og demografi i både i-lande og u-lande. Desuden har vi bland andet anvendt viden om drivhuseffekt og nedbørsdannelse (bl.a. viden om stigningsregn og monsunregn) fra tidligere forløb til at forstå nogle af de problematikker, som kendetegner Sahel-området i Afrika.
Øvelser, eksperimenter, feltarbejde:
- Øvelse om befolkningspyramider: Befolkningsforhold i Danmark og Niger.
- Øvelse om Sahel og Niger (dokumentet: Øvelse om klima og ørkenspredning Niger)
Faglige mål
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Kernestof:
K. Duus m.fl.: Alverdens Geografi. Geografiforlaget 2006. 1. udg.: s. 38, 66-68, 83-90, 100-103, 153-159.
K. Duus, m.fl: Alle tiders Geografi, 1. udgave, 1.oplag, Geografforlaget, 2000, side 10-14.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63787285547",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63787285547",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63787285547"
}