Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anne Mari Borchert
|
Hold
|
2024 la/2e (2e la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion til latin
Faglige mål og kernestof:
– latinsk morfologi (især kasussystemet) og syntaks (helsætningsanalyse)
– grundlæggende latinsk ordforråd
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog og grammatik
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik; Modtryk 2019
Latinske tekster (disse stilles der ikke eksamensspørgsmål i!)
Konstrueret tekster i Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik:
I Aeneas,
II Romulus Remus
III A Roma Crescit
III B Gaius Julius Cæsar
IV Augustus
Baggrund:
Kejser Augustus, side 4-7
Kongerækken (podcast):
- Antikkens Rom #1: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
- Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd
Grammatik:
I Susanne Høeg:Augustus + Basisgrammatik
Grammatik I: Formlære (kasussystemet og verbernes personendelser) og syntaks, underordning,
Grammatik II: Verballeds former og substantivernes køn, underled til substantiver, direkte objekt og adverbielle led
Grammatik III: Underled til substantiver, infinitiv
Grammatik IV: Indirekte objekt, helsætningsanalyse
Moderne perspektivering:
Asterix.
Desuden indgår projektarbejde hvor eleverne selvstændigt producerer en præsentation om en række romerske fænomener/reception:
- religion
- gladiatorer
- klassisk stof i Harry Potter
- Julius Cæsar
- Rom på film og tv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sikke en flabet gudinde - Ovids Amores 1.13
Vi læser et kærlighedsdigt af Ovid. Undervejs kommer vi ind på genretræk for kærlighedselegien og Ovids litteraturhistoriske status som digter i den augustæiske æra. Tematisk fokuserer vi på det elegiske digterjeg og hans idealtilværelse. Stilistisk fokuserer vi på digterjegets måder at anråbe Aurora og på de komiske træk i Ovids digtning. Afsluttende perspektiverer vi til et udvalg af Sapfos fragmenter og taler om kønsroller i hans digtning.
Introduktion til latinskordbog.dk (må anvendes til eksamen)
Tekst:
Ovid: Amores, I,13 (hele digtet = 48 vers)
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
Perspektivering:
Udvalgte fragmenter af Sapfo.
Sulpicia: digt 13.
Elevproduktion: nyfortolkninger af digtets begyndelser.
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
Anmeldelse, Søren Hindsholm i Kristeligt Dagblad 2024.
YouTube-klip: Memnon: The Great Black Hero of the Trojan War. https://youtu.be/YUA79BWub80?si=Jd5-EUmxbsVNaEKW
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Amores I,13 (oversættelse).pdf
-
anmeldelse af Ovids Eskapader - Søren Hindsholm.pdf
-
Tag jeres latinmappe med til timen.
-
Tag Augustus-hæftet og din latinmappe med.
-
Tag følgende materialer med:
-
Tag noterne fra torsdag med!
-
Sasha (praktikant) har skrevet en kort introduktion om Ovid til jer.
-
Husk latinmappen!
-
Orden i kaos
-
Spørgsmål til Orden i kaos - doku om Augustus.docx
-
Latinsk-dansk Ordbog
-
Tag det sædvanlige med: tekst, gloser, grammatik :)
-
opgaver til Amores I, 13, v. 23-26.docx
-
opgaver til Amores v. 27-30 2024.docx
-
Tag latinmappen med, så du har disse ting til gruppearbejdet: gloseliste, oversættelse, grammatik.
-
frango - eksempel fra ordbogen
-
Arbejdsark amores v 33-34 2024.docx
-
Tag latinmappen med, så du har disse ting til opgaver og opsamling: gloseliste, oversættelse, grammatik.
-
Se som lektie videoen om Memnon (se link). Hans mor bliver kaldt Eos som er det græske navn for Aurora.
-
Memnon: The Great Black Hero of the Trojan War - Greek Mythology
-
arbejdsark Amores v. 41-48 2025 2e.docx
-
I skal selvfølgelig huske jeres latinmappe indeholdende:
-
Sapfo - kompendium, perspektiv til Amores 1.13.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Av, mit hjerte! Catuls digte i udvalg
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i Catuls kærlighedsdigtning.
Statarisk læste tekster:
Tekster i CATUL, Latinserien II, Susanne Høeg og Søren Hindsholm, Modtryk 2002.
Catul 7: Quaeris, quot mihi basitiones, udleveret i kompendium
Catul 5: Vivamus, mea Lesbia, atque amemus, side 14
Catul 51: Ille mi par esse deo videtur, side 18
Catul 70: Nulli se dicit, side 10
Catul 87: Nulla potest mulier, side 7
Catul 101: Multās per gentēs et multa per aequora vectus (OBS! ikke med i Høeg & Hindsholm)
kursorisk læste tekster:
Catul 85: Odi et amo
Grammatik:
Augustus - basisgrammatik. Se forløbsplan til årets indledende forløb.
Antikke perspektivtekster:
Sapfo 51 i oversættelse af Mette Christiansen og Mette Moestrup.
Catul 64 (epyllion om Ariadne og Theseus) i Harald Voetmanns oversættelse.
Moderne perspektivtekster:
Anne Carson: Nox. uddrag.
Johann Johannson: Odi et amo (liveversion fra Elbphilharmonie)
Baggrund:
Kongerækken (podcast): Antikkens Rom #7 - Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
Sofus Helle: Anmeldelse af Voetmanns Catul-oversættelse. Weekendavisen, 2023.
Harald Voetmann: Præsentation af Catul 64. Gyldendal, 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De er sjove, de romere! Petronius' Satyricon
I årets afsluttende forløb læser vi uddrag af Petronius' Satyricon. Vi fokuserer på satiren som genre og Petronius' humor. For at forstå den kulturhistoriske kontekst som Petronius skriver sig ind i, indgår der i forløbet elementer som handler om Nero som kejser, epikuræismen som indflydelse på Petronius samt romerske begravelsesskikke. Forløbet er baseret på materiale fra Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen.
Latinsk tekst:
Petronius: Satyricon, §41-42
Tekststykke 1 - side 175 i Latinbogen (statarisk)
Tekststykke 2 - side 177 (statarisk)
Tekststykke 3 - side 178 (kursorisk - dette stilles der ikke eksamensspørgsmål i)
Baggrund - passager fra Latinbogen:
Om Petronius: side 173-179.
Epikuræisme: side 147-148.
Humor: side 79-81.
Dokumentarer:
8 Days that made Rome. Neros fald. Tilgængelig på CFU.
Alain de Botton: Epikur om lykke. Tilgængelig på CFU.
Besked til eleverne: Jeg låner disse til jer i eksamensperioden, så I kan finde dem under "Mine materialer". Mind mig om det, hvis jeg glemmer det.
Perspektivering:
uddrag af Senecas brev 47 ("slavebrevet")
Petronius: Trimalchios middag. Side 30-31 + 34-38 i Harald Voetmanns oversættelse. Gyldendal, 2009.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#0
Tilladte hjælpemidler online:
latinskordbog.dk
ordnet.dk/ddo
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961346343",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961346343",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961346343"
}