Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lasse Taagaard Jensen
|
Hold
|
2024 3g eø/1 (1) (3g eø/1 (1))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation og iværksætteri
Forløbet skal fylde nedenstående faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
Valgfrie kernestofområder:
- Startup virksomheden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.13-17
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.17-20
-
Innovation - De 4 innovationsparadigmer - Case med Kelloggs.docx
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 23-26, 32-54, 69-71
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.20-24
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.24-29
-
Eksamenssæt x - Innovation og regnskab.pdf
-
Løvens Hule: Kan I lære en gammel hund nye tricks?
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op'. Columbus, s.35-38
-
Vision, Mission, Mål og Strategi - Nørresundby Gymnasium
-
Nørresundby Gymnasium og HF - Handleplan 2023-24
-
Business Model Canvas - Spotify
-
Skabelon (docx) - Business Model Canvas
-
Skabelon (pdf) Business Model Canvas
-
Baisikeli.
-
Steensgaard, Niels (2014.xi.21) Baisikeli er både business og bæredygtighed. Berlingske Tidende
-
Baisikeli
-
Social Business Model Canvas
-
Lektie: Brug i forvejen 10 minutter på følgende hjemmeside og prøv at indkredse hvad det er for en virksomhed og hvad I får at vide om den: https://greencharge.dk/
-
Hverringe Gods Kerteminde - Side
-
Oplevelsesøkonomi - PPime og Gilmore.jpeg
-
Oplevelseøkonomi - Vare.jpeg
-
Oplevelsesøkonomi - Herregårde i oplevelsesøkonomien
-
DR 'Løvens hule - velkommen til virkeligheden - Bold'
-
Simonsen, Peter Munk (2020.ix.7) 'Detailekspert: Derfor satser supermarkedskæder på franchise', Retail News
-
Klyvø, D. og Wick, H. (uden år) 'Anders Mølgaard blev interviewet til Iværksætterhåndbogen'
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
- marketing mix og strategiske muligheder
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Strategi: konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vision, Mission, Mål og Strategi - Nørresundby Gymnasium
-
Nørresundby Gymnasium og HF - Handleplan 2023-24
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 32-35, 58-93
-
Markedet- Studenterhuesalg i Danmark (Øvelse).docx
-
Party In A Box | Køb alt i én samlet box - Kendt fra tv
-
Andreassen, Andreas Dyhrberg (2023.x.4) 'Temashop køber Party In A Box – kendt fra Løvens Hule'. Fredericiaavisen.dk
-
Proff - Party In A Box
-
Løvens Hule (9. januar 2020) 'Løverne kæmper om at blive valgt som investor', Sæson 5, episode 2. DR-TV
-
Bryld, Tina (2020.iii.18) 'En arbejdsdag i Coronadanmark: Hun sælger hverdagsglimmer i en coronatid', Jyllandsposten
-
SWOT
-
Tows
-
Proff: Superevent ApS
-
Hjemmeside: www.superevent.dk
-
Martin William Skjerbæk (2011.x.21) 'Trendsættere vælger Apple fra | NetAvisen', Netavisen
-
Bay, Morten (2019.x.01) 'Så blev Apple også ramt af Trumps handelskrig med Kina'. Recordere.dk
-
Skinbjerg, Daniel (2024.i.25) 'Ny EU-lov tvinger Apple til at lave historiske ændringer'. Finans
-
Dyjak, Sofie (2023.ix.13) 'Apple må bide i det sure æble og droppe bøvlet strømstik'. Dr.dk.
-
Steeple
-
Ritzau (2015.iii.03) 'Flyselskaber i benhård kamp om kunder - og med ansatte', Finans.dk
-
Andreasen, Danni Longhi (2019.i.22) 'Fem selskaber udgør over halvdelen af europæisk passagertrafik - CHECK-IN.DK', Check-in.dk
-
Karskov, Kenneth (2024) 'Flyselskaber med First Class', Flybranchen.dk
-
Rasmussen, Jens Erik (2022.i.30) 'Trods historisk krise i luftfarten: Et væld af nye flyselskaber kan lægge pres på SAS', Finans.dk
-
Nærbutikker og små supermarkeder bliver tabere i kampen om dagligvaremarkedet
-
Ansoffs vækstmatrice med konkrete eksempler
-
Horisontal og vertikal integration
-
Spørgsmål 3: Mads Nørgaard Marketing 'Innovation og Strategi'
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EØ-projekt
I dette forløb skal eleverne lave deres egen start-up virksomhed som valgfrit kernestofområde. Projekt bliver løbende udarbejdet henover skoleåret. og tjener bruge elementer fra innovation, iværksætteri, strategi, markedsføring, regnskab, organisation og ledelse.
Forløbet skal opfylde følgende faglige mål:
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
- virksomhedens interne forhold
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
̶ forretningsmodeller og rammevilkår
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
- regnskabsanalyse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Markedsføring
Forløbet skal indfri følgende faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Marketing: Branding, kundesegmentering og marketing mix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
Kernestofområder:
- Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse
Valgfrie kernestofområder:
- Den bæredygtige virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisation, Ledelse og motivation
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestofområder:
- Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Organisation - Mintzbergs organisationstypologiseringer-2.pptx
-
Jacobsen & Thorsvik (2007) 'Hvordan organisationer fungerer - Mintzbergs organisationstyper', Hans Reitzel, København, s.84-85, 92-95
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 172-179, 188-195, 198-208, 221-222, 226-243
-
Organisation - Case og arbejdsspørgsmål ske og organiske strukturer.docx
-
Eksamenssæt 3 - Ledelse og organisation.docx
-
Afsnit
-
ServiceShowet (2021.ii.22) McGregors X og Y teori - findes der gode og dårlige medarbejdere? Og kan denne teori stå alene?! Youtube
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961366906",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961366906",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961366906"
}