Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lasse Taagaard Jensen
|
Hold
|
2024 3g3h2h eø/2 (2) (3g3h2h eø/2 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation og iværksætteri
Forløbet skal fylde nedenstående faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
Valgfrie kernestofområder:
- Startup virksomheden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.13-17
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.17-20
-
Innovation - De 4 innovationsparadigmer - Case med Kelloggs.docx
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 23-26, 32-54, 69-71
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.20-24
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op', Columbus, s.24-29
-
Eksamenssæt x - Innovation og regnskab.pdf
-
Heding og Jepsen (2017) 'Luk virksomheden op'. Columbus, s.34-38
-
Løvens Hule: Kan I lære en gammel hund nye tricks?', Sæson 7, episode 2 (Om Vuffeli)
-
Spørgsmål 2 - Pandora.docx
-
Business Model Canvas - Skabelon (Engelsk).docx
-
Business Model - PDF Skabelon
-
Business Model Canvas - Spotify
-
Business Model Canvas - Netflix
-
Social Business Model Canvas
-
Baisikeli
-
Business Model Canvas Explained
-
Lektie: Brug i forvejen 10 minutter på følgende hjemmeside og prøv at indkredse hvad det er for en virksomhed og hvad I får at vide om den: https://greencharge.dk/
-
Hverringe Gods Kerteminde - Hverringe Gods Jagt og landbrug
-
Oplevelsesøkonomi - Herregårde i oplevelsesøkonomien
-
Simonsen, Peter Munk (2020.ix.7) 'Detailekspert: Derfor satser supermarkedskæder på franchise', Retail News
-
Klyvø og Wick Iværksætterhåndbogen 'Anders Mølgaard blev interviewet til Iværksætterhåndbogen'
-
DR 'Løvens hule - velkommen til virkeligheden: Sidste chance', Sæson 2, Episode 1. Om BOLD
-
https://gotutor.dk/blog/vaerdikaedeanalyse-via-porters-vaerdikaede
-
Køb BOLD iskaffe online
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
- marketing mix og strategiske muligheder
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Strategi: konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål 2 - Pandora.docx
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 32-35, 61-71, 74-93
-
Markedet- Studenterhuesalg i Danmark (Øvelse).docx
-
Proff - Party In A Box
-
Løvens Hule (9. januar 2020) 'Løverne kæmper om at blive valgt som investor', Sæson 5, episode 2. DR-TV
-
Andreassen, Andreas Dyhrberg (2023.x.4) 'Temashop køber Party In A Box – kendt fra Løvens Hule'. Fredericiaavisen.dk
-
SWOT
-
Party In A Box (Hjemmeside)
-
TOWS
-
Bryld, Tina (2020.iii.18) 'En arbejdsdag i Coronadanmark: Hun sælger hverdagsglimmer i en coronatid', Jyllandsposten
-
Proff: Superevent ApS
-
Hjemmeside: www.superevent.dk
-
Swot
-
Tows
-
Bay, Morten (2019.x.01) 'Så blev Apple også ramt af Trumps handelskrig med Kina'. Recordere.dk
-
Dyjak, Sofie (2023.ix.13) 'Apple må bide i det sure æble og droppe bøvlet strømstik'. Dr.dk.
-
Martin William Skjerbæk (2011.x.21) 'Trendsættere vælger Apple fra | NetAvisen', Netavisen
-
Skinbjerg, Daniel (2024.i.25) 'Ny EU-lov tvinger Apple til at lave historiske ændringer'. Finans
-
Steeple
-
Rasmussen, Jens Erik (2022.i.30) 'Trods historisk krise i luftfarten: Et væld af nye flyselskaber kan lægge pres på SAS', Finans.dk
-
Ritzau (2023.01.25) 'Ny butiksæra venter: Sådan kan dagligvaremarkedet se ud i fremtiden', Food Supply
-
Bødker, Tobias Hansen (2021.07.03) 'Wolt vil udfordre Nemlig.com og supermarkedsgiganterne med udbringning af dagligvarer: “Der er en kæmpe efterspørgsel”, Børsen
-
Redhill (2022.11.03) 'Kampen i dagligvarehandlen er mere intens end nogensinde før', RetailInstitute
-
Jylandsposten - Erhverv (2013.11.28) 'Discountkæder satser på luksusvarer'
-
Spørgsmål_3'Mads Nørgaard -_Marketing_Innovation og Strategi'.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EØ-projekt
I dette forløb skal eleverne lave deres egen start-up virksomhed som valgfrit kernestofområde. Projekt bliver løbende udarbejdet henover skoleåret. og tjener bruge elementer fra innovation, iværksætteri, strategi, markedsføring, regnskab, organisation og ledelse.
Forløbet skal opfylde følgende faglige mål:
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
- virksomhedens interne forhold
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
̶ forretningsmodeller og rammevilkår
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
- regnskabsanalyse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Markedsføring
Forløbet skal indfri følgende faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Marketing: Branding, kundesegmentering og marketing mix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
Kernestofområder:
- Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse
Valgfrie kernestofområder:
- Den bæredygtige virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisation, Ledelse og motivation
Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestofområder:
- Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jacobsen & Thorsvik (2007) 'Hvordan organisationer fungerer - Mintzbergs organisationstyper', Hans Reitzel, København, s.84-95
-
Organisation - Mintzbergs organisationstypologiseringer.pptx
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op (3. udg.) (EØ), Columbus, 2022; sider: 172-179, 188-195, 198-2111
-
Jacobsen & Thorsvik (2007) 'Hvordan organisationer fungerer - Mintzbergs organisationstyper', Hans Reitzel, København, s.84-85, 92-95
-
Organisation - Case og arbejdsspørgsmål ske og organiske strukturer.docx
-
14 Principles of Management by Henri Fayol
-
Hawthorne Studies
-
Everfuel - Eksamensspørgsmål.docx
-
Gratis Personlighedstest | 16Personalities
-
Ledelse - Vestas case.docx
-
ServiceShowet (2020.i.21) Hofstedes 6 kulturdimensioner - intro. Youtube
-
McGregors X og Y teori - findes der gode og dårlige medarbejdere? Og kan denne teori stå alene?!
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961367644",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961367644",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961367644"
}