Holdet 2024 2g2h eø/3 (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Lasse Taagaard Jensen
Hold 2024 2g2h eø/3 (3) (2g2h eø/3 (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation og iværksætteri
Titel 2 Strategi
Titel 3 EØ projekt
Titel 4 Markedsføring
Titel 5 Regnskab
Titel 6 Organisation, Ledelse og Motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation og iværksætteri

Forløbet skal fylde nedenstående faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår

Valgfrie kernestofområder:
- Startup virksomheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
- marketing mix og strategiske muligheder

Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Strategi: konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EØ projekt

I dette forløb skal eleverne lave deres egen start-up virksomhed som valgfrit kernestofområde. Projekt bliver løbende udarbejdet henover skoleåret. og tjener bruge elementer fra innovation, iværksætteri, strategi, markedsføring, regnskab, organisation og ledelse.

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål:
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
- virksomhedens interne forhold
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
̶ forretningsmodeller og rammevilkår
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
-  regnskabsanalyse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Markedsføring

Forløbet skal indfri følgende faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag


Kernestofområder:
- Virksomheden og den omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
- Marketing: Branding, kundesegmentering og marketing mix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Regnskab

Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

Kernestofområder:
- Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse

Valgfrie kernestofområder:
- Den bæredygtige virksomhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Organisation, Ledelse og Motivation

Faglige mål.
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og - - -- diskutere virksomhedens interne forhold
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestofområder:
- Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer og ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer