Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3h2h2g eø/4 (4) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Kim Hornbech
Hold
2024 3h2h2g eø/4 (4) (
3h2h2g eø/4 (4)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Etablering
Titel 2
Forløb#2 Strategi
Titel 3
Forløb#3 Projekt 1
Titel 4
Forløb#4 Marketing
Titel 5
Forløb#5 Regnskab
Titel 6
Forløb#6 Projekt 2
Titel 7
Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation
Titel 8
Forløb#8 Projekt 3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Etablering
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Heding
Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 10-55
Indhold
Kernestof:
Brug fem minutter på denne hjemmeside: LINKMedbringen bogen - hvis den når at komme.
Læs i forvejen s. 10-16 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegreberne: virksomhed, kunde, marked, produktions- og handelsvirksomehd samt B2B og B2C. Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tek
Læs i forvejen s. 16-22 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegreberne: iværksætteri, innovation, invention kommercialisering og diffusion. Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.Vi star
Læs i forvejen s. 22-28 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegrebene: Rogers diffusionsmodel samt innovationsopfattelser og innovationsformer. Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.
Læs i forvejen s. 28-32 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegreberne: Innovationstyper, disruption og PLC.Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.
Lektie: Brug i forvejen 10 minutter på følgende hjemmeside og prøv at indkredse hvad det er for en virksomhed og hvad I får at vide om den: https://greencharge.dk/
Læs i forvejen s. 32-39 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegreberne: Ide, missions, vision og smart objectives samt Business Model Canvas.Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.Kig en
Læs i forvejen s. 39-46 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. I skal have fokus på fagbegreberne: oplevelsesøkonomi, socialøkonomi, deleøkonomi og cikulær økonomi.Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.Klar til a
Læs i forvejen s. 46-54 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Lidt langt, men skim siderne og fokuser i stedet på figur 1.26 og figur 1.27. Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Strategi
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 61-93
BEMÆRK i 3. udgave
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen jeres noter fra forløbet: Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i kapitlet.
Læs i forvejen s. 56-63 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: strategi, marked og Flying Tiger.
Sæt kryds i kalderen d. 13. januar!!
Læs i forvejen s. 63-69 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op.Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.I skal have fokus på fagbegreberne: SWOT, TOWS og Steeple
Vi samler op på casen om studenterhuer
Læs i forvejen s. 69-74 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op.Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Konkurrenceformer og positioneringSAMT opsamling fra sidst (hvis man ikke
Læs i forvejen s. 74-79 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Porters Five (six) Forces og Porters konkurrencestratigier
Læs i forvejen s. 80-86 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Blue Ocean, værdi-innovation, Boston Consulting Group's Matrix, PLC og An
Virtuelt program
Læs i forvejen s. 86-90 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Ekstern vækst, organisk vækst, integrationsformer
Læs i forvejen s. 90-93 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: CSR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Projekt 1
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Arbejde med at starte egen virksomhed
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen jeres noter fra forløbet: Skriv desuden ned hvad der er svært, sært og centralt i kapitlet
Den virtuelle opgave er todelt.
Vi løber hurtigt opgaverne fra sidste gang igennem!
Vi skal også have lavet projektgrupper, så det er ekstra vigtigt, at alle er fremmødte!
Sidst gav i hinanden lektier for: lav dem!
Lav de lektier I gav hinanden for!
Gør jeres projekt næsten færdig - send en individuel proces-evaluering i elevfeedback. Dvs. hvordan går det med opgaven og hvordan har du oplevet projekt-forløbet.
Opsamling mandag
Projekt! Skal afsluttes i dag!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Marketing
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 94-133
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen s. 94-102 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Red Bull, Markedsføring, købsadfærd, købstyper, købsmotiver
Læs i forvejen s. 102-109 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Segmentering og branding samt USP -
Læs i forvejen s. 110-117 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Marketings-mix og 7P - SAMT OPSAMLING FRA SIDST
Læs i forvejen s. 117-123 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Prisstrategi og distribution - SAMT opsamling fra sidst
Tænk to tanker om jeres SSO/SRP - især hvis den er lige om hjørnetSAMTLav opgaven om Nespressos (øvelse 3.14 s. 119)SAMTLæs i forvejen s. 123-129 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i d
Læs s. 129-132 i bogen - men henblik på at skaffe et overblik. Gik også jeres noter fra forløbet igennem og husk varmt tøj til en spadseretur
Kære Alle
Læs jeres noter igennem; fra forløbet - fra sidste uges ekskursion eller spadseretur gennem forretningsverdenen i Nørresundby.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Regnskab
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 134-169
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen s. 134-142 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: B&O, årsrapport, interessenter samt faste og variable omkostninger.
Læs i forvejen s. 142-148 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Break-even,resultatopgørelse samtArtsopdelt vs.FunktionsopdeltSAMT sørg
Læs i forvejen s. 148-154 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.I skal have fokus på fagbegreberne:Balancen,afskrivninger ogsammenhæng.
Læs i forvejen s. 154-159 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst.I skal have fokus på fagbegreberne:Regnskabsanalyse,indextal,nøgletalsanalyse,rentabilitet ogindtjeningsevne
Læs i forvejen s. 159-162 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: DupontSAMTLæs jeres noter fra forløbet - vi samler lige hurtigt op på d
Læs i forvejen s. 162-169 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst (lidt langt, men læs de første fem sider og skim de sidst).I skal have fokus på fagbegreberne:Likviditetsana
Lav ikeas indextal - vedhæftet sidste lektions præsentation. Læs op på nøgletallene sidst i kapitlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Projekt 2
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Projekt gøres færdigt, og vi gør os klar til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Læs jeres projekt fra sidst; det kan bl.a. findes i opgaver på Lectio.
Hvis man har mellemtime i fjerde, kan man få en ekstra intro til EØ... kl. 1228
Program
Vi arbejder videre med projekt II; er nogen interesseret i ekstra vejledning i middagspausen?
Vi arbejder videre med eksamensprojektet - og vi skal til at være færdige med det!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 170-179 + 188-214 + 221-229
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen s. 170-174 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Grundfos og Mintzberg
Læs i forvejen s. 175-179 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op.Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Burns og Stalker/mekanistisk og organisk
Læs i forvejen s. 188-191 Duncan - særlig fokus på de to matrixer: 5.16 og 5.17 SAMT øvelse 5.3 s. 176
Virtuel lektion: Læs i forvejen: Grundbogen s. 191-195. Brug krudtet på at sammenholde og forstå figur 5.18 med figur 5.19
Læs i forvejen s. 196-204 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Leder vs. Manager, Taylor og Fayol
Læs i forvejen s. 205-207 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Mayo, Hawthorne, afhængigshedsteori, demokratisk, laissez faire og auto
Læs i forvejen s. 206-214 i grundbogen: Heding mfl Luk virksomheden op. Skriv desuden ned, hvad der er svært, sært og centralt i dagens tekst. I skal have fokus på fagbegreberne: Blake og Mouton, situationsbaseret ledelse samt teamledelse og værdibas
Læs s. 221-229 med fokus på magtbaser og øvelse 6.11 - SAMT vær klar til opsamling på øvelsen fra sidst - om motivation hos Mærsk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Projekt 3
Indhold
Kernestof:
I gav hinanden lektier for - lav dem! Vi repeterer også lige regnskabsafsnittet - ganske hurtigt - med en tænkt case (som ikke er pølsevognen!)
I gav hinanden lektier for - lav dem! - og - jeg har et lille oplæg om etablering og strategi - samt markedsføring
Vi arbejder videre med eksamensprojekterne
Vi arbejder videre med eksamensprojekterne - og gør dem næsten færdige
Vi har afleveret eksamensprojektor!Spørgetime
Der er tid i timen til at arbejde; men ikke 70 minutter.
Ingen går før der er afleveret!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961371185", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961371185", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961371185" }