Holdet 2024 3h2h2g eø/4 (4) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Kim Hornbech
Hold 2024 3h2h2g eø/4 (4) (3h2h2g eø/4 (4))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Etablering
Titel 2 Forløb#2 Strategi
Titel 3 Forløb#3 Projekt 1
Titel 4 Forløb#4 Marketing
Titel 5 Forløb#5 Regnskab
Titel 6 Forløb#6 Projekt 2
Titel 7 Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation
Titel 8 Forløb#8 Projekt 3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Etablering

2.1. Faglige mål


Eleverne skal kunne,

• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger



Heding
Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 10-55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Strategi


2.1. Faglige mål


Eleverne skal kunne,

• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.




Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 61-93  
BEMÆRK i 3. udgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Projekt 1


2.1. Faglige mål


Eleverne skal kunne,

• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Arbejde med at starte egen virksomhed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Marketing



2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 94-133
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Regnskab




2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger


Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 134-169
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Projekt 2

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.


Projekt gøres færdigt, og vi gør os klar til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation





2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne,
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger


Heding Sofie Kærn, Luk virksomheden op s. 170-179 + 188-214 + 221-229
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer