Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Martin Mølholm
|
Hold
|
2024 3g3h2h Id/2 (3) (3g3h2h Id/2 (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
X-fit (EKSAMEN)
Eleverne skal igennem forløbet stifte bekendtskab med fysiske øvelser som typisk forbindes med X-fit. De skal igennem praksis opnå bevidsthed om særlige fokuspunkter ift. korrekt teknisk udførelse. De skal udfordre sig selv både teknisk og udholdenhedsmæssigt igennem forskellige træningspas som struktureres efter principperne indenfor X-fit.
Dertil introduceres de til den særlige jargon som bruges i X-fit miljøet.
WODS:
Tabata, EMOM, Fight gone bad, Climb the ladder, You go I go, AMRAP
Øvelser som eleverne bør kunne udføre med korrekt teknik:
KB swings, KB snatch, Power clean, Thrusters, Toes to bar/knees to elbow, Pull-ups, Burpees, Box jumps, Goblet squats.
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anatomi og bevægelseslære
Forløbet kører parallelt med et X-fit-forløb. Eleverne introduceres til kroppens grove anatomi, hvor de skal kunne identificere hvilke muskler der sidder hvor, og hvilke bevægelser de er med til at skabe. Dertil arbejdes der med forskellige muskelfibertyper, muskelarbejde, samt muskeltræning.
Eleverne får kendskab til krafthastighedskurven samt længdespændingskurven.
-kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
B for bedre idræt:
- side 38-45 til 'Overkroppens anatomi og kastebevægelsen'.
- side 65-66 fra 'Bevægelsesanalyser'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball (EKSAMEN)
Faglige mål
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske:
Kendskab til basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aerob og Anaerob energiomsætning
Forløbet kører sideløbende med floorball.
I dette forløb skal eleverne opnå viden om kroppens kredsløb og iltens vej fra lunger til muskler. De skal desuden lære om respiratoriske processer i kroppen ved fysisk arbejde.
De skal have kendskab til maksimal iltoptagelse, ventilation, samt de faktorer som har indflydelse på en persons fysiske kapacitet. Dertil skal de opnå viden om kondital og hvordan det udregnes.
De skal have kendskab til forskellige træningsmetoder der kan bruges til at forbedre en persons fysiske kapacitet.
Udover dette, skal de have kendskab til kroppens anaerobe processer herunder KP-spaltning og Glykolysen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stepaerobic (EKSAMEN)
Eleverne introduceres for rytmik og dans gennem step aerobic som basis for videre arbejde.
Der har været fokus på rytme, takttælling, bevægelseskvalitet, bpm, øvelsesvalg, musikvalg, udførelse i takt med musikken og sammenhæng. Målet er, at eleverne kan følge en koreografi af basistrin, der udvikles samt selv udarbejde og gennemføre egne små koreografier af kreative og standard-steptrin samt instruere og give cues til andre, der kan lære disse koreografier.
Der er arbejdet med følgende trin og udviklinger deraf:
Basis gåtrin, hælspark, knæløft, bokse, flyve, repeater, L-step, Jazz-step, chassé, drejning på bænk, rundt om jorden, v-steps, tap på bænk,
Der er ligeledes arbejdet med bevægelser rundt om bænken, drejninger, samt skifte retning til både højre og venstre side.
Der har været lagt vægt på de faglige mål:
– udforme og udføre program til musik
– udvikle kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idræt som kultur + sundhed
Kapitel 1 og kapitel 11 i "B - for bedre idræt".
Eleverne introduceres til idrættens organiseringsformer i Danmark, samt den historiske udvikling i disse.
Eleverne får desuden et indblik i danskernes motionsvaner i et historisk perspektiv. Dertil analyseres danskernes motionsvaner ud fra et geografisk og socioøkonomisk perspektiv.
Eleverne skal på denne måde opnå bevidsthed om hvilke faktorer der har indflydelse på en persons valg af idræt, og de skal være i stand til at perspektivere det til det senmoderne samfund.
I forlængelse heraf skal eleverne have kendskab til KRAM-faktorerne og konsekvenserne af forskellige livsstile.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball (EKSAMEN)
Faglige mål med forløbet
Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt fokus på begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social- og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Team og hold
I dette forløb får eleverne kendskab til begrebet team, hvordan det dannes, forskellige typer af teams, forskellige roller i teamet, begrebet kohæsion og hvordan det påvirker præstationen.
Forløbet kører sideløbende med et forløb i volleyball, hvor forskellige roller kommer i spil, og kohæsion eller manglen derpå kan observeres igennem praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vals (eksamen)
Eleverne arbejder i dette forløb med vals og prøver wienervals.
Der er arbejdet med følgende trin:
Grundtrin, vals i firkant, højredrejning, højre spindrejning, venstredrejning, throw away, oversway, whisk og chassé fra pomenade, åben telemark.
Der er fokus på hæl tå tå rytmen, rank kropsholdning, hævede skuldre og albuer.
Eleverne udarbejder deres egen koreografi, som skal vises til et afdansningsbal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Målsætning og motivation
Vi gennemgår forskellige typer af motivation og hvordan motivation kan være en flydende størrelse der ligger på et spektrum.
Dertil gennemgår vi forskellige typer af målsætning, herunder resultatmål, præstationsmål, og procesmål. Derudover gennemgår vi SMART mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Padel
I dette forløb skal vi arbejde med følgende slag:
Serv, grundslag, lob, flugtning, smash, slag fra bagvæggen, slag ind i bagvæggen/sidevæggen. Der er særligt fokus på at skabe backspin i bolden, således at den ikke hoppper højt når den rammer jorden. Vi taler desuden om hvorfor det ikke nødvendigvis er en fordel at skyde hårdt i padel.
Vi gennemgår reglerne for padel, og snakker om positionering på banen, samt hvordan man bevæger sig i forhold til sin makker.
Eleverne skal have kendskab til hvorfor man ikke skal være fanget i no man's land, og hvorfor man gerne vil søge frem til nettet og hvornår man bør gøre det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nervesystem og bevægelse
I dette forløb kigger vi på kroppens nervesystem og dets betydning for aktivering af kroppens muskler.
Vi taler om input fra sanseorganer, centralnervesystemet, og output til muskler og organer.
Vi gennemgår det autonome, det sympatiske og parasympatiske nervesystem, samt hvilke funktioner de hver især har.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Vi arbejder med de forløb som vi har gennemgået i løbet af året:
X-fit
Floorball
Stepaerobic
Vals
Volleyball
Padel (pickleball EKSAMEN)
Rytmisk opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961374738",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961374738",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961374738"
}