Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Linda Østervig Jensen
|
Hold
|
2024 3h2h Mah/2 (2) (3h2h Mah/2 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Videoerne nedenfor har været en del af undervisningen og må tilgås under eksamen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhO8ppN6aCQ (Vinkel mellem to linjer)
to videoer om stykkevis definerede funktioner:
a) https://www.youtube.com/watch?v=_znI8fAP2eA
b) https://www.youtube.com/watch?v=yeuJfVtLGu4
Fra 1.HF ma:
Deskriptiv statistik
https://www.youtube.com/watch?v=nlYvmqCb-hg (indledende om ugrupperede data i TI-Nspire)
https://www.youtube.com/watch?v=6mb4TjOu1vI (boksplot ud fra udvidet kvartilsæt i TI)
https://www.youtube.com/watch?v=ZYWgMs8yuWw. (To boksplot i samme figur i TI)
https://www.youtube.com/watch?v=J8RjjRzEcdI (Kvartilsæt og boksplot grupperede data)
Geometri og trigonometri
Video på https://www.youtube.com/watch?v=6Ac7v9qYx54 (Konstruktion målfast, 1.trekantstilfælde)
Video på https://www.youtube.com/watch?v=2L111zH1-DA&t=3s (Konstruktion målfast, 2.trekantstilfælde)
Video på https://www.youtube.com/watch?v=i_vtXnBf9x0 (Konstruktion målfast, 3.-4.trekantstilfælde)
Video på: https://www.youtube.com/watch?v=Qm2TeJz5aic (Konstruktion målfast, 5.trekantstilfælde)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gyldendal B1 side 116-117 Intro til polynomier.pdf
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave (MA), HAX 2017; sider: 96-99, 287-289
-
Vejen til.. AB1C Andengradsligninger side 96-101.pdf
-
Træningsopgaver kvadratsætninger.pdf
-
Virtuel lektion den 23.08.2024 3h2h Ma.pdf
-
Parabeleksperimenter og toppunkt.pdf
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2 (2. UDG LILLA) (MA), forlaget HAX; sider: 22-29, 32-35, 38-41, 52-53, 57, 59, 61-62, 64-97
-
Opløsning i faktorer opgaver UH.docx
-
Polynomisk Regression med TI-Nspire
-
Begrebsopsamling andengradspolynomier.docx
-
Små opgaver som introduktion til differentialregning.docx
-
Begreber begyndelse differentialregning.docx
-
Opgave verdens befolkning aflevering 3.tns
-
Differentiere i TI.tns
-
Væksthastighed eksempel med CO2.tns
-
Nielsen og Fogh: Vejen til Matematik B2, 3. udg (MA) (ORANGE), Hax, 2018; sider: 123-127
-
Differentialregning Produktregel og Sammensat funktion Side 123-127 Vejen til B2 Orange.pdf
-
Bevis Ligning for tangent.pdf
-
Opvarmning monotoniforhold side 287-289 Vejen til AB1C.pdf
-
Toppunktsformlen bevist med differentialregning.pdf
-
Monotoniforhold med hjælpemidler.tns
-
Besvaret virtuel Monotoniforhold med hjælpemidler .tns
-
Opgave monotoni og ekstrema.tns
-
Opgave ukendt røringspunkt tangent.tns
-
Tangentens ligning i TI.tns
-
Lorenzen, Carstensen & Frandsen: MAT B hf 3. udg (MA) (RØD), Systime 2018; sider: 52-58, 84-108, 174-179, 182-189, 192-197, 200-207, 228-237
-
To ligninger med to ubekendte lige store koefficienters metode
-
Virtuel 3h2h Ma den 27.11.2024.docx
-
Virtuel 3h2h Ma den 29.11.2024.docx
-
Opgave til virtuel lektion den 6. december 2024.tns
-
Opgaver med afstanden mellem punkt og linje.tns
-
Eksamensopgave kendt hældningsvinkel find forskrift for linje.tns
-
Formel, eksempel og opgaver til vinkel mellem to linjer.tns
-
ARBEJD SELV 3h2h Ma den 18. december 2024.docx
-
Eksempel 1 på helt eksamenssæt.pdf
-
Eksempel 2 på helt eksamenssæt.pdf
-
Informationer og repetition inden terminsprøve 2h3h Ma.docx
-
Vinklen mellem linie og x-akse.tns
-
Plan for virtuel lektion 30.01.2025 3h2h Ma.docx
-
Stokastisk variabel opgaver UH.docx
-
binomialkoefficient i nspire
-
Eksempel udregning binomialfordeling tipskupon.tns
-
Gode kommandoer binomialfordeling.tns
-
Binomialfordelingen ark 1 UH og MH.docx
-
Binomialfordelingen - bevis med bogstaver
-
Noter til binomialfordeling bevis.pdf
-
Binomialfordelingen normale udfald Opgaver uden hjælpemidler.docx
-
Kombinatorik og sandsynlighed opgaver UH.docx
-
Binomialtest eksempler.tns
-
Håndskrevne noter hypotesetest.pdf
-
Binomialtest.tns
-
Beregning af konfidensinterval for andel.tns
-
Vurdering residualplot Opgave 1 ark Lineær regression.tns
-
Residualer plot og kommandoer.tns
-
Lineær regression og residualer.docx
-
Opgaver til lineær regression.docx
-
211028-Vejledende-enkeltopgaver-om-regression-hf.pdf
-
Lindas besvarelse af aflevering 10.pdf
-
2hf231_MAT_B_13012025_forberedelse (1).pdf
-
Funktioner - Stykkevis lineær
-
Nspire: stykkevis defineret funktion
-
Vær klar til at kunne stille jeres spørgsmål til afleveringen. Jeg afsætter tid til jeres spørgsmål :-)
-
Vilkårlige trekanter_Vejen_til_C_s224-229.pdf
-
3h2h Ma bevis til spm 3.mp4
-
3h2h bevis til spørgsmål 3.pdf.pdf
-
Ma bevis for toppunkt med differentialregning.pdf
-
Bevis for førstekoordinat til toppunkt.mp4
-
Ma bevis tangentens ligning.pdf
-
Ma bevis tangentens ligning.mp4
-
bevis for a og b eksponentiel funktion - Søg Videoer
-
Udkast 3h2h Ma eksamensspørgsmål LOS 2024-2025.pdf
-
Forløb - Tilladte hjælpemidler til eksamen (3h2h Mah_2 (2)) - Lectio - Nørresundby Gymnasium og HF.pdf
-
Informationer eksamen skriftlig matematik 3h2h Ma den 22. maj 2025.pdf
-
3h2h Ma(2) LOS Grupper til gruppedelprøven sommer 2025.pdf
-
HF Ma øvesæt 1 2hf242_MAT_B_12082024.pdf
-
HF Ma øvesæt 2 2hf241_MAT_B_28052024.pdf
-
HF Ma øvesæt 3 2hf241_MAT_B_28052024.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
99 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier og andengradsligningen
I forløbet er der arbejdes generelt med polynomiers opbygning og egenskaber, hvor der især fokuseres på andengradspolynomiet, andengradsligningen med bevis for løsningsformlen, parablens toppunkt (uden algebraisk bevis, beviset laves i differentialregningsforløbet), parallelforskydning af parablen, betydningen af hhv. a, b, c og d for parablens udseende, opløsning af andensgradspolynomiet i faktorer, nulreglen og polynomier af grad højere end to.
Regression ved brug af andengradspolynium.
I løbet af arbejdet er bogstavregning og kvadratsætningerne også gennemgået.
Kernestof:
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, det udvidede potensbegreb, ligefrem og
omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
Særlige fokuspunkter:
Faglige - – operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer – håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning og optimering
I forløbet arbejdes med:
- Begreberne kontinuitet og differentiabilitet
- Differenskvotient og differentialkvotient
- Tretrinsreglen
- Diverse differentialkvotienter
- Regneregler: Konstant gange funktion, sumregel/differensregel, produktregel og brøkregel
- Sammensat funktion
- Tangentligning
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering
I forløbet arbejdes der desuden med monotoniforhold for polynomier, hvor formlen for andengradspolynomiets toppunkt bevises ved brug af differentialregning.
Koefficienten b i andengradspolynomiet behandles og forstås nu ved brug af differentialregning.
Der gennemgås bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2 og for f(x)=1/x ved brug af Tretrinsreglen.
Tangentens ligning gennemgås med bevis.
Kort om Leibniz og Newton og deres arbejde med differentialregning.
Kernestof:
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion.
- monotoniforhold, ekstrema og optimering og sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient.
- karakteristiske egenskaber ved følgende elementære
funktioner og deres grafiske: polynomier.
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner.
Faglige mål:
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Små opgaver som introduktion til differentialregning.docx
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2 (2. UDG LILLA) (MA), forlaget HAX; sider: 52-53, 57, 59, 61-62, 64-97
-
Begreber begyndelse differentialregning.docx
-
Opgave verdens befolkning aflevering 3.tns
-
Differentiere i TI.tns
-
Væksthastighed eksempel med CO2.tns
-
Nielsen og Fogh: Vejen til Matematik B2, 3. udg (MA) (ORANGE), Hax, 2018; sider: 123-127
-
Differentialregning Produktregel og Sammensat funktion Side 123-127 Vejen til B2 Orange.pdf
-
Bevis Ligning for tangent.pdf
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave (MA), HAX 2017; sider: 287-289
-
Opvarmning monotoniforhold side 287-289 Vejen til AB1C.pdf
-
Toppunktsformlen bevist med differentialregning.pdf
-
Monotoniforhold med hjælpemidler.tns
-
Besvaret virtuel Monotoniforhold med hjælpemidler .tns
-
Opgave monotoni og ekstrema.tns
-
Opgave ukendt røringspunkt tangent.tns
-
Tangentens ligning i TI.tns
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk geometri
I forløbet arbejdes med analytisk beskrivelse af cirkler og linjer. Vinkel mellem linje og x-aksen. Skæring mellem linjer og mellem linje og cirkel.
Der er lavet bevis for formlen for afstanden mellem et punkt og en linje.
Descartes arbejde inddrages som historisk perspektiv.
Kernestof:
- analytisk beskrivelse af linjer og cirkler, opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder vinkel, skæring og afstand
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
Faglige mål i fokus:
– opstille og redegøre for geometriske modeller samt løse geometriske problemer – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighed, statistik og hypotesetest
I forløbet arbejdes med grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel.
Binomialfordelingen er forklaret ud fra et eksempel.
Normalfordelingen er kort gennemgået samt normalfordelingsapproksimationen til binomialfordelingen.
Binomialtest er gennemgået, og vi har lavet en smagstest (cola), hvor binomialtest er anvendt.
Konfidensinterval for andel er gennemgået.
Regression og residualer er gennemgået.
Kernestof:
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende stof:
– bearbejdning af autentisk datamateriale, herunder statistisk behandling af grupperet talmateriale
Faglige mål i fokus i forløbet:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensinterval, stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog – demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelsesmaterialet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
I forløbet har vi repeteret og trænet at forklare matematik ved tavlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961378401",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961378401",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961378401"
}