Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Erik Skak Jensen
|
Hold
|
2024 3g ps/1 (1) (3g ps/1 (1))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi og forskellige
Kort introduktion til faget psykologi og forskellige psykologiske retninger:
Psykoanalyse
Behaviorisme
Evolutionær psykologi
Eksistentiel og humanistisk psykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi
Eleverne laver plancher om hver retning i grupper.
ca. 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommen som fundament
Ultrakort introduktion til Freud og psykoanalysen
Eriksons tidlige faser:
0-1½ Fundamental tillid (basic trust) kontra mistillid.
1½-3 Selvstændighed kontra skam og tvivl.
3-6 Initiativ kontra skyldfølelse.
Mahlers faseteori: Autistisk fase, symbiotisk fase, differentierings fasen, øvelsesfasen, gentilnærmelsesfasen og konsolideringsfasen.
Kritikken af psykoanalysens teorier - moderne spædbarnsforskning.
Tilknytningsteorier: Bowlby: før-tilknytning , begyndende tilknytning og selektiv tilknytning. Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd.
Ainsworth: Fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre: Tryg tilknytning, Utryg-undgående tilknytning, Utryg-ængstelig tilknytning og Utryg-desorganiseret tilknytningstype.
Stern: Ansigtsduetter, Affektiv afstemning
Spejlneuroner og empati. Still-face eksperimentet
Vi ser et afsnit af "Mød dit urmenneske"
Tilknytningsforstyrrelser og Omsorgssvigt:
Bowlby seperationsreaktioner: protest, fortvivlelse og emotionel frakobling.
Harlows forsøg med abeunder.
Rene Spitz: spædbarnsdepression og hospitalisme.
Omsorgssvigt: Typer, risikofaktorer og resiliensfaktorer, reaktioner på omsorgssvigt.
Ca. 34 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt om køn og kønsforskelle
Eleverne arbejder med køn og kønsforskelle - mens jeg er væk. Der arbejdes med forskellige forklaringer fra de forskellige psykologiske retninger. Der analyseres en case.
ca 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er ondskab - psykologisk set
Socialpsykologi:
Gruppe typer og gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol og Massehypnose. Asch's Konformitetsforsøg, Sherifs Robbers Cave: Gruppepolarisering og egengruppe versus fremmedgruppe. Holdninger og holdningskomponenter.
Intergruppekonflikter. Tajfel og Turner : social identitet.
Mobning (s. 358-361 i Psykologiens veje).
Uformelle roller (366-369 i Psykologiens veje)
DR3: Ond, ondere, ondest (1) og (5) - socialpsykologisk eksperiment: om Moralsk frakobling og Milgrams eksperiment om Lydighed og autoritet. Zimbardo og Stanford Prison eksperimentet. Bandura - Moralsk frakobling.
Socialpsykologiske forklaringer: (fra Psykologiens veje s. 347-358.:
Ondskab, hvad er det? Fra Psykologiens veje (e-bog):
Definition af ondskab via Lars Svendsens: 4 Typer: Dum-, instrumentel-, idealistisk-,
sadistisk ondskab.
Aggressionsteori: Konrad Lorenz og aggressionens natur. Frustrationsteorien
(reaktiv aggression). Når aggression bliver til vold.
Goldberg og Baron-Cohen: Opvækstens betydning for udvikling af ondskab og
manglende empati.
Sårbarhed over for oplevelsen af skam. Omsorgssvigtens betydning
(Tilknytningsteori v. Bowlby og Ainsworth). Omsorgspersoner som rollemodeller.
Baron-Cohen: Fravær af empati som følge af omsorgssvigt og usikre tilknytninger, ondskab, formet af miljøet.
Psykopati: Case: om Peter Lundin (En morder vender hjem TV2)
ca 50ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Læring, pædagogik og motivation
Hvordan fungerer den optimale læring? Hvilke undervisningsformer - hvilke psykologiske teorier ligger bag?
Med afsæt i Psykologiens veje: "Viden, læring og undervisning": (s. 201-210):
Læringsformer: Behavioristisk læringsteori. Piagets kognitive læringsteori.
Vidensformer: Kvalifikationer. Kompetencer.
Pædagogiske metoder: Kurt Lewins eksperiment: Autoritær-, Demokratisk- og Laissez-faire ledelsesstil. Samt Baumrinds teorier om Autoritativ-, Uinvolveret- Autoritær- og Eftergivende stil.
Undervisningsformer: Pædagogiske principper ved: Lærerstyret klasseundervisning, Projektarbejde (Ansvar for egen læring) set ud fra Sten Beck og Birgitte Gottliebs cirkel-figur (fra Læring i Anvendt psykologi (pdf)): Skulptøren, Træneren, Konsulenten, Deltageren
og Vygotskys teori om Zonen for den nærmeste udvikling.
Motivationsprocesser fra Dorte Ågaards bog: Motivation: Selvbestemmelsesteorien (ydre-,indre motivation). Mestringsforventninger (Self-efficacy). Mind-set-teorien. Relationernes betydning.
Undervisning tilrettelagt efter Multiple intelligens.
Case: Pisk eller gulerod. (TV2 eksperiment fra 2018) analyseret fra lærings- og motivationsteorierne samt pædagogiske stile (Baumrind og Lewin).
Case : “Mit første år” (DR 2001) set ud fra nutidens opdragelsesidealer (fra Psykologiens veje 144-147: Fra lydighed til selvstændighed) og læringsteorierne.
ca 28 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ungdom, identitet og (mis)trivsel i senmodernitete
Mistrivsel, diagnose-eksplosion, præstationskultur og sårbarhed/udsathed. Mange unge kæmper med en række udfordringer, der skaber bekymring både hos de unge selv og hos de voksne. Men hvad er det der er på spil? Hvilke årsager kan der være til, at mange unge tilsyneladende mistrives og har psykiske udfordringer?
Vi starter med at kigge på alm. ungdomspsykologi: Hvad sker der i ungdomsperioden mhp identitetsdannelse - især ifm det Giddens kalder for det refleksive projekt og Ziehe kalder for 'frisættelsen'. Hvilke konsekvenser har det, at unge i dag skal finde sig selv? og være 'sit livs egen arkitekt'?
Fra Risager: Psyk-c kigger vi på
indentitetsdannelsen: Giddens: identitet er et refleksivt projekt. Gergens relationelle syn på de inditeter, man kan vælge via diverse arenaer, man indgår i.
Sociale mediers betydning. Goffmann: Frontstage, backstage og middlestage. TV: Presset Ungdom TV2 2023 epsiode 2.
Psykologiske udfordringer i ungdomsperioden:
Unge og stress - herunder "Krav-kontrol-modellen" og "Anstrengelse-belønning-balance-modellen".
Individuelle forskelle i modtagelhed for stress: Neuroticisme og pessimistisk forklaringsstil. Manglende social kapital. Manglende oplevelse af sammenhæng og meningsfuldhed (AOS).
Hvilke konsekvenser har den stadig større grad af individualisering og psykologisering?
Fra :Ny udsathed i ungdomslivet
Forfattere: Anne Görlich, Noemi Katznelson, Mette Pless og Liv Graversen, s. 17-32.
Vi kigger på begrebet 'ny udsathed', som måske kan give forståelse for unges mistrivsel. Samfundsmæssig acceleration, præstations- og perfekthedskultur, uddannelsespres, arbejdsmarkedets uforudsigelig og psykologiseringen...er nogen af de årsforklaringer nyere forskning (Noemi Katznelson og Svend Brinkmann) peger på som årsager.
Podcast:
GL-passiar med Noemi Katznelson om unges mistrivsel og ny og klassisk udsathed. https://www.gl.org/nyt/Sider/Ny-udsathed---om-unges-mistrivsel.aspx
ca 37 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961421282",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961421282",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961421282"
}