Holdet 2024 2g ps/3 (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Jesper Stick
Hold 2024 2g ps/3 (3) (2g ps/3 (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologiens mangfoldighed
Titel 2 Det lærende menneske
Titel 3 Ungdommen i det senmoderne
Titel 4 Barndommen som fundament for livet?
Titel 5 Menneske blandt mennesker

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologiens mangfoldighed

I forløbet bliver eleverne introduceret til psykologien som videnskab i forhold til hverdagspsykologi. Derudover kommer der en introduktion til nogle af de væsentligste retninger indenfor psykologien: Psykoanalysen, behaviorismen, Kognitiv psykologi, evolutionspsykologi,  eksistentiel og humanistisk psykologi og socialpsykologi. Præsentationen skal bruges som i forhold til arbejdet med de kommende temaer. Slutteligt ser vi på psykologifaget som fag mellem naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det lærende menneske

Vi arbejder i forløbet om det lærende menneske med, hvordan vores opmærksomhed, perception og hukommelse fungerer. Derudover arbejder vi også med læringsteorier og kommer ind på begreber som motivation og mindset.

– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Primært kernestof:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdommen i det senmoderne

Vi arbejder med ungdommen i det senmoderne, hvor der arbejdes med karakteristiske træk ved det senmoderne samfund og hvordan identiteten dannes i det senmoderne. Derudover arbejdes der med stress og mistrivsel med udgangspunkt i Rosa's begreb om accelerationssamfund, hvor der samtidigt er et blik på personlighedstræk i form af "The Big Five"

– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Primært Kernestof
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Barndommen som fundament for livet?

I forløbet forsøger vi med baggrund i klassisk udviklingspsykologisk teori og eksperimenter forsøger vi at se på barndommens betydning for hvordan livet kommer til at udvikle sig. Vi arbejder med omsorgssvigt og sårbarheds- og resiliensfaktorer

I tilknytning til dette forløb skal eleverne/kursisterne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normaltfungerende menneske.
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber.
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger.
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Primært kernestof
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Menneske blandt mennesker

Vi har i forløbet arbejdet med  gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Begreber som  rollebegreber, social kognition, herunder stereotyper og fordomme. VI har desuden kigget på  klassiske eksperimenter fra socialpsykologi, herunder konformitet, lydighed og magt, i denne forbindelse har vi arbejdet med  hvorfor mennesker handler. Endelig har vi forsøgt at overføre det til en diskussion af kulturmøder.

I tilknytning til dette forløb skal eleverne/kursisterne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normaltfungerende menneske.
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber.
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger.
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Primært kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
-  kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer