Holdet 2024 3g3h2h Sa/1 (1) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Martin Hove Jensen
Hold 2024 3g3h2h Sa/1 (1) (3g3h2h Sa/1 (1))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social arv og chanceulighed
Titel 2 Økonomi, velfærd og konkurrencestat
Titel 3 Politiske systemer og valg. Valg i USA
Titel 4 Senmodernitet og identitetspolitik
Titel 5 Demografi, migration og velfærd
Titel 6 Pengepolitik og EU
Titel 7 Politik, ideologi og mediespin
Titel 8 Udkantsdanmark. Social polarisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social arv og chanceulighed

Formål:
At forklare hvordan opvækstbetingelser betinger social stratifikation og sociale og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 61-67, 210-213,
Sociologi ABC. s. 108-114.
https://www.ae.dk/analyser/haemsko-10-sociale-faktorer-der-oeger-risikoen-for-at-staa-uden-uddannelse
Casper Dall: ”Ekspert: Svært at være mønsterbryder i dag.” Information 10.9. 2014.
Bjarke Hartmeyer Christiansen: ”LA: Den sociale arv kan ikke fjernes.” DR.dk. 22.5. 2015. Uddrag.
https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploads/2017/06/Nyhedsbrev-om-social-arv-i-kriminalitet.pdf
http://www.b.dk/kronikker/faengsel-er-opskriften-paa-en-god-kriminel
http://gotfredsen.blogs.berlingske.dk/2016/12/06/individualitetens-tragedie/
Jeg prøver at være en skræmmekampagne. Politiken.
https://www.aakb.dk/work/work-of:870971-avis:138874109?type=artikel
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-18-mange-boern-faar-lommepenge-efter-behov-kan-sende-dem-i-luksusfaelden-lyder-advarslen
https://www.information.dk/2006/11/social-arv-naesten-ideelle-fjende 27.11.2006.
Sang: TV2. Tidens kvinder.
Trump's uncensored lewd comments about women from 2005
https://www.youtube.com/watch?v=FSC8Q-kR44o
Modern Family. Intro-afsnit.
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
https://www.youtube.com/watch?v=QBjIJK_2AMg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi, velfærd og konkurrencestat

Formål:
At udvikle elevernes forståelse for det økonomiske system og prioriteringer, samt give indblik i de internationale forhold der betinger den danske økonomis udvikling.
Faglige mål:
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. s. 159-164, 164, 168-172, 216-223, 236-242, 253-257.
https://samfnuc.systime.dk/?id=214 Samf NU C, Malling, Søren. et al. Systime, 2017. Velfærdsmodellerne.
Skattelettelser på vej: Disse nordjyder får 12.000 kr. ekstra i lommen (uddrag)
17. maj 2024 Nordjyske Stiftstidende
Vismænd spår guldregn over boligejere: Huse vil i snit stige 800.000 kroner
Alexander Hecklen/Emil Søndergård Ingvorsen/28. MAJ 2024
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-her-er-regeringens-udspil-til-en-finanslov-for-2025
https://cepos.dk/artikler/arbejdsudbud-og-beskaeftigelse/
Tænketanken: Skamløs velfærd. http://jp.dk/opinion/klumme/article2674167.ece
Moderaterne vil lave udviklingspolitik og samtidig løse rekrutteringskrisen. 6. oktober 2023, lnformation.
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2020/september/indsigt-velfard-under-pres/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/velfaerdsstaten-er-igang-med-tilpasse-sig-samfundsudviklingen
https://www.raeson.dk/2013/hvaderkonkurrencestaten/
Den danske model. Flexicurity.
http://www.ugebreveta4.dk/2005/32/Baggrundoganalyse/Danskmodelbliverikkenogeneksportsucces.aspx
Velfærdsstater. Coagmento
https://www.youtube.com/watch?v=CWpjdXIi66w
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (2:8)
https://www.youtube.com/watch?v=NyuTf_J8ld4&list=PLt10h0qlg3LHnsR9yDlnMVnWpfXSGG2HP&index=2
mj_Danskerne_paa_kartoffelkur.flv
http://www.youtube.com/watch?v=h-87IFya8ok
Multiplikatoreffekt og finanspolitik
https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
https://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politiske systemer og valg. Valg i USA

Faglige mål:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Materialer:
Oliver Skov m.fl. Samf på B. 2 udgave. Columbus 2018. s. 83-96, 98-113, 115-122
USA. De politiske partier. http://www.gf.dk/USA/
Sådan går amerikanerne til valg. http://usanu.dk/www/?p=178
https://www.dr.dk/nyheder/udland/doedt-loeb-et-splittet-usa-gaar-til-valg
US election 2024 explained: Who will win? Latest polls, vibes, and how voting works
https://www.youtube.com/watch?v=ZkYGS88aaOk
How the US election works - BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Senmodernitet og identitetspolitik

Social arv og kriminalitet
Formål:
At forklare hvordan opvækstbetingelser betinger social stratifikation og sociale og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 61-67, 210-213,
Sociologi ABC. s. 108-114.
https://www.ae.dk/analyser/haemsko-10-sociale-faktorer-der-oeger-risikoen-for-at-staa-uden-uddannelse
Casper Dall: ”Ekspert: Svært at være mønsterbryder i dag.” Information 10.9. 2014.
Bjarke Hartmeyer Christiansen: ”LA: Den sociale arv kan ikke fjernes.” DR.dk. 22.5. 2015. Uddrag.
https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploads/2017/06/Nyhedsbrev-om-social-arv-i-kriminalitet.pdf
http://www.b.dk/kronikker/faengsel-er-opskriften-paa-en-god-kriminel
http://gotfredsen.blogs.berlingske.dk/2016/12/06/individualitetens-tragedie/
Jeg prøver at være en skræmmekampagne. Politiken.
https://www.aakb.dk/work/work-of:870971-avis:138874109?type=artikel
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-18-mange-boern-faar-lommepenge-efter-behov-kan-sende-dem-i-luksusfaelden-lyder-advarslen
https://www.information.dk/2006/11/social-arv-naesten-ideelle-fjende 27.11.2006.
Sang: TV2. Tidens kvinder.
Trump's uncensored lewd comments about women from 2005
https://www.youtube.com/watch?v=FSC8Q-kR44o
Modern Family. Intro-afsnit.
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
https://www.youtube.com/watch?v=QBjIJK_2AMg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Demografi, migration og velfærd

Formål:
At undersøge hvilke udfordringer den demografiske udvikling i Danmark, og migration til landet, stiller det danske arbejdsmarked og velfærdssystem overfor.
Faglige mål:
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i
Danmark og EU
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 72-76,
http://videnskab.dk/kultur-samfund/befolkningsudviklingen-den-glemte-faktor-i-miljopolitikken
http://videnskab.dk/kultur-samfund/befolkningsudviklingen-den-glemte-faktor-i-miljopolitikken
http://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-er-det-stoerste-problem-d7-e443-s520.php
http://www.eea.europa.eu/da/miljosignaler/signaler-2011/global-megatrend-for-2050/okonomisk-vaekst-snarere-end-befolkningsvaekst
https://aroundthesphere.wordpress.com/2009/07/06/all-the-kids-are-talking-about-malthus-these-days/
https://www.information.dk/debat/2017/08/demografiske-tabu-maa-brydes
Europas demografiske kollaps. https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/article4538453.ece/
Aktuel Naturvidenskab. Nr. 5. 2010. På vej mod 9 milliarder. Af Jytte Agergaard.
https://www.kirke.dk/analyse/redaktoer-stol-aldrig-paa-en-statistik-som-du-ikke-selv-har-fortolket
The Truth About Human Population Decline | Jennifer D. Sciubba | TED
https://www.youtube.com/watch?v=PImDVT8fb-I
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pengepolitik og EU

Faglige mål:
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 243 249-252
Det planøkonomiske kaos. http://www.coin.dk/default.asp?aid=1469
http://magasineteuropa.dk/har-eu-en-fremtid/
https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/presse/arkiv/2025/dansk-oekonomi-i-balance-trods-usikre-tider-19-03-2025
Pengepolitik - muligheder og begrænsninger for Danmark
https://www.youtube.com/watch?v=ko-iilJTesE
European Monetary Union explained
https://www.youtube.com/watch?v=StZhbA7HMcQ&list=TLPQMTEwMjIwMjX8njjI0NtAXQ&index=2
European Monetary Union explained - part 2: pros & cons (explainity® explainer video)
https://www.youtube.com/watch?v=4_RMvju8dYg
https://gyldendalogpolitikensdanmarkshistorie.lex.dk/Maastrichttraktaten
https://www.europarl.europa.eu/topics/da/article/20240524STO21650/hvad-gor-eu-s-institutioner-infografik
Spillet om de danske forbehold - ØMU'en
https://www.youtube.com/watch?v=MeDdsVg7dmw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politik, ideologi og mediespin

Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 115-119, 123-127.
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-04-25-ny-maaling-vil-sende-chokboelger-gennem-v-og-s-vurderer-politisk-redaktoer-katastrofale-tal
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-01-10-derfor-bliver-de-kommende-uger-blandt-de-vigtigste-i-hele-regeringens-levetid
https://politologi-2udg.digi.hansreitzel.dk/?id=144 Det politiske system og dets omgivelser. Model.
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/historisk-upopulaer-regering-men-hvad-er-alternativet/4999071
Teorier om mediers påvirkning. Medier og meningsdannelse, Hedegaard, Ole Jensen. 2017 Systime. https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=176
http://atlasmag.dk/samfund/indland/isbjerget-er-ikke-bare-diskurs
Artikel. Rune Gregersen. Egå Gymnasium. Hvad er spin?
Regeringskrisen topper dagen før store bededag, og det er "symptomatisk", mener analytiker. TV2 25. april 2024.
https://www.berlingske.dk/opinion/sociale-medier-fra-stoejcirkus-til-indsigt-og-relevans
Skal de sociale medier reguleres af politikere? | Debatten | DR2
https://www.youtube.com/watch?v=STYM7te43Yo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Udkantsdanmark. Social polarisering

Formål:
At under søge og forklare de sociale og økonomiske delingslinjer, der præger det geografiske Danmark. Herunder at anvende viden om social stratificering, ulighed og velfærdsøkonomi.
Faglige mål:
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 55-66.
https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/udkantsdanmark-i-2024-faerre-borgere-og-mindre-velfaerd-dv4y3dvn/
https://www.berlingske.dk/business/uligheden-er-hoejere-end-nogensinde-maalt-foer
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/befolkning-og-befolkningsfremskrivning/befolkningsfremskrivning.aspx
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/flytninger/flytninger-internt-i-danmark.aspx
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6416593/man-risikerer-at-landsbyer-gar-pa-tvangsauktion/
http://www.kristeligt-dagblad.dk/udkant Her bor de 43.000 fattige danskere.
http://sondagsavisen.dk/familien/2013-01-18-mandeghettoer-i-udkantsdanmark/
http://www.boligdebatten.dk/generelt/16569-hvorfor-redde-udkantsdanmark.html
http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/helbredet-skranter-i-udkantsdanmark
http://www.kl.dk/Momentum/Flere-pensionister-tynger-udkantsdanmark-og-velhaverkommuner-id66256/
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6563906/Hjerneflugt+fra+Udkantsdanmark/
https://www.information.dk/debat/2021/06/taler-udkantsdanmark-ingen-ved-virkeligheden
https://www.mm.dk/artikel/borgerne-er-dyrere-i-udkantsdanmark
https://faa.dk/svendborg/fyr-eller-flyt-s-politiker-vil-udjaevne-ulighed-med-radikale-midler
Vi har fundet ud af, hvor Udkantsdanmark ligger. Det er ikke, hvor du tror.
https://www.zetland.dk/historie/s8RV5EBL-a8DEYJ9z-4fcf7
https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-kortet-afstanden-mellem-land-og-tager-til
https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-livskvaliteten-bedst-paa-landet-eller-i-byen-nyt-kort-giver-maaske-svaret
http://www.boligdebatten.dk/generelt/16569-hvorfor-redde-udkantsdanmark.html
Hvorfor bliver nogle unge i Udkantsdanmark?
https://www.youtube.com/watch?v=GSdncZdf54U
Dansk film om udkantsdanmark - Gosmer
https://www.youtube.com/watch?v=YcnYlfy4BYs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer