Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g3h2h Sa/1 (1) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Martin Hove Jensen
Hold
2024 3g3h2h Sa/1 (1) (
3g3h2h Sa/1 (1)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Social arv og chanceulighed
Titel 2
Økonomi, velfærd og konkurrencestat
Titel 3
Politiske systemer og valg. Valg i USA
Titel 4
Senmodernitet og identitetspolitik
Titel 5
Demografi, migration og velfærd
Titel 6
Pengepolitik og EU
Titel 7
Politik, ideologi og mediespin
Titel 8
Udkantsdanmark. Social polarisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Social arv og chanceulighed
Formål:
At forklare hvordan opvækstbetingelser betinger social stratifikation og sociale og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 61-67, 210-213,
Sociologi ABC. s. 108-114.
https://www.ae.dk/analyser/haemsko-10-sociale-faktorer-der-oeger-risikoen-for-at-staa-uden-uddannelse
Casper Dall: ”Ekspert: Svært at være mønsterbryder i dag.” Information 10.9. 2014.
Bjarke Hartmeyer Christiansen: ”LA: Den sociale arv kan ikke fjernes.”
DR.dk
. 22.5. 2015. Uddrag.
https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploads/2017/06/Nyhedsbrev-om-social-arv-i-kriminalitet.pdf
http://www.b.dk/kronikker/faengsel-er-opskriften-paa-en-god-kriminel
http://gotfredsen.blogs.berlingske.dk/2016/12/06/individualitetens-tragedie/
Jeg prøver at være en skræmmekampagne. Politiken.
https://www.aakb.dk/work/work-of:870971-avis:138874109?type=artikel
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-18-mange-boern-faar-lommepenge-efter-behov-kan-sende-dem-i-luksusfaelden-lyder-advarslen
https://www.information.dk/2006/11/social-arv-naesten-ideelle-fjende
27.11.2006.
Sang: TV2. Tidens kvinder.
Trump's uncensored lewd comments about women from 2005
https://www.youtube.com/watch?v=FSC8Q-kR44o
Modern Family. Intro-afsnit.
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
https://www.youtube.com/watch?v=QBjIJK_2AMg
Indhold
Kernestof:
Urban.dk 24.02.2011. Artikel-id: e2821d22
Jeg prøver at være en skræmmekampagne.pdf
Moderne familietyper og roller
Læs artiklen som forberedelse
Læs i grundbogen Samf. på B siderne 24-27 om identitet, som forberedelse
Identitet, socialisation og social arv.docx
Tema: Socialisation og køn
Kvinde søger jævnt okay og ikke alt for utiltalende partner
Social arv. Den næsten ideelle fjende.docx
Læs siderne 61-65 om Bourdieu, i grundbogen Samf på B som forberedelse til lektionen
Lav en analyse af programmet om Rasmus Popenda. Undersøg hans opvækst og beskriv følgende;
Læs siderne 66-67 i grundbogen Samf på B som forberedelse til lektionen
Popenda. 17:26
Social arv og kriminalitet i Danmark.docx
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
Fængsel er opskriften på en god kriminel.docx
Læs i grundbogen Samf på B, siderne 210-213 om Minerva-modellen
Læs brødteksten (dvs. uden faktabokse og indsatte tekster) som forberedelse
Anvendes i lektionen.
Test. Sociologi.docx
Opstart på forløb om økonomi og velfærd
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomi, velfærd og konkurrencestat
Formål:
At udvikle elevernes forståelse for det økonomiske system og prioriteringer, samt give indblik i de internationale forhold der betinger den danske økonomis udvikling.
Faglige mål:
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. s. 159-164, 164, 168-172, 216-223, 236-242, 253-257.
https://samfnuc.systime.dk/?id=214
Samf NU C, Malling, Søren. et al. Systime, 2017. Velfærdsmodellerne.
Skattelettelser på vej: Disse nordjyder får 12.000 kr. ekstra i lommen (uddrag)
17. maj 2024 Nordjyske Stiftstidende
Vismænd spår guldregn over boligejere: Huse vil i snit stige 800.000 kroner
Alexander Hecklen/Emil Søndergård Ingvorsen/28. MAJ 2024
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-her-er-regeringens-udspil-til-en-finanslov-for-2025
https://cepos.dk/artikler/arbejdsudbud-og-beskaeftigelse/
Tænketanken: Skamløs velfærd.
http://jp.dk/opinion/klumme/article2674167.ece
Moderaterne vil lave udviklingspolitik og samtidig løse rekrutteringskrisen. 6. oktober 2023, lnformation.
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2020/september/indsigt-velfard-under-pres/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/velfaerdsstaten-er-igang-med-tilpasse-sig-samfundsudviklingen
https://www.raeson.dk/2013/hvaderkonkurrencestaten/
Den danske model. Flexicurity.
http://www.ugebreveta4.dk/2005/32/Baggrundoganalyse/Danskmodelbliverikkenogeneksportsucces.aspx
Velfærdsstater. Coagmento
https://www.youtube.com/watch?v=CWpjdXIi66w
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (2:8)
https://www.youtube.com/watch?v=NyuTf_J8ld4&list=PLt10h0qlg3LHnsR9yDlnMVnWpfXSGG2HP&index=2
mj_Danskerne_paa_kartoffelkur.flv
http://www.youtube.com/watch?v=h-87IFya8ok
Multiplikatoreffekt og finanspolitik
https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
https://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om økonomi og velfærd.
Medbring grundbogen Samf. på B. Vi skal anvende siderne 216-223.
Konjunkturforløb. Model.docx
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-her-er-regeringens-udspil-til-en-finanslov-for-2025
Keynesianisme og monetarisme.pdf
mj_Danskerne_paa_kartoffelkur.flv
Produktion og vækst
Øvelse. finans og pengepolitik.docx
Som forberedelse til lektionen, læs i grundbogen Samf. på B. siderne 236-240 om finans- og pengepolitik.
Økonomi test.docx
Multiplikator: Beregn multiplikatorvirkningen af følgende økonomiske scenarier.
Som forberedelse til lektionen, læs i grundbogen Samf. på B. siderne 239-242 om penge- og strukturpolitik.
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (2:8)
Dansk økonomi 2024.docx
Læs i grundbogen Samf. på B siderne 253-257, om skattesystem og offentlige udgifter, som forberedelse
Fordeling af offentlige udgifter i Danmark.docx
Den danske velfærdsmodel og flexicurity
Den Danske Model - Flexicurity
Arbejdsudbud og beskæftigelse.docx
Den danske model. Flexicurity.docx
Skamløs velfærd.docx
Læs i grundbogen Samf. på B. siderne 159-164, om velfærdsmodeller, som forberedelse.
Velfærdstatens udfordringer.docx
Lektionen bliver afviklet virtuelt, da MHO er på studietur
Læs i grundbogen Samf. på B. siderne 164, 168-172 om konkurrencestaten og velfærdsudfordringer, som forberedelse.
Velfærdspolitik. Hvad er konkurrencestaten.docx
4 beskrivelser af samme lønudvikling.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politiske systemer og valg. Valg i USA
Faglige mål:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Materialer:
Oliver Skov m.fl. Samf på B. 2 udgave. Columbus 2018. s. 83-96, 98-113, 115-122
USA. De politiske partier.
http://www.gf.dk/USA/
Sådan går amerikanerne til valg.
http://usanu.dk/www/?p=178
https://www.dr.dk/nyheder/udland/doedt-loeb-et-splittet-usa-gaar-til-valg
US election 2024 explained: Who will win? Latest polls, vibes, and how voting works
https://www.youtube.com/watch?v=ZkYGS88aaOk
How the US election works - BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8
Indhold
Kernestof:
Opstart på kort forløb om politiske systemer - og det amerikanske valg
Sådan går amerikanerne til valg.docx
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8
Læs vedhæftede som forberedelse til lektionen
Søgeopgave
HYPOTESER OM VÆLGERADFÆRD I USA.docx
Skimme-studér figurerne i vedhæftede
Opsamling amerikansk valg. Læs vedhæftede side om status i valgkampen
https://www.google.com/search?q=us+election&rlz=1C1GCEU_daDK1102DK1102&oq=us+election&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyDwgAEEUYORiDARixAxiABDINCAEQABiDARixAxiABDIGCAIQRRg7MhAIAxAAGIMBGLEDGIAEGIoFMhAIBBAAGIMBGLEDGIAEGIoFMgYIBRBFGD0yBggGEEUYPTIGCAcQRRg90gEIMzMzOWow
Den ultimative quiz til valgaftenen i USA 2024.docx
Beregning af statistisk usikkerhed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Senmodernitet og identitetspolitik
Social arv og kriminalitet
Formål:
At forklare hvordan opvækstbetingelser betinger social stratifikation og sociale og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 61-67, 210-213,
Sociologi ABC. s. 108-114.
https://www.ae.dk/analyser/haemsko-10-sociale-faktorer-der-oeger-risikoen-for-at-staa-uden-uddannelse
Casper Dall: ”Ekspert: Svært at være mønsterbryder i dag.” Information 10.9. 2014.
Bjarke Hartmeyer Christiansen: ”LA: Den sociale arv kan ikke fjernes.”
DR.dk
. 22.5. 2015. Uddrag.
https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploads/2017/06/Nyhedsbrev-om-social-arv-i-kriminalitet.pdf
http://www.b.dk/kronikker/faengsel-er-opskriften-paa-en-god-kriminel
http://gotfredsen.blogs.berlingske.dk/2016/12/06/individualitetens-tragedie/
Jeg prøver at være en skræmmekampagne. Politiken.
https://www.aakb.dk/work/work-of:870971-avis:138874109?type=artikel
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-18-mange-boern-faar-lommepenge-efter-behov-kan-sende-dem-i-luksusfaelden-lyder-advarslen
https://www.information.dk/2006/11/social-arv-naesten-ideelle-fjende
27.11.2006.
Sang: TV2. Tidens kvinder.
Trump's uncensored lewd comments about women from 2005
https://www.youtube.com/watch?v=FSC8Q-kR44o
Modern Family. Intro-afsnit.
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
https://www.youtube.com/watch?v=QBjIJK_2AMg
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Socialisation, senmodernitet og identitetspolitik eller Det delte Danmark
En autentisk historie om et senmoderne individ.docx
Læs i grundbogen 'Samf på B' siderne 17-21 og skimmelæs 21-24 som forberedelse. (Omhandler socialisation, identitet og familieformer).
Rousseau. Pigens opdragelse og kvindens plads.docx
Læs i grundbogen 'Samf på B' siderne 24-27 og 33-34 som forberedelse. (Omhandler identitetsdannelse).
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer.docx
De vidtskuende mænd og de artige piger.docx
En haltende jagt efter det ledige standpunkt.docx
”Du er gennemsnittet af de fem mennesker, du tilbringer mest tid sammen med”- Citat af Jim Rohn
Hvorfor er identitetspolitik, krænkelse og aktivisme på universiteterne et problem?
Kemi Badenoch on identity politics
Læs vedhæftede artikel som forberedelse
Evaluering A.doc
(Oversigts)læs siderne 35-42 i Samf på B, som forberedelse. Omhandler teorier om senmodernitet
Det senmoderne samfund: Optimister og pessimister
Respons på synopsis om velfærdsudfordringer
Samf. på B s. 48-51. Om sociale medier og identitetsdannelse
Læs i Samf på B siderne 42-46, 50-54 om teorier om senmodernitet.
https://coagmento.dk/samfundsfag/sociale-og-kulturelle-forhold/socialisering/individet-level-3/
Medbring lærebogen 'Samf på B.
Socialisering. Coagmento
LGBT+ Danmark. Vi beder ikke om særrettigheder.docx
(Gen)læs de to tekster som forberedelse
https://www.dr.dk/drtv/se/oproer-paa-akademiet_-hvid-og-privilegeret_256071
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Demografi, migration og velfærd
Formål:
At undersøge hvilke udfordringer den demografiske udvikling i Danmark, og migration til landet, stiller det danske arbejdsmarked og velfærdssystem overfor.
Faglige mål:
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i
Danmark og EU
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 72-76,
http://videnskab.dk/kultur-samfund/befolkningsudviklingen-den-glemte-faktor-i-miljopolitikken
http://videnskab.dk/kultur-samfund/befolkningsudviklingen-den-glemte-faktor-i-miljopolitikken
http://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-er-det-stoerste-problem-d7-e443-s520.php
http://www.eea.europa.eu/da/miljosignaler/signaler-2011/global-megatrend-for-2050/okonomisk-vaekst-snarere-end-befolkningsvaekst
https://aroundthesphere.wordpress.com/2009/07/06/all-the-kids-are-talking-about-malthus-these-days/
https://www.information.dk/debat/2017/08/demografiske-tabu-maa-brydes
Europas demografiske kollaps.
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/article4538453.ece/
Aktuel Naturvidenskab. Nr. 5. 2010. På vej mod 9 milliarder. Af Jytte Agergaard.
https://www.kirke.dk/analyse/redaktoer-stol-aldrig-paa-en-statistik-som-du-ikke-selv-har-fortolket
The Truth About Human Population Decline | Jennifer D. Sciubba | TED
https://www.youtube.com/watch?v=PImDVT8fb-I
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Klima, demografi og migration. Læs i grundbogen Samf. på B siderne 72-76 som forberedelse.
Læs de første 3 sider i dokumentet 'Befolkningsuuviklingen - den glemte faktor', som forberedelse
https://www.statistikbanken.dk/FRDK124
Læs resten af vedhæftede dokument, dvs. fra side 4, som forberedelse til de to lektioner
The Truth About Human Population Decline | Jennifer D. Sciubba | TED
Klimaforandringer og energipolitik.docx
Det demografiske tabu må brydes.docx
Europas demografiske kollaps.docx
Europe: The Collapse You Never Saw Coming
Diskussion:
Læs vedhæftede opgavebeskrivelse for miniprojektet
Arbejde med miniprojekter
I skal arbejde videre med miniprojektopgave. Spørgsmål ifm. opgaven kan stilles via mail.
Projektopgave. Demografi og migration og ressourcer.docx
På vej mod 9 milliarder.pdf
Læs vedhæftede artikel som forberedelse
Stol aldrig på en statistik, som du ikke selv har fortolket.docx
Sådan læser du en statistik i samfundsfag
Opsamling på forløb om Demografi og migration.
Nyt forløb: Økonomisk politik
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
Økonomisk politik
Pengepolitik - muligheder og begrænsninger for Danmark
Vi skal bruge grundbogen 'Samf på B' siderne 249-252 om EU og økonomi
European Monetary Union explained
European Monetary Union explained - part 2: pros & cons (explainity® explainer video)
EU's institutioner og arbejdsområder
Aflyst pga. sygdom. Beklager det meget sene tidspunkt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pengepolitik og EU
Faglige mål:
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 243 249-252
Det planøkonomiske kaos.
http://www.coin.dk/default.asp?aid=1469
http://magasineteuropa.dk/har-eu-en-fremtid/
https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/presse/arkiv/2025/dansk-oekonomi-i-balance-trods-usikre-tider-19-03-2025
Pengepolitik - muligheder og begrænsninger for Danmark
https://www.youtube.com/watch?v=ko-iilJTesE
European Monetary Union explained
https://www.youtube.com/watch?v=StZhbA7HMcQ&list=TLPQMTEwMjIwMjX8njjI0NtAXQ&index=2
European Monetary Union explained - part 2: pros & cons (explainity® explainer video)
https://www.youtube.com/watch?v=4_RMvju8dYg
https://gyldendalogpolitikensdanmarkshistorie.lex.dk/Maastrichttraktaten
https://www.europarl.europa.eu/topics/da/article/20240524STO21650/hvad-gor-eu-s-institutioner-infografik
Spillet om de danske forbehold - ØMU'en
https://www.youtube.com/watch?v=MeDdsVg7dmw
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Økonomisk politik
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
Økonomisk politik
Pengepolitik - muligheder og begrænsninger for Danmark
Vi skal bruge grundbogen 'Samf på B' siderne 249-252 om EU og økonomi
European Monetary Union explained
European Monetary Union explained - part 2: pros & cons (explainity® explainer video)
EU's institutioner og arbejdsområder
Aflyst pga. sygdom. Beklager det meget sene tidspunkt
Respons på projekter om demografi
Der er grundlæggende tre måder at organisere samfund på: Centralstat, Konføderation og Føderation.
Har EU en fremtid.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Politik, ideologi og mediespin
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave. s. 115-119, 123-127.
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-04-25-ny-maaling-vil-sende-chokboelger-gennem-v-og-s-vurderer-politisk-redaktoer-katastrofale-tal
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-01-10-derfor-bliver-de-kommende-uger-blandt-de-vigtigste-i-hele-regeringens-levetid
https://politologi-2udg.digi.hansreitzel.dk/?id=144
Det politiske system og dets omgivelser. Model.
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/historisk-upopulaer-regering-men-hvad-er-alternativet/4999071
Teorier om mediers påvirkning. Medier og meningsdannelse, Hedegaard, Ole Jensen. 2017 Systime.
https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=176
http://atlasmag.dk/samfund/indland/isbjerget-er-ikke-bare-diskurs
Artikel. Rune Gregersen. Egå Gymnasium. Hvad er spin?
Regeringskrisen topper dagen før store bededag, og det er "symptomatisk", mener analytiker. TV2 25. april 2024.
https://www.berlingske.dk/opinion/sociale-medier-fra-stoejcirkus-til-indsigt-og-relevans
Skal de sociale medier reguleres af politikere? | Debatten | DR2
https://www.youtube.com/watch?v=STYM7te43Yo
Indhold
Kernestof:
Politik og ideologi i Danmark
Læs i grundbogen 'Samf. på B' siderne 98-102 om magt som forberedelse
Ideologi Opsamling.docx
Magtformer. Opgave.docx
Vi skal anvende lærebogen s. 115-119
Test. Ideologier.docx
Politiske system i DK. Test.docx
Læs i grundbogen 'Samf. på B' siderne 107-113.
Dit Demokrati | Fra idé til lov
Det danske valgsystem
Læs i lærebogen Samf på B, siderne 123-127 som forberedelse om politisk meningsdannelse
Opgave: Find de par/begreber der passer sammen. Hvorfor passer disse begreber sammen?
Fra klassepartier til catch-all. Vælgerskred fra industrisamfund til servicesamfund.
Gerne skimmelæs vedhæftede tekst som forberedelse
Medier og meningsdannelse.docx
Isbjerget er ikke bare diskurs.docx
Politik og Presse
Artikel om spin.pdf
Færdiggørelse og fremførsel af opgave om spin og politiske taler
Sociale medier. Fra støjcirkus til indsigt og relevans.docx
Skal de sociale medier reguleres af politikere? | Debatten | DR2
Lav en mindmap med kernefaglige begreber om politisk socialisering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Udkantsdanmark. Social polarisering
Formål:
At under søge og forklare de sociale og økonomiske delingslinjer, der præger det geografiske Danmark. Herunder at anvende viden om social stratificering, ulighed og velfærdsøkonomi.
Faglige mål:
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s. 55-66.
https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/udkantsdanmark-i-2024-faerre-borgere-og-mindre-velfaerd-dv4y3dvn/
https://www.berlingske.dk/business/uligheden-er-hoejere-end-nogensinde-maalt-foer
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/befolkning-og-befolkningsfremskrivning/befolkningsfremskrivning.aspx
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/flytninger/flytninger-internt-i-danmark.aspx
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6416593/man-risikerer-at-landsbyer-gar-pa-tvangsauktion/
http://www.kristeligt-dagblad.dk/udkant
Her bor de 43.000 fattige danskere.
http://sondagsavisen.dk/familien/2013-01-18-mandeghettoer-i-udkantsdanmark/
http://www.boligdebatten.dk/generelt/16569-hvorfor-redde-udkantsdanmark.html
http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/helbredet-skranter-i-udkantsdanmark
http://www.kl.dk/Momentum/Flere-pensionister-tynger-udkantsdanmark-og-velhaverkommuner-id66256/
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6563906/Hjerneflugt+fra+Udkantsdanmark/
https://www.information.dk/debat/2021/06/taler-udkantsdanmark-ingen-ved-virkeligheden
https://www.mm.dk/artikel/borgerne-er-dyrere-i-udkantsdanmark
https://faa.dk/svendborg/fyr-eller-flyt-s-politiker-vil-udjaevne-ulighed-med-radikale-midler
Vi har fundet ud af, hvor Udkantsdanmark ligger. Det er ikke, hvor du tror.
https://www.zetland.dk/historie/s8RV5EBL-a8DEYJ9z-4fcf7
https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-kortet-afstanden-mellem-land-og-tager-til
https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-livskvaliteten-bedst-paa-landet-eller-i-byen-nyt-kort-giver-maaske-svaret
http://www.boligdebatten.dk/generelt/16569-hvorfor-redde-udkantsdanmark.html
Hvorfor bliver nogle unge i Udkantsdanmark?
https://www.youtube.com/watch?v=GSdncZdf54U
Dansk film om udkantsdanmark - Gosmer
https://www.youtube.com/watch?v=YcnYlfy4BYs
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Livet i Udkanten - det delte Danmark
Udkantsdanmark.docx
Alle taler om Udkantsdanmark.docx
Dansk film om udkantsdanmark - Gosmer
Læs i grundbogen Samf på B siderne 55-59 om ulighed som forberedelse
Hvorfor bliver nogle unge i Udkantsdanmark?
Borgerne er dyrere i Udkantsdanmark.docx
Ulighed og boligmarkedet i Nordjylland
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961432485", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961432485", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961432485" }