Holdet 2024 3h ty (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk C
Lærer(e) Christoffer Fagerlund Mortensen
Hold 2024 3h ty (3) (3h ty (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Und morgen mehr - introduktionstekster
Titel 2 Märchen (Eksamensemne)
Titel 3 Krimi (Eksamensemne)
Titel 4 Die Jugend im Dritten Reich (Eksamensemne)
Titel 5 Ordbøger, grammatik og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Und morgen mehr - introduktionstekster

Tekster fra Charlotte Richter-Peill: Und morgen mehr. Tyske noveller, Forlag Malling Beck, 2005, p. 7-10, 33-36, 39-42

Charlotte Richter-Peill: Der Job
Charlotte Richter-Peill: Nicht meins
Charlotte Richter-Peill: Und morgen mehr

Der er tale om et introduktionsforløb med forholdsvis lette, bearbejdede tekster, hvor fokus har været på at træne læsning af tysk og samtale på tysk ud fra en tekst. Forløbet indgår ikke som eksamensemne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen (Eksamensemne)

Wolfgang Bittner: Der Dumme und die Königstochter (fra: Leif Christophersen
& Angela Homann: Der Zauberspiegel: Märchen und andere fabelhafte Geschichten,
Tyskforlaget, 2006, p. 105-108)

Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017, p. 61-68 (kapitlet "Märchen")

Jacob &Wilhelm Grimm: Dornröschen

Jacob &Wilhelm Grimm: Frau Holle

Jacob &Wilhelm Grimm: Schneewittchen

Et forløb om eventyr, hvor vi både har læst folkeeventyr og kunsteventyr. Vi har
arbejdet en del med genretræk.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krimi (Eksamensemne)

Christophersen, Erik: Der Krimi - Einige Informationen,
https://dd.systime.dk/index.php?id=121

Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal, 2017, p. 78-86 (kapitel om krimigenren)

Mord im Hotel, https://dd.systime.dk/index.php?id=123

Moser, Milena: Mein fünfter Mord

Schirach, Ferdinand von: Anatomie

Film: Tatort - Borowski und der brennende Mann (2013)

Et krimiforløb, hvor der især har været fokus på genretræk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Die Jugend im Dritten Reich (Eksamensemne)

Feuchert, Sascha: Was war die Hitlerjugend? (2019), https://www.kindernetz.de/sendungen/der-krieg-und-ich/die-hitlerjugend-100.html

Hiemer, Ernst: Der Giftpilz (fra: Hiemer, Ernst: Der Giftpilz, Verlag "Der Stürmer", 1938)

Hiemer, Ernst: Woran man die Juden erkennt (fra: Hiemer, Ernst: Der Giftpilz, Verlag "Der Stürmer", 1938)

Hintergrundwissen zum Thema "Napola"

Matematik-Aufgaben aus NS-Schulbüchern, http://lehrer.freepage.de/cgi-
bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/igsmainspitze/ProWo99-Pages/Projektwoche/9.Schuljahr/mathe.html

Schirach, Baldur von: Vorwärts, vorwärts (1933), https://neustadt-und-nationalsozialismus.uni-mainz.de/glossar/lied-vorw%C3%A4rts-vorw%C3%A4rts-1933

Film: Napola - Elite für den Führer (2004, 110 min.)

Film: Was war die Hitlerjugend? (2019, 2 min.), https://www.kindernetz.de/sendungen/der-krieg-und-ich/die-hitlerjugend-100.html

I emnet om ungdommen i det Tredje Rige har vi haft fokus, på den indoktrinering, der fandt sted af børn og unge herunder de særlige Napolaskoler. Nationalsocialisme, jødehad og racelære har været centrale fokuspunkter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ordbøger, grammatik og eksamensforberedelse

I undervisningen har vi løbende brugt og arbejdet med:

www.ordbogen.com

Jørgen Andersen (et al.): Einfach so!, Gyldendal, 2010

Kirsten Blume og Mette Hermann: Eins, zwei, drei - Mundtlig eksamen i tysk, Gyldendal, 2019

Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal, 2014

Mette Herman: Wie Geht's?, Gyldendal, 2016
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer