Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Silas Mølgaard Svarrer
|
Hold
|
2024 3g3h2h Bi/1 (2) (3g3h2h Bi/1 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og vækst
Forløbet "Liv og vækst" tager udgangspunkt i læren om mikrobielt liv og dets vækst. Der arbejdes med forskellige celletyper, herunder eukaryote og prokaryote cellers organeller og deres energiomsætning. Cellens reproduktion gennem mitose og meiose behandles og der introduceres forskellige transportprocesser gennem teoretisk gennemgang og laboratorieforsøg. Herudover arbejdes der med mikrobiologi og infektion, hvor pasteuriserings effekt, på eksempler af infektionssygdomme er gennemgået. Forløbets teori perspektiveres til svineproduktionen i Danmark, hvor eleverne gennemarbejder en artikel om antibiotikaresistens i svin. I denne forbindelse har eleverne selv opsat forsøg, for at påvise forekomsten af resistente bakterier i svinekød fra et supermarked.
Øvelser:
Bakterier i luften (kimfald)
Resistensforsøg
Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kimfald
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA, Gener og Evolution
Forløbet tager udgangspunk i molekylærgenetik behandler begreber som DNA, RNA, replikation og proteinsyntese. Mutationer og arvelige sygdomme gennemgåes i relation til nedarvningsprincipper og de Mendelske arvelove. I forbindelse med nedarvning gennemgåesogså diagnosticering af arvelige sygdomme. Som eksempler på bioteknologiske metoder, er PCR FISH og Ames test gennemgået.
Forløbets genetiske fagbegreber, relateres til evolutionen af jordens arter. Her arbejdes der med livets opståen, variation, selektion og udvikling af arter. Der er set en dokumentar om kønnet og ukønnet formering og hvordan forskellige selektionsformer, er med til at drive evolutionen.
Øvelser:
Isolering af DNA
Blodtypebestemmelse
Virtuelt foredrag med Eske Willerslev
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering DNA og evolution
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Menneskekroppen: signalering og regulering
Forløbet Menneskekroppen: signalering og regulering tager udgangspunkt i fysiologiske signalformer, neuralt og hormonelt. Nervesystemet, nerveceller nerveimpuls er gennemgået og der er arbejdet med åndedræt, hjerte og blodkredsløb. Hormonelle signalveje, herunder endokrin og parakrin signalering og regulering af kønshormoner. I denne forbindelse er der gennemarbejdet en artikel om p-pillers effekt på zebrafisk. Der er yderligere lavet forsøg med forskellige stimulansers effekt på hjerterytmen hos dafnier.
Øvelser
Peakflow, minispirometer og blodtryk
Undersøgelse af hjerterytme hos dafnier
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave Fisk på P-piller
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Optimering af en müslibar
Forløbet Optimering af en müslibar tager udgangspunkt i en engineeriong case hvor eleverne skal udvikle og teste en Müslibar som har et lavere GI end en kommerciel müslibar. For at løse casen arbejder eleverne med kostens makromolekyler, enzymatisk nedbrydning og optagelse af kulhydrater. I den forbindelse er der arbejdet med glykæmisk indeks både teoretisk og eksperimentelt. Proteiner og enzymaktivitet er behandlet gennem teori og forsøg. Forløbets teori er relateret til stofskiftesygdomme som diabetes type 1 og 2, hvor der er arbejdet med folkesundhed og forekomst af diabetes lokalt og globalt.
Øvelser
Blodglukose og GI
Enzymforsøg (bromelin i ananas)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ølbrygning
Forløbet Ølbrygning opbygget som et projektforløb, hvor elever skal brygge deres eget øl og rapportere eksempler på biologiske og bioteknologiske metoder undervejs. Der tages udgangspunkt i processorne som gør kulhydrater i byg tilgængelige for gærcellens energistofskifte. Herunder støbning, mæksning urtkogning, gæring flaskning. Ved forløbets slutning afleverer eleverne en opgave om ovenstående teori hvor deres eget brygningforløb inddrages.
Øvelser
Ølbrygning 4-5 øvelseslektioner
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ølbrygning
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Forløbet Økologi tager udgangspunkt i arters inter og intraspecifikke konkurrence og betydningen af energisstrømme for et økosystem. Stofkredsløbene for kvælstof, kul og fosfor er gennemgået og relateret til det danske landbrug, samt den globale mangel på fosfor. Fotosyntesens lys og "mørkeprocesser" er gennemarbejdet og eleverne har lavet kvantitative undersøgelser af primærproduktion i alger.
Der er arbejdet med de danske skove som økosystem og eleverne har debateret hvordan landbruget og lovgivning, kan være med til at sikre den danske natur fremadrettet.
Øvelser
Måling af primær produktion
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961442400",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961442400",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961442400"
}