Titel
1
|
Introduktion til filosofi
Beskrivelse: Forløbet er et introducerende forløb til filosofi. Det præsenterer filosofiske problemstillinger inden for teoretisk og praktisk filosofi. Udgangspunktet er forståelsen af filosofi, som den kommer til udtryk i Platons Sokrates' forsvarstale herunder den sokratiske metode. Vi skal se på filosofi som undren i forbindelse med Aristoteles og frigørende i forbindelse med David Foster Wallaces tekst: Dette er vand og Platons hulelignelse. I forlængelse af hulelignelsen skal vi arbejde med den erkendelsesteoretiske problemstilling: Hvordan får vi viden om eller erkender virkeligheden? Hvordan lærer man? Som et eksempel på traditionelle løsningsforslag inden for den teoretiske filosofi skal vi arbejde med Platons teori erkendelse. Vi skal også beskæftige os med problemstillinger fra den praktiske filosof med udgangspunkt i Viktor Frankls teori om mening.
Faglige mål, kernestof og supplerende stof:
– genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger
– demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier inden for erkendelsesteori og videnskabsteori og problemstillingernes idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
– redegøre for vigtige traditionelle løsningsforslag til givne filosofiske problemer (erkendelsesteori over for metafysik, det gode liv)
– udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner - ideer, fænomener, metode, kriterium, viden, erkendelse, det gode liv, skæbne, mening med tilværelsen
– væsentlige problemstillinger inden for teoretisk filosofi
Materialer:
Primærlitteratur:
Antikken
Platon: Hulelignelse, in Platon: Staten, Platon VII, Gyldendal 2013, side 295-301
Platon: Sokrates’ forsvarstale, in Platon I, Gyldendal 2009, side 93-97, 116
Platon: Menon, in QED, Platon og Euklid tegner og fortæller, Claus Glunk e.a., Gyldendal 2006
Platon: Phaidros, in Platon II, Gyldendal 2010, side 455-456
Aristoteles: Metafysik, A (Alpha), Klim, 2021
Nytid
Frankl, Viktor: Psykologi og eksistens, Gyldendal 2017, side 29-30 og 34-35
Wallace, David Foster: Dette er vand, Klim 2014, side 16-31
Sekundærlitteratur:
Brinkmann, Svend: Hvad er et menneske? Gyldendal, 2019, side 24-26, 28-29 og 161-167
Nigel Warburton: En lille filosofihistorie, Herreværelset 2017, side 7-11 (Sokrates og Platon)
Platon: Menon, in QED, Platon og Euklid tegner og fortæller, Claus Glunk e.a., Gyldendal 2006, side 9-12
youtube-ressourcer
anvendt netressource: www.ordnet.dk
Egne materialer: Se holdets mappe
Tilrettelæggelse, arbejdsformer, it og evaluering:
Klasseundervisning, gruppearbejde og pararbejde
Omfang: ca. 80 sider
|