Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Sine Torp Flarup
|
Hold
|
2024 3g2g la/2 (3) (3g2g la/2 (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Intro til latin, Augustus
Formål:
Formålet med forløbet er at introducere til latin
Faglige mål og kernestof:
– latinsk morfologi (især kasussystemet) og syntaks (helsætningsanalyse)
– grundlæggende latinsk ordforråd
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog og grammatik
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik; Modtryk 2019
Latinske tekster
Konstrueret tekster i Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik:
I Aeneas,
II Romulus Remus
III A Roma Crescit
III B Gaius Julius Cæsar
IV Augustus
Perspektivtekster:
Sueton: Augustus 61-65
Seneca: Om mildhed, 9-1-11
Omfang 5 sider
Baggrund:
Kejser Augustus, side 4-7 og Augustus' fredalter, Ara pacis, side 32-33
Grammatik:
I Susanne Høeg:Augustus + Basisgrammatik
Grammatik I: Formlære (kasussystemet og verbernes personendelser) og syntaks, underordning,
Grammatik II: Verballeds former og substantivernes køn, underled til substantiver, direkte objekt og adverbielle led
Grammatik III: Underled til substantiver, infinitiv
Grammatik IV: Indirekte objekt, helsætningsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Humor
I dette forløb har vi arbejdet med humor i Romerriget med særligt fokus på, hvordan latinske forfattere brugte sproget som middel til satire, hån og underholdning. Vi har læst udvalgte epigrammer af Martial og beskæftiget os med genren invektiv gennem både Martial og Catul. Eleverne har analyseret teksternes virkemidler, herunder brugen af kontrast, overdrivelse og sproglig kreativitet, samt diskuteret, hvilke sociale og kulturelle funktioner denne form for humor havde i samtiden. Derudover har vi arbejdet med oversættelse og syntaktisk analyse for at styrke elevernes forståelse af det latinske sprog. Forløbet har også givet anledning til refleksion over forskelle og ligheder mellem antikkens og nutidens humor.
Vi har brugt Latinbogen - grundbog i latin C af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen (I-bog)
Kapitler vi har arbejdet med:
Martial 5.43; 1.9; 4.36; 12.88
Latinbogen 2.1B
Martial 2.38; 7.3; 10.8; 11.64
Latinbogen 2.1C
Martial, 1.64; 6.60
Latinbogen 2.1D
Martial 9.97, v. 5-12
Latinbogen 2.2B
Catul, Digt 41
Latinbogen 2.4B
Catul, Digt 43
Latinbogen 2.4B
Læst latinsk originalrekst:
Martial 5.43
Martial 1.9
Martial 4.36
Martial 12.88
Martial 2.38
Martial 7.3
Martial 10.8
Martial 11.64
Martial 1.64
Martial 6.60
Martial 9.97
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Filosofi
I dette forløb har vi arbejdet med antik filosofi med fokus på epikuræisme og stoicisme. Vi har læst uddrag af Epikurs Brev til Menoikeus og digte af Catul og Martial, hvor vi har undersøgt centrale livssyn og menneskesyn hos de to filosofiske retninger. Eleverne har analyseret forskelle og ligheder mellem de to retninger,. Der har været fokus på tekstforståelse, oversættelse og syntaktisk analyse af de latinske tekster. Forløbet har også bidraget til refleksion over filosofiens rolle i antikken og dens relevans i dag.
Vi har læst både statarisk og kusorisk (Over badeanstalten)
Vi har brugt Latinbogen - grundbog i latin C af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen (I-bog)
Kapitler vi har arbejdet med:
Martial 5.58
Latinbogen 3.1B
Martial 5.20
Latinbogen 3.1C
Catul 5
Latinbogen 3.1D
Seneca, Brev 56 1-2,
Latinbogen 3.2C
Læst latin originaltekst:
Martial 5.58
Martial 10.47
Catul 5
Læst i oversættelse:
Epikur: Brev til Menoikos
Seneca: Om sjælen
Seneca: Over badeanstalten (oversættelse + kusorisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961494536",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961494536",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961494536"
}